Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.227.2023.1.ID

Gmina powinna obniżyć kwotę podatku należnego na podstawie faktur korygujących, które zamierza wystawić w związku z zastosowaniem błędnej (zawyżonej) stawki podatku VAT w rozliczeniu za okres, w którym wystawione zostaną faktury.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii określenia za który okres (miesiąc) Wnioskodawca powinien obniżyć kwotę podatku należnego na podstawie faktur korygujących, które zamierza wystawić w związku z zastosowaniem błędnej (zawyżonej) stawki podatku od towarów i usług.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).

Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. W szczególności wykonuje zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej, a także zadania z zakresu właściwości gminy.

Gmina wynajmuje na podstawie umów najmu:

lokale mieszkalne osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej – w przypadku lokali mieszkalnych najemcy poza czynszem najmu obciążani są przez Gminę jako Wynajmującego opłatami za gaz. Wynajmowany budynek jest połączony ze szkołą, z którą ma wspólną kotłownie. Gmina co miesiąc dostaje notę księgową na określoną kwotę. Najemcy wpłacają Gminie co miesiąc ustaloną zaliczkę i na koniec roku rozlicza ich proporcjonalnie co do wielkości mieszkania. Gaz jest rozliczany na poszczególnych najemców proporcjonalnie co do wielkości mieszkania, ponieważ w budynku nie zostały jeszcze zamontowane urządzenia pomiarowe dla poszczególnych lokali. Dopiero w 2023 r. zostaną założone podliczniki gazu i dopiero wówczas będzie możliwe ustalenie dokładnego zużycia gazu przez dany lokal;

lokale użytkowe podmiotom wykonującym działalność leczniczą ((...)) – Gmina otrzymuje co miesiąc fakturę na energię elektryczną i gaz, którą następnie refakturuje na poszczególnych najemców lokali użytkowych wg klucza powierzchniowego. Gmina dzieli kwotę brutto z faktury na powierzchnię całego budynku i proporcjonalnie obciąża najemców wszystkich lokali użytkowych. W lokalach nie ma podliczników, więc nie ma innej możliwości rozliczenia zużycia gazu/energii elektrycznej.

Na fakturę za gaz składają się opłata handlowa, paliwo gazowe, dystrybucja stała oraz zmienna.

Na fakturę za energię elektryczną składają się sprzedaż energii elektrycznej i jej dystrybucja – jeśli chodzi o sprzedaż to na cenę składa się energia elektryczna czynna i opłata handlowa, w przypadku dystrybucji – opłata abonamentowa, opłata stała sieciowa, opłata przejściowa, opłata mocowa, opłata zmienna sieciowa szczytowa i pozaszczytowa, opłata jakościowa szczytowa, opłata OZE szczytowa i pozaszczytowa, opłata kogeneracyjna szczytowa i pozaszczytowa.

W okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. Gmina refakturowała na najemców opłaty za gaz i energię elektryczną wraz z ich dystrybucją wg stawki 23%. Jednakże zgodnie z art. 146da ust. 1 pkt 5 ustawy, w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 października 2022 r. dla gazu ziemnego (CN 2711 11 00 albo 2711 21 00) – stawka podatku wynosiła 0%.

Jednocześnie zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2180) przedłużono obowiązywanie wyżej wymienionej stawki 0%, dla wyżej wymienionych towarów, do 31 grudnia 2022 r.

Na podstawie art. 146db pkt 1 ustawy, w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. dla energii elektrycznej (CN 2716 00 00) stawka podatku wynosiła 5%.

W związku z tym, że Gmina omyłkowo zawyżyła stawki VAT dla gazu i energii elektrycznej, zamierza dokonać korekty faktur wystawionych na najemców poprzez wystawienie faktur korygujących błędną (zawyżoną) stawkę VAT.

Pytanie

W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym w rozliczeniu za który okres (miesiąc) Wnioskodawca powinien obniżyć kwotę podatku należnego na podstawie opisanych wyżej faktur korygujących, które zamierza wystawić w związku z zastosowaniem błędnej (zawyżonej) stawki podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, obniżenia podatku VAT należnego na podstawie przedmiotowych faktur korygujących należy dokonać w rozliczeniu za miesiąc, w którym zostaną wystawione.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Na mocy art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury – podatnik wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Na mocy art. 29a ust. 14 ustawy o VAT, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Stosownie do art. 29a ust. 15 ustawy o VAT, warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku:

1)eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;

2)dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

3)sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;

4)(uchylony)

5)wystawienia faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej.

