Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.211.2023.2.RD
Prawo do zastosowania stawki 0% dla dostaw towarów i świadczonych usług na rzecz sił zbrojnych USA, zastosowania stawki 0% na rzecz sił zbrojnych USA dla podwykonawców/poddostawców w tym przez Pana (sp. z o.o.) który również występuje w takim charakterze oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez Pana od poddostawców/podwykonawców.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek za pośrednictwem platformy ePUAP z 18 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania stawki 0% dla dostaw towarów i świadczonych usług na rzecz sił zbrojnych USA, zastosowania stawki 0% na rzecz sił zbrojnych USA dla podwykonawców/poddostawców w tym przez Pana (sp. z o.o.) który również występuje w takim charakterze oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez Pana od poddostawców/podwykonawców. Wniosek uzupełnił Pan pismem z 5 lipca 2023 r. złożonym za pośrednictwem platformy ePUAP, będącym odpowiedzią na wezwanie z 20 czerwca 2023 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Dostarcza Pan lub będzie dostarczał, towary lub usługi na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych („siły zbrojne”). Realizuje Pan zlecenia na rzecz sił zbrojnych również poprzez podwykonawców (poddostawców), którzy także są czynnymi podatnikami VAT. Realizacja transakcji odbywa się na podstawie postanowień Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. („Umowa”). Przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada Pan: (1) świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, (2) zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją). W świadectwie zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, dane Pana mogą być wpisywane jako dane Wykonawcy Kontraktowego (część 1 świadectwa) i jednocześnie jako dane dostawcy (część 3 świadectwa), albo dane Pana mogą być wpisywane tylko jako dane Wykonawcy Kontraktowego (część 1 świadectwa), w której to sytuacji w części 3 będą wpisywane dane poddostawcy/podwykonawcy, od którego Pan nabywa odsprzedawane do sił zbrojnych towary lub usługi. Pan może w przyszłości również działać jako podwykonawca/poddostawca, w którym to przypadku, w polu dostawcy (część 3), wpisywane będą dane Pana, a w polu Wykonawcy Kontraktowego (część 1), będą dane kontrahenta. Z rozmów z podwykonawcami (poddostawcami) Pana wynika, że część z nich może rozważyć w przyszłości zastosowanie stawki VAT, o której mowa w art. 41 ust. 1 lub 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przy dostawie towarów lub świadczeniu usług, nawet w sytuacji gdy są oni wymienieni w ww. świadectwie jako dostawcy (część 3 świadectwa). Pan rozważa przekształcenie w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie kontynuowała Pana działalność gospodarczą („sp. z o.o.”).
W uzupełnieniu do wniosku na pytania oznaczone nr 1 i 2 „Czy miejscem świadczenia i opodatkowania dokonywanych dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub w sytuacji gdy działa Pan, (w przyszłości jako sp. z o.o.) jako podwykonawca/poddostawca jest Polska” oraz czy „Czy miejscem świadczenia i opodatkowania nabywanych na terytorium Polski towarów i usług niezbędnych do dokonania świadczeń na rzecz sił zbrojnych USA lub na rzecz kontrahenta jest Polska” wskazał Pan, że miejsce świadczenia i opodatkowania dostarczanych towarów i usług, jest na terenie kraju, w rozumieniu działu V ustawy o podatku od towarów i usług.
Na pytanie oznaczone nr 3 „Jakie dokładnie usługi będą świadczone przez Pana (sp. z o.o.) na rzecz sił zbrojnych USA, lub na rzecz kontrahenta, który świadczy dalej usługi na rzecz sił zbrojnych, na czym one konkretnie polegają, czego dotyczą, z czym są związane” wskazał Pan: a. Usługi budowlane, b. Usługi sprzątania, wywóz śmieci i nieczystości, c. Usługi mycia pojazdów, maszyn, kontenerów d. Usługi przeprowadzkowe, e. Usługi wynajmu maszyn, pojazdów, agregatów, kontenerów f. Usługi religijne (kapelan), g. Usługi dystrybucja paliw, h. Usługi transportu drogowego, i. Naprawa i konserwacja maszyn i urządzeń budowlanych.
Na pytanie oznaczone nr 4 „Jakie dokładnie towary są przedmiotem dostaw dokonywanych przez Pana (sp. z o.o.) na rzecz sił zbrojnych USA lub na rzecz kontrahenta” wskazał Pan, że a. Artykuły biurowe i codziennego użytku, b. Materiały specjalistyczne: płyn odmrażający, oleje, produkty medyczne, c. Materiały budowlane: piasek, cegły itd. d. Sprzęt elektroniczny, e. Meble, f. Paliwa, g. Maszyny i urządzenia budowlane, agregaty, kontenery.
Na pytanie oznaczone nr 5 i 6 „Czy kontrahent (w przypadku gdy dokonuje Pan, sp. z o.o. świadczeń właśnie na niego, po czym kontrahent świadczy na rzecz sił Zbrojnych USA) na rzecz którego Pan dokonuje świadczeń to podatnik, o którym mowa w art. 28a ustawy o VAT, jeśli tak to gdzie ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej dla którego świadczona jest usługa”, „Czy siły zbrojne USA są podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy o VAT”, wskazał Pan, że miejscem opodatkowania jest terytorium kraju, stąd pytania są bezprzedmiotowe.
