Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.409.2023.2.AB
Zwolnienie z podatku VAT sprzedaży działki, która w części jest zabudowana budynkiem mieszkalnym, a w części stanowi tereny rolnicze.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży działki, która w części jest zabudowana budynkiem mieszkalnym, a w części stanowi tereny rolnicze.
Wniosek został uzupełniony pismem z 19 lipca 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jest zarejestrowanym, zcentralizowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Jednak niektóre, wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom podatku VAT. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina dokonuje zarówno transakcji opodatkowanych podatkiem VAT według odpowiednich stawek, jak i zwolnionych. Gmina w szczególności dokonuje sprzedaży gruntów, świadczy usługi: dzierżawy/najmu lokali i gruntów użytkowych, dokonuje tzw. refaktur mediów związanych z dzierżawionymi i wynajmowanymi lokalami użytkowymi. Transakcje te Gmina wykazuje w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT, jako opodatkowane według właściwych stawek podatku, jak również podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina wykonuje także czynności zwolnione od podatku – w szczególności jest to wynajem lokali na cele mieszkalne, dzierżawy gruntów rolnych. Transakcje te Gmina dokumentuje stosując zwolnienie oraz wykazuje w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT jako zwolnione od podatku VAT. Po stronie Gminy występują również inne zdarzenia wynikające z zadań własnych nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami, realizowane przez Gminę w reżimie administracyjnym, publicznoprawnym. W szczególności budowa ogólnodostępnej infrastruktury gminnej jak: drogi, chodniki, oświetlenie, place zabaw.
Gmina nabyła z dniem 1 lipca 2000 r. z mocy prawa, nieodpłatnie na własność nieruchomość położoną w jednostce ewidencyjnej, obręb 0005, oznaczoną w ewidencji gruntów działką nr … o powierzchni 0,2923 ha, objętej księgą wieczystą nr … prowadzoną przez Sąd Rejonowy w …, Wydział V Ksiąg Wieczystych.
Stan ten potwierdził Wojewoda decyzją nr … z dnia 1 października 2020 r. Do decyzji Wojewoda zastosował przepisy kodeksu postępowania administracyjnego w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2017 r.
Ustawa o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa w brzmieniu obowiązującym w dniu 30 czerwca 2020 r. reguluje zasady gospodarowania mieniem skarbu Państwa w odniesieniu do:
1. nieruchomości rolnych w rozumieniu Kodeksu cywilnego położonych na obszarach przeznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego na cele gospodarki rolnej z wyłączeniem gruntów znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych i parków narodowych,
2. innych nieruchomości i składników mienia pozostałych po likwidacji państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej oraz ich zjednoczeń i zrzeszeń,
3. lasów niewydzielonych geodezyjnie z nieruchomości.
Przepis art. 13 tej ustawy określa, że nieruchomości rolne, będące własnością Skarbu Państwa, nieprzekazane do dnia 30 czerwca 2000 r. do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa decyzjami ostatecznymi, stają się z mocy prawa własnością gmin, na terenie której są położone. Art. 461 Kodeksu Cywilnego stanowi natomiast, że „nieruchomościami rolnymi (gruntami rolnymi) są nieruchomości, które są lub mogą być wykorzystane do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie, w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, nie wyłączając produkcji ogrodniczej, sadowniczej i rybnej”.
Wojewoda stwierdza nabycie przez gminę gruntu w trybie wyżej cytowanej ustawy, w przypadkach gdy spełnione są jednocześnie wszystkie warunki określone w art. 1 i art. 13 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz w art. 461 Kodeksu cywilnego, a więc:
- przedmiotem postępowania jest nieruchomość rolna w rozumieniu art. 461 Kodeksu cywilnego, grunt stanowi własność Skarbu Państwa, lecz do 30 czerwca 2000 r. nie został przekazany do Zasobu Własności Skarbu Państwa ostateczną decyzją na podstawie cytowanej ustawy,
- zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego nieruchomość przeznaczona była na cele gospodarki rolnej (wg stanu na 30 czerwca 2000 r.)
Decyzja Wojewody stwierdzająca nabycie opisanej wyżej nieruchomości pozwoliła na dokonanie wpisu w księdze wieczystej i zmiany w ewidencji gruntów.
Zgodnie z ewidencją gruntów działka nr … o powierzchni 0,2923 ha składała się z terenów mieszkalnych o powierzchni 0,0465 ha, użytków rolnych - 0,1412 ha, łąk - 0,0959 ha i dróg - 0,0087.
