Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.391.2023.2.ŻR

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 czerwca 2023 r. (data wpływu 28 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

... utworzony został na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów (dalej Wnioskodawca lub Instytut). Instytut jest jednostką naukową o zasięgu ogólnokrajowym, realizującą politykę Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie (...).

Instytut posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem VAT.

Instytut w ramach prowadzonej działalności komercyjnej (podlegającej, co do zasady, opodatkowaniu) nie wykonuje czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, za wyjątkiem sprzedaży szkoleń finansowanych ze środków publicznych oraz wynajmu lokali mieszkalnych dla pracowników. Przychodami Instytutu są również otrzymywane subwencje i dotacje. W związku z powyższym Instytut dla celów odliczenia podatku naliczonego, od wydatków mieszanych, tj. tych, których nie można bezpośrednio przyporządkować do konkretnej kategorii czynności (opodatkowanej VAT/niepodlegającej VAT stosuje wskaźnik proporcji rocznego obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT).

Głównym przedmiotem działań Instytutu jest (...).

Program badawczy Instytutu realizowany jest w 10 zakładach naukowych, które prowadzą badania naukowe, prace badawczo-rozwojowe, wdrożeniowe, upowszechnieniowe i szkolenia.

Zakres działania tych zakładów uznano za strategiczny dla (...):

Zakład 1

Szacowanie (...) .

Zakład 2

Prowadzenie (...).

Zakład 3

Doskonalenie (...) .

Zakład 4

Prowadzenie (...) .

Zakład 5

Określenie (...).

Zakład 6

Doskonalenie (...).

Zakład 7

Prowadzenie (...) .

Zakład 8

Doskonalenie (...).

Zakład 9

Zastosowanie (...) .

Zakład 10

Realizacja badań dotyczących zagadnień szeroko pojętej (...) .

Instytut realizuje również zlecone mu przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zadania ustawowe określone w przepisach o (...).

Celem zadań ustawowych, które obejmują działania dotyczące funkcjonowania (...), jest (...).

Instytut prowadzi także działalność na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, wydzieloną pod względem finansowym i rachunkowym, m.in. w zakresie:

sprzedaż - wydawnictwa;

sprzedaż - pozostała działalność naukowa - laboratoria;

sprzedaż - sympozja, konferencje, szkolenia;

sprzedaż - pozostała działalność naukowa - zlecenia obce;

sprzedaż - usługi laboratoryjne;

sprzedaż - działalność rolnicza;

sprzedaż - działalność pozostała;

czynsze - lokale mieszkalne;

dzierżawa, najem - pozostałe;

sprzedaż - hotele i podobne obiekty zakwaterowania;

sprzedaż - ośrodek szkoleniowy.

Działalność gospodarcza, o której mowa wyżej, jest prowadzona przez komórki organizacyjne, zgodnie z zakresem ich zadań, określonym w regulaminie organizacyjnym Instytutu.

Lider Konsorcjum zawarł z Instytutem oraz z dwoma polskimi gospodarstwami rolnymi prowadzącymi ...- ..., umowę konsorcjum, kwalifikującego się jako grupa operacyjna działająca pod nazwą ....

Z punktu Instytutu umowa została zawarta w ramach prowadzonej działalności naukowej i badawczej, a nie w ramach działalności gospodarczej.

Cele konsorcjum zostały określone jako wspólna realizacja operacji obejmującej opracowanie założeń i wdrożenie przyjaznej dla klimatu technologii produkcji (...). Jako jeden z jej priorytetów konsorcjum wskazano opracowanie szczegółowego planu operacji pt.: ... a kolejno aby prawidłowo realizować Projekt, opracowanie i złożenie jako konsorcjum wniosku i zawarcie umowy o dofinansowanie Projektu przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w ....

Do zadań Konsorcjum określonych w umowie konsorcjalnej oraz w szczegółowym opisie planowanej operacji, stanowiącym integralną cześć umowy, należy:

-organizacja wspólnych działań w zakresie objętym Projektem,

-ustalanie zakresu prac i badań, podział zadań między Członków oraz ich realizacja w terminach określonych w Projekcie,

-współdziałanie w celu zrealizowania Projektu zgodnie z warunkami Umowy o Dofinansowanie tak, aby został osiągnięty cel Projektu.

