Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.297.2023.2.MC
Podatek od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania opisanej sprzedaży pakietów medycznych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania opisanej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 lipca 2023 r. (wpływ 21 lipca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Sp. z o.o. (dalej jako „Spółka”) jest nowopowstałą spółką i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka zamierza prowadzić działalność polegającą na oferowaniu klientom usług medycznych sprzedawanych w pakietach (dalej jako „Pakiety Usług”), w zamian za uiszczaną opłatę (płatną z góry za cały okres umowy). Zakres przysługujących klientom świadczeń zdrowotnych (w ramach Pakietów Usług) ma obejmować zespół czynności funkcjonalnie skierowanych na utrzymanie, poprawę lub przywrócenie dobrego stanu zdrowia i stanowi ciąg czynności terapeutycznych, podejmowanych wobec konkretnego pacjenta obejmujący na wstępie czynności polegające na ocenie i rozpoznaniu stanu/problemu medycznego (wywiad medyczny, analiza dokumentacji medycznej, badań), a następnie zaleceniu dalszego postępowania (zalecenia, skierowanie na badania dodatkowe, skierowanie do innego specjalisty, wystawienie e-zwolnienia, e-recepty, badania diagnostyczne).
Udzielanie indywidualnych porad medycznych – telefonicznie, bądź poprzez platformę internetową – będzie miało na celu profilaktykę, zachowanie, poprawę i przywracanie zdrowia pacjentów poprzez ciąg prowadzonego procesu diagnostycznego i/lub terapeutycznego. Klient w ramach zakupionego pakietu medycznego będzie nabywał ograniczoną ilość konsultacji oraz badań dla siebie lub również dla członków rodziny. Każdy klient w ramach usługi będzie miał prowadzone indywidualne konto w serwisie internetowym, na którym będą się znajdować wszystkie informacje odnośnie odbytych wizyt, wyników badań, wystawionych recept, bądź zwolnień lekarskich. Wszystkie usługi wchodzące w skład Pakietu Usług będą nabywane przez Spółkę w imieniu własnym ale na rzecz osoby trzeciej bezpośrednio od podmiotu leczniczego i będą świadczone przez osoby wykonujące zawód lekarza.
Pakiety oferowane będą przez przedstawicieli Spółki na podstawie podpisanej umowy o świadczenie usług. Spółka będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy. Stanowisko takie zostało potwierdzone indywidualną interpretacją prawa podatkowego wydaną przedmiotowej Spółce (…). Przedstawicielami Spółki mogą być osoby fizyczne prowadzące i nieprowadzące działalności gospodarczej oraz inne podmioty gospodarcze.
Zapłata za zakupione usługi odbywać się będzie przelewem na konto Spółki. W przypadku gdy nabywca usługi oferowanej przez Spółkę nie będzie mógł przekazać należności za nabyte usługi osobiście za pośrednictwem banku, przedstawiciel Spółki będzie mógł pobrać taką należność i przekazać w imieniu klienta na rachunek bankowy Spółki podając informację w imieniu jakiej osoby dokonywana jest wpłata oraz jakiej konkretnie umowy dotyczy. Z dowodów dokumentujących zapłatę wynikać będzie jednoznacznie, jakiej czynności i umowy dotyczy płatność własna lub dokonana w imieniu klienta i na tej podstawie prowadzona będzie też szczegółowa ewidencja sprzedanych pakietów i zapłaty za nie.
Brak wpłaty na rachunek bankowy Spółki skutkować będzie nieważnością zawartej umowy. Każdy przedstawiciel zobowiązany będzie również do sporządzania szczegółowych raportów z dokonanych w imieniu klientów wpłat z wyszczególnieniem wpłaconej kwoty, imieniem i nazwiskiem klienta i numerem jego umowy. Spółka nie zamierza prowadzić obrotu gotówkowego w swojej siedzibie, a wszystkie transakcje rozliczane będą jedynie poprzez rachunek bankowy Spółki.
W odpowiedzi na zadane przez Organ pytania uzupełnili Państwo opis sprawy o następujące informacje
a)Usługi świadczone przez Spółkę są świadczone wyłącznie na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
b)Spółka obecnie nie ewidencjonuje sprzedaży na kasie rejestrującej korzystając ze zwolnienia, o którym mowa w § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 244 ze zm.) oraz poz. 37 załącznika do rozporządzenia w związku z faktem, iż całość sprzedaży Spółki dokonywana jest za pośrednictwem podmiotu trzeciego (spółki prawa handlowego), usługi świadczone są wyłącznie za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (telemedycyna), rezultat świadczonej usługi przekazywany jest także przy wykorzystaniu tych środków, a rozliczenia dokonywane są wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego Spółki w sposób umożliwiający jednoznaczną identyfikację jakiej czynności zapłata dotyczyła. Jednocześnie Spółka prowadzi ewidencję i posiada dowody, na podstawie których jest w stanie jednoznacznie powiązać otrzymane wpłaty ze sprzedanymi usługami.
c)Spółka rozpoczęła swoją działalność w grudniu 2022 r. Umowa Spółki została zawarta 5 grudnia 2022 r. Obecny rok podatkowy Spółki jest jej pierwszym rokiem podatkowych.
d)W obecnym roku podatkowym, tj. od dnia 5 grudnia do dnia dzisiejszego, sprzedaż Spółki zrealizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.
e)W związku z faktem oferowania usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych i przekroczeniem kwoty 20 000 zł sprzedaży, Spółka jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Jednocześnie Spółka korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencji, o którym mowa w § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia oraz poz. 37 załącznika, w związku z faktem, iż całość sprzedaży spółki dokonywana jest za pośrednictwem podmiotu trzeciego (spółki prawa handlowego), usługi świadczone są wyłącznie za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (telemedycyna), rezultat świadczonej usługi przekazywany jest także przy wykorzystaniu tych środków, a rozliczenia dokonywane są wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego Spółki w sposób umożliwiający jednoznaczną identyfikację, jakiej czynności zapłata dotyczyła. Jednocześnie Spółka prowadzi ewidencję i posiada dowody na podstawie których jest w stanie jednoznacznie powiązać otrzymane wpłaty ze sprzedanymi usługami.
f)Spółka (…) Sp. z o.o. jest nowopowstałą Spółką i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka oferuje klientom usługi medyczne sprzedawane w pakietach (dalej jako „Pakiety Usług”) w zamian za uiszczaną opłatę (płatną z góry za cały okres umowy). Zakres przysługujących klientom świadczeń zdrowotnych (w ramach Pakietów Usług) obejmuje zespół czynności funkcjonalnie skierowanych na utrzymanie, poprawę lub przywrócenie dobrego stanu zdrowia i stanowi ciąg czynności terapeutycznych podejmowanych wobec konkretnego pacjenta obejmujący na wstępie czynności, polegające na ocenie i rozpoznaniu stanu/problemu medycznego (wywiad medyczny, analiza dokumentacji medycznej, badań), a następnie zaleceniu dalszego postępowania (zalecenia, skierowanie na badania dodatkowe, skierowanie do innego specjalisty, wystawienie e-zwolnienia, e-recepty, badania diagnostyczne). Udzielanie indywidualnych porad medycznych – telefonicznie bądź poprzez platformę internetową ma na celu profilaktykę, zachowanie, poprawę i przywracanie zdrowia pacjentów poprzez ciąg prowadzonego procesu diagnostycznego i/lub terapeutycznego. Klient w ramach zakupionego pakietu medycznego nabywa ograniczoną ilość konsultacji oraz badań dla siebie lub również dla członków rodziny. Każdy klient w ramach usługi będzie/ma prowadzone indywidualne konto w serwisie internetowym, na którym znajdują się wszystkie informacje odnośnie odbytych wizyt, wyników badań, wystawionych recept bądź zwolnień lekarskich. Spółka nabywa pakiety medyczne za miesięcznym wynagrodzeniem, od innego podmiotu świadczącego usługi medyczne. Podmiot ten jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 633) i jest wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą, prowadzonego przez Wojewodę (…). Wszystkie usługi wchodzące w skład Pakietu Usług są nabywane przez Spółkę w imieniu własnym, ale na rzecz osoby trzeciej bezpośrednio od podmiotu leczniczego i są świadczone przez osoby wykonujące zawód lekarza. W związku z powyższym, Spółka, stosując domniemanie wynikające z art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685), w myśl którego w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi, świadczy usługi określone w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy tożsame z usługami wymienionymi w § 4 ust. 1 pkt 2 litera f.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku 21 lipca 2023 r.)
Czy we wskazanych okolicznościach Spółka zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.; dalej: „ustawa o VAT”) w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442; dalej: „rozporządzenie”) w powiązaniu z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia oraz przy uwzględnieniu § 4 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia nie będzie mieć obowiązku ewidencjonowania opisanej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przepis ten określa generalną zasadę, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. W myśl art. 111 ust. 1b ustawy o VAT – w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...). Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442). Przy czym wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia. Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawodawca wymienił usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia, do których nie ma zastosowanie zwolnienie określone w § 2 i § 3 rozporządzenia. Jednocześnie ustawodawca zaznaczył w § 4 ust. 3 pkt 2, iż obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się do usług, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f-h, jeżeli świadczenie tych usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 37 załącznika do rozporządzenia ma miejsce wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.
Natomiast w poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Zdaniem Spółki, w opisanych okolicznościach nie będzie mieć obowiązku rejestrowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Spółka jest bowiem uprawniona do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia oraz poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Udzielanie indywidualnych porad medycznych będzie odbywać się wyłącznie telefonicznie, bądź poprzez platformę internetową, czyli z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość. Klient w ramach zakupionego pakietu medycznego będzie nabywał ograniczoną ilość konsultacji oraz badań dla siebie lub również dla członków rodziny.
Rezultat konsultacji medycznych przekazywany również będzie z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość – każdy klient w ramach usługi będzie miał prowadzone indywidualne konto w serwisie internetowym, na którym będą się znajdować wszystkie informacje odnośnie odbytych wizyt, wyników badań, wystawionych recept bądź zwolnień lekarskich.
Zgodnie z poz. 37 załącznika do rozporządzenia zwolnione z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Warunek powyższy jest bezsprzecznie spełniony w przypadku bezpośredniej wpłaty klienta na rachunek bankowy Spółki. Odnosząc się do sytuacji, w której środki przekazywane są na rachunek Spółki w imieniu klienta zauważyć należy, że w poz. 37 załącznika do rozporządzenia, ustawodawca zwolnił z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług, jeżeli usługodawca otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).
Z powyższego wynika, iż rozporządzenie nie przewiduje zatem warunku dokonania płatności w formie „bezgotówkowej”. Kluczowe jest jedynie to, aby płatność została otrzymana za pośrednictwem banku (na rachunek bankowy). Warunek do zastosowania zwolnienia jest spełniony także w przypadku otrzymania płatności za pośrednictwem poczty, co enumeratywnie zostało wymienione w poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Zaznaczyć należy, że płatność za pośrednictwem poczty jest transakcją gotówkową (gotówkę uiszcza się w kasie poczty), a dopiero poczta przekazuje pobrane kwoty na rachunek bankowy beneficjenta.
Podobna sytuacja ma także miejsce w przypadku, gdy przy sprzedaży wysyłkowej zapłata za zakupiony towar dokonywana jest za pobraniem przez pracownika firmy kurierskiej. W takim przypadku klient uiszcza zapłatę w gotówce do rąk pracownika firmy kurierskiej, a następnie firma kurierska przekazuje te wpłatę w imieniu klienta na konto sprzedawcy. Pomimo gotówkowego charakteru transakcji (z punktu widzenia klienta) sytuacja taka, w związku z zaangażowaniem banku, pozwala skorzystać z analogicznego zwolnienia określonego w poz. 36 załącznika do rozporządzenia, który wskazuje, iż zwolniona z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących jest „dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)”, co zostało potwierdzone między innymi w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego nr 0111-KDIB3-2.4012.22.2023.1.MN z dnia 10 marca 2023 r. oraz nr 0112-KDIL3.4012.315.2022.1.NS z dnia 19 października 2022 r.
Zatem nie ma żadnych podstaw by twierdzić, że gotówkowy charakter płatności sam w sobie nie pozwala na zastosowanie analizowanego zwolnienia. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w wyroku WSA w Warszawie z dnia 30 marca 2021 r. o sygnaturze akt: III SA/Wa 1390/20. Sąd w sentencji wyroku stwierdził, że „…przepisy rozporządzenia nie przewidują warunku, by płatność była dokonana z rachunku bankowego. Wystarczy, że jest ona otrzymana za pośrednictwem banku, tzn. na rachunek bankowy. Wynika z tego, że nie ma żadnego znaczenia, w jaki sposób płatności dokonuje klient – istotna jest tylko perspektywa odbiorcy płatności. Jeśli np. klient w celu dokonania zapłaty używa gotówki (np. w punkcie wykonującym przelewy na zlecenie) i z jego perspektywy jest to transakcja gotówkowa, to fakt, że odbiorca – pomimo wpłacenia gotówki przez klienta – otrzymał tę płatność na rachunek bankowy, uprawnia odbiorcę do skorzystania ze zwolnienia.” dalej „rozporządzenie nie formułuje także wymogu, aby do płatności zaangażowane były wyłącznie banki. Wymagane jest jedynie „pośrednictwo” banku przy otrzymaniu płatności, zaś bez znaczenia pozostaje np. to, że do płatności zaangażowani są też pośrednicy (np. operator karty płatniczej). Oznacza to, że każda forma płatności, w którą bank jest zaangażowany (i płatność ostatecznie powoduje uznanie na rachunku bankowym odbiorcy) – będzie pozwalała odbiorcy zastosować zwolnienie z ewidencjonowania sprzedaży (przy zachowaniu pozostałych warunków)”. Wszystkie płatności za usługi oferowane przez Spółkę będą otrzymywane za pośrednictwem banku na rachunek bankowy Spółki – bądź jako bezpośrednie wpłaty klientów Spółki lub dokonywane w ich imieniu. Oznacza to, że bank będzie każdorazowo zaangażowany w transakcję, a ściśle rzecz biorąc – płatność za sprzedawane usługi będzie otrzymywana przez Spółkę na rachunek bankowy. Przesądza to o tym, że warunek wskazany w przepisach rozporządzenia jest spełniony.
Płatność jest bowiem dokonana „za pośrednictwem banku” i „otrzymana na rachunek bankowy”, co jasno wynika z opisu zdarzenia przyszłego. Jak wynika również z zapisów rozporządzenia niezbędnym warunkiem do skorzystania ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej jest by z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła. W ocenie Spółki warunek ten w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie spełniony. Jak Spółka wykazała, każda płatność jest przypisywana w systemie do umowy.
Spółka nie rozpocznie świadczenia usług, jeśli pakiet nie zostanie opłacony w całości, co podlega również analityce księgowej. Spółka będzie dla potrzeb kontrolnych tworzyć raporty, które pozwolą dowolnej osobie prześledzić ewidencję sprzedaży Spółki i połączyć konkretną umowę imienną z danym przelewem otrzymanym za pośrednictwem banku i jednocześnie, każdy przelew otrzymany na rachunek bankowy Spółki można będzie połączyć z konkretnymi umowami, zawierającymi też dane osobowe klienta (nazwisko i adres).
Spółka podkreśliła, że chociaż przepisy nie przewidują takich warunków, z każdym z klientów ma ona podpisaną umowę, wobec czego – abstrahując od prowadzonej przez nią ewidencji – istnieje możliwość dodatkowego zweryfikowania wszystkich rozliczeń między Spółką a klientem. W związku z powyższym Spółka zamierza zgodnie z § 4 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia w powiązaniu z zapisami poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących stosować zwolnienie z kasy fiskalnej w przypadku świadczenia usług medycznych na odległość ponieważ: świadczenie usługi odbywa się wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość a ich rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków, zapłata dokonywana jest w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, zdefiniowane w art. 2 pkt 1 ustawy, który stanowi, że:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W związku z art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Przepis ten wprowadza zasadę, że w przypadku gdy podmiot „pośredniczy” pomiędzy podmiotem faktycznie świadczącym usługę, a jej odbiorcą, przyjmuje się, że podmiot ten działa tak jakby sam wcześniej nabył taką usługę, a następnie ją wyświadczył, co sprawia, że opodatkowaniu podlegają wszystkie etapy w świadczeniu usług, łącznie z tym, w którym nie wykonuje się czynności faktycznych.
Powyższy przepis jest odpowiednikiem art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), który stanowi, że w przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Co do obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, należy wskazać, na treść art. 111 ust. 1 ustawy, który stanowi, że:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).
W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 37:
świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika stanowiącego jego integralną część, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
-świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
-przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, do których nie stosuje się zwolnień.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
Zgodnie do § 4 ust. 2 rozporządzenia:
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług, o których mowa w poz. 50 załącznika do rozporządzenia.
Na podstawie § 4 ust. 4 rozporządzenia:
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług:
1)zgodnie z warunkami określonymi w poz. 34 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy;
2)których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f-h, jeżeli świadczenie tych usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 37 załącznika do rozporządzenia ma miejsce wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków;
3)których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f, zgodnie z warunkami określonymi w poz. 48 załącznika do rozporządzenia;
4)o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. i, na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 44 załącznika do rozporządzenia.
Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, podlegają czynności wymienione m.in. w § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Z opisu sprawy wynika, że nie są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierzacie Państwo prowadzić działalność polegającą na oferowaniu klientom usług medycznych sprzedawanych w pakietach w zamian za uiszczaną opłatę. Zakres przysługujących klientom świadczeń zdrowotnych ma obejmować zespół czynności funkcjonalnie skierowanych na utrzymanie, poprawę lub przywrócenie dobrego stanu zdrowia i stanowi ciąg czynności terapeutycznych podejmowanych wobec konkretnego pacjenta, obejmujący na wstępie czynności polegające na ocenie i rozpoznaniu stanu/problemu medycznego, a następnie zaleceniu dalszego postępowania. Udzielanie indywidualnych porad medycznych – telefonicznie bądź poprzez platformę internetową będzie miało na celu profilaktykę, zachowanie, poprawę i przywracanie zdrowia pacjentów poprzez ciąg prowadzonego procesu diagnostycznego i/lub terapeutycznego. Wszystkie usługi wchodzące w skład Pakietu Usług będą nabywane przez Państwa w imieniu własnym ale na rzecz osoby trzeciej bezpośrednio od podmiotu leczniczego i będą świadczone przez osoby wykonujące zawód lekarza. Pakiety oferowane będą przez Państwa przedstawicieli na podstawie podpisanej umowy o świadczenie usług. Będą Państwo korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy. Zapłata za zakupione usługi odbywać się będzie przelewem na Państwa konto. W przypadku gdy nabywca usługi oferowanej przez Państwa nie będzie mógł przekazać należności za nabyte usługi osobiście za pośrednictwem banku, Państwa przedstawiciel będzie mógł pobrać taką należność i przekazać w imieniu klienta na Państwa rachunek bankowy podając informację w imieniu jakiej osoby dokonywana jest wpłata oraz jakiej konkretnie umowy dotyczy. Brak wpłaty na Państwa rachunek bankowy skutkować będzie nieważnością zawartej umowy. Każdy przedstawiciel zobowiązany będzie również do sporządzania szczegółowych raportów z dokonanych w imieniu klientów wpłat z wyszczególnieniem wpłaconej kwoty, imieniem i nazwiskiem klienta i numerem jego umowy. Nie zamierzają Państwo prowadzić obrotu gotówkowego w swojej siedzibie, a wszystkie transakcje rozliczane będą jedynie poprzez Państwa rachunek bankowy.
Ponadto Państwa usługi są świadczone wyłącznie na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Rozpoczęli Państwo swoją działalność w grudniu 2022 r. Obecny rok podatkowy jest Państwa pierwszym rokiem podatkowych. W obecnym roku podatkowym, tj. od dnia 5 grudnia do dnia dzisiejszego, Państwa sprzedaż zrealizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.
Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii, czy we wskazanych okolicznościach zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia oraz przy uwzględnieniu § 4 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia nie będą mieli Państwo obowiązku ewidencjonowania opisanej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18a:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.
Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia podmiotu leczniczego czy działalności leczniczej. Wobec tego, przy definiowaniu powyższych pojęć należy posiłkować się przepisami ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 991 ze zm.).
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o działalności leczniczej:
Za podmiot wykonujący działalność leczniczą – podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4, oraz lekarza, pielęgniarkę lub fizjoterapeutę wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej jako praktykę zawodową, o której mowa w art. 5.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej:
Podmiotami leczniczymi są:
1) przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221 i 641) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej,
2) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
3) jednostki budżetowe, w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadające w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej lub położną podstawowej opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2527),
4) instytuty badawcze, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498),
5) fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej,
5a) posiadające osobowość prawną jednostki organizacyjne stowarzyszeń, o których mowa w pkt 5,
6) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania,
7) jednostki wojskowe – w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.
W związku z art. 5 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej:
Lekarze, pielęgniarki i fizjoterapeuci mogą wykonywać swój zawód w ramach działalności leczniczej na zasadach określonych w ustawie oraz w przepisach odrębnych, po wpisaniu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100.
Na mocy art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej:
Działalność lecznicza lekarzy może być wykonywana w formie:
a) jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka lekarska, indywidualna praktyka lekarska wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska, indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna praktyka lekarska wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład lub indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład, b) spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej jako grupowa praktyka lekarska.
Jak wynika z opisu sprawy nabywają Państwo pakiety medyczne za miesięcznym wynagrodzeniem, od innego podmiotu świadczącego usługi medyczne. Wskazali Państwo, że podmiot ten jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej i jest wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą, prowadzonego przez Wojewodę (…). Wszystkie usługi wchodzące w skład Pakietu Usług są nabywane przez Państwa w imieniu własnym, ale na rzecz osoby trzeciej bezpośrednio od podmiotu leczniczego i są świadczone przez osoby wykonujące zawód lekarza.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jak Państwo wskazali z dowodów dokumentujących zapłatę wynikać będzie jednoznacznie, jakiej czynności i umowy dotyczy płatność własna lub dokonana w imieniu klienta i na tej podstawie prowadzona będzie też szczegółowa ewidencja sprzedanych pakietów i zapłaty za nie.
Na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia.
Stosownie do § 4 ust. 3 rozporządzenia przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f-h, jeżeli świadczenie tych usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 37 załącznika do rozporządzenia ma miejsce wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków (pkt 2) oraz o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f, zgodnie z warunkami określonymi w poz. 48 załącznika do rozporządzenia (pkt 3).
W tym miejscu jeszcze raz należy podkreślić, że w przypadku gdy podmiot „pośredniczy” pomiędzy podmiotem faktycznie świadczącym usługę, a jej odbiorcą, przyjmuje się, że podmiot ten działa tak jakby sam wcześniej nabył taką usługę, a następnie ją wyświadczył, co sprawia, że opodatkowaniu podlegają wszystkie etapy w świadczeniu usług, łącznie z tym, w którym nie wykonuje się czynności faktycznych.
Wspomniana „fikcja prawna”, wynikająca z art. 8 ust. 2a, znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy dany podmiot pośredniczący w rzeczywistości nie jest konsumentem ostatecznym usługi, a jedynie przyjmuje się wtedy założenie, że taką usługę nabył od podmiotu świadczącego, a następnie sam ją wyświadczył na rzecz osoby trzeciej.
Zatem, z uwagi na okoliczności przedstawione we wniosku należy zauważyć, że czynności wykonywane przez Spółkę na rzecz swoich klientów (osób fizycznych) gdzie Wnioskodawca nabywa usługi od podmiotów trzecich i dokonuje ich zbycia (sprzedaży) na rzecz osób fizycznych (klientów) jest on podmiotem, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy. W konsekwencji, należy stwierdzić, że Wnioskodawca działa w tym przypadku w imieniu własnym, lecz na rachunek innego podmiotu, tj. klientów, a zatem Spółka nabyła i wyświadczyła klientom wymienione we wniosku usługi.
Wskazane w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia uregulowanie nakładające obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług w zakresie opieki medycznej przez lekarzy i lekarzy dentystów dotyczy wyłącznie usług świadczonych w ramach prywatnej praktyki lekarskiej.
Zatem mając na uwadze powyższe należy wskazać, że świadczą Państwo usługi w zakresie odsprzedaży pakietów medycznych, jednak nie jesteście Państwo lekarzem. Oznacza to, że wyłączenie wskazane w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Państwa nie dotyczy. To oznacza, że również wyłączenie z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej z § 4 ust. 4 pkt 1 nie ma w Państwa sytuacji zastosowania.
Jak wskazali Państwo we wniosku limit 20 000 zł został już przekroczony, ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kasy rejestrującej.
Zgodnie z przepisami, aby Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
·zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub rachunku na rachunek bankowy podatnika,
·z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.
Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Z wniosku również wynika, że zapłata za pakiety medyczne następowała w dniu zawarcia umowy ze Spółką na jej rachunek bankowy. Z ewidencji Spółki i dokumentów potwierdzających uregulowanie należności będzie jednoznacznie wynikało, że dokonana zapłata dotyczy nabycia przez konkretną osobę pakietu medycznego.
Zatem Wnioskodawca w odniesieniu do sprzedaży swoim klientom pakietów medycznych będzie miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej na podstawie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.
Podsumowując, sprzedaż przez Państwa pakietów medycznych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie będzie podlegała zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia ze względu na to, że Państwa nie dotyczy wyłączenie wskazane w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia do którego to odnosi się przepis § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia. Jednakże będziecie mieli Państwo prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej na podstawie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.
Tym samym Państwa stanowisko uznano za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right