Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.317.2023.1.KC
Zasady opodatkowania renty wdowiej po mężu otrzymywanej z Irlandii oraz zwrot niesłusznie naliczonych i pobranych przez Bank zaliczek na podatek dochodowy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 26 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Posiada Pani miejsce zamieszkania w Polsce i tu jest Pani centrum życiowe. Ma Pani obywatelstwo Polskie.
(...) 2022 r. zmarł Pani mąż, który pracował w Irlandii. Tam odprowadzał ubezpieczenie. Od (...) 2023 r. rentę dla wdowy przyznał Pani Urząd na podstawie przepisów obowiązujących w Irlandii. Jest to świadczenie rodzinne przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Irlandii (Social Welfare Services Office). Renta wdowia wpływa na Pani rachunek bankowy w Polsce. Bank w Polsce od otrzymanego świadczenia pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Do tej pory zostały pobrane zaliczki od pięciu wypłaconych świadczeń.
Pytania
1.Czy renta wdowia po mężu otrzymywana z Irlandii podlega opodatkowaniu w Polsce i czy Bank słusznie naliczył i odprowadził zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?
2.Czy niesłusznie pobrane zaliczki może Pani odzyskać poprzez złożenie zeznania za 2023 r.?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, skoro otrzymywana renta wdowia wypłacana jest na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych (została przyznana na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych) obowiązujących w Irlandii to jest ona zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z umową Polski i Irlandii dotyczącą unikania podwójnego opodatkowania.
Tym samym, Bank nie miał obowiązku naliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na ten podatek od wypłacanych Pani świadczeń (renta wdowia).
W wyniku złożenia zeznania podatkowego za rok 2023 będzie Pani mogła odzyskać niesłusznie pobrane przez Bank zaliczki.
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczy roku podatkowego 2023 i lat następnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z opisu sprawy w szczególności wynika, że posiada Pani miejsce zamieszkania w Polsce i tu jest Pani centrum życiowe. Ma Pani obywatelstwo Polskie. (...) 2022 r. zmarł Pani mąż, który pracował w Irlandii. Od (...) 2023 r. rentę dla wdowy przyznał Pani Urząd na podstawie przepisów obowiązujących w Irlandii. Jest to świadczenie rodzinne przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Irlandii.
W niniejszej sprawie znajdą więc zastosowanie postanowienia Umowy z dnia 13 listopada 1995 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129).
Stosownie do art. 18 ust. 1 ww. umowy:
Z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszego zatrudnienia oraz każda renta wypłacana takiej osobie podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. umowy:
Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd są one osiągane, a które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Biorąc pod uwagę opisany we wniosku opis zdarzenia oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy zatem stwierdzić, iż zgodnie z postanowieniami umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, renta wdowia z Irlandii podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.
Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Zatem w sytuacji, gdy renta wdowia została rzeczywiście przyznana Pani na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Irlandii, to uznać należy, że korzysta ona ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że bank wypłacając świadczenie zwolnione od podatku dochodowego nie jest zobowiązany do pobierania od niego i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy. W konsekwencji również Pani nie będzie zobowiązana do wykazywania tego świadczenia w zeznaniu podatkowym (PIT). W przedstawionej przez Panią sytuacji naliczone i potrącone przez bank zaliczki na podatek dochodowy od otrzymanej ww. renty wdowiej - która jak Pani wskazała, została Pani przyznana na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Irlandii - zostały zatem pobrane nienależnie. W zeznaniu rocznym za 2023 r. powinna Pani rozliczyć wszystkie dochody uzyskane w 2023 r., które podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, w związku z tym nie powinna Pani wykazać w nim przychodu z tytułu ww. świadczenia (gdyż - jak wyżej wskazano - zwolnione jest z opodatkowania), a jedynie kwotę zaliczek na podatek dochodowy. W konsekwencji ewentualna nadpłata w podatku dochodowym wynikająca z tego zeznania może zostać Pani zwrócona. Zwrotu takiego może dokonać wyłącznie właściwy Urząd Skarbowy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczyć należy, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jestem związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Panią oraz Pani stanowiskiem, tym samym dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Panią chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
–Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
–Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
–Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
–w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
–w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right