Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.266.2023.3.KM
Dotyczy ustalenia czy ponoszone przez Spółkę koszty, o których mowa w stanie faktycznym, tj.: koszty pracownicze, koszty transportu pracowników orkiestry na różnego rodzaju imprezy, koszty zakupu instrumentów muzycznych i materiałów eksploatacyjnych, amortyzacji instrumentów muzycznych, wynajem sali na prowadzenie prób orkiestry – mogą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy ponoszone przez Spółkę koszty, o których mowa w stanie faktycznym, tj.: koszty pracownicze, koszty transportu pracowników orkiestry na różnego rodzaju imprezy, koszty zakupu instrumentów muzycznych i materiałów eksploatacyjnych, amortyzacji instrumentów muzycznych, wynajem sali na prowadzenie prób orkiestry – mogą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 czerwca 2023 r. (data wpływu: 20 czerwca 2023 r.) i pismem, które wpłynęło do tut. Organu 3 lipca 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) jest przedsiębiorstwem działającym w branży górniczej, zajmuje się wydobyciem (…).
Jednym z pracowniczych zwyczajów jest utrzymanie tradycyjnej orkiestry muzycznej wykorzystywanej w trakcie pracowniczych świąt branżowych lub innych okoliczności związanych z pracownikami, wymagających tradycyjnej oprawy muzycznej (np. pogrzeby).
Głównym i najważniejszym świętem Spółki są obchody „Dnia Górnika” 4 grudnia, kiedy to zakładowa orkiestra jest nieodzownym elementem święta górniczego.
W związku z funkcjonowaniem orkiestry Spółka ponosi następujące koszty:
- koszty pracownicze,
- koszty transportu pracowników orkiestry na różnego rodzaju imprezy,
- koszty zakupu instrumentów muzycznych i materiałów eksploatacyjnych,
- amortyzacji instrumentów muzycznych,
- wynajem sali na prowadzenie prób orkiestry.
Zasadniczy udział kosztów związanych z funkcjonowaniem orkiestry to wymienione w pkt 1 koszty pracownicze (wynagrodzenie zasadnicze, składki ZUS, wszelkiego rodzaju nagrody, premie, diety itp.).
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał m.in., że:
Istnienie, funkcjonowanie i utrzymanie orkiestry muzycznej w Spółce wynika z Zarządzenia nr (…) „Zasady działalności Zakładowej Orkiestry Dętej” określające zasady działalności, zasady wypłaty wynagrodzeń dla dyrygenta i członków orkiestry dętej.
Funkcjonowanie Górniczej Orkiestry Dętej działającej w Spółce stanowi przejaw kultywowania tradycji zorganizowanego ruchu muzycznego i zwyczaju muzykowania w górniczych orkiestrach dętych zapoczątkowanego na (…) w drugiej połowie XIX wieku.
Do zadań Górniczej Orkiestry Dętej należy (…).
Ponadto delegacja Górniczej Orkiestry Dętej jest odpowiedzialna za oprawę muzyczną pogrzebów byłych pracowników Spółki (na wniosek rodziny zmarłego).
W okresach pomiędzy „występami” członkowie orkiestry uczestniczą systematycznie w próbach doskonaląc grę na instrumentach. Górnicza Orkiestra Dęta działająca w Spółce ma charakter reprezentatywny.
Jej członkami są zarówno pracownicy, jak i osoby pozostające ze Spółką w stosunku zlecenia.
Spółka nie generuje przychodów z tytułu funkcjonowania orkiestry.
Górnicza orkiestra Dęta działająca w Spółce uczestniczy w wydarzeniach:
1)Spółki (m.in. corocznej Barbórki, obchodów jubileuszy, wydarzeń związanych z zakończeniem dużych inwestycji),
2)państwowych (m.in. obchody święta Konstytucji 3-ego Maja, obchody rocznicy odzyskania niepodległości).
3)samorządowych (dożynki gminne i inne doniosłe wydarzenia o charakterze lokalnym),
4)kościelnych (m.in. uroczystości Bożego Ciała, Święta Wielkanocne i Bożego Narodzenia, odpust w kościele patronackim pw. św. Barbary w (...)
W skład Zakładowej Górniczej Orkiestry Dętej wchodzą:
1)cztery osoby zatrudnione w G. S.A. na podstawie umowy o pracę na stanowiskach:
-Mechanik precyzyjny instrumentów muzycznych, Dyrygent Zakładowej Górniczej Orkiestry Dętej, zatrudniony w Dziale Administracyjno-Socjalnym,
-Aparatowy, zatrudniony w Oddziale Utrzymania Ruchu Energetycznego,
-Mechanik, monter, rewident taboru, zatrudniony w Dziale Eksploatacji Taboru,
-Automatyk, zatrudniony w Oddziale Utrzymania Ruchu (...)
Obowiązki w/w pracowników wynikają z Umowy o pracę.
Dodatkowo osoby te, mają zawartą z G. S.A. umowę zlecenia, na podstawie, której przyjmują obowiązki muzyka w Zakładowej Górniczej Orkiestrze Dętej G. S.A. Do ich zadań, zgodnie z zawartą umową zlecenia, należy:
-doskonalenie gry na instrumencie,
-stosowanie się do poleceń Dyrygenta,
-godnego reprezentowania orkiestry,
-pieczy nad powierzonym mu instrumentem, sprzętem, umundurowaniem, materiałem nutowym, a w przypadku szkody spowodowanej wskutek nienależytego wykonywania obowiązków, do jej naprawienia,
-uczestnictwa w próbach orkiestry,
-brania udziału w występach okolicznościowych i koncertach orkiestry.
2)19 osób zewnętrznych, zatrudnionych w G. S.A. na podstawie umowy zlecenia, na podstawie, której przyjmują obowiązki muzyka w Zakładowej Górniczej Orkiestrze Dętej G. S.A. Do ich zadań, zgodnie z zawartą umową zlecenia, należy:
-doskonalenie gry na instrumencie,
-stosowanie się do poleceń Dyrygenta,
-godnego reprezentowania orkiestry,
-pieczy nad powierzonym mu instrumentem, sprzętem, umundurowaniem, materiałem nutowym, a w przypadku szkody spowodowanej wskutek nienależytego wykonywania obowiązków, do jej naprawienia,
-uczestnictwa w próbach orkiestry,
-brania udziału w występach okolicznościowych i koncertach orkiestry.
Wynagrodzenia związane z funkcjonowaniem orkiestry mają swoje odzwierciedlenie w zapisach Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy zał. nr (…), który mówi o dodatkowym wynagrodzeniu dyrygentów i członków zakładowych orkiestr za czas ćwiczeń i występów, wypłacanym na podstawie obowiązujących przepisów prawnych.
Wydatki na wynagrodzenia pracownicze członków orkiestr zakładowych są celowe i efektywne z punktu widzenia interesów i funkcjonowania Spółki. Wydatki te mają ewidentny i łatwo dostrzegalny wpływ na źródła przychodów w Spółce poprzez ich zachowanie lub zabezpieczenie. Utrzymywanie przez Spółkę orkiestry zakładowej wynika z wieloletniej pracowniczej tradycji w górnictwie, gdzie posiadanie zespołu muzycznego wpisało się w obyczaj, że stanowi normę społeczną zobowiązującą przedsiębiorców do zapewnienia istnienia takiej orkiestry. Wskazana tradycja pracownicza związana z rolą i obecnością orkiestry wśród pracowników branży górniczej jest tak silna, że brak orkiestry byłby odebrany przez pracowników jako brak szacunku dla tradycji i tym samym skutkowałby spadkiem pozytywnych nastrojów wśród załogi, co oznaczałoby spadek efektywności funkcjonowania Spółki. W świetle powyższego podstawowym celem utrzymywania orkiestry w Spółce jest cel pracowniczy – zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, jakim jest załoga – podstawowy zasób, dzięki któremu Spółka generuje przychody. Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki spełniony został ustawowy wymóg celowości wydatków pozwalający na uznanie przedmiotowych wydatków za koszty uzyskania przychodów.
Analizując inne wydatki niż wynagrodzenia (koszty transportu pracowników orkiestry na różnego rodzaju imprezy, koszty zakupu instrumentów muzycznych i materiałów eksploatacyjnych, amortyzacji instrumentów muzycznych, wynajmu sali na próby orkiestry itp.) naszym zdaniem koszty te w sposób nierozerwalny wiążą się z funkcjonowaniem orkiestry. Funkcjonowanie orkiestry znajduje uzasadnienie w branżowych pracowniczych normach społecznych (w branży górniczej), w zapisach ZUZP. Wszystkie wydatki związane z funkcjonowaniem orkiestry są racjonalne i celowe służąc zapewnieniu świadczenia pracowniczego. Oznacza to, że wszelkie wydatki związane z funkcjonowaniem orkiestry służą osiągnięciu przez Spółkę przychodów lub zachowaniu i zabezpieczeniu ich źródła. Wskazać należy, że wydatki związane z funkcjonowaniem orkiestry ponoszone są ze środków Spółki oraz katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie obejmuje swoim zakresem wskazanych wydatków.
Wydatki związane z funkcjonowaniem orkiestry zostały pokryte ze środków obrotowych Spółki.
Pytanie
Czy ponoszone przez Spółkę koszty, o których mowa w stanie faktycznym, tj.: koszty pracownicze, koszty transportu pracowników orkiestry na różnego rodzaju imprezy, koszty zakupu instrumentów muzycznych i materiałów eksploatacyjnych, amortyzacji instrumentów muzycznych, wynajem sali na prowadzenie prób orkiestry – mogą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Koszty związane z funkcjonowaniem zakładowej orkiestry:
- koszty pracownicze,
- koszty transportu pracowników orkiestry na różnego rodzaju imprezy,
- koszty zakupu instrumentów muzycznych i materiałów eksploatacyjnych,
- amortyzacji instrumentów muzycznych,
- wynajem sali na prowadzenie prób orkiestry,
mogą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT.
Utrzymywanie przez Spółkę orkiestry zakładowej wynika z wieloletniej pracowniczej tradycji w górnictwie, gdzie posiadanie zespołu muzycznego wpisało się w obyczaje. Brak orkiestry byłby odebrany przez pracowników jako brak szacunku dla tradycji, co spowodowałoby spadek pozytywnych nastrojów wśród załogi. Funkcjonowanie orkiestry zakładowej znajduje uzasadnienie w Zał. nr (…) Zakładowego Układu Zbiorowej Pracy w wykazie dodatkowych wynagrodzeń, gdzie jest zapis o dodatkowym wynagrodzeniu dyrygentów i członków zakładowych orkiestr za czas ćwiczeń i występów, wypłacane na podstawie obowiązujących przepisów prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:
-został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
-poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
-został właściwie udokumentowany,
-nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Na mocy powołanej regulacji, podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu. Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której, pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy. W przepisie tym ustawodawca określił katalog wydatków, które nawet pomimo poniesienia ich przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów, w rozumieniu przepisów podatkowych, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.
Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Jednocześnie należy zauważyć, że w złożonej rzeczywistości życia gospodarczego istnieje obiektywna i zasadnicza trudność w precyzyjnym wyznaczeniu linii rozgraniczającej poszczególne przejawy aktywności gospodarczej, wykazywanej przez przedsiębiorców. Chodzi tu o ich podstawową działalność (produkcję, handel, usługi) i towarzyszące tej działalności przedsięwzięcia o charakterze marketingowym, promocyjnym, reklamowym, reprezentacyjnym – dotyczące sprzedaży towarów i usług oraz relacji z aktualnymi i potencjalnymi kontrahentami.
Kosztami podatkowymi mogą być co do zasady tzw. „koszty pracownicze”, jednak tylko te, które wykazują związek z uzyskanym przychodem lub zachowaniem (zabezpieczeniem) źródła przychodów. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji, np. w postaci organizacji dla nich szkoleń czy spotkań integracyjnych. Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy, a tym samym wpłynie pozytywnie na przychody, czy też zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy ponoszone przez Spółkę koszty, o których mowa w stanie faktycznym, tj.: koszty pracownicze, koszty transportu pracowników orkiestry na różnego rodzaju imprezy, koszty zakupu instrumentów muzycznych i materiałów eksploatacyjnych, amortyzacji instrumentów muzycznych, wynajem sali na prowadzenie prób orkiestry – mogą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem działającym w branży górniczej, zajmuje się wydobyciem (…). Jednym z pracowniczych zwyczajów jest utrzymanie tradycyjnej orkiestry muzycznej wykorzystywanej w trakcie pracowniczych świąt branżowych lub innych okoliczności związanych z pracownikami, wymagających tradycyjnej oprawy muzycznej (np. pogrzeby). Głównym i najważniejszym świętem Spółki są obchody „Dnia Górnika” 4 grudnia, kiedy to zakładowa orkiestra jest nieodzownym elementem święta górniczego.
W związku z funkcjonowaniem orkiestry Spółka ponosi następujące koszty:
- koszty pracownicze,
- koszty transportu pracowników orkiestry na różnego rodzaju imprezy,
- koszty zakupu instrumentów muzycznych i materiałów eksploatacyjnych,
- amortyzacji instrumentów muzycznych,
- wynajem sali na prowadzenie prób orkiestry.
Zasadniczy udział kosztów związanych z funkcjonowaniem orkiestry to wymienione w pkt 1 koszty pracownicze (wynagrodzenie zasadnicze, składki ZUS, wszelkiego rodzaju nagrody, premie, diety itp.).
Natomiast w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał m.in., że Funkcjonowanie Górniczej Orkiestry Dętej działająca w Spółce stanowi przejaw kultywowania tradycji zorganizowanego ruchu muzycznego i zwyczaju muzykowania w górniczych orkiestrach dętych zapoczątkowanego na (…) w drugiej połowie XIX wieku. Spółka nie generuje przychodów z tytułu funkcjonowania orkiestry. Wynagrodzenia związane z funkcjonowaniem orkiestry mają swoje odzwierciedlenie w zapisach Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy zał. nr (…), który mówi o dodatkowym wynagrodzeniu dyrygentów i członków zakładowych orkiestr za czas ćwiczeń i występów, wypłacanym na podstawie obowiązujących przepisów prawnych. Wydatki na wynagrodzenia pracownicze członków orkiestr zakładowych są celowe i efektywne z punktu widzenia interesów i funkcjonowania Spółki. Wydatki te mają ewidentny i łatwo dostrzegalny wpływ na źródła przychodów w Spółce poprzez ich zachowanie lub zabezpieczenie. Utrzymywanie przez Spółkę orkiestry zakładowej wynika z wieloletniej pracowniczej tradycji w górnictwie, gdzie posiadanie zespołu muzycznego wpisało się w obyczaj, że stanowi normę społeczną zobowiązującą przedsiębiorców do zapewnienia istnienia takiej orkiestry. Wskazana tradycja pracownicza związana z rolą i obecnością orkiestry wśród pracowników branży górniczej jest tak silna, że brak orkiestry byłby odebrany przez pracowników jako brak szacunku dla tradycji i tym samym skutkowałby spadkiem pozytywnych nastrojów wśród załogi, co oznaczałoby spadek efektywności funkcjonowania Spółki.
Wskazując na celowość poniesionych wydatków związanych z funkcjonowaniem orkiestry Wnioskodawca wskazał, że podstawowym celem utrzymywania orkiestry w Spółce jest cel pracowniczy – zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, jakim jest załoga – podstawowy zasób, dzięki któremu Spółka generuje przychody.
Wobec powyższego należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że wszystkie wydatki związane z funkcjonowaniem orkiestry są racjonalne i celowe oraz służą zapewnieniu świadczenia pracowniczego, tzn. wszelkie wydatki związane z funkcjonowaniem orkiestry służą osiągnięciu przez Spółkę przychodów lub zachowaniu i zabezpieczeniu ich źródła.
Działania Wnioskodawcy polegające na utrzymaniu orkiestry zakładowej mają pozytywny wpływ na atmosferę w Spółce, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy, a tym samym zwiększy przychody generowane przez Spółkę.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że wydatki ponoszone przez Spółkę na funkcjonowanie orkiestry górniczej, tj.: koszty pracownicze, koszty transportu pracowników orkiestry na różnego rodzaju imprezy, koszty zakupu instrumentów muzycznych i materiałów eksploatacyjnych, amortyzacji instrumentów muzycznych, wynajem sali na prowadzenie prób orkiestry – mogą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, gdyż istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ww. kosztami ponoszonymi przez Spółkę, a osiągnięciem przez nią przychodów i zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right