W związku z tym, że Gmina omyłkowo zawyżyła stawki VAT dla gazu i energii elektrycznej, zamierza dokonać korekty faktur wystawionych na najemców poprzez wystawienie faktur korygujących błędną (zawyżoną) stawkę VAT

Tym samym, Gmina w świetle art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, będzie zobowiązana wystawić faktury korygujące in minus (w zakresie kwot VAT należnego) do faktur pierwotnych wystawionych na rzecz najemców. Uprawnienie i zarazem obowiązek ten będzie przysługiwał za okresy nieobjęte przedawnieniem podatkowym na moment dokonywania korekty rozliczeń.

Z omawianych regulacji wynika, iż korekty takie należy rozliczyć, co do zasady, za okres, w którym podatnik wystawi daną fakturę korygującą, przy czym jednocześnie rozliczenie za okres wystawienia faktury korygującej możliwe jest, jeżeli podatnik posiada określoną dokumentację wskazaną w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT. Jednocześnie jednak, obowiązek posiadania dodatkowej dokumentacji nie dotyczy wszystkich przypadków, gdy podstawa opodatkowania VAT ulega obniżeniu. Ustawodawca ustanowił od tego obowiązku określone wyjątki. Wyjątek ten dotyczy m.in. sprzedaży: energii elektrycznej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, usług dystrybucji gazu przewodowego.

W konsekwencji, nie powinno ulegać wątpliwości, iż Wnioskodawca powinien ująć do celów VAT ww. faktury korygujące in minus za okres ich wystawienia. Stanowisko, iż korekta zawyżonych stawek VAT powinna być dokonywana na bieżąco, jest potwierdzana także przez organy podatkowe w wydawanych przez nich interpretacjach.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 2 grudnia 2022 r., sygn. akt 0114-KDIP1-1.4012.610.2022.1.MŻ stwierdził, że „Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie uznania, że odsprzedaż Mediów na rzecz Klienta należy traktować jako świadczenia odrębne od usługi najmu i w rezultacie w stosunku do Opłat Indywidualnych należy zastosować stawkę VAT właściwą dla określonych towarów lub usług oraz prawa do odliczenia podatku należnego z tytułu Opłat Indywidualnych z faktur korygujących in minus – jest prawidłowe”.

Tytułem przykładu można także wskazać interpretacje indywidualne Dyrektora KIS: z 13 października 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.525.2021.1.KS), czy z 16 listopada 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.667.2021.2.JM).

Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, obniżenia podatku VAT należnego na podstawie przedmiotowych faktur korygujących należy dokonać w rozliczeniu za miesiąc, w którym zostaną wystawione.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Na mocy art. 29a ust. 10 ustawy:

Podstawę opodatkowania obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Stosownie do art. 29a ust. 13 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Jak stanowi art. 29a ust. 14 ustawy:

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Zgodnie z art. 29a ust. 15 ustawy:

 Warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku:

1)eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;

2)dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

3)sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnik będzie miał prawo dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego już za okres rozliczeniowy w którym wystawił fakturę korygującą przy łącznym spełnieniu warunków:

1)uzgodnienia warunków korekty z nabywcą towaru lub usługobiorcą,

2)spełnienia uzgodnionych warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług,

3)posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług (tj. z dokumentacji wynika, że nabywca wie, że doszło lub wie w jakich sytuacjach będzie dochodzić do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia), z dokumentacji wynika również, że warunki te zostały spełnione na moment dokonywania przez podatnika korekty podatku należnego, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie kwoty podatku należnego,

4)faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją w zakresie uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunku obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług oraz w zakresie spełnienia tych uzgodnionych warunków.

Należy zauważyć, że przepis art. 29a ust. 13 ustawy nakłada na podatnika obowiązek spełnienia się uzgodnionych warunków. Powiązanie korekty bowiem wyłącznie z faktem uzgodnienia jest niewystarczające dla precyzji zapisu. Spełnienie warunków oznacza ziszczenie się zdarzenia stanowiącego przesłankę obniżenia wynagrodzenia możliwe do udokumentowania. Jest to bowiem podyktowane różnorodnością sytuacji, które mogą wystąpić w obrocie gospodarczym. Ponadto podatnik zobowiązany jest posiadać dokumentację potwierdzającą uzgodnienie warunków. W przypadku braku dokumentacji na moment wystawienia faktury korygującej, podatnik może skorygować podstawę opodatkowania i podatek należny dopiero w okresie, w którym dokumentację uzyska.

Przez uzgodnienie warunków pomniejszenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego rozumie się w szczególności ustalenie przez strony faktu obniżenia wykazanego na fakturze pierwotnej wynagrodzenia. Uzgodnienie może wskazywać również okoliczności, których zaistnienie w przyszłości uzasadnia obniżenie należności.

Spełnienie warunków oznacza ziszczenie się zdarzenia stanowiącego przesłankę obniżenia podstawy opodatkowania. W wielu wypadkach, zawierając uzgodnienie strony nie precyzują wprost zdarzenia, które uzasadnia dokonanie korekty. Podobnie jak w przypadku samego „uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku” również fakt ich spełnienia może być stwierdzony w sposób dorozumiany.

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług lub też otrzymania zaliczki). Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

W praktyce zdarzają się jednakże sytuacje, gdy po wystawieniu faktury następują zdarzenia gospodarcze mające wpływ na treść pierwotnej faktury lub faktura zawiera błędy. W takiej sytuacji ustawodawca wskazuje na możliwość skorygowania takiej faktury poprzez wystawienie faktury korygującej.

Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1)udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,

2)udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,

3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1

pkt 4,

5)podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Z powyższego wynika, że faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Wystawia się je w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Zatem, co do zasady, korygowanie pierwotnie wystawionej faktury, powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wynajmuje na podstawie umów najmu:

lokale mieszkalne osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, najemcy poza czynszem najmu obciążani są przez Gminę opłatami za gaz na podstawie ustalonej zaliczki, która na koniec roku rozliczana jest proporcjonalnie co do wielkości mieszkania.

Lokale użytkowe wynajmowane podmiotom wykonującym działalność leczniczą (gabinety medycyny rodzinnej, lekarz stomatolog, zakład diagnostyki laboratoryjnej, pielęgniarki i położne). Gmina co miesiąc wystawia refaktury za energię elektryczną i gaz na poszczególnych najemców lokali użytkowych wg klucza powierzchniowego.

Na faktury za gaz składają się opłata handlowa, paliwo gazowe, dystrybucja stała oraz zmienna. Na fakturę za energię elektryczną składają się sprzedaż energii elektrycznej i jej dystrybucja – jeśli chodzi o sprzedaż to na cenę składa się energia elektryczna czynna i opłata handlowa, w przypadku dystrybucji – opłata abonamentowa, opłata stała sieciowa, opłata przejściowa, opłata mocowa, opłata zmienna sieciowa szczytowa i pozaszczytowa, opłata jakościowa szczytowa, opłata OZE szczytowa i pozaszczytowa, opłata kogeneracyjna szczytowa i pozaszczytowa.

W okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. Gmina refakturowała na najemców opłaty za gaz i energię elektryczną wraz z ich dystrybucją wg stawki 23%. Jednakże zgodnie z art. 146da ust. 1 pkt 5 ustawy, w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 października 2022 r. dla gazu ziemnego stawka podatku wynosiła 0%, okres ten przedłużono do 31 grudnia 2022 r. Natomiast na podstawie art. 146db pkt 1 ustawy, w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. dla energii elektrycznej stawka podatku wynosiła 5%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia za jaki okres (miesiąc) Gmina powinna obniżyć kwotę podatku należnego na podstawie faktur korygujących, które zamierza wystawić w związku z zastosowaniem błędnej (zawyżonej) stawki podatku VAT.

Należy zauważyć, że na gruncie ustawy w zakresie korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego, ustawodawca uwzględnił specyfikę dostawy energii elektrycznej, gazu i pozostałych transakcji wymienionych w art. 29a ust. 15 pkt 3 ustawy i zdecydował się na stosowanie odrębnych zasad korygowania – zrezygnował on z warunku posiadania przez sprzedawcę dokumentacji.

Zatem, podatnicy dokonujący korekty faktury dotyczącej transakcji wskazanych w art. 29a ust. 15 pkt 1-3 ustawy, tj. m.in. sprzedaży energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz usług dystrybucji gazu przewodowego, którym przysługuje prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego, dokonują ich obniżenia za okres rozliczeniowy, w którym wystawili fakturę korygującą. Jednocześnie we wskazanych przypadkach, podatnik nie ma obowiązku posiadania dokumentacji, z której wynikałoby uzgodnienie i spełnienie warunków.

Zatem, w analizowanej sprawie, Gmina powinna obniżyć kwotę podatku należnego na podstawie faktur korygujących dokumentujących sprzedaż energii elektrycznej i gazu, które zamierza wystawić w związku z zastosowaniem błędnej (zawyżonej) stawki podatku od towarów i usług w rozliczeniu za okres, w którym zostaną wystawione ww. faktury korygujące.

Podsumowując, Gmina powinna obniżyć kwotę podatku należnego na podstawie faktur korygujących, które zamierza wystawić w związku z zastosowaniem błędnej (zawyżonej) stawki podatku od towarów i usług w rozliczeniu za okres (miesiąc), w którym wystawione zostaną faktury korygujące.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00