Na pytanie oznaczone nr 7„Czy Siły zbrojne USA na rzecz których dokonuje Pan (sp. z o.o.) świadczeń (dostawy towarów lub świadczenia usług), bezpośrednio lub jako podwykonawca to podmiot, o którym mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej podpisaną w Warszawie 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U z 2020 r. poz. 2153), zwanej dalej umową o wzmocnionej współpracy”, wskazał Pan, że tak.
Na pytanie oznaczone nr 8 „Czy spełnia Pan (sp. z o.o.) przesłanki bycia wykonawcą kontraktowym w rozumieniu art. 2 lit. e umowy o wzmocnionej współpracy, i czy w określonych przypadkach i sytuacjach opisanych we wniosku Pana (sp. z o.o.) kontrahenci, którzy dokonują świadczeń na rzecz sił zbrojnych USA są wykonawcami kontraktowymi w rozumieniu art. 2 lit. e umowy o wzmocnionej współpracy” wskazał Pan, że tak.
Na pytanie oznaczone nr 9 i 10 „Z czego wynika, że na świadectwie zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego Pana (sp. z o.o.) dane mogą być wpisywane jako dane Wykonawcy Kontraktowego (część 1 świadectwa) i jednocześnie jako dostawcy (część 3 świadectwa) lub jako dane Wnioskodawcy mogą być wpisywane tylko jako dane Wykonawcy Kontraktowego (część 1 świadectwa) w której to sytuacji w części 3 będą wpisywane dane poddostawcy/podwykonawcy, lub w polu dostawcy (część 3) wpisywane będą dane Wnioskodawcy a w polu Wykonawcy kontraktowego (część 1), będą dane kontrahenta”, „Czy posiadane przez Pana (sp. z o.o.) oraz poddostawców /podwykonawców lub kontrahenta świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej to wypełniony odpowiednio dokument (wypełniony zarówno przez siły zbrojne USA oraz Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważnionego przedstawiciela), o którym mowa w § 6 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 2495) tj. dokument wskazany w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818)”, wskazano, że Wnioskodawca nie wypełnia świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, a jedynie otrzymuje świadectwo wypełnione przez stronę amerykańską. Świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, to wypełniony formularz, o którym mowa w 6 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 2495) tj. dokument wskazany w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818). Według zapewnień podmiotu wypełniającego, świadectwo jest zgodne z powyższą regulacją. Ponadto, taki sposób wypełniania świadectwa znajduje potwierdzenie w otrzymanej przez Stronę interpretacji z 26 lutego 2021 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.498.2020.2.JK.
Na pytanie oznaczone nr 11 „Czy Pan (sp. z o.o.), kontrahent oraz poddostawcy /podwykonawcy którzy będą dokonywali dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej będą posiadać zamówienie wraz ze specyfikacją do których odnosi się przedmiotowe świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego” wskazał Pan, że tak.
Na pytanie oznaczone nr 12 „Czy dokumenty tj. świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienie bezpośrednio wiążą się z transakcją realizowaną przez Pana (sp. z o.o.) oraz przez poddostawców/podwykonawców, kontrahenta” wskazał Pan, że tak.
Na pytanie oznaczone nr 13 „Czy świadczenia dokonywane przez Pana (sp. z o.o.) lub przez poddostawców/podwykonawców, kontrahenta, będą przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 umowy o współpracy, jeśli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych” wskazał Pan, że tak.
Na pytanie oznaczone nr 14 „Czy wydatki poniesione na dostawę towarów oraz świadczenie usług nabywanych od poddostawców/podwykonawców będą służyły przez Pana (sp. z o.o.) do wykonywania czynności opodatkowanych, które nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania”, wskazał Pan, że tak.
Na pytanie oznaczone nr 15 „Czy do nabywanych przez Pana towarów i usług występują ograniczenia lub/i wyłączenia przewidziane w art. 86a lub/i art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, które ograniczają lub/i pozbawiają Pana prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego” wskazał Pan, że nie.
Na pytanie oznaczone nr 16 „Czy w związku z przekształceniem Pana działalności w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.), ta nowo powstała spółka z o.o. będzie dokonywała tożsamych świadczeń, będzie posiadała te same dokumenty jak Pan w dotychczasowej działalności. Czy będą to tożsame opisane okoliczności jedynie zmieni się podmiot dokonujący świadczeń z jednoosobowej działalności na spółkę z .o.o. Jeśli będą jakieś różnice i zmieni się w związku z tym opisane zdarzenie przyszłe, należy to opisać, wyjaśnić i przedstawić informacje istotne z punktu widzenia możliwości zastosowania stawki 0% VAT, czy prawa do odliczenia wskazał Pan, że tak, spółka będzie dokonywała tożsamych świadczeń, Spółka będzie posiadała te same dokumenty oraz będą to tożsame opisane okoliczności, a jedynie zmieni się podmiot dokonujący świadczeń z jednoosobowej działalności na spółkę z .o.o.
Pytania
1.Czy dla dostawy towarów lub świadczenia usług, wymienionych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, dokonywanych przez Pana lub sp. z o.o., którzy będą wymienieni tylko w części 1 świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, a których odbiorcą będą siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, znajdzie zastosowanie stawka VAT w wysokości 0 %?
2.Jaka stawka podatku od towarów i usług powinna być stosowana przez podwykonawców/poddostawców, w tym przez Pana lub sp. z o.o. działających w takim charakterze, o których mowa w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, a wymienionych w świadectwie zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego tylko w części 3 świadectwa?
3.Czy w przypadku zastosowania przez podwykonawców (poddostawców), o których mowa w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, dla dostawy towarów lub świadczenia usług stawek określonych w art. 41 ust. 1 lub 2 ustawy o podatku od towarów i usług, Panu lub sp. z o.o. będzie przysługiwało w całości prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturze?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 („Rozporządzenie”), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154), zwanej dalej „Umową o wzmocnionej współpracy obronnej”, przebywających na terytorium kraju, jeżeli towary lub usługi nabywane przez te siły lub na ich rzecz są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 tej umowy, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.
Natomiast stosownie do § 6 ust. 3 pkt 2 i 3 Rozporządzenia, przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem, że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada: 1) wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług
2) zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2.
Jak podkreślono w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 lutego 2021 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.498.2020.2.JK, „z powołanych przepisów wynika, że preferencja podatkowa w postaci stawki podatku w wysokości 0% ma zastosowanie tylko wtedy, gdy towary lub usługi, poza tym, że mają być nabywane w imieniu i na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił. Ponadto podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy zobowiązany jest posiadać wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego będące załącznikiem do Porozumienia oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług wraz z ich specyfikacją”.
Analiza powołanych przepisów prawa podatkowego pozwala stwierdzić, że skoro dane Pana lub sp. z o.o. widnieją/będą widnieć, na świadectwie zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego (w pozycji Wykonawcy Kontraktowego i dostawcy, albo tylko w pozycji Wykonawcy Kontraktowego), Pan lub sp. z o.o. do dostarczanych towarów lub usług - zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 7 powołanego rozporządzenia - ma prawo do zastosowania stawki podatku 0%, pod warunkiem, że ww. świadectwo wraz z zamówieniem dotyczącym tych towarów i usług (i ich specyfikacją), posiada przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
Ad 2
Pana zdaniem, podwykonawcy (poddostawcy) na fakturze dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług, powinni wskazywać stawkę VAT 0 %. Jak wynika z przepisów Rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0% stawkę stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych oraz pod warunkiem posiadania świadectwa przez podatnika. W przypadku gdy Wykonawca Kontraktowy odsprzedaje nabywane towary lub usługi, w praktyce podwykonawca (poddostawca) jest wymieniony w polu świadectwa jako dostawca (obecnie w polu 3), albowiem jego świadczenie jest dokonywane na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych (za pośrednictwem Wykonawcy Kontraktowego, który wpisany jest w polu 1 świadectwa zwolnienia). Podobny pogląd zaprezentowano w interpretacji indywidualnej z dnia 29 kwietnia 2019 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.107.2019.1.AP, w której wskazano że skoro - jak wynika z treści wniosku - dane dotyczące Wnioskodawcy oraz świadczonych przez niego usług leśnych widnieją na świadectwie zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, Wnioskodawca do świadczonych usług - zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 powołanego rozporządzenia - ma prawo do zastosowania stawki podatku 0%, pod warunkiem, że ww. świadectwo wraz z zamówieniem dotyczącym tych usług (i ich specyfikacją), Wnioskodawca posiada przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Podobnie w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 lutego 2021 r. nr 0112- KDIL1-3.4012.498.2020.2.JK, podkreślono że „analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego pozwala stwierdzić, że skoro dane dotyczące podwykonawców /poddostawców, w tym Wnioskodawcy działającego w takim charakterze, oraz dostarczanych przez nich towarów i świadczonych przez nich usług widnieją/będą widnieć na świadectwie zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, to podwykonawcy/poddostawcy, w tym Wnioskodawca działający w takim charakterze, do dostarczanych towarów oraz świadczonych usług, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia, mają/będą mieli prawo do zastosowania stawki podatku 0%, pod warunkiem, że ww. świadectwo wraz z zamówieniem dotyczącym tych towarów i usług (i ich specyfikacją), podwykonawcy/poddostawcy w tym Wnioskodawca działający w takim charakterze posiadają/będą posiadać przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy”. W Pana opinii, ma on prawo do złożenia zapytania o stawkę na fakturze zakupowej, z uwagi na uprawnienia i obowiązki określone w pytaniu nr 3, a ponadto z uwagi na fakt, iż może działać w takim charakterze. Musi Pan bowiem mieć wiedzę, który tryb jest prawidłowy i jak się ma zachować w przypadku zastosowania nieprawidłowej stawki VAT.
Ad 3
Pana zdaniem, w przypadku zastosowania stawki określonej w art. 41 ust. 1 lub 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przez podwykonawców (poddostawców), Panu lub sp. z o.o. przysługiwało będzie w całości prawo do odliczenia. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a. nabycia towarów i usług, b. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Stosownie do art. 88 ust. 3a ustawy - nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi: a. wystawionymi przez podmiot nieistniejący, b. (uchylona);
2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
3. (uchylony);
4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
b. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6. (uchylony);
7. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.
Analiza powołanego art. 88 ustawy prowadzi do wniosku, że w dyspozycji tego przepisu, jako przesłanki wyłączającej prawo nabywcy (podatnika) do odliczenia podatku naliczonego, nie ujęto przypadku, gdy podatek naliczony wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, które podlegają opodatkowaniu inną niż przyjęta przez sprzedawcę stawką podatku od towarów i usług.
Jak podkreślono w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0113- KDIPT1-1.4012.778.2019.1.AKA, „Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, wynikającego z ww. faktur dokumentujących świadczone na Jego rzecz usługi, wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zastosowanie zawyżonej stawki podatku przez wystawcę faktury nie pozbawi Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi to negatywnej przesłanki, uniemożliwiającej odliczenie tego podatku, wymienionej w art. 88 ustawy. Powyższe wynika z tego, że dla istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury (nawet w przypadku wskazanym wyżej), obok fundamentalnych przesłanek takich jak status odliczającego jako czynnego, zarejestrowanego podatnika VAT i związek zakupionych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi (u nabywcy usługi) i faktycznie zrealizowana transakcja, to również najistotniejsze jest to, by nabyta usługa lub towar podlegały opodatkowaniu i nie korzystały przy tym ze zwolnienia od tego podatku. Kwestia stawki - z punktu widzenia podmiotu dokonującego odliczenia - ma drugorzędne znaczenie.”
Podobnie wskazano w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 lutego 2021 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.498.2020.2.JK „mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwało, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do odliczenia całego podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez podwykonawców /poddostawców, o których mowa w opisie sprawy, w przypadku gdy zastosowali oni dla dostawy towarów lub świadczenia usług, stawki określone w art. 41 ust. 1 lub 2 ustawy, (które mogą być zawyżone), o ile, transakcje te nie korzystają/nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku”. W związku z tym, jeżeli spełnione są pozostałe warunki uprawniające do skorzystania z prawa do odliczenia, Pan lub sp. z o.o. są/będą uprawnieni do odliczenia podatku od towarów i usług, który jest wykazany na fakturze wystawionej przez kontrahenta w zawyżonej stawce.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:
przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:
przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
przez sprzedaż rozumie odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Z powyższego przepisu wynika, że aby doszło do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:
- świadczenie musi być odpłatne,
- miejscem świadczenia musi być terytorium kraju,
- świadczenie musi być wykonane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
- świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.
Stosownie do art. 28a ustawy:
na potrzeby stosowania ww. rozdziału:
1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Natomiast jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy:
w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Stosownie do art. 28c. ust. 1-3 ustawy:
miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.
W przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
W przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Ww. przepis wprowadza regułę, zgodnie z którą w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami miejscem świadczenia usługi jest państwo siedziby usługodawcy, ewentualnie kraj stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w sytuacji gdy usługa jest świadczona z takiego miejsca i znajduje się ono w innym państwie niż siedziba usługodawcy. Albo też miejscem świadczenia usługi na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce w którym usługodawca posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w sytuacji gdy nie posiada on siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy:
stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z treścią art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:
w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 i art. 138i ust. 4 wynosi 23%.
Jednocześnie, zarówno w ustawie jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.
W myśl art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy:
minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia w okresie, o którym mowa w art. 146aa, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.
W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. kwestie zastosowania stawki 0% VAT dla m.in. sił zbrojnych USA reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz. U. z 2022 r. poz. 2495), zwanego dalej rozporządzeniem.
W myśl § 6 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia:
obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154), zwanej dalej "Umową o wzmocnionej współpracy obronnej", przebywających na terytorium kraju, jeżeli towary lub usługi nabywane przez te siły lub na ich rzecz są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 tej umowy, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.
Zgodnie z § 6 ust. 3 pkt 2 i 3 rozporządzenia:
przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:
w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7 - wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług;
zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2.
W myśl § 6 ust. 4 rozporządzenia:
świadectwo, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, wypełniają siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel. Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.
Jak stanowi § 6 ust. 5 rozporządzenia:
wypełnienie pola 4 świadectwa, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, nie jest wymagane, w przypadku gdy Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel wyda pojedyncze poświadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. b Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r.
Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 2 lit. a, e i f Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2153) (zwanej dalej „Umową o współpracy”):
Dla celów niniejszej Umowy o współpracy, wyrażenie:
a.„siły zbrojne USA” - oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
e.„wykonawca kontraktowy” - oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
f.„wykonawca kontraktowy USA” - oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Stosownie do art. 19 ust. 1-4 Umowy o współpracy:
1.Zwalnia się od podatku od towarów i usług (VAT), podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią, towary importowane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz do ich wyłącznego użytku, o którym mowa w ustępie 1 Artykułu 21 niniejszej Umowy lub służące do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w Artykule 24 niniejszej Umowy, pod warunkiem, że importowane towary są zgłaszane na zaświadczeniu określonym w Artykule XI ustęp 4 umowy NATO SOFA (obecnie formularz 302) i siły zbrojne USA są odbiorcą takich towarów. Zwolnienie stosuje się w chwili wwozu. Dla celów niniejszej Umowy import i eksport dotyczy także przemieszczania towarów z lub do jakiegokolwiek innego kraju, w tym z lub do krajów pozostających z Rzecząpospolitą Polską we wspólnym obszarze celnym, do lub z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2.Zwalnia się od podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego lub podobnych podatków, opłat i należności albo takich, które je zastąpią towary i usługi nabywane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz w celach określonych w ustępie 1 niniejszego Artykułu. Zwolnienie stosuje się w chwili zakupu, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne USA, który siły zbrojne USA przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto w przypadku towarów akcyzowych zwolnienie z podatku akcyzowego w chwili sprzedaży ma zastosowanie wyłącznie, jeśli takie towary są nabywane ze składu podatkowego i transakcja jest potwierdzona dokumentem, o którym mowa powyżej. W pozostałych przypadkach zwolnienie realizowane jest poprzez zwrot podatku zapłaconego w danym kwartale. Zwrot jest dokonywany w terminie trzydziestu (30) dni od otrzymania przez organ podatkowy Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o taki zwrot.
3.Właściwe władze Rzeczypospolitej Polskiej otrzymają stosowny dokument, wydany przez siły zbrojne USA, zaświadczający, że towary i usługi, o których mowa odpowiednio w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, zostały wysłane, nabyte lub przeznaczone do użytku sił zbrojnych USA lub do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej. Dokument taki może zawierać jedno potwierdzenie kontraktu w ramach którego wymagane jest wykonanie wielu dostaw.
4.Procedury i formularze wymagane dla celów zwolnień określonych w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, jak również jakiekolwiek ograniczenia w ilości dóbr, o ile będą mieć zastosowanie, zostaną określone w porozumieniu wykonawczym.
Zgodnie z art. 2 Porozumienia Wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych z dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 817) (dalej: „porozumienie”):
1.Zwolnienie z podatków stosowane do towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz stosuje się w momencie sprzedaży, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawionym dostawcy towarów lub usług. Jako "dokument" o którym mowa w artykule 18 ustęp 2 Umowy, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych będą stosowały świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego ("świadectwo"), którego wzór określa załącznik do niniejszego Porozumienia. Świadectwo będzie rozumiane wyłącznie jako potwierdzenie, że zostały spełnione warunki dla zwolnienia z podatku VAT i/lub podatku akcyzowego, określone w artykule 18 ustęp 2 Umowy.
2.Świadectwo wystawia się, zgodnie z następującą procedurą:
a)Przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych wypełnia i podpisuje świadectwo w dwóch egzemplarzach.
b)Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, upoważniony dowódca bazy wojskowej sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub jakikolwiek inny upoważniony przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej wypełniają odpowiednie pola świadectwa lub wydają pojedyncze poświadczenie ("poświadczenie").
W drugim przypadku kopię poświadczenia dołącza do świadectwa przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Poświadczenie jest stosowane do:
(i)wszelkich zakupów realizowanych w ramach umowy długoterminowej zawartej w formie pisemnej, której kopia jest przedstawiana osobie upoważnionej do wydania poświadczenia. Świadectwo zawiera odniesienie do umowy, której dotyczy.
(ii)zakupów towarów, innych niż opodatkowane podatkiem akcyzowym. dokonywanych przy użyciu Karty Płatniczej Rządu Stanów Zjednoczonych. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawiają pełną listę osób zawierającą imiona i nazwiska oraz funkcję każdej osoby upoważnionej do posługiwania się kartą wraz z numerem przypisanej jej karty.
c)Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.
3.Wszelkie kwestie uregulowane w artykule 35 ustęp 2 Umowy, dotyczące towarów i/lub usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz mogą zostać kierowane do odpowiedniego podkomitetu Wspólnej Komisji.
Z kolei art. 3 porozumienia stanowi:
1.Jeżeli zwolnienie z podatków nie jest stosowane w momencie sprzedaży, właściwe organy podatkowe Rzeczypospolitej Polskiej ("organy podatkowe") zapewnią realizację zwolnienia poprzez zwrot zapłaconych podatków na wniosek sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub wykonawcy kontraktowego sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
2.Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub wykonawcy kontraktowi sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych powinni składać wnioski o zwrot podatku za okresy kwartalne do 25. dnia miesiąca następującego po zakończeniu danego kwartału. Jeżeli termin ten nie zostanie zachowany, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych oraz organy podatkowe podejmą konsultacje w celu umożliwienia niezwłocznego zwrotu zapłaconych podatków.