Jednostką reprezentującą Konsorcjum - koordynatorem współpracy Członków - jest Lider, którym nie jest Państwa Instytut.

Państwa Instytut, jako Członek Konsorcjum zgodnie z umową konsorcjalną jest zobowiązany w szczególności do:

-realizacji zadań przypisanych mu zgodnie z wypracowanym opisem operacji zawartym we wniosku o dofinansowanie, obowiązującymi przepisami prawa krajowego i Unii Europejskiej oraz dokumentami projektowymi w szczególności wytycznymi i przewodnikami znajdującymi zastosowanie do środków przyznanych jako dofinansowanie,

-osiągnięcie założonych celów i wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie, za osiągnięcie których, zgodnie z ustalonym między Stronami podziałem ról i zadań dany, uczestnik Konsorcjum będzie odpowiedzialny,

-zapewnienia sfinansowania kosztów stanowiących wymagany wkład własny oraz kosztów niekwalifikowanych dla realizacji operacji we własnym zakresie oraz finansowanie operacji ze środków własnych do czasu otrzymania refundacji lub zaliczki zgodnie z umową o dofinansowanie,

-wzajemnego informowania się o każdym fakcie, który mógłby mieś wpływ na możliwość prawidłowej realizacji operacji lub osiągniętych celów operacji lub wskaźników projektu,

-osiągnięcia celów i wskaźników zadeklarowanych we wniosku o dofinansowanie,

-promowania operacji oraz informowania o osiągniętych rezultatach na każdym etapie jej realizacji.

Środki finansowe na realizację Projektu będą kierowane przez ARiMR na rachunek bankowy Lidera, a następnie przekazywane za jego pośrednictwem na rachunki bankowe Członków konsorcjum. Lider będzie przekazywał Członkom środki finansowe zgodnie z kosztorysem operacji, harmonogramem płatności oraz harmonogramem wykonania operacji, w terminie 14 dni od daty wpływu środków na rachunek Lidera.

Strony Konsorcjum ponoszą solidarną odpowiedzialność za prawidłową realizację operacji wobec instytucji przyznającej dofinansowanie.

Każdy z członków konsorcjum jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonych mu do realizacji zadań. W razie niewykonania lub nienależytego wykonania przydzielonych zadań, członek konsorcjum przejmuje odpowiedzialność za uczynienie zadość roszczeniom z tym związanym.

W przypadku wezwania przez uprawniony podmiot do zwrotu całości lub części przekazanego dofinansowania wraz z należnymi odsetkami lub do zapłaty kary umownej, korekty finansowej lub jakiejkolwiek innej płatności o charakterze sankcji finansowej za naruszenie przepisów lub procedur obowiązujących przy realizacji operacji, obowiązkiem realizacji powyższych roszczeń finansowych w stosunkach wewnętrznych Konsorcjum, zostanie obciążony ten Członek Konsorcjum, którego działania lub zaniechania doprowadziły do zastosowania takiej sankcji finansowej.

Prawa autorskie dla opracowanej przez Instytut w ramach operacji technologii należą do Instytutu.

Prawa własności intelektualnej do produktów/wyników (w tym prawa autorskie i pokrewne) wytworzonej w ramach realizacji Projektu przez Członków Konsorcjum, przysługiwać będą im jako jego wykonawcy, zarówno w postaci ukończonej, jak i nieukończonej, bez względu na formę, sposób utrwalenia, itd. Członek będzie również wyłącznie uprawniony do udzielania zezwolenia na korzystanie z tych opracowań oraz rozporządzania takimi opracowaniami. Prawa własności przemysłowej, wartości niematerialne i prawne, prawa pokrewne, prawa do patentów, know-how powstałe w wyniku wykonania Projektu z udziałem Członków Konsorcjum, przysługiwać będą tym Członkom wspólnie, zaś udziały Członków we wspólnym prawie zostaną ustalone w oddzielnej umowie stosownie do wkładu Członków Konsorcjum.

