Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.336.2023.2.AK

- Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy świadczonych przez Państwa Stowarzyszenie usług zakwaterowania dziecka w Bursie, - możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, dla świadczonych przez Państwa Stowarzyszenie usług polegających na wynajmie pomieszczenia (stołówki), do momentu przekroczenia z tytułu ww. usług, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Stowarzyszenia w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, jestnieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 maja 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Stowarzyszenia z 20 kwietnia2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

- zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy świadczonych przez Państwa Stowarzyszenie usług zakwaterowania dziecka w Bursie,

- możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, dla świadczonych przez Państwa Stowarzyszenie usług polegających na wynajmie pomieszczenia (stołówki), do momentu przekroczenia z tytułu ww. usług, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 czerwca 2023 r. (data wpływu 28 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie ...  jest organizacją pozarządową zarejestrowaną pod nr KRS …, NIP …, REGON …, prowadzącą działalność w ...

Działalność organizacji jest sklasyfikowana pod numerem PKD 9499Z (pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana).

Celem działalności Stowarzyszenia, zgodnie ze statutem jest: (...).

Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe głównie przez prowadzenie internatów i burs.

Bursa jest samodzielną jednostką prowadzoną przez Stowarzyszenie i nie jest prowadzona przez żadną ze szkół.

Bursa realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, określone w ustawie o systemie oświaty.

Na podstawie art. 2 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016. Prawo oświatowe (D.U., 2017., 59) bursa należy do systemu oświaty, zapewniając opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Zgodnie z art. 8 ust. 16 cytowanej ustawy, zakładanie i prowadzenie burs należy do zadań własnych powiatu, stąd na mocy porozumienia o prowadzenie placówki otrzymują Państwo ustawową dotację oświatową na jej prowadzenie.

Zasady funkcjonowania Bursy w oparciu o stosowne regulacje prawne określa Statut Bursy i Regulamin Wewnętrzny. Bursa (w odróżnieniu od internatu) nie jest przyszkolna, lecz jej wychowankowie to uczniowie wielu szkół średnich i zawodowych z Miasta. Ze szkołami Stowarzyszenie nie zawiera żadnych umów.

Każdy wychowanek przebywa w placówce na podstawie umowy na pobyt dziecka w Bursie zawartej z jego rodzicami lub opiekunami.

Za pobyt dziecka w placówce pobierane są opłaty. Za wyżywienie w trakcie pobytu dziecka w placówce pobierane są opłaty przez Ajenta, który podnajmuje pomieszczenie od Stowarzyszenia prowadzącego Bursę szkolną.

Stowarzyszenie swobodnie określa wysokość opłat za pobyt wychowanka w Bursie, oraz za wynajem pomieszczenia (stołówka). Przychody uzyskane z tytułu ww. opłat są przychodami Stowarzyszenia, a wydatki Organizacji związane jej funkcjonowaniem oraz z realizacją zadań są kosztami Organizacji.

Z budżetu Miasta pokrywana jest część wydatków związanych z realizacją zadań gminy w zakresie opieki i wychowania uczniów obciążające Miasto w formie dotacji celowej dla Bursy, z której to Stowarzyszenie co roku musi się szczegółowo rozliczyć z gminą i jest w tym zakresie placówką podległą Gminie.

W uzupełnieniu wniosku, na pytania zawarte w wezwaniu wskazali Państwo odpowiednio:

1)Czy Państwa Stowarzyszenie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2)Czy Państwa Stowarzyszenie korzysta obecnie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub ust 9 ustawy o podatku od towarów i usług?

Stowarzyszenie korzysta obecnie ze zwolnienia podmiotowego sprzedaży i kontrolują Państwo limit obrotu do 200 tyś. złotych, stosując wyodrębnioną ewidencję do tego celu.

3)Czy Państwa Stowarzyszenie utraciło ww. zwolnienie lub zrezygnowało w ww. zwolnienia? Jeśli tak, to należy podać dokładną datę utraty tego zwolnienia lub rezygnacji z tego zwolnienia.

W dniu 31 stycznia 2012 roku Stowarzyszenie złożyło pismo do Naczelnika Urzędu Skarbowego wyrejestrowujące Nas z ewidencji podatku od towarów i usług. Od marca 2012 roku Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT i nie jest zarejestrowane do VAT.

4)Jakie media Państwa Stowarzyszenie nabywa w związku z prowadzeniem stołówki w Bursie?

Budynek, w którym Stowarzyszenie prowadzi działania, jest wynajęty od Gminy, co miesiąc odprowadzają Państwo z tego tytułu ustalony czynsz na podstawie otrzymanych faktur. Stowarzyszenie ma również zawarte umowy z dostawcami prądu, gazu, śmieci, za które również płacą Państwo do dostawców mediów. Jako, że część pomieszczeń Stowarzyszenie podnajmuje Ajentowi, który prowadzi swoją działalność polegającą na zapewnieniu wyżywienia w trakcie pobytu dziecka w placówce Stowarzyszenia i za tę usługę Ajent pobiera od wychowanków opłatę, to Stowarzyszenie przenosi część swoich kosztów mediów wg zużycia z liczników na podstawie tzw. refaktur kosztów, które dla Stowarzyszenia stają się przychodem.

5)Według jakich stawek podatku VAT jest opodatkowane nabycie mediów od dostawców mediów, które są refakturowane na rzecz najemcy pomieszczenia stołówki w Bursie?

Nabycie mediów od dostawców jest opodatkowane w sposób przedstawiony poniżej:

-energia elektryczna 23 % (Sp. z o.o.),

-energia cieplna 23 % (F. Sp. z o.o.),

-gaz 23 % (D. Sp. z o.o.),

-śmieci nieopodatkowane (Urząd Miasta),

-woda i ścieki 8 % (SA).

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1)Czy wobec usług polegających na pobycie dziecka w Bursie (zakwaterowaniu bez wyżywienia), zapewniając również opiekę i wychowawstwo, można zastosować zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 30c ustawy o VAT?

2)Czy usługi polegające na wynajmie pomieszczenia (stołówki) korzystają ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Ad. 1

Pobyt dziecka w Bursie, którą samodzielnie prowadzi Stowarzyszenie jest na podstawie umowy zawieranej z jego rodzicem o zakwaterowaniu wychowanka. Wysokość opłat, a także termin i sposób ich wnoszenia przez rodzica ustala zarząd Stowarzyszenia. Dodatkową kwotę utrzymania wychowanka pokrywa Gmina (dotacja), na podstawie comiesięcznych zestawień przebywających w Stowarzyszeniu dzieci, które Stowarzyszenie wysyła do Gminy i na tej podstawie otrzymuje dotację.

Zdaniem Stowarzyszenia, otrzymane od rodziców środki, jak i sama dotacja korzystają ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 30c ustawy o VAT.

Ad. 2

Odpłatność za wynajem pomieszczenia (stołówki), jak i refaktur kosztów mediów Stowarzyszenia, jest dla Stowarzyszenia przychodem na podstawie wystawianych przez faktur VAT, ze wskazaniem na niej zwolnienia podmiotowego art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Stowarzyszenia, ww. refaktury kosztów Stowarzyszenia, jak i czynsz, stanowi zwolnienie do wysokości obrotu przewidzianego w ustawie. Ww. przychód Stowarzyszenie ewidencjonuje oddzielnie od wpłat wychowanków, jak i samej dotacji, kontrolując w ten sposób limit obrotu do 200 tyś zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiło Państwa Stowarzyszenie we wniosku, jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 146ea ustawy:

W roku 2023:

1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:

a) w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,

b) w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,

c) świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Zauważyć należy, że z ww. przepisu ustawy wynika, że usługi zakwaterowania w bursach podlegają zwolnieniu tylko w sytuacji, jeżeli są świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy lub gdy są świadczone przez podmioty inne niż bursa, pod warunkiem, że szkoły mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe głównie przez prowadzenie internatów i burs. Bursa jest samodzielną jednostką prowadzoną przez Stowarzyszenie i nie jest prowadzona przez żadną ze szkół. Bursa realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, określone w ustawie o systemie oświaty. Każdy wychowanek przebywa w placówce na podstawie umowy na pobyt dziecka w Bursie zawartej z jego rodzicami lub opiekunami.

Analiza okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że dla świadczonych przez Państwa Stowarzyszenie usług nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy. Zwolnienie z tego przepisu dotyczy bowiem usług zakwaterowania świadczonych na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów, przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem, że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Natomiast, jak wskazali Państwo w opisie sprawy, Bursa jest samodzielną jednostką prowadzoną przez Stowarzyszenie i nie jest prowadzona przez żadną ze szkół, a każdy wychowanek przebywa w Państwa placówce na podstawie umowy na pobyt dziecka w Bursie zawartej z jego rodzicami lub opiekunami. Nadto, Stowarzyszenie nie zawiera żadnych umów ze szkołami.

Zatem, regulacje wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy, nie mają zastosowania do świadczonych przez Państwa Stowarzyszenie usług polegających na zakwaterowaniu dziecka w Bursie.

Jednocześnie należy wskazać, iż zwolnienie, o którym w art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy odnosi się do świadczonych usług zakwaterowania, a nie dotacji i środków od rodziców, które Państwa Stowarzyszanie otrzymuje w związku ze świadczeniem ww. przedmiotowych usług zakwaterowania.

Tym samym, Państwa stanowisko w ww. zakresie uznałem za nieprawidłowe.

Przechodząc natomiast do kwestii uznania, czy usługi polegające na wynajmie pomieszczenia (stołówki) korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, iż:

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu

podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy,

 Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

-wyrobów tytoniowych,

-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

-motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że Państwa Stowarzyszenie korzysta obecnie ze zwolnienia podmiotowego sprzedaży i kontroluje limit obrotu do 200 tyś. złotych, stosując wyodrębnioną ewidencję do tego celu. Jednocześnie - jak wyżej wskazano -za wyżywienie w trakcie pobytu dziecka w placówce pobierane są opłaty przez Ajenta, który podnajmuje pomieszczenie od Stowarzyszenia prowadzącego Bursę szkolną. Nabycie mediów od dostawców jest opodatkowane w sposób przedstawiony poniżej: energia elektryczna 23 %, energia cieplna 23 %, gaz 23 %, śmieci nieopodatkowane, woda i ścieki 8 %.

Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle obowiązujących przepisów wskazuje, że jeżeli wartość Państwa sprzedaży (ze wszystkich segmentów Państwa działalności) nie przekroczy, w roku podatkowym 2023 r., kwoty 200.000 zł oraz Państwa Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to w 2023 roku Państwa Stowarzyszenie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, w związku ze świadczeniem usług polegających na wynajmie pomieszczenia (stołówki).

Należy jednakże zaznaczyć, że jeżeli w 2023 roku wartość sprzedaży Państwa Stowarzyszenia ze wszystkich segmentów działalności – w tym z tytułu świadczonych usług zakwaterowania, otrzymywanych dotacji, mających wpływ na cenę świadczonych usług, stanowiących podstawę opodatkowania w świetle art. 29a ust. 1 ustawy oraz odsprzedaży mediów, przekroczy kwotę 200.000 zł lub w kolejnych latach wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przekroczy u Państwa kwotę 200.000 zł, to zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Utracą Państwo również prawo do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.

Tym samym, oceniając całościowo Państwa stanowisko w ww. zakresie, uznałem je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja indywidualna dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności interpretacja nie rozstrzyga kwestii podstawy opodatkowania dla świadczonych usług zakwaterowania dziecka w Bursie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Stowarzyszenia będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00