Z powołanych przepisów wynika, że preferencja podatkowa w postaci stawki podatku w wysokości 0% ma zastosowanie tylko wtedy, gdy towary lub usługi są nabywane w imieniu i na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych i gdy są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił. Stawkę 0% stosuje się w chwili zakupu, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne USA, który siły zbrojne USA przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej.
Jednocześnie, podmiot dokonujący dostawy towarów (lub świadczący usługi) jest zobowiązany posiadać, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia, o którym mowa w § 6 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023, a także zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się to świadectwo zwolnienia, wskazane w § 6 ust. 3 pkt 3 tego rozporządzenia.
Niespełnienie wszystkich warunków łącznie pozbawia podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.
Z praktycznego punktu widzenia podatnik powinien otrzymać wskazane dokumenty przed lub w momencie dokonania sprzedaży. Zamówienie wraz ze specyfikacją, co do ilości i rodzaju towarów lub usług, umożliwia mu bowiem przygotowanie transakcji zgodnie z zamówieniem. Wypełnione świadectwo zwolnienia potwierdza natomiast uprawnienie do dokonania przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz zakupów nieobciążonych podatkiem. Na podstawie tych dokumentów podatnik (zarejestrowany w Polsce) wystawia fakturę na dostawę towarów/świadczenie usług ze stawką podatku 0%.
Jeżeli podatnik nie posiada ww. dokumentów w chwili sprzedaży, nie oznacza to, że nie może sprzedać towarów lub wyświadczyć usług przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 0% i że od razu musi opodatkować taką transakcję stawką podatku właściwą dla danego towaru lub usługi w kraju. Przepisy przewidują bowiem możliwość dostarczenia do podatnika tych dokumentów w terminie późniejszym, przy czym podatnik powinien je posiadać najpóźniej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, tj. nie później niż 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu (lub kwartale – w przypadku podatników, którzy wybrali taki okres rozliczeniowy), za który podatnik rozlicza tę transakcję. Taka decyzja o umożliwieniu nabywcy dostarczenia świadectwa zwolnienia w terminie późniejszym, należy zawsze wyłącznie do decyzji podatnika i oparta jest o zaufanie i współpracę z nabywcą.
Natomiast nieotrzymanie świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienia wraz ze specyfikacją w wyznaczonym terminie, tj. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, uniemożliwia podatnikowi zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% do dostaw towarów i świadczenia usług nabywanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz.
Cytowana wyżej Umowa o wzmocnionej współpracy obronnej wskazuje na definicję „wykonawcy kontraktowego”. Wykonawca kontraktowy oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Dostarcza Pan lub będzie dostarczał, towary lub usługi na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych („siły zbrojne”). Świadczenia realizowane przez Pana będą następujące: Usługi budowlane, Usługi sprzątania, wywóz śmieci i nieczystości, Usługi mycia pojazdów, maszyn, kontenerów, Usługi przeprowadzkowe, Usługi wynajmu maszyn, pojazdów, agregatów, kontenerów, Usługi religijne (kapelan), Usługi dystrybucji paliw, Usługi transportu drogowego, Naprawa i konserwacja maszyn i urządzeń budowlanych, Artykuły biurowe i codziennego użytku, Materiały specjalistyczne: płyn odmrażający, oleje, produkty medyczne, Materiały budowlane: piasek, cegły itd. Sprzęt elektroniczny, Meble, Paliwa, Maszyny i urządzenia budowlane, agregaty, kontenery. Realizuje Pan zlecenia na rzecz sił zbrojnych USA również poprzez podwykonawców (poddostawców), którzy także są czynnymi podatnikami VAT. Realizacja transakcji odbywa się na podstawie postanowień Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. („Umowa”). Przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada Pan: (1) świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, (2) zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją). W świadectwie zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, dane Pana mogą być wpisywane jako dane Wykonawcy Kontraktowego (część 1 świadectwa) i jednocześnie jako dane dostawcy (część 3 świadectwa), albo dane Pana mogą być wpisywane tylko jako dane Wykonawcy Kontraktowego (część 1 świadectwa), w której to sytuacji w części 3 będą wpisywane dane poddostawcy/podwykonawcy, od którego Pan nabywa odsprzedawane do sił zbrojnych towary lub usługi. Pan może w przyszłości również działać jako podwykonawca/poddostawca, w którym to przypadku, w polu dostawcy (część 3), wpisywane będą dane Pana, a w polu Wykonawcy Kontraktowego (część 1), będą dane kontrahenta. Z rozmów z podwykonawcami (poddostawcami) Pana wynika, że część z nich może rozważyć w przyszłości zastosowanie stawki VAT, o której mowa w art. 41 ust. 1 lub 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przy dostawie towarów lub świadczeniu usług, nawet w sytuacji gdy są oni wymienieni w ww. świadectwie jako dostawcy (część 3 świadectwa). Pan rozważa przekształcenie w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie kontynuowała Pana działalność gospodarczą („sp. z o.o.”). Jednakże po przekształceniu, jak wskazał Pan, że spółka będzie dokonywała tożsamych świadczeń, Spółka będzie posiadała te same dokumenty oraz będą to tożsame opisane okoliczności, a jedynie zmieni się podmiot dokonujący świadczeń z jednoosobowej działalności na spółkę z .o.o.
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia czy dla dostawy towarów lub świadczenia usług o których mowa we wniosku dokonywanych przez Pana (sp. z o.o.), gdzie Pańskie dane będą wymienione w części 1 świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego gdzie odbiorcą będą siły zbrojne Stanów Zjednoczonych znajdzie zastosowanie stawka 0% VAT.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że stawki podatku czy też preferencyjne stawki podatku (po spełnieniu właściwych przesłanek), mogą mieć zastosowanie w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług które podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju tj. gdy miejscem świadczenia i opodatkowania dostarczanych towarów i świadczonych usług jest Polska. Jak Pan wskazał miejscem świadczenia i opodatkowania dostarczanych towarów i usług jest terytorium kraju w rozumieniu działu V ustawy o podatku od towarów i usług, co nie budziło Pana wątpliwości.
Odnosząc się do zastosowania przez Pana (sp. z.o.o.) preferencyjnej stawki 0% VAT, należy zauważyć, że jak wskazał Pan w opisie sprawy będzie Pan (sp. z o.o.) dokonywać dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej. Dokonywane świadczenia w tym m.in. (Usługi budowlane, Usługi sprzątania, wywóz śmieci i nieczystości, Usługi mycia pojazdów, maszyn, kontenerów, Usługi przeprowadzkowe, Usługi wynajmu maszyn, pojazdów, agregatów, kontenerów, Usługi religijne (kapelan), Usługi dystrybucji paliw, Usługi transportu drogowego, Naprawa i konserwacja maszyn i urządzeń budowlanych, Artykuły biurowe i codziennego użytku, Materiały specjalistyczne: płyn odmrażający, oleje, produkty medyczne, Materiały budowlane: piasek, cegły itd. Sprzęt elektroniczny, Meble, Paliwa, Maszyny i urządzenia budowlane, agregaty, kontenery) jak Pan wskazał będą przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 tej umowy, jeżeli siły zbrojne biorą udział we wspólnych działaniach obronnych. Ponadto wskazał Pan, że spełnia Pan (sp. z o.o.) przesłanki uznania bycia wykonawcą kontraktowym w rozumieniu art. 2 lit. e umowy o wzmocnionej współpracy. Jednocześnie w wypełnionym odpowiednio świadectwie zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w § 6 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia tj. dokumencie wskazanym w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, Pana (sp. z o.o.) dane będą wymienione w części 1 tego świadectwa. Jednocześnie co istotne w sprawie przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, będzie Pan (sp. z o.o.) posiadał zarówno to wypełnione świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego jak i zamówienie wraz ze specyfikacją do których odnosi się przedmiotowe świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego. Czyli Pan (Sp. z o.o.) będzie posiadał dokumenty, o których mowa § 6 ust. 3 pkt 2 i 3 rozporządzenia. Dokumenty te jak wynika z opisu sprawy, będą wiązały się z transakcją realizowaną przez Pana (sp. z o.o.).
Tym samym należy stwierdzić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy Pan (sp. z o.o.) będzie posiadać wskazane w opisie sprawy dokumenty, tj. wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego w którym Pana (sp. z o.o.) dane będą wymienione w części 1 przedmiotowego świadectwa zwolnienia, zamówienie dotyczące towarów i usług wraz z ich specyfikacją, to Pan (sp. z o.o.) będzie miał prawo dla dostawy towarów i świadczenia usług dla sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych prawo do zastosowania obniżonej do wysokości 0% stawki podatku VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 7 w związku z § 6 ust. 3 rozporządzenia.
Tym samym stanowisko Pana w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Wątpliwości Pana dotyczą również zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% VAT stosowanej przez podwykonawców/podwykonawców oraz przez Pana działającego w charakterze podwykonawcy/poddostawcy w przypadku gdy poddostawcy/podwykonawcy oraz Pan (sp. z o.o.) będą wymienieni w części 3 świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy raz jeszcze zwrócić uwagę, że cytowany wyżej przepis § 6 rozporządzenia odnosi się zarówno do dostaw i usług realizowanych dla sił zbrojnych USA, jak również do dostaw na ich rzecz. Dla możliwości stosowania stawki 0% dla dostawy realizowanej na rzecz sił zbrojnych USA ważne są dokumenty, jakimi są świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienie dotyczące towarów, do których odnosi się to świadectwo – przy czym, dokumenty te powinny wiązać się z tą konkretną transakcją.
W analizowanym przypadku gdy Pan (sp. z o.o.) działa jako poddostawca/podwykonawca to Pana (sp. z o.o.) dane jak i dane poddostawców/podwykonawców będą wpisywane w części 3 świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, natomiast w polu Wykonawcy kontraktowego (część 1) będą dane kontrahenta. Kontrahent będzie dokonywał świadczeń dla sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Zarówno Pan (sp. z o.o.) występujący w roli poddostawcy/podwykonawcy jak i poddostawcy/podwykonawcy będą posiadali przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej zarówno wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego jak i zamówienie wraz ze specyfikacją do których odnosi się przedmiotowe świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego. Co także istotne dokumenty te tj. świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienie bezpośrednio wiążą się z transakcją realizowaną przez Pana (sp. z o.o.) oraz przez poddostawców/podwykonawców. Świadczenia dokonywane przez Pana (sp. z o.o.) poddostawców/podwykonawców będą przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 tej umowy, jeżeli siły zbrojne biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.
Zatem należy stwierdzić, że skoro dane dotyczące podwykonawców /poddostawców, w tym Pana (sp. z o.o.) działającego w takim charakterze, oraz dostarczanych przez nich towarów i świadczonych przez nich usług będą widnieć w części 3 świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego a ponadto dokumenty wiążą się z transakcją realizowaną przez Pana (sp. z o.o.) oraz przez poddostawców/podwykonawców to podwykonawcy/poddostawcy, w tym Pan (sp. z o.o.) działający w takim charakterze, do dostarczanych towarów oraz świadczonych usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 7 w związku z § 6 ust. 3 rozporządzenia będziecie mieli prawo do zastosowania stawki podatku 0%, oczywiście pod warunkiem, że ww. świadectwo wraz z zamówieniem dotyczącym tych towarów i usług (i ich specyfikacją), podwykonawcy/poddostawcy w tym Pan (sp. z o.o.) działający w takim charakterze będziecie posiadać przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Wątpliwości Pana budzi również kwestia prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturze, wystawionej przez podwykonawców/poddostawców, dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług, opodatkowanych według stawek określonych w art. 41 ust. 1 lub 2 ustawy.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu,
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto, kwotę podatku naliczonego stanowi wyłącznie kwota podatku wykazana na dokumentach wskazanych w art. 86 ust. 2 ustawy.
Art. 88 ustawy, określa przypadki, w których nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego.
Stosownie do art. 88 ust. 3a ustawy,
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
b) (uchylona);
2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
3) (uchylony);
4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;
5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6) (uchylony);
7) wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy,
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powołanych przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:
- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
- podatnik posiada faktury dokumentujące czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, na których została wskazana kwota podatku naliczonego,
- odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Należy podkreślić, że jedną z fundamentalnych zasad konstrukcji podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do odliczenia podatku zapłaconego w cenie przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą, z czynnościami opodatkowanymi. Podstawowa zasada wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.
Analiza powołanego art. 88 ustawy prowadzi do wniosku, że w dyspozycji tego przepisu, jako przesłanki wyłączającej prawo nabywcy (podatnika) do odliczenia podatku naliczonego, nie ujęto przypadku, gdy podatek naliczony wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, które podlegają opodatkowaniu inną niż przyjęta przez sprzedawcę stawką podatku od towarów i usług.
W analizowanej sprawie, wskazał Pan, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki dotyczące towarów oraz usług nabywanych od podwykonawców /poddostawców będą służyły do wykonywania przez Pana (sp. z. o.o.) czynności opodatkowanych, które nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania. Do nabywanych przez Pana (sp. z o.o.) towarów i usług nie występują ograniczenia przewidziane w art. 86a i art. 88 ustawy.
Ponadto jak wskazał Pan w opisie sprawy z rozmów z podwykonawcami/ poddostawcami wynika, że część z nich może rozważyć w przyszłości zastosowanie stawki VAT, o której mowa w art. 41 ust. 1 lub 2 ustawy, przy dostawie towarów lub świadczeniu usług (na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych), nawet w sytuacji gdy sprzedaż ich winna być opodatkowana stawką 0%.
W takiej sytuacji, ze względu na przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy ustawy stwierdzić należy, że Panu (sp. z o.o.) będzie przysługiwało prawo do odliczenia w całości kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej nabycie związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zastosowanie błędnej – zawyżonej stawki podatku przez wystawcę faktury, nie pozbawia Pana (sp. z o.o.) prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi to negatywnej przesłanki, uniemożliwiającej odliczenie tego podatku, wymienionej w art. 88 ustawy.
Powyższe wynika z tego, że dla istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury (nawet w przypadku wskazanym wyżej), obok fundamentalnych przesłanek takich jak status odliczającego jako czynnego, zarejestrowanego podatnika VAT i związek zakupionych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi (u odliczającego) i faktycznie zrealizowana transakcja, to również najistotniejsze jest to, by nabyta usługa lub towar podlegały opodatkowaniu i nie korzystały przy tym ze zwolnienia od tego podatku.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku Panu (sp. z o.o.) będzie przysługiwało, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do odliczenia całego podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez podwykonawców/poddostawców, o których mowa w opisie sprawy, w przypadku gdy zastosowali oni dla dostawy towarów lub świadczenia usług, stawki określone w art. 41 ust. 1 lub 2 ustawy, (które mogą być zawyżone), o ile, transakcje te nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku.
Stanowisko Pana w zakresie pytania oznaczonego nr 3 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right