Członkowie konsorcjum posiadający prawo własności intelektualnej mają prawo wystąpić ze zgłoszeniem o patent/znak towarowy/wzór przemysłowy. Mają również prawo do publikowania wyników operacji, w zakresie badań przez siebie przeprowadzonych z zastrzeżeniem zapisów umownych o informacjach stanowiących tajemnicę.

Partnerzy mają prawo do wykorzystania nowej wiedzy zdobytej w trakcie realizacji projektu do ich niezależnej działalności naukowej i badawczo-rozwojowej oraz dydaktycznej.

Lider Konsorcjum jako przedstawiciel Członków zawarł Umowę o przyznanie pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Podstawowym celem projektu jest wdrożenie (...). Projekt zmierza do wdrożenia (...).

Jednym z celów projektu jest włączenie (...).

Realizowanie przez beneficjenta zawartej umowy o przyznanie pomocy operacja, prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego dla działania ..., - ..., ..., ...., ...”.

W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: opracowanie założeń, wdrożenie oraz praktyczna weryfikacja (...).

Finansowanie będzie wypłacane w 4 ratach.

Podstawą do wyliczenia kwoty pomocy do wypłaty są faktycznie i prawidłowo poniesione koszty kwalifikowalne z uwzględnieniem odpowiednich zapisów umowy o przyznanie pomocy, jednak w wysokości nie wyższej niż suma kosztów kwalifikowalnych wykazana dla operacji w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy o przyznanie pomocy.

W związku z ponoszonymi wydatkami kwalifikowanymi część tych wydatków będzie opodatkowana podatkiem VAT, tzn. wydatki będą zawierały podatek naliczony, gdyż będą ponoszone na rzecz podatników VAT, którzy opodatkują swoje usługi/towary. Wydatki te będą ściśle powiązane z realizowanym projektem w ramach umowy o przyznanie pomocy.

Projekt będzie realizowany w oparciu o 7 etapów dotyczących: opracowania katalogu metod (...); przeprowadzenia analizy systemów, narzędzi i mechanizmów wsparcia, z których skorzystać mogą (...); opracowania i realizacji pilotażowych wieloaspektowych badań dot. (...) oraz wdrożeniu i weryfikacji (...).

Zgodnie z zapisami załącznika nr 3 do Wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 16 Współpraca, spodziewane konkretne efekty operacji stanowić będą: powszechnie dostępny katalog (...). Katalog zawierał będzie optymalne metody przeznaczone do praktycznego zastosowania dla (...). Każda metoda podlegać będzie opisowi metodycznemu i ocenie efektu redukcyjnego. Na podstawie opracowanych metod redukcji emisji i w oparciu o prace zespołów naukowych nastąpi realizacja części badawczej operacji, polegająca na pomiarach emisji w zależności od zastosowanych metod. Weryfikacja niskoemisyjnych metod stosowanych w praktyce oraz ocena (...) pozwoli na opracowanie monografii z tego zakresu. (...). Kolejnym rezultatem realizacji projektu będzie opracowanie nowej, innowacyjnej techniki (...). Opracowana technologia zmniejszy obciążenie środowiska i przyczyni się do przeciwdziałania zmianom klimatycznym w wyniku (...). Następnym wymiernym efektem projektu będą badania konsumentów dot. skłonności zakupu (...) i określenie wpływu innowacji produktowej na zachowania konsumentów. Właściwie ukierunkowana innowacja produktowa stanowi czynnik, mogący znacznie zwiększyć atrakcyjność rynkową produktu oraz wpłynąć na zachowania nabywcze konsumentów. Kolejnym efektem operacji będzie wdrożenie w praktyce niskoemisyjnej technologii produkcji (...) oraz weryfikacja jej skuteczności.

