Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.276.2023.2.EW
Pełne prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji i wydatków dotyczących bieżącego utrzymania obiektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy pełnego prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn.: „(...)” i wydatków dotyczących bieżącego utrzymania tego obiektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).
Uzupełnili go Państwo pismem z 28 czerwca 2023 r. (wpływ 3 lipca 2023 r.) oraz pismem z 12 lipca 2023 r. (wpływ 13 lipca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgłoszenie rejestracyjne złożone zostało w dniu 20 stycznia 2000 r. w Urzędzie Skarbowym w (...). Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2023 r. poz. 40 z późn. zm.) do zadań własnych gminny należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
W dniu 9 stycznia 2023 r. została zawarta umowa pomiędzy Gminą, reprezentowaną przez Wójta Gminy (...) przy kontrasygnacie Skarbnika Gminy (...), a Wykonawcą prowadzącym działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej.
Umowa została zawarta w wyniku przeprowadzonego na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, ze zm.) postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, o którym mowa w art. 275 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający w niniejszej umowie powierzył, a Wykonawca zobowiązał się do wykonania przedmiotu umowy pn.: „(...)”.
Na realizację niniejszej inwestycji Gmina przekazała otrzymaną nagrodę z Konkursu „(…)” w kwocie: (…) zł. Gmina w ramach konkursu zobowiązała się do przeznaczenia całości otrzymanych środków na wydatki związane z przeciwdziałaniem COVID-19, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842, z późn. zm.).
Przedmiot inwestycji polega na przebudowie istniejącego budynku usługowego wraz z jego rozbudową i zmianą sposobu użytkowania na siłownię.
W ramach inwestycji zaplanowano następujące elementy prac: roboty rozbiórkowe wewnętrzne, rozbudowę, roboty murowe, podłoża, tynki, sufity, podkłady pod posadzki, roboty wykończeniowe wewnętrzne, stolarka, pokrycie dachowe z obróbkami, elewację, nawierzchnię i schody, roboty sanitarne i elektryczne.
Termin realizacji przedmiotu umowy: 6 miesięcy (sześć miesięcy) od dnia podpisania umowy.
Po oddaniu siłowni do użytkowania Gmina będzie świadczyć na rzecz zainteresowanych usługi w zakresie wstępu na siłownię i umożliwiać korzystanie z takich urządzeń jak: atlas, sztangi i hantle, wyciągi, rowerki, bieżnie, orbitrek.
W pomieszczeniach siłowni Gmina ma zamiar prowadzić działalność z zakresu poprawy kondycji fizycznej oraz rozpowszechniania kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych.
Wszystkim chętnym osobom siłownia będzie udostępniana 24 godziny na dobę siedem dni w tygodniu odpłatnie, zgodnie z cennikiem usług zawartym w regulaminie korzystania z siłowni. Z siłowni będzie można korzystać cały czas dzięki systemowi elektronicznego wejścia i wyjścia. System ten będzie obsługiwał również płatności elektroniczne za wstęp na siłownię.
Z tytułu świadczenia odpłatnych usług w zakresie wstępu na siłownię, Gmina będzie pobierać od zainteresowanych określoną w cenniku opłatę. Zaznaczyć należy, iż zainteresowani będą mieli możliwość wykupienia jednorazowego wstępu na siłownię lub też karnetu miesięcznego uprawniającego do korzystania z siłowni. Wpływy z tytułu odpłatnego udostępniania siłowni Gmina będzie ujmowała w swoich rejestrach sprzedaży i składanych JPK_V7M oraz rozliczać VAT należny.
Gmina wskazuje, iż usługi wstępu na siłownię nie będą świadczone z możliwością skorzystania z pomocy instruktora.
Siłownia dla osób chętnych z jej odpłatnego korzystania ma być czynna codziennie i całodobowo.
Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawiane będą na inwestora, tj. Gminę.
Zgodnie z (...), siłownia powinna posiadać pozwolenie na użytkowanie pod koniec lipca 2023 r. Po uzyskaniu ww. pozwolenia siłownia zostanie oddana do użytkowania.
W uzupełnieniu do wniosku z 28 czerwca 2023 r., w odpowiedzi na pytania tut. Organu, wskazali Państwo, że :
1.Z opisu sprawy wynika, że siłownia będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (udostępnienie odpłatne) oraz do czynności niepodlegających temu podatkowi (nieodpłatne udostępnienie dla dzieci i młodzieży w trakcie trwania zajęć szkolnych). W związku z powyższym, czy będą Państwo mieli możliwość przyporządkowania wydatków służących w całości do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i odrębnie do czynności niepodlegających temu podatkowi?
Odpowiedź: Zmienił się stan zdarzenia przyszłego dotyczący użytkowania siłowni, ponieważ uznano, że siłownia ze względów bezpieczeństwa nie będzie udostępniana dzieciom z klas l-VIII. Korzystać z siłowni będzie odpłatnie młodzież szkół ponadpodstawowych oraz osoby dorosłe chcące poprawić swoją kondycję fizyczną. Wobec powyższego siłownia będzie wykorzystywana tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (udostępnienie odpłatne). Nie będzie natomiast wykorzystywana do czynności niepodlegających VAT (nieodpłatne udostępnienie siłowni dla dzieci i młodzieży w trakcie trwania zajęć szkolnych).
2.Jeżeli będą Państwo mieli możliwość przypisania wydatków służących w całości do czynności opodatkowanych i odrębnie do czynności niepodlegających temu podatkowi, to należy wskazać, w jaki sposób mają/będą Państwo mieli możliwość przyporządkowania wydatków służących wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a w jaki sposób do czynności niepodlegających temu podatkowi?
Odpowiedź: W związku z wykorzystywaniem siłowni tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (udostępnienie odpłatne) Gmina będzie miała możliwość przypisania wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Gmina uważa, że przedmiotowa inwestycja będzie wykorzystywana tylko do działalności komercyjnej i dlatego przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 100% od faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz wydatki bieżące związane z działaniem siłowni.
3.Proszę podać wysokość stosowanego w Gminie prewspółczynnika, wyliczonego zgodnie z wydanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999).
Odpowiedź: Gmina obliczyła prewspółczynnik zgodnie z § 3 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.
Sposób określenia proporcji w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowej, zakładu budżetowego:
1.W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
2.Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego. Prewspółczynnik Gminy wyliczony na podstawie powyższego wzoru na rok 2023 wynosi 3%.
4.Czy udostępniając nieodpłatnie siłownię dzieciom i młodzieży szkolnej będziecie Państwo realizować zadanie własne?
Odpowiedź: Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
5.Czy powstał wobec Państwa kiedykolwiek obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej? Czy posiadacie Państwo kasy rejestrujące?
Odpowiedź: Gmina posiada kasę rejestrującą w Zespole Szkół (...) oraz w Szkole Podstawowej (...). Gmina ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży na kasach fiskalnych obiadów sprzedawanych na zewnątrz na rzecz podmiotów innych niż uprawnione do korzystania ze stołówki w ramach realizacji przez szkołę zadań w zakresie edukacji.
6.Czy usługi, o które Państwo pytają we wniosku wymienione są w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.)?
Odpowiedź: Usługi w zakresie wstępu na siłownię nie są wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. poz. 2442 ze zm.
Gmina uważa, że może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie pozycji 37 załącznika do wyżej wymienionego rozporządzenia.
W pozycji tej wskazane zostało zwolnienie związane ze świadczeniem usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo -kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Gmina opłaty za korzystanie z siłowni otrzyma na swoje konto bankowe za pośrednictwem elektronicznego systemu pobierania opłat, (...); wobec powyższego przysługuje jej zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania wpłat za korzystanie z siłowni na kasie fiskalnej.
7.Czy z Państwa ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za świadczenie usług, o których mowa we wniosku, realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jednoznacznie wynika/będzie wynikać jakiej konkretnie czynności dotyczy/będzie dotyczyć dana płatność?
Odpowiedź: Aplikacja, która będzie służyła do zarządzania siłownią oraz płatnościami dokonywanymi przez klientów siłowni będzie umożliwiała dokonanie płatności za pośrednictwem (...).
W aplikacji będzie prowadzona ewidencja osób fizycznych, korzystających z siłowni oraz płatność przez nich dokonana za konkretną usługę.
Pytanie
Czy Gmina, jako Beneficjent, w związku z realizacją inwestycji pn.: „(...)” oraz wydatków dotyczących bieżącego utrzymania tego obiektu ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w 100%?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Gminy, w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych związanych z przebudową lokalu usługowego oraz wydatków dotyczących bieżącego utrzymania tego obiektu Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz na fakturach dokumentujących wydatki bieżące związane z budynkiem siłowni w 100%.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm. ), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT: zostały nabyte przez podatnika tego podatku, oraz pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.
Gmina uważa, że przedmiotowa inwestycja będzie wykorzystywana przede wszystkim do działalności komercyjnej, ponieważ siłownia będzie udostępniana odpłatnie 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu.
Gmina uważa, że w związku z powyższym przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 100% od faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz wydatki bieżące związane z działaniem siłowni.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie natomiast do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminny należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
W dniu 9 stycznia 2023 r. została zawarta umowa pomiędzy Państwem, reprezentowanym przez Wójta przy kontrasygnacie Skarbnika Gminy, a Wykonawcą prowadzącym działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej.
Umowa została zawarta w wyniku przeprowadzonego na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, o którym mowa w art. 275 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający w niniejszej umowie powierzył, a Wykonawca zobowiązał się do wykonania przedmiotu umowy pn.: „(...)”.
Przedmiot inwestycji polega na przebudowie istniejącego budynku usługowego wraz z jego rozbudową i zmianą sposobu użytkowania na siłownię.
W ramach inwestycji zaplanowano następujące elementy prac: roboty rozbiórkowe wewnętrzne, rozbudowę, roboty murowe, podłoża, tynki, sufity, podkłady pod posadzki, roboty wykończeniowe wewnętrzne, stolarka, pokrycie dachowe z obróbkami, elewację, nawierzchnię i schody, roboty sanitarne i elektryczne.
Po oddaniu siłowni do użytkowania Gmina będzie świadczyć na rzecz zainteresowanych usługi w zakresie wstępu na siłownię i umożliwiać korzystanie z takich urządzeń jak: atlas, sztangi i hantle, wyciągi, rowerki, bieżnie, orbitrek.
W pomieszczeniach siłowni mają Państwo zamiar prowadzić działalność z zakresu poprawy kondycji fizycznej oraz rozpowszechniania kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych.
Wszystkim chętnym osobom siłownia będzie udostępniana 24 godziny na dobę siedem dni w tygodniu odpłatnie, zgodnie z cennikiem usług zawartym w regulaminie korzystania z siłowni. Z siłowni będzie można korzystać cały czas dzięki systemowi elektronicznego wejścia i wyjścia. System ten będzie obsługiwał również płatności elektroniczne za wstęp na siłownię.
Z tytułu świadczenia odpłatnych usług w zakresie wstępu na siłownię, będą Państwo pobierać od zainteresowanych określoną w cenniku opłatę. Zainteresowani będą mieli możliwość wykupienia jednorazowego wstępu na siłownię lub też karnetu miesięcznego uprawniającego do korzystania z siłowni.
Usługi wstępu na siłownię nie będą świadczone z możliwością skorzystania z pomocy instruktora. Siłownia dla osób chętnych z jej odpłatnego korzystania ma być czynna codziennie i całodobowo. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawiane będą na inwestora, tj. Gminę.
Siłownia będzie wykorzystywana tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (udostępnienie odpłatne). Nie będzie natomiast wykorzystywana do czynności niepodlegających VAT (nieodpłatne udostępnienie siłowni dla dzieci i młodzieży w trakcie trwania zajęć szkolnych).
W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją inwestycji pn.: „(...)” i wydatków dotyczących bieżącego utrzymania tego obiektu.
Odnosząc się do powyższej kwestii należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W analizowanej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione. Z wniosku wynika bowiem, że są/będą Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i w związku z planowaną inwestycją – po jej zakończeniu – będą Państwo dokonywać czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. odpłatne udostępnienie siłowni osobom fizycznym.
Podsumowując, będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją inwestycji pn.: „(...)” oraz od wydatków dotyczących bieżącego utrzymania tego obiektu. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Natomiast, w zakresie pytania nr 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA.
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right