Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.386.2023.3.MG
Dotyczy skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
- prawidłowe - w części dotyczącej neutralności podatkowej objęcia akcji w zamian za wkład pieniężny;
- nieprawidłowe - w części dotyczącej skutków podatkowych uzyskania nagrody pieniężnej.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 czerwca 2023 r. oraz 13 czerwca 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Opodatkowany jest Pan ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi programistyczne polegające na wytwarzaniu oprogramowania.
Podmiot na rzecz którego od kilku lat świadczy Pan usługi jest tzw. software housem - polską spółką kapitałową świadczącą usługi programistyczne (dalej: Spółka). Spółka należy do struktury międzynarodowej powstałej wskutek sprzedaży części jej akcji spółce z siedzibą w Luksemburgu przez akcjonariuszy Spółki będące osobami fizycznymi oraz wymiany akcji należących do Spółki matki (dalej: Spółka holdingowa) na akcje w spółce luksemburskiej (transakcja).
W związku z transakcją planowane jest wdrożenie programu motywacyjnego umożliwiającego nabycie akcji Spółki holdingowej (dalej: Program). Celem wprowadzenia Programu jest stworzenie mechanizmów zmierzających do realizacji strategii Spółki opracowywanej w ramach struktury międzynarodowej, w tym:
- stabilizacji składu osobowego kluczowego zespołu Spółki,
- utrzymania wysokiego poziomu profesjonalnego działalności Spółki,
- stworzenia nowych mechanizmów motywacyjnych dla członków zespołu, co w efekcie przełoży się na efektywne wspieranie celów biznesowych,
- zapewnienie stabilnego wzrostu wartości Spółki i świadczonych przez Spółkę usług,
- stworzenia silnych związków pomiędzy Spółką, a członkami jej zespołu,
- stworzenia bodźców, które zachęcą, zatrzymają i zmotywują wykwalifikowane osoby, kluczowe dla realizacji strategii Spółki, do działania w interesie Spółki.
Program będzie skierowany do pracowników Spółki (umowa o pracę) oraz do osób pozostających ze Spółką we współpracy na podstawie innego stosunku (np. umowa zlecenia, umowa o dzieło, umowa o świadczenie usług, umowa B2B, kontrakt menedżerski) niż stosunek pracy, wskazanych przez Radę Nadzorczą na zasadach określonych w regulaminie Programu.
Spółka holdingowa w momencie wdrażania Programu będzie działać w formie prostej spółki akcyjnej.
Akcjonariusze Spółki holdingowej podejmą uchwałę o wprowadzeniu w Spółce Programu oraz o przyznaniu poszczególnym uczestnikom prawa do nabycia akcji po ich wartości nominalnej.
Zgodnie z regulaminem Programu, osoby uprawnione (w tym Pan) będą mogły nabyć uprawnienie do objęcia akcji nowej emisji (dalej: Akcje). Akcje będą stanowić akcje zwykłe na okaziciela w kapitale zakładowym Spółki holdingowej, o ustalonej wartości nominalnej, emitowane w związku z Programem w ramach podwyższenia kapitału zakładowego, za cenę emisyjną równą ich wartości nominalnej.
Akcje będą emitowane w ramach podwyższenia kapitału zakładowego na podstawie postanowień Umowy prostej spółki akcyjnej lub przepisów KSH. W związku z realizacją Programu Spółka holdingowa wyemituje Akcje, które będą stanowić nie więcej niż 15% wszystkich akcji w Spółce z wyłączeniem prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy.
Akcje będą nabywane po ich wartości nominalnej za wkład pieniężny. Jako uczestnik Programu, zamierza Pan skorzystać z przyznanego mu uprawnienia i objąć Akcje, które zostaną mu zaoferowane w zamian za wkład pieniężny w wysokości łącznej wartości nominalnej Akcji. Wartość rynkowa Akcji, które zostaną objęte przez Pana nie będzie równa wartości wniesionego przez Pana wkładu pieniężnego w ramach emisji tych Akcji - wartość rynkowa akcji będzie wyższa niż ich wartość nominalna.
Dodatkowo, w przypadku dojścia do skutku Transakcji Spółka Holdingowa w ramach Programu planuje wypłacić każdej osobie uprawnionej (w tym Panu), która objęła Akcje w ramach Programu nagrodę pieniężną. Nagroda pieniężna zgodnie z regulaminem Programu stanowić będzie iloczyn ceny transakcyjnej odpowiadającej określonemu procentowi ceny 100% akcji w Spółce faktycznie zapłaconej przez stronę trzecią, pomniejszonej o określone koszty oraz procentu Akcji objętych przez daną osobę uprawnioną w ramach Programu w Spółce (dalej: Nagroda). Wypłata Nagrody nastąpi niezwłocznie, nie później niż do końca roku obrotowego następującego po prawnym i finansowym zamknięciu Transakcji.
Uzupełnienie wniosku
Spółka z siedzibą w Luksemburgu, Spółka matka i Spółka holdingowa to nie jest ta sama spółka. Spółka w Luksemburgu to podmiot zagraniczny, który nie bierze bezpośredniego udziału w ESOP. Spółka holdingowa i Spółka matka to ten sam podmiot - polska spółka, która przed Transakcją była bezpośrednim akcjonariuszem Spółki (podmiotu na rzecz którego wykonuje Pan usługi). Po Transakcji Spółka holdingowa nie jest bezpośrednim akcjonariuszem Spółki ale jest członkiem grupy spółek (w skład której wchodzi także Spółka) oraz akcjonariuszem pośrednim.
Organizatorem programu jest Spółka holdingowa (polski podmiot).
Nagroda jest otrzymywana nie za konkretną usługę lecz bardziej za ogólne Pana starania związane z zaangażowaniem w Transakcję a także w pracę na rzecz Spółki w ujęciu ogólnym (całokształt współpracy). W przedstawionym przypadku otrzymując Nagrodę nie jest Pan zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego na rzecz Spółki holdingowej.
Uzyskana Nagroda nie ma bezpośredniego (konkretnego) powiązania z wykonaniem konkretnej usługi (brak świadczenia wzajemnego) na rzecz Spółki holdingowej czy Spółki.
Nie współpracuje Pan bezpośrednio ze Spółką holdingową, która jest organizatorem Programu. Bezpośrednio Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz Spółki.
Uczestnictwo w Programie zostało umożliwione Panu ze względu na dotychczasową współpracę ze Spółką, na rzecz której świadczy Pan usługi programistyczne. Przy czym uczestnictwo ma związek z całokształtem współpracy ze Spółką i ma za zadanie zmotywować Pana do efektywnego świadczenia usług, nie jest gratyfikacją za świadczone usługi.
Wskazując że nie współpracuje Pan bezpośrednio ze Spółką holdingową miał Pan na myśl to, że nie świadczy Pan usług na rzecz Spółki holdingowej, nie ma z nią zawartej umowy o współpracę. Spółka holdingowa oraz Spółka funkcjonują jednak w ramach jednej Grupy podmiotów i pośrednio Pana praca może wywołać efekt także w Spółce holdingowej (w ujęciu ogólnym rozwój Spółki pozwala także na rozwój całej Grupy, w tym Spółki holdingowej).
Ze Spółką holdingową nie łączą Pana żadne relacje prawne. Nie jest Pan zatrudniony w tej spółce na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, nie jest wspólnikiem tej spółki, członkiem Zarządu, Rady Nadzorczej lub innych, nie otrzymuje wynagrodzenia z powyższych tytułów.
Ze Spółką ma Pan zawartą umowę o współpracę. Nie łączą Pana inne relacje ze Spółką.
Samo przeprowadzenie Transakcji było procesem długotrwałym i skomplikowanym, który wymagał wielu konsultacji wewnętrznych, podjęcia działań organizacyjnych w ramach Spółki, co wiązało się z dodatkowymi czynnościami ukierunkowanymi na zapewnienie realizacji Transakcji. Był Pan uczestnikiem tego procesu, jako członek zespołu Spółki podejmował Pan starania aby Transakcja doszła do skutku.
Nie zawiera Pan żadnej umowy związanej z samym uczestnictwem w Programie. Ma Pan zawartą umowę o współpracę ze Spółką. Dodatkowo będzie uczestniczył w Programie motywacyjnym na podstawie Regulaminu tego Programu oraz zgody na uczestnictwo. Program jest organizowany przez Spółkę holdingową.
Podstawą uczestnictwa będzie zatem Regulamin Programu motywacyjnego (ustanowiony przez Spółkę holdingową), który obejmie Pana jako współpracownika Spółki oraz Pana pisemna zgoda na uczestnictwo w programie.
Żaden dokument podpisany ze Spółką nie stanowi o możliwości Pana uczestnictwa w Programie.
Pytania
1)Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym objęcie Akcji Spółki w związku z uczestnictwem w Programie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
2)Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym w związku z uzyskaniem Nagrody jest Pan uprawniony do opodatkowania Nagrody stawką ryczałtu w wysokości 3%?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
W Pana ocenie, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym objęcie Akcji Spółki w związku z uczestnictwem w Programie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że zgodnie z art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Co do zasady zatem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody rozumiane jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania.
Jednocześnie, zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W kontekście cytowanego powyżej przepisu należy odnieść się do treści art. 17 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f., zgodnie z którym za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego.
Na tle powyższego przepisu wskazuje się, że normy z niego wynikające różnicują skutki podatkowe czynności wniesienia wkładu w zależności od charakteru wkładu, za jaki są obejmowane te udziały/akcje (tak m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 października 2022 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.653.2022.1.RR).
W przypadku zatem objęcia udziałów (akcji) w spółce:
a)w zamian za wkład niepieniężny - po stronie wnoszącego wkład powstaje przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f., przy czym:
- jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część - przychód ten jest wolny od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 u.p.d.o.f.;
- jeżeli wkład niepieniężny ma postać inną niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część - u.p.d.o.f. nie przewiduje zwolnienia tego przychodu od podatku;
b)w zamian za wkład inny niż niepieniężny (czyli pieniężny) - po stronie wnoszącego wkład nie powstaje przychód podatkowy (art. 17 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f. a contrario).
Wskazane różnice w podatkowym traktowaniu sytuacji objęcia udziałów w zamian za wkład pieniężny i niepieniężny wynikają z tego, że:
a)w przypadku wkładu pieniężnego podmiot wnoszący wkład dokonuje po prostu odpłatnego "nabycia" (w potocznym znaczeniu tego pojęcia) udziałów (akcji) za środki pieniężne;
b)w przypadku wkładu niepieniężnego podmiot wnoszący wkład dokonuje natomiast:
- odpłatnego "nabycia" (w potocznym znaczeniu tego pojęcia) udziałów (akcji) w zamian za "cenę" w wartości przedmiotu wkładu, oraz jednocześnie
- odpłatnego zbycia przedmiotu wkładu - wnoszący wkład przenosi własność przedmiotu wkładu na spółkę w zamian za określoną "cenę", tj. wartość objętych udziałów (akcji) w spółce.
W tym kontekście należy podkreślić, że regulacje u.p.d.o.f. nie wskazują na powstanie przychodu w przypadku, gdy udziały/akcje obejmowane są za wkład pieniężny. Omawiany art. 17 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f odnosi się wyłącznie do sytuacji wniesienia wkładu niepieniężnego. Dodatkowo, art. 21 ust. 1 pkt 109 u.p.d.o.f., wprowadzający zwolnienie z opodatkowania w przypadku wniesienia aportu, także nie odnosi się do wniesienia wkładu pieniężnego, wskazując jedynie na wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Dodatkowo, u.p.d.o.f. nie definiuje pojęć "wkład niepieniężny" i "wkład pieniężny". Znaczenie tych pojęć należy odczytywać z uwzględnieniem językowego ich znaczenia oraz ratio legis przepisów regulujących skutki podatkowe wnoszenia wkładów do spółek.
Na tle powyższego należy zauważyć, że przymiotnik "pieniężny" pochodzi od słowa "pieniądz", czyli "środek płatniczy przyjmowany w zamian za towary i usługi lub zwalniający od zobowiązań", "moneta lub banknot obiegowy". Niepieniężny to przeciwieństwo pieniężnego, "inny niż pieniężny" (internetowy Słownik Języka Polskiego PWN).
Zatem "wkład pieniężny" to przekazywana spółce w celu pokrycia kapitału zakładowego określona liczba znaków pieniężnych wnoszonych w gotówce albo też w formie transferu pieniądza bankowego, czy pocztowego. Wkład niepieniężny natomiast to przekazywane spółce w celu pokrycia kapitału zakładowego wartości majątkowe, które nie są pieniądzem, w szczególności zbywalne rzeczy lub prawa (tak m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 października 2022 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.627.2020.1.SJ).
Odnosząc powyższe do Pana sytuacji należy wskazać, że Akcje zostaną objęte przez Pana w zamian za wkład pieniężny. Zgodnie zatem z przyