Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.195.2023.2.WK
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu lokalu mieszkalnego, najmu i zakupu towarów i usług związanych z remontem i wyposażeniem lokalu mieszkalnego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:
-pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego i dwóch miejsc parkingowych przeznaczonych do wynajmu krótkoterminowego turystom; pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego i dwóch miejsc parkingowych związanych z zakwaterowaniem studentów oraz pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu wyposażenia, mebli, materiałów do remontu oraz wykonania usług remontowych dotyczących lokalu mieszkalnego – jest prawidłowe.
-ustalenia, za jaki okres rozliczeniowy może Pan odliczyć podatek naliczony z faktur zakupu lokalu mieszkalnego oraz dwóch miejsc parkingowych – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 26 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
1)pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego i dwóch miejsc parkingowych przeznaczonych do wynajmu krótkoterminowego turystom;
2)pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego i dwóch miejsc parkingowych związanych z zakwaterowaniem studentów;
3)pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu wyposażenia, mebli, materiałów do remontu oraz wykonania usług remontowych dotyczących lokalu mieszkalnego;
4)ustalenia, za jaki okres rozliczeniowy może Pan odliczyć podatek naliczony z faktur zakupu lokalu mieszkalnego oraz dwóch miejsc parkingowych.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 29 czerwca 2023 r. (wpływ 30 czerwca 2023 r.) oraz z 29 czerwca 2023 r. (wpływ 13 lipca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (…).
Działalność prowadzi Pan od 1 czerwca 2016 r.
Przedmiotem tej działalności zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności jest:
·działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (PKD 93.13.Z),
·fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne (PKD 96.02.Z),
·pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 86.90.E),
·działalność fizjoterapeutyczna (PKD 86.90.A),
·pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B),
·pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKD 85.51.Z),
·wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z),
·pośrednictwo w obrocie nieruchomościami (PKD 68.31.Z),
·obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20.Z),
·sprzedaż detaliczna pozostałej żywności prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.29.Z),
·sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (PKD 47.11.Z),
·pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 96.09.Z).
Jest Pan również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym miesięczne deklaracje VAT-7 oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (podatek liniowy 19%), rozliczającym się z tych podatków w Pierwszym Urzędzie Skarbowym.
W roku 2021 zdecydował się Pan na zakup nieruchomości – lokalu mieszkalnego położonego w X z zamiarem wynajmu krótkoterminowego w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.
Docelowymi klientami mieliby być turyści (krajowi i zagraniczni) odwiedzający X. Wynajem taki miałby mieć charakter krótkoterminowy. Zastanawiał się Pan również nad zakwaterowaniem studentów.
W celu realizacji powyższych planów zdecydował się Pan na zakup od developera lokalu mieszkalnego numer (…) położonego w X o powierzchni użytkowej 96,57 m2 oraz dwóch miejsc parkingowych oznaczonych nr (…).
Transakcja dotycząca przedmiotowego lokalu została udokumentowana następującymi fakturami:
(…)
Jak wspomniał Pan, wykupił dla tego lokalu mieszkalnego dwa miejsca parkingowe oznaczone nr (...). Transakcję nabycia miejsc parkingowych dokumentowały wystawione przez Spółkę faktury:
(…)
Zakup ww. lokalu mieszkalnego został sfinansowany z kredytu z 29 czerwca 20xx r., przyznanym Panu w wysokości (…) zł. Pozostała kwota została pokryta przez Pana ze środków własnych pochodzących m.in. z zysków z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Natomiast zakup miejsc parkingowych pokrył Pan ze środków własnych.
Rozliczenie transakcji wiązało się z wniesieniem przez Pana opłaty rezerwacyjnej 11 marca 2021 r. w wysokości (…) zł.
Same faktury zostały zapłacone przez Pana:
(…).
Samo wydanie Panu lokalu mieszkalnego oraz miejsc parkingowych nastąpiło w roku 2022.
Potwierdzeniem finalizacji transakcji zakupu lokalu mieszkalnego nr (…) położonego w X, była zawarta 26 lipca 2022 r. w formie aktu notarialnego repertorium (…) umowa ustanowienia i sprzedaży odrębnej własności lokalu i przeniesienia oraz zawarty w formie aktu notarialnego repertorium (…) aneks do umowy developerskiej.
Natomiast zakup dwóch miejsc parkingowych położonych w X oznaczonych nr (…) potwierdza zawarta 23 sierpnia 2022 r. w formie aktu notarialnego repertorium (…) umowa sprzedaży oraz oświadczenie o ustanowieniu hipoteki.
Do chwili obecnej nie rozliczył Pan jeszcze podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup przedmiotowych nieruchomości (lokalu mieszkalnego i miejsc garażowych), stąd też Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
Jednocześnie zaznacza Pan, że wystąpił do developera z notami korygującymi do wyżej wymienionych faktur. Wartością korygowaną miał być numer identyfikacji podatkowej z wykazanego na fakturach (…) na Pana (…). Developer odmówił jednak podpisania not korygujących, tłumacząc, że zawierając z Panem transakcje traktował Pana jako podmiot nieprowadzący działalności gospodarczej a uznanie not korygujących skutkowałoby koniecznością skorygowania przez niego plików JPK.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy.
1.Czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT jest Pan od 1 września 2016 r.
2.Lokal mieszkalny w przypadku wynajmu krótkoterminowego turystom będzie wykorzystywany tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
3.Lokal mieszkalny w przypadku wynajmu studentom będzie wykorzystywany tylko do czynności opodatkowanych podatkiemVAT.
4.Miejsca parkingowe w przypadku wynajmu zarówno turystom, jak i studentom będą wykorzystywane tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
5.Jak słusznie Państwo zauważyli użyty skrót „m.in.” w zasadzie nieograniczenie rozszerzył katalog towarów i usług związanych z lokalem. Doprecyzowując w zadanym we wniosku pytaniu nr 3 chodzi Panu tylko o zakup wyposażenia, mebli, materiałów do remontu, wykonania usług remontowych dotyczących rzeczonego lokalu.
6.Wydatki poniesione na zakup towarów i usług związanych z lokalem będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT.Lokal mieszkalny wraz wyposażeniem oraz z miejscami parkingowymi nie będzie wykorzystywany przez Pana do zaspokajania własnych potrzeb mieszkaniowych.
7.Wynajem lokalu mieszkalnego i miejsc parkingowych będzie wynajmowany na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług przewidującej opodatkowanie wynajmu krótkoterminowego, jak i usług zakwaterowania.
Natomiast kwestia rozliczenia z klientami, to sprzedaż będzie rejestrowana za pomocą kasy rejestrującej online oraz wystawionych przez Pana faktur.
8.Na pytanie o treści: „Czy mogą występować sytuacje, w których nie będzie Pan wynajmował lokalu mieszkalnego? Jeśli tak, to w jaki sposób będzie Pan w tym czasie wykorzystywał lokal mieszkalny?”, odpowiedział Pan: „Tak, mogą takie sytuacje wystąpić i jest to uzależnione od braku klientów (nadmieniam, że pomysł w kwestii zakwaterowania studentów jest dopiero przeze mnie rozważany). Lokal mieszkalny w czasie braku chętnych na wynajem, nie będzie wykorzystywany w żaden inny sposób”.
9.Na pytanie o treści: „Czy będzie Pan pobierał osobne opłaty za wynajem miejsc parkingowych? Czy miejsca parkingowe będzie Pan wynajmował wraz z lokalem mieszkalnym?”, odpowiedział Pan: „Moim założeniem jest, żeby wynajmujący lokal miał również zapewnione miejsce parkingowe. Jednak z tego tytułu będzie naliczona osobna opłata”.
10.W odpowiedzi na pytanie: „Czy będzie możliwość wynajmu lokalu mieszkalnego bez miejsca parkingowego?”, zawarł Pan, że: „Tak. Nie każdy klient dysponuje bowiem pojazdem, czy też ma życzenie parkować we wskazanym miejscu. Zakładam też, że część klientów korzysta z komunikacji zbiorowej. Pozostawiam to w gestii wyboru klienta. Będzie to miało wpływ również na wysokość ceny wynajmu lokalu”.
11.Mogą być takie sytuacje w których nie będzie Pan wynajmował miejsc parkingowych. Jak wspomniał Pan, nie każdy klient będzie musiał wynająć miejsca parkingowe, gdy wynajmie lokal mieszkalny.
Dopuszcza Pan również, że w przypadku dłuższego zastoju na rynku wynajmu krótkoterminowego (np. spowodowanego przestojem turystycznym), przewiduje Pan możliwość wynajmu samych miejsc parkingowych bez konieczności wynajmu lokalu mieszkalnego. Niemiej jednak priorytetem jest zapewnienie korzystania miejsc parkingowych przez klientów korzystających z lokalu. Dlatego też wynajem samych miejsc parkingowych na pewno zostałby dostosowany do wynajmu lokalu mieszkalnego.
12.Brak Pana NIP-u na fakturach wystawionych przez developera wynika najprawdopodobniej z braku porozumienia stron co do charakteru transakcji. Prawdopodobnie – bo może Pan jedynie gdybać – developer, nie chce korygować wstecz swoich rozliczeń podatkowych. Przy takiej ilości wystawionych faktur zapewne byłoby to problematyczne. Próbował Pan wielokrotnie wnosić o uzupełnienie danych widniejących na wystawionych przez Spółkę fakturach, korzystając z instytucji not korygujących. Developer albo ignorował wystawione przez Pana noty albo odmówił ich podpisania.
Pytania
1.Skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w deklaracjach podatkowych w podatku od towarów i usług wynikającego z faktur zakupu lokalu mieszkalnego nr (…) położonego w X oraz faktur zakupu dwóch miejsc parkingowych nr (…) dla tego lokalu. Czy jako czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z ww. faktur w całości, jeżeli lokal mieszkalny i miejsca garażowe będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej – wynajem krótkoterminowy turystom?
2.Czy jako czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z ww. faktur w całości, jeżeli lokal mieszkalny i miejsca parkingowe będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej usługi związanej z zakwaterowaniem studentów?
3.Ponieważ wskazany we wniosku lokal mieszkalny zakupił Pan w celach inwestycyjnych, z nastawieniem na osiągnięcie zysku, czy jako czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupione towary i usługi z tym lokalem związane (zakup wyposażenia, mebli, materiałów do remontu, wykonania usług remontowych dotyczących rzeczonego lokalu)?
4.Za jaki okres rozliczeniowy może Pan skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu lokalu mieszkalnego nr (…) położonego w X oraz faktur zakupu dwóch miejsc parkingowych nr (…) w deklaracjach dla podatku od towarów i usług VAT-7?
Pana stanowisko w sprawie
1.
W kwestii skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w deklaracjach podatkowych w podatku od towarów i usług wynikającego z faktur zakupu lokalu mieszkalnego nr (…), tj. (…) oraz z faktur zakupu dwóch miejsc parkingowych oznaczonych nr (…), tj. (…) w Pana ocenie, przysługuje Panu – jako podatnikowi podatku od towarów i usług – prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z ww. faktur w całości, gdy nieruchomości te będą wykorzystywane do działalności gospodarczej wynajmu krótkotrwałego turystom, podróżnym.
Stosownie bowiem do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zatem podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Nabyte przez Pana nieruchomości – lokal mieszkalny nr (…) oraz miejsca parkingowe nr (…), będą wynajmowane przez Pana na zasadzie wynajmu krótkoterminowego. Tym samym, nieruchomości te z założenia służyć mają czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez Pana z tytułu nabycia przedmiotowych nieruchomości (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług).
W przedstawionym przez Pana stanie faktycznym kwota podatku naliczonego wyniosła (…) zł (wynikająca z faktur zakupu lokalu mieszkalnego) oraz (…) zł (z faktur za miejsca parkingowe).
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług.
Zatem z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podmioty, które są zarejestrowane jako podatnicyVAT czynni.
Zgodnie z przedstawionym przez Pana stanem faktycznym, jako przedsiębiorca, spełnia Pan ten warunek. Nieruchomości te zostały nabyte z zamiarem wynajmu krótkoterminowego i tym samym dokonywania wyłącznie czynności opodatkowanych wykonywanych w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, z tytułu której jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Odnosząc się do kwestii braku NIP na fakturach zauważa Pan, że faktura bez NIP-u nie wyklucza możliwości odliczenia podatku VAT na podstawie takiego dokumentu. Decydujące jest to, czy faktura dokumentuje rzeczywisty przebieg transakcji.
W interpretacji z 18 lipca 2019 r. nr 0112-KDIL1-1.4012.303.2019.1.AK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.
Jeżeli zatem faktura w sposób dokładny identyfikuje strony transakcji poprzez wskazanie danych osobowych i adresu, a jedynym brakiem jest niewskazanie NIP-u, to tego rodzaju wadliwość faktury co prawda powoduje, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże sama w sobie nie wpływa na przedmiot i podstawę opodatkowania.
Transakcja w rzeczywistości miała miejsce, a nabyte nieruchomości będą wykorzystywane przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Reasumując, przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup przedmiotowych nieruchomości (zarówno lokalu mieszkalnego i miejsc parkingowych). Wszystkie te faktury zostały przez Pana opłacone w całości.
2.
W kwestii skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w deklaracjach podatkowych w podatku od towarów i usług wynikającego z faktur zakupu lokalu mieszkalnego nr (…) oraz z faktur zakupu dwóch miejsc parkingowych oznaczonych nr (…), w Pana ocenie, przysługuje Panu – jako podatnikowi podatku od towarów i usług – prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z ww. faktur w całości, gdy nieruchomości te będą wykorzystywane do działalności gospodarczej – świadczenia usług zakwaterowania studentów.
Koncepcja usług, jakie chciałby Pan w przyszłości świadczyć, miałaby polegać na zakwaterowaniu w lokalu mieszkalnym studentów (w tym studentów z zagranicy np. w ramach programu (…)). Umowa zakwaterowania zawierana byłaby na okres roku akademickiego. W ramach umowy świadczyłby Pan usługi dodatkowe: dostarczanie mediów, zapewnienie wyposażenia, dostępu do części wspólnych lokalu, dostępu do miejsc parkingowych. Koszt tych usług dodatkowych będzie wliczony w opłatę miesięczną za zakwaterowanie.
Z załącznika do ustawy o podatku od towarów i usług, który jest wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką 8%, pod pozycją nr 47 wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55, tj. „usługi związane z zakwaterowaniem”. Dział 55 „usługi związane z zakwaterowaniem” w PKWiU 2015 obejmuje m.in. usługi w zakresie zakwaterowania na dłuższy okres studentów, osób pracujących i pozostałych osób.
Ponieważ usługi takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to podatek naliczony wynikających z faktur dokumentujących zakupy związane z tak prowadzoną działalnością podlegają odliczeniu.
Tym samym, przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup przedmiotowych nieruchomości (zarówno lokalu mieszkalnego i miejsc parkingowych) przy planowanym świadczeniu usług zakwaterowania studentów.
3.
W kwestii skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w deklaracjach podatkowych w podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie wyposażenia mebli do lokalu mieszkalnego nr (…), w Pana ocenie, przysługuje Panu – jako podatnikowi podatku od towarów i usług – prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z takich faktur. Prawo do odliczenia podatku naliczonego od takich faktur przysługuje Panu z uwagi na ich związek ze sprzedażą opodatkowaną.
4.
W kwestii okresu rozliczeniowego, w którym mógłby Pan skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego w deklaracjach podatkowych od towarów i usług z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego oraz miejsc parkingowych.
W Pana ocenie mógłby Pan odliczyć podatek naliczony z:
(…)
Jak wskazał Pan powyżej, art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jeżeli chodzi o otrzymanie przez sprzedawcę zaliczki to powoduje powstanie po jego stronie obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług.
Analizując treść art. 106i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedawca ma obowiązek wystawić fakturę z tytułu otrzymania części zapłaty przed realizacją dostawy lub wykonaniem usługi, tzw. fakturę zaliczkową, nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał on tę część zapłaty od nabywcy.
Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur zaliczkowych określone zostało w art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. b ww. ustawy, zgodnie z którym kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług stanowi odbicie obowiązku podatkowego, który zaistniał po stronie nabywcy. Regułę tę wyraża art. 86 ust. 10 w zw. z art. 86 ust. 10c ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
W myśl art. 86 ust. 10c tejże ustawy, przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Art. 86 ust. 13 ww. ustawy stanowi, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.
Mając powyższe na uwadze, prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur (…) przysługuje Panu w deklaracjiVAT-7 za marzec 2021 r., a z faktury (…) przysługuje Panu w deklaracjiVAT-7 za kwiecień 2021 r., gdyż stanowią one dowód potwierdzający fakt dokonania zapłat zaliczek, które nastąpiły dla faktury (…) w marcu 2021 r., a dla faktury (…) w kwietniu 2021 r.
Uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego przysługiwało Panu bez konieczności oczekiwania na dostawę tych nieruchomości, które nastąpiło finalnie dopiero w roku 2022.
W odniesieniu do faktur (…) przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku zawartego w tych faktur już w rozliczeniu za sierpień 2021 r., z uwzględnieniem zapisów art. 86 ust. 11 i 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Rozliczenie za sierpień 2021 r. jest zasadne pomimo wydania nieruchomości w roku 2022.
Podobnie sprawa ma się co do faktur (…) – przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego już w deklaracji VAT-7 za lipiec 2021 r. a z faktury (…) w deklaracji VAT-7 za marzec 2022 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie:
-pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego i dwóch miejsc parkingowych przeznaczonych do wynajmu krótkoterminowego turystom; pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego i dwóch miejsc parkingowych związanych z zakwaterowaniem studentów oraz pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu wyposażenia, mebli, materiałów do remontu oraz wykonania usług remontowych dotyczących lokalu mieszkalnego – jest prawidłowe.
-ustalenia, za jaki okres rozliczeniowy może Pan odliczyć podatek naliczony z faktur zakupu lokalu mieszkalnego oraz dwóch miejsc parkingowych – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak wynika z treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie natomiast do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z powyższego, definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Powołana wyżej definicja podatnika zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług jest odzwierciedleniem definicji zawartej w art. 9 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Z treści wskazanych wyżej przepisów wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny.
Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:
1)wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
2)wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.
Należy wskazać, że zarówno umowa najmu jak i umowa dzierżawy są cywilnoprawnymi umowami nakładającymi na strony – zarówno wynajmującego/wydzierżawiającego, jak i najemcę/dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.
Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Z powyższego przepisu wynika, że umowa najmu jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Wobec tego umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i pobierania pożytków, w związku z czym stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu najmu przez najemcę.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług usługa najmu stanowi świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy i jako czynność odpłatna, świadczona za wynagrodzeniem, wypełnia dyspozycję art. 5 ust. 1 ustawy, tj. jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z przepisów art. 86 ust. 1 i art. 88 ust. 4 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług jedynie w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Jak stanowi art. 106e ust. 1 pkt 1 - 15 ustawy:
Faktura powinna zawierać:
1) datę wystawienia;
2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15) kwotę należności ogółem (…).
Z ww. uregulowań wynika, że faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika (sprzedawcy) i nabywcy oraz ich adresy. Faktura powinna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i tym samym dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji. Każdorazowo należy ustalić więc nabywcę towaru lub usługi, który powinien wynikać z zawartej umowy.
Zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy:
Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.
Na mocy art. 106k ust. 2 ustawy:
Faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury.
Jak stanowi art. 106k ust. 3 ustawy:
Faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
1) wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”;
2) numer kolejny i datę jej wystawienia;
3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;
4) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;
5) wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.
Jak wynika z powyższych regulacji noty korygujące mogą zostać wystawione przez nabywcę towaru lub usługi, w przypadku, gdy otrzymał on fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi (z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy).
Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.
Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.
Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. Zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują tzw. wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur, w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego, wyłącznie z powodu braków mających charakter tzw. wadliwości mniejszej wagi. Są to tego rodzaju wadliwości, które, co prawda, powodują, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże same w sobie nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania.
Należy zauważyć, że chociaż faktura powinna zawierać dane dotyczące nabywcy wymienione w art. 106e ustawy, to jednak niewskazanie niektórych z tych informacji nie wyklucza możliwość jego identyfikacji na podstawie pozostałych danych zawartych na fakturze.
Brak NIP-u przy jednoczesnym prawidłowym wskazaniu pozostałych danych podmiotu będącego nabywcą jest wadą techniczną, niewyłączającą możliwości zweryfikowania dokonania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego. Niemniej jednak opisany błąd powinien być skorygowany w ten sposób aby faktura odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję pomiędzy podmiotami gospodarczymi prawidłowo oznaczonymi zgodnie z przepisami ustawy.
W pierwszej kolejności Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z ww. faktur w całości, jeżeli lokal mieszkalny i miejsca garażowe będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej – wynajem krótkoterminowy turystom i zakwaterowanie studentów oraz czy przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupione towary i usługi z tym lokalem związane (zakup wyposażenia, mebli, materiałów do remontu, wykonania usług remontowych dotyczących rzeczonego lokalu).
W tym miejscu należy wyjaśnić kwestię związaną z możliwością odliczenia podatku VAT z faktury bez numeru NIP. Jak wyżej wskazano, prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury uzależnione jest od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, a także od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis art. 88 ustawy enumeratywnie określa listę przypadków, w których podatnik został pozbawiony prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jednakże nie wymienia opisanej we wniosku nieprawidłowości (braku NIP nabywcy) jako przesłanki negatywnej powodującej utratę prawa do odliczenia podatku naliczonego (w sytuacji, gdy faktura odzwierciedla prawdziwe zdarzenie gospodarcze). Zatem brak numeru NIP na fakturze nie przesądza o braku prawa do odliczenia podatku VAT.
Jednakże, jak już wcześniej wskazano, opisany błąd powinien być skorygowany w ten sposób aby faktura odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję pomiędzy podmiotami gospodarczymi prawidłowo oznaczonymi zgodnie z przepisami ustawy.
Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy i powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że skoro – jak wskazał Pan we wniosku i jego uzupełnieniu – czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT jest Pan od 1 września 2016 r., a lokal mieszkalny w przypadku wynajmu krótkoterminowego turystom będzie wykorzystywany tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z kolei w przypadku wynajmu studentom Lokal mieszkalny również będzie wykorzystywany tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak również miejsca parkingowe w przypadku wynajmu zarówno turystom, jak i studentom będą wykorzystywane tylko do czynności opodatkowanych podatkiemVAT – to, przy założeniu, że nie wystąpią okoliczności wymienione w art. 88 ustawy – przysługuje Panu w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z tym lokalem. Skoro zamierza Pan wykorzystywać nabyty lokal wraz z jego wyposażeniem i miejscami parkingowymi tylko i wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, to przysługuje Panu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupione towary i usługi z tym lokalem związane (nabycie lokalu i miejsc parkingowych, zakup wyposażenia, mebli, materiałów do remontu, wykonania usług remontowych dotyczących rzeczonego lokalu).
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że:
1.Jako zarejestrowanemu, czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje Panu w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego nr (…) oraz z faktur zakupu dwóch miejsc parkingowych nr (…) dla tego lokalu, jeżeli lokal mieszkalny i miejsca parkingowe będą wykorzystywane wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT polegającej na wynajmie krótkoterminowym ww. lokalu turystom. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.
2.Jako zarejestrowanemu, czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje Panu w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego nr (…) oraz z faktur zakupu dwóch miejsc parkingowych nr (…) dla tego lokalu, jeżeli lokal mieszkalny i miejsca parkingowe będą wykorzystywane wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej związanej z zakwaterowaniem studentów, która to czynność – jak Pan zaznaczył w opisie sprawy – będzie opodatkowana podatkiem VAT. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.
3.Jako zarejestrowanemu, czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupione towary i usługi z tym lokalem związane (zakup wyposażenia, mebli, materiałów do remontu, wykonania usług remontowych dotyczących rzeczonego lokalu). Prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytań oznaczonych nr 1, 2 i 3 uznano za prawidłowe.
Kolejne Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, za jaki okres rozliczeniowy może Pan odliczyć podatek naliczony z faktur zakupu lokalu mieszkalnego oraz dwóch miejsc parkingowych.
Jak już wspomniano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Stosownie do art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Na podstawie art. 86 ust. 10c ustawy:
Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.
Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Na mocy art. 86 ust. 13 ustawy w brzmieniu obowiązujacym do 30 września 2021 r. :
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.
Jak stanowi art. 86 ust. 13 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2021 r.:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
– nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy po otrzymaniu faktury lub dokumentu celnego, będącego podstawą odliczenia lub za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
Z powołanych przepisów wynika, że nierozliczony w okresie otrzymania faktury lub w jednym z trzech następnych okresów rozliczeniowych podatek naliczony może zostać rozliczony w okresie 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Odliczenie podatku, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy będzie możliwe poprzez korektę deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku bądź za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
Przepisy ustawy nie ograniczają w żadnej mierze czasu korekty podatku należnego. Jedynym ograniczeniem czasowym jest tu termin przedawnienia (i związany z nim termin złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty) zobowiązania podatkowego. Natomiast kwestię prawa korygowania podatku naliczonego reguluje ww. art. 86 ust. 13 ustawy.
Również NSA w wyroku z dnia 1 września 2011 r., I FSK 1105/10, wskazał iż „(…) – art. 86 ust. 13 u.p.t.u. odnosi się (…) do korekt deklaracji podatkowej dokonywanych z powodów dotyczących podatku naliczonego (obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego)”.
Podatek naliczony jest elementem konstrukcyjnym podatku od towarów i usług. Jego kwota wpływa na wysokość zobowiązania podatkowego bądź wysokość podatku do zwrotu.
Podatnik wykonujący swoje prawo do odliczenia podatku naliczonego może to uczynić w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym prawo to wystąpiło, o czym stanowi art. 86 ust. 13 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że do chwili obecnej nie rozliczył Pan jeszcze podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup przedmiotowych nieruchomości (lokalu mieszkalnego i miejsc garażowych).
W przypadku faktur zaliczkowych, z których pierwotnie nie dokonano odliczenia podatku naliczonego, a z których przysługiwało Panu prawo do pełnego odliczenia, będzie Pan mógł odliczyć cały podatek naliczony zawarty w ww. fakturach poprzez złożenie korekt odpowiednich deklaracji.
Przechodząc z kolei do korekty deklaracji wskazać należy, że korekta deklaracji (zeznań) ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może on dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji.
Tym samym, w opisanym przypadku, w którym Pan nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości, powinien Pan dokonać korekt w zakresie podatku naliczonego w poszczególnych okresach rozliczeniowych lat poprzednich, w których powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przy czym, zgodnie z powołanym art. 86 ust. 13 ustawy, może Pan obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, tj. okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, lecz nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał Pan fakturę oraznie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.
Podsumowując, może Pan skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu lokalu mieszkalnego nr (…) oraz faktur zakupu dwóch miejsc parkingowych nr (…) zgodnie z powołanym art. 86 ust. 13 ustawy, tj. może Pan obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekt deklaracji podatkowych za okresy, w których wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, tj. okresy, w których w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, lecz nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okresy, w których otrzymał Pan faktury oraz nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 należało całościowo uznać za nieprawidłowe, bowiem połączył Pan moment powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie z faktem zapłacenia przez Pana zaliczek pomijając całkowicie moment otrzymania przez Pana faktur wystawionych przez sprzedawcę.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację oparto się w szczególności na informacjach udzielonych przez Pana, że „Lokal mieszkalny w przypadku wynajmu krótkoterminowego turystom będzie wykorzystywany tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Lokal mieszkalny w przypadku wynajmu studentom będzie wykorzystywany tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Miejsca parkingowe w przypadku wynajmu zarówno turystom, jak i studentom będą wykorzystywane tylko do czynności opodatkowanych podatkiemVAT”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi tylko w zakresie zadanego pytania w przedmiocie podatku od towarów i usług. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności ustalenia czy wynajem krótkoterminowy na rzecz turystów oraz usługi związane z zakwaterowaniem studentów są opodatkowane podatkiem VAT, gdyż nie zadano w tym zakresie pytania.
Jednocześnie, należy wskazać, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o VAT.
W tym miejscu należy ponownie zaznaczyć, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym załączone do wniosku lub uzupełnienia do wniosku dokumenty nie mogą być przedmiotem merytorycznej analizy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right