Nieruchomość zabudowana jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, murowanym, jednokondygnacyjnym, podpiwniczonym wg ewidencji wzniesionym w 1956 r. o powierzchni zabudowy 96 m2. Budynek znajduje się w złym stanie technicznym.
W roku 2022 zlecony został podział nieruchomości na dwie odrębne działki:
- …. o pow. 0,0087 ha pod pas drogi ul. … oraz
- …. o pow. 0,2836 ha zabudowanej budynkiem mieszkalnym.
Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy nowopowstałe działki położone są w jednostkach:
- działka nr … - E12 RM - tereny zabudowy zagrodowej i w części W4R - tereny rolnicze.
- działka nr ... - E4R - tereny rolnicze E3 KDW - tereny dróg wewnętrznych.
Działki w całości znajduje się również w:
- granicy terenu ochrony pośredniej strefy ochronnej ujęcia wód powierzchniowych „…”;
- granicy awaryjnego zalewu od Zbiornika … w przypadku przerwania zapory bocznej zbiornika.
Zgodnie z mpzp Gminy … działki nr … i … są położone w liniach rozgraniczających poszczególne jednostki miejscowego planu E12 RM i E4R.
Działkę nr … o pow. 2836 m2 Gmina zamierza sprzedać. Działka jest zabudowana budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, który spełnia definicję budynku wynikającą z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 ze zm.) jednak jego stan techniczny jest zły. Budynek wymaga generalnego remontu.
Od daty przejęcia nieruchomości Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie bądź modernizację budynku. W stosunku do nieruchomości znajdującej się na przedmiotowej działce nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 ust. 14 ustawy o VAT.
W uzupełnieniu odpowiadając na pytania wskazali Państwo, że:
1. W ramach jakich czynności została nabyta przez Państwa działka nr … z której została wydzielona działka nr … zabudowana budynkiem mieszkalnym:
a) opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b) zwolnionych od podatku od towarów i usług,
c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Odp.: niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - decyzja Wojewody nr … z dnia 1 października 2020 r.
2. Czy przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu działki nr …, z której została wydzielona działka nr … zabudowana budynkiem mieszkalnym?
Odp.: Nie, gmina przejęła opisaną działkę nieodpłatnie z mocy prawa decyzją Wojewody.
3. Jednoznaczne wskazanie, czy i kiedy (w jakim dniu, miesiącu, roku) wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) budynku mieszkalnego będącego przedmiotem sprzedaży. Wyjaśnić należy, że pierwsze zajęcie (używanie) budynku należy odnieść również do poprzedniego właściciela budynku?
Odp.: Brak informacji o dacie pierwszego zajęcia budynku, ostatnia osoba zamieszkiwała budynek w okresie od 09.03.1981 r. do 28.05.2021 r.
4. Czy od pierwszego zajęcia (używania) budynku mieszkalnego do chwili planowanej sprzedaży ww. budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
Odp.: Tak.
5. Czy budynek mieszkalny wykorzystywany był wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?
Odp.: Tak.
6. Czy w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego znajdują się na działce nr … linie rozgraniczające teren zabudowy zagrodowej od części W4R - tereny rolnicze?
Odp.: Tak.
Jeśli tak to należy wskazać:
a) Czy część działki nr …, oznaczona W4R - tereny rolnicze jest również zabudowana budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym?
Odp.: Nie.
b) Jednoznacznie, czy zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego dla części działki nr … - tereny rolnicze W4R, dopuszcza się jakąkolwiek zabudowę?
Odp.: Nie.
c) Czy części działki nr …- tereny rolnicze W4R, objęta jest aktualną (obowiązującą) decyzją o warunkach zabudowy lub aktualną (obowiązującą) decyzją o lokalizacji inwestycji celu publicznego?
Odp.: Nie, objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
d) Czy części działki nr … - tereny rolnicze W4R, będąca przedmiotem sprzedaży była wykorzystywana przez Państwa wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku?
Odp.: Tak.
Pytanie
Czy Gminie dokonującej sprzedaży działki nr … zabudowanej budynkiem jednorodzinnym będzie przysługiwało zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 991 ze zm.).
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 991 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust 1 ustawy przez dostawę towarów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami w myśl art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Art. 2 pkt 33 ustawy zawiera definicję terenów budowlanych.
I tak przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
O opodatkowaniu sprzedaży (dostawy) działki rolnej decydują zatem zapisy Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Gminy określa, że opisana nieruchomość znajduje się w jednostce E4R - tereny rolnicze więc może korzystać ze zwolnienia na podstawie wyżej zacytowanego art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. W związku z tym, że znajduje się w granicy terenu ochrony pośredniej strefy ochronnej ujęcia wód powierzchniowych „…” i granicy awaryjnego zalewu od Zbiornika w przypadku przerwania zapory bocznej zbiornika nie będzie możliwe przekwalifikowanie jej na tereny budowlane.
Opisana działka zabudowana jest budynkiem jednorodzinnym (w planie zagospodarowania przestrzennego w jednostce E12 RM - tereny zabudowy zagrodowej).
Na postawie art. 43 ust. 1 pkt 10 zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;
Budynek będący przedmiotem planowanej sprzedaży jest budynkiem powstałym w roku 1956, gmina nie ponosiła wydatków na jego ulepszenie bądź modernizację. Od pierwszego zasiedlenie upłynęło więcej niż dwa lata.
Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w przypadku dostawy budynków lub budowli (lub ich części) trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Przy działce zabudowanej konsekwencje podatkowe w VAT uzależnione są od statusu budynku. Jeżeli w stosunku do opisanej nieruchomości możliwe jest zastosowanie zwolnienia przedmiotowego z VAT budynku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o VAT rozciąga się ono również na grunt. Sprzedaż zabudowanego gruntu traktowana jest jako jedna transakcja, do której zastosowanie ma stawka VAT właściwa dla dostawy budynku.
Reasumując, Gmina stoi na stanowisku, że sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości podlegać będzie zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 991 ze zm.).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) w tym zbycie prawa wieczystego użytkowania.
Jak wynika z art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 2 ust. 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W świetle powyższego grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane.
Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy
Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.
Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.
Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz – w przypadku braku takiego planu – wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane w myśl art. 2 pkt 33 ustawy. Natomiast dostawa gruntów niezabudowanych, które nie są terenami budowlanymi, jest zwolniona od podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977):
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Stosownie do art. 4 ust. 2 ww. ustawy:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza „każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.
W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.
Natomiast w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.
Zasady zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli i ich części znajduje się w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, który stanowi że:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Kwestia pierwszego zasiedlenia została uregulowana w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.
W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Tak więc, by dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego) podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu będą korzystały ze zwolnienia od podatku.
Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo dokonać sprzedaży działki nr …, która zabudowana jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym. Ostatnia osoba zamieszkiwała budynek w okresie od 9 marca 1981 r. do 28 maja 2021 r. Od pierwszego zajęcia (używania) budynku mieszkalnego do chwili planowanej sprzedaży ww. budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Od daty przejęcia nieruchomości Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie bądź modernizację budynku. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy działka ta położona jest w jednostkach E12 RM - tereny zabudowy zagrodowej i w części W4R - tereny rolnicze. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego na działce nr … znajdują się linie rozgraniczające teren zabudowy zagrodowej od części oznaczonej W4R - tereny rolnicze. Część działki nr …, oznaczona W4R - tereny rolnicze nie jest zabudowana budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym. Dla części działki nr … oznaczonej jako tereny rolnicze W4R, Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego nie dopuszcza możliwości jakiejkolwiek zabudowy oraz ta część działki jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Odnosząc się do sprzedaży budynku jednorodzinnego stwierdzić należy, że dostawa ww. budynku nie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż jak Państwo wskazali w opisie sprawy, przedmiotowy budynek zamieszkiwała osoba w okresie od 9 marca 1981 r. do 28 maja 2021 r. Zatem od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres przekraczający 2 lata. Ponadto nie ponosili Państwo żadnych wydatków na ulepszenia przedmiotowego budynku. Zatem spełniony został również drugi warunek umożliwiający zastosowanie zwolnienia od podatku do dostawy ww. budynku jednorodzinnego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż między pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. budynku minął okres dłuższy niż 2 lata.
Podsumowując, dostawa budynku mieszkalnego jednorodzinnego korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
W związku z tym, że dostawa ww. budynku korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to odpowiednio zwolnieniem tym objęta jest także transakcja sprzedaży tej części działki … na której znajduje się przedmiotowy budynek tj. część działki oznaczonej E12 RM – tereny zabudowy zagrodowej (art. 29a ust. 8 ustawy).
Natomiast odnośnie sprzedaży części działki nr … oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako W4R – tereny rolnicze na której to części nie dopuszcza się jakiejkolwiek zabudowy oraz ta część działki jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, stwierdzić należy, że ta część działki nie będzie stanowiła terenu budowlanego zdefiniowanego w art. 2 pkt 33 ustawy i w rezultacie tej części działki będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Zatem zbycie działki nr … w części której posadowiony jest budynek mieszkalny jednorodzinny będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, natomiast część działki nr … oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny rolnicze będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right