Rezultaty projektu mają być nieodpłatnie udostępnione do publicznej wiadomości na stronie internetowej, co wynika z zapisów rozporządzenia i umowy o przyznanie pomocy (Rozporządzenie MRiRW z 23 grudnia 2016 w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Współpraca objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 § 4 ust. 2 pkt. 5 i 6), co przyczyni się do upowszechnienia opracowanych rozwiązań i da możliwość ich szerokiego wykorzystania i wdrażania w praktyce.

Instytut wykona badania a wyniki tych badań zostaną przez Instytut opublikowane - tzn. wyniki badań będą dostępne powszechnie i każdy będzie mógł sprawdzić jakie badania przeprowadzono w ramach projektu i jaki był ich wynik.

W związku z tym Instytut nie planuje osiągać wynagrodzenia za przyznanie prawa do wykorzystania uzyskanych wyników realizacji projektu, np. jednemu z uczestników konsorcjum, np. poprzez udzielenie licencji lub zbycie praw autorskich majątkowych czy to praw własności przemysłowych wytworzonych w ramach projektu.

Projekt jest realizowany w ramach działalności badawczej i naukowej, a nie komercyjnej Instytutu. Instytut nie planuje również osiągać innych przychodów w związku z realizacją opisanego projektu tzn. wyniki prac projektu nie będą przez Państwo bezpośrednio komercjalizowane.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Efekty realizowanego projektu pn. „...” będą wykorzystywane po ich zakończeniu, nieodpłatnie, do celów naukowych, badawczych i publikacji wyników czasopismach naukowych, popularnonaukowych i upowszechniająco-wdrożeniowych, tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu Instytut będzie wykorzystywał wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, będą wystawiane na Instytut.

Pytanie

Czy na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Instytutowi przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Instytutowi nie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy.

Uzasadnienie

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z ww. przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

·nabycia towarów i usług,

·dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W ocenie Wnioskodawcy fakt, iż w przedstawionym stanie faktycznym występuje on jako jednostka przeprowadzająca jedynie prace badawcze, a wyniki tych prac nie będą przez Instytut bezpośrednio komercjalizowane. Instytut dokona publikacji wykonanych przez siebie badań i ich wyników i nie uzyska żadnego wynagrodzenia za licencję lub przeniesienie części praw autorskich majątkowych lub praw własności przemysłowej jakie może, ale nie musi wystąpić.

Należy podkreślić, że środki otrzymane przez Państwa Instytut na realizację Projektu są przeznaczone de facto wyłącznie na pokrycie kosztów badań naukowych. W świetle powyższego brak jest uzasadnionych przesłanek do skorzystania przez Państwa Instytut z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach związanych z realizacją projektu finansowanego w ramach umowy o przyznanie pomocy.

Jak wskazano bowiem w przepisie art. 86 ustawy o VAT, ustawodawca zezwolił na odliczenie podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Odliczyć można zatem w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi, a takimi są niekomercyjnie prowadzone badania naukowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W tym miejscu wskazać należy, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm.) w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.

Konsorcjum, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali – efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane po ich zakończeniu, nieodpłatnie, do celów naukowych, badawczych i publikacji wyników czasopismach naukowych, popularnonaukowych i upowszechniająco-wdrożeniowych, tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu Instytut będzie wykorzystywał wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Państwa Instytut nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Państwa Instytutowi z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Państwa Instytutowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa Instytut do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Wskazania wymaga, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla pozostałych członków konsorcjum.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację tut. Organ jako element zaistniałego stanu faktycznego przyjął wskazaną w opisie sprawy okoliczność, że efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane po ich zakończeniu, nieodpłatnie, do celów naukowych, badawczych i publikacji wyników czasopismach naukowych, popularnonaukowych i upowszechniająco-wdrożeniowych, tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz że Instytut nie planuje osiągać wynagrodzenia za przyznanie prawa do wykorzystania uzyskanych wyników realizacji projektu. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności otrzymania wynagrodzenia lub jakiejkolwiek korzyści z tytułu np. udzielenia licencji czy zbycia praw do wyników projektu, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa Instytutu musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwo muszą się zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00