Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.216.2023.2.KFK

Opodatkowanie wpłat od rodziców i otrzymanej dotacji oraz prawo do odliczenia podatku VAT w związku organizacją zajęć nauki pływania przez Gminę.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

- opodatkowania podatkiem VAT wpłat od rodziców pobieranych w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”,

- opodatkowania otrzymanej z Urzędu Marszałkowskiego dotacji na realizację projektu pn.: „(…)”,

- uznania kwoty dotacji jako kwotę brutto/netto,

- prawa do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 maja 2023 r. (wpływ 31 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina wykonuje zadania, dla których została powołana na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Większość tych zadań realizowana jest przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Część czynności Gmina wykonuje na podstawie umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom ustawy o VAT. Podległy Urząd Gminy w (…), jako jednostka budżetowa, prowadzi w imieniu Gminy sprzedaż opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina po raz kolejny realizuje program dotyczący nauki pływania dzieci pn.: „(…)”. Program realizowany jest w ramach projektu zagospodarowania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży w formie nauki pływania z Województwa (…). Celem projektu jest nabycie przez dzieci podstawowych umiejętności i postaw poprawnej techniki pływania, poprawa kondycji i podniesienie ogólnej sprawności fizycznej uczniów szkół podstawowych, zachęcanie do aktywnych form spędzania wolnego czasu oraz upowszechnienie kultury fizycznej.

Środki na realizację programu pochodzą z dotacji Urzędu Marszałkowskiego, wpłat od rodziców oraz środków własnych gminy. Projekt zakłada uczestnictwo (…) dzieci ze szkół podstawowych z terenu Gminy, w kursie nauki pływania na Krytej Pływalni w (…). Będą (…) grupy z podziałem po (…) osób. Dzieci będą dowożone na zajęcia autobusem pod opieką opiekunów. Jeden opiekun będzie dla (…) osobowej grupy. Zajęcia trwać będą przez (…) tygodni po (…) godziny zajęć (…) minutowych dla każdej grupy.

Otrzymana dotacja, zgodnie z podpisaną przez Gminę umową z Urzędem Marszałkowskim, zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów wymienionych w kosztorysie do umowy.

Koszty realizacji projektu. 

Kosztorys ze względu na rodzaj kosztów:

Lp.

Rodzaj kosztu

(np. wynajem obiektu, wynagrodzenie instruktora)

Koszt całkowity zadania

w tym z pomocy finansowej Województwa (…)

w tym z wkładu finansowego Gminy*

1.

Wynajem obiektu

(…)

(…)

(…)

2.

Wynagrodzenie instruktora

(…)

(…)

(…)

3.

Wynagrodzenie opiekuna

(…)

(…)

(…)

4.

Transport

(…)

(…)

(…)

OGÓŁEM

(…)

(…)

(…)

100 %

25 %

75 %

*wkład gminy może uwzględniać również wpłaty rodziców.

Łączna kwota wpłat rodziców dzieci uczestniczących w projekcie (w ramach wkładu finansowego Gminy) wynosi (…) zł.

W uzupełnieniu do wniosku z 30 maja 2023 r. Gmina udzieliła następujących odpowiedzi na zadane przez Organ pytania:

1.Czy czynności związane z realizacją programu nauki pływania pn.: (…)dla dzieci ze szkół podstawowych są podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu? Jeśli tak, należy dokładnie opisać.

Odpowiedź:

Czynności związane z realizacją programu nauki pływania pn.: „(…)” dla dzieci ze szkół podstawowych są podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu, ponieważ realizacja programu należy do zadań własnych gminy z zakresu kultury fizycznej.

2.Czy realizacja programu nauki pływania dla dzieci ze szkół podstawowych jest związana z wykonywaniem zadania własnego Gminy z zakresu edukacji publicznej, określonego w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.)? Jeśli nie, to należy opisać w ramach jakiego zadania własnego realizują Państwo przedmiotowy program.

Odpowiedź:

Realizacja programu należy do zadań własnych gminy z zakresu kultury fizycznej – art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.).

3.Czy realizacja programu nauki pływania dla dzieci ze szkół podstawowych jest związana z wykonywaniem zadania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, określonym w art. 4 pkt 28 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900)?

Odpowiedź:

Nie.

4.Czy realizacja przedmiotowego programu pn.: (…) związana jest z organizacją zajęć lekcyjnych (np. w ramach lekcji WF), czy w ramach zajęć pozalekcyjnych i jest unormowana w statutach jednostek oświatowych Gminy?

Odpowiedź:

Program realizowany jest w ramach zajęć pozalekcyjnych i nie jest unormowany w statutach jednostek oświatowych.

5.Czy celem statutowym Gminy jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu?

Odpowiedź:

Nie.

6.Czy przy realizacji programu nauki pływania dla dzieci ze szkół podstawowych wysokość odpłatności ustalana jest na podstawie przepisów prawa? Jeśli tak, to na podstawie jakich przepisów?

Odpowiedź:

Nie.

7.Czy wysokość opłat za udział w programie nauki pływania dla dzieci ze szkół podstawowych ustalana jest według wartości rynkowych świadczeń, czy też według rzeczywistych kosztów i służy jedynie pokryciu kosztów udziału w przedmiotowym programie?

Odpowiedź:

Wysokość opłat ustalana jest według rzeczywistych kosztów i służy jedynie pokryciu kosztów udziału w programie.

8.Czy przy realizacji programu nauki pływania dla dzieci ze szkół podstawowych zapłata pokrywa rzeczywistą wartość świadczenia? Czy do świadczonych usług doliczana jest marża?

Odpowiedź:

Zapłata pokrywa rzeczywistą wartość świadczenia, do świadczonych usług nie jest doliczana marża.

9.Czy wysokość wpłat rodziców zapewnia pełną ekwiwalentność i wzajemność świadczonych usług dotyczących realizacji programu pn.: (…)? W jaki sposób wpłaty są kalkulowane?

Odpowiedź:

Wysokość wpłat rodziców nie zapewnia pełnej ekwiwalentności i wzajemności świadczonych usług dot. realizacji programu „(…)”. Suma kosztów minus dotacja, minus wkład gminy daje wkład rodziców. Gdyby dotacja była mniejsza, to wpłaty rodziców musiałyby być większe.

10.Czy wpłaty rodziców dokonywane są na jednolitych warunkach i czy opłaty są równe dla wszystkich uczestników programu?

Odpowiedź:

Tak, wpłaty dokonywane są na jednolitych warunkach i są równe dla wszystkich uczestników programu.

11.Czy dotacja, jaką Państwo otrzymają z Urzędu Marszałkowskiego na realizację programu będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu pn.:(…)”, czy też może być przeznaczona na ogólną działalność Gminy lub na inny cel niż realizacja przedmiotowego programu? Jeśli tak, to na jaki?

Odpowiedź:

Dotacja może być przeznaczona wyłącznie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu pn.: „(…)” i nie może być przeznaczona na inny cel.

12.Czy program dotyczący nauki pływania dzieci pn.: „(…)” byłby realizowany gdyby Gmina nie otrzymała dotacji od Urzędu Marszałkowskiego?

Odpowiedź:

Nie byłby realizowany.

13.Czy w trakcie realizacji programu Gmina będzie zobowiązana do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych? Jeśli tak, to z kim i w jaki sposób będzie je rozliczać?

Odpowiedź:

Gmina będzie rozliczała się z otrzymanych środków z (…) poprzez wypełnienie druku rozliczenia wraz z załącznikami.

14.Czy w przypadku niezrealizowania programu, będą Państwo zobowiązani do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych?

Odpowiedź:

Tak.

15.Czy w przypadku niewykorzystania części środków pochodzących z dotacji z Urzędu Marszałkowskiego, niewykorzystana część będzie podlegać zwrotowi?

Odpowiedź:

Tak.

16.Czy wysokość otrzymanej dotacji jest uzależniona do ilości uczestniczących w programie uczniów?

Odpowiedź:

Wysokość dotacji ustalana jest przez (…) na podstawie złożonego wniosku, gdyby dotacja była mniejsza, wpłaty rodziców musiałyby być większe.

17.Czy otrzymana przez Państwa dotacja z Urzędu Marszałkowskiego ma bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych na rzecz dzieci w ramach realizacji programu pn.:(…)”?

Odpowiedź:

Nie.

18.Czy Gmina prowadzi zajęcia z nauki pływania sama, na własny rachunek i odpowiedzialność?

Odpowiedź:

Nie, Gmina podpisuje umowę w tym zakresie z basenem, na którym prowadzone są te zajęcia.

19.Czy instruktorzy posiadają wykształcenie kierunkowe, pozwalające na prowadzenie lekcji z nauki pływania?

Odpowiedź:

Na podstawie informacji, które posiada Gmina instruktorzy posiadają wykształcenie kierunkowe pozwalające na prowadzenie lekcji z nauki pływania.

20.Czy zatrudnieni przez Gminę instruktorzy posiadają wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania, publicznym lub prywatnym (np. zgodnie z ustawą Prawo oświatowe, Prawo o szkolnictwie wyższym) w powyższym zakresie?

Odpowiedź:

Gmina nie zatrudnia instruktorów, tylko podpisuje umowę na prowadzenie zajęć w tym zakresie z basenem, ale według informacji, jakie Gmina posiada instruktorzy posiadają skończony kierunek licencjat o spec. Wychowanie Fizyczne i magister o spec. pedagogika opiekuńczo-wychowawcza.

21.Czy zatrudnieni instruktorzy mają ukończony kurs pedagogiczny dla instruktorów pływania?

Odpowiedź:

Gmina nie zatrudnia instruktorów, tylko podpisuje umowę na prowadzenie zajęć w tym zakresie z basenem, ale według informacji, jakie Gmina posiada instruktorzy posiadają wykształcenie kierunkowe pozwalające na prowadzenie lekcji z nauki pływania.

22.Czy usługi nauki pływania świadczone przez Gminę i zatrudnione przez Nią osoby są usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczonymi przez nauczycieli, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług?

Odpowiedź:

Nie.

23.Czy Gmina, świadcząc usługi nauki pływania, ma zawarte umowy z uczestnikami lekcji lub w przypadku osób niepełnoletnich z ich rodzicami, czy też z innymi podmiotami (należy je wskazać)?

Odpowiedź:

Nie.

Pytania

1.Czy wpłaty od rodziców podlegają opodatkowaniu?

2.Czy otrzymana dotacja z Urzędu Marszałkowskiego przez Gminę na realizację projektu „(…)” podlega opodatkowaniu?

3.Czy otrzymaną kwotę dotacji należy traktować jako kwotę brutto czy netto?

4.Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących wydatków poniesionych z realizacją projektu „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, pod pojęciem którego rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa (art. 5 ust. 1

pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o towarów i usług).

Wskazując na „odpłatne świadczenie” ustawodawca zwraca uwagę na konieczność wystąpienia po obu stronach czynności wzajemnego zobowiązania. Podlegającym zatem opodatkowaniu VAT odpłatnym świadczeniem usług będzie świadczenie usługodawcy, w zamian za które usługobiorca spodziewa się zapłaty. Należy domniemywać, że otrzymywane przez gminę wpłaty od rodziców związane z organizowanym przez gminę programem nauki pływania są warunkiem przystąpienia przez beneficjentów do programu – gmina nauczy dziecko pływać pod warunkiem, że rodzic zapłaci. Wykonywane więc przez gminę usługi nauki pływania dzieci, finansowane w części przez rodziców, stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatnikiem od towarów i usług.

Ad. 2

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania VAT jest co do zasady wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytuł sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W analizowanym przypadku gmina otrzymała dotację z Urzędu Marszałkowskiego na realizację programu pn.: (…)”. Dotacja ta zgodnie z zapisami umowy, a dokładniez załączonym do umowy kosztorysem przeznaczona je na dofinansowanie konkretnej pozycji, a więc stanowi bezpośredni związek ze świadczeniem usług w ramach realizowanego projektu „(…)”, wpływa bezpośrednio na cenę, a co za tym idzie będzie podlegała opodatkowaniu.

Ad. 3

Zgodnie z przepisami otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub świadczonych usług przez podatnika zalicza się do zapłaty stanowiącej podstawę opodatkowania, co oznacza że każda otrzymana dotacja (dopłata) zawiera w sobie podatek. Gmina otrzymaną kwotę dotacji powinna traktować jako kwotę brutto, a więc otrzymaną kwotę dotacji powinna pomniejszyć o kwotę należnego podatku.

Ad. 4

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 114 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W przypadku zakupów związanych z realizowanym projektem Gmina nabędzie pełne prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, wystąpi bowiem bezpośredni związek między czynnościami opodatkowanymi, z jednej strony opodatkowane wpłaty od rodziców oraz opodatkowana dotacja, z drugiej strony zakup usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług, dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina posiada osobowość prawną.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, jako czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT, realizuje program dotyczący nauki pływania dzieci pn.: „(…)”. Program realizowany jest w ramach projektu zagospodarowania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży w formie nauki pływania z Województwa (…). Celem projektu jest nabycie przez dzieci podstawowych umiejętności i postaw poprawnej techniki pływania, poprawa kondycji i podniesienie ogólnej sprawności fizycznej uczniów szkół podstawowych, zachęcanie do aktywnych form spędzania wolnego czasu oraz upowszechnienie kultury fizycznej. Środki na realizację programu pochodzą z dotacji Urzędu Marszałkowskiego, wpłat od rodziców oraz środków własnych gminy.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy wpłaty od rodziców na realizację programu dotyczącego nauki pływania dzieci pn.: „(…)” podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.W tym miejscu należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność, tj. dostawa towaru bądź usługa, a nie zapłata. Wyjątkiem jest uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie czynnością, jaką Gmina dokona na rzecz dzieci uczestniczących w programie pn.: „(…)” będzie odpłatne świadczenie usługi nauki pływania dla dzieci.

Wpłaty wnoszone przez rodziców w imieniu dzieci biorących udział w projekcie nie pozostają „w oderwaniu” od czynności, które zostaną wykonane przez Gminę na ich rzecz – zachodzi bowiem związek pomiędzy wnoszonymi wpłatami, a zobowiązaniem się Gminy do wykonania określonych czynności na rzecz dzieci, tj. realizacji programu nauki pływania.

Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy wpłatami wnoszonymi przez rodziców, a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestników projektu, które ma zostać wykonane przez Gminę. Należy również zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, zawierając umowę z basenem, na którym prowadzone są zajęcia nauki pływania dla dzieci, wchodzą Państwo w rolę świadczącego usługę. Tym samym, wpłaty otrzymywane przez Państwa od rodziców stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez Państwa usług.

W konsekwencji, wnoszone przez rodziców wpłaty z tytułu uczestnictwa dzieciw projekcie pn.: „(…)”, dotyczą świadczenia usługi nauki pływania i stanowią odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z przywołanym na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w związku z ww. czynnościami występują Państwo w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem, otrzymane przez Państwo wpłaty od rodziców przeznaczone na realizację programu pn.: „(…)”, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko z zakresie pytania nr 1 uznano za prawidłowe.

W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy dotacja otrzymana z Urzędu Marszałkowskiego na realizację projektu „(…)” podlega opodatkowaniu.

W świetle art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy. I tak, stosownie do ww. przepisu:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Art. 29a ust. 7 ustawy stanowi, że:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie pomniejszone o kwotę podatku, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja przekazywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commissioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).

W pierwszym z przywołanych wyroków Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją, a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, że dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna (por. J. Martini, Ł. Karpesiuk, „VAT w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości”, C. H. Beck Warszawa 2005 r. s. 265 i nast.).

W drugim z przywołanych wyroków Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym.

W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika, a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.

Z opisu sprawy wynika, że dotacja z Urzędu Marszałkowskiego będzie przeznaczona na pokrycie kosztów wynagrodzenia instruktora, zatem dotacja przeznaczona będzie na konkretny cel pokrycie części poniesionych kosztów w ramach projektu nauki pływania pn.: „(…)”. Dotacja może być przeznaczona wyłącznie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu i nie może być przeznaczona na inny cel. Program dotyczący nauki pływania pn.: „(…)” nie byłby przez Gminę realizowany, gdyby nie otrzymana dotacja z Urzędu Marszałkowskiego. W przypadku niezrealizowania programu, będą Państwo zobowiązani do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych. Wysokość dotacji ustalana jest przez (…) na podstawie złożonego wniosku, gdyby dotacja była mniejsza, wpłaty rodziców musiałyby być większe. W celu realizacji programu, Gmina podpisuje umowę w tym zakresie z basenem, na którym prowadzone są zajęcia.

Jak wskazano wyżej, włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Podstawę opodatkowania zwiększają tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru, czy konkretnego rodzaju usługi.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie.

Biorąc zatem pod uwagę przywołane przepisy prawa, orzecznictwo oraz opis sprawy stwierdzić należy, że dotacja otrzymana przez Gminę na pokrycie kosztów związanych z realizacją programu pn.: „(…)” nie stanowi dofinansowania ogólnego do działalności gospodarczej, lecz służy realizacji tego konkretnego programu. Należy również zauważyć, że otrzymane środki z Urzędu Marszałkowskiego zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów wymienionych w kosztorysie do umowy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że skoro otrzymana przez Gminę dotacja do programu pn.: „(…)” służy sfinansowaniu określonych działań w ramach tego programu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dopłata mająca na celu sfinansowanie sprzedaży. Dofinansowanie to nie będzie zatem dofinansowaniem ogólnym i nie będzie stanowić zwrotu kosztów poniesionych przez Gminę. W konsekwencji, Gmina w związku z realizacją programu pn.: „(…)” będzie otrzymywała wynagrodzenie za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie otrzymana przez Gminę dotacja na realizację programu dotyczącego nauki pływania dzieci pn. „(…)” i przeznaczona na jego realizację będzie stanowić zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej, stanowiącą podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy, zatem będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, dotacja otrzymana przez Gminę z Urzędu Marszałkowskiego na realizację projektu pn.: „(…)” będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem Państwa stanowisko z zakresie pytania nr 2 uznano za prawidłowe.

NastępniePaństwa wątpliwości dotyczą kwestii czy otrzymaną kwotę dotacji należy traktować jako kwotę brutto czy netto.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie określenia, czy otrzymaną kwotę dotacji należy traktować jako kwotę brutto czy netto wyjaśnić należy, że ustawa o VAT w zakresie określenia podstawy opodatkowania nie posługuje się używanymi przez Gminę we wniosku pojęciami: kwota brutto, kwota netto otrzymanej dotacji.

Zgodnie natomiast z art. 29a ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania będzie wszystko, co stanowi zapłatę, którą Gmina otrzyma z tytułu świadczenia usług. Należy zaznaczyć, że to strony czynności cywilnoprawnej ustalają kwotę należną z tytułu sprzedaży w zawartej przez siebie umowie. Przepisy prawa podatkowego również pozostawiają stronom transakcji rozstrzygnięcie kwestii, czy wynagrodzenie wypłacone w zamian za wyświadczenie usługi uwzględnia podatek od towarów i usług, i stanowi kwotę brutto, czy nie uwzględnia podatku od towarów i usług, i stanowi kwotę netto.

W prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego. W związku z tym, przy ustalaniu wysokości należności ustawodawca nie ingeruje, poza wyjątkiem określonym w art. 32 ustawy, w sferę podejmowania decyzji, co do sposobu określenia należności (ceny – tj. jej wysokości oraz czy winna być ona uzgodniona w zawartej pomiędzy kontrahentami umowie jako wartość bez podatku VAT, tzw. cena netto, czy też wartość z podatkiem VAT, tzw. cena brutto) za sprzedawany towar lub świadczoną usługę. Ze wskazanych przepisów wynika natomiast, że podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi zapłatę.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania będzie, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy w związku z art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy – wszystko, co stanowi zapłatę z tytułu wyświadczenia usługi nauki pływania, pomniejszone o kwotę podatku VAT.

Tym samym Gmina otrzymaną kwotę dotacji powinna traktować jako kwotę brutto, zatem otrzymaną kwotę dotacji powinna pomniejszyć o kwotę należnego podatku.

Zatem Państwa stanowisko z zakresie pytania nr 3 uznano za prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii pełnego prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

− oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystającychz takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W myśl art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane

w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że świadczone przez Gminę usługi nauki pływania nie będą objęte zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, bowiem nie są Państwo jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usługi te nie będą również objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, gdyż Gmina nie jest klubem sportowym. Ponadto, usługi nauki pływania świadczy Gmina, dla której zgodnie

z ustawą o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą m.in. zadania z zakresu edukacji publicznej oraz zadania z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących wydatków poniesionych z tytułu realizacji programu pn.: „(…)” należy stwierdzić, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług dokonanych przez Gminę w związku z realizacją wskazanego programu. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a nabywane towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych tj. świadczenia usług nauki pływania opodatkowanych podatkiem VAT (niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług).

Zatem, z uwagi na fakt, że w rozpatrywanej sprawie nabywane towary i usługi związane z realizacją programu pn.: „(…)”, służą do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, mają Państwo prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją ww. programu. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko z zakresie pytania nr 4 uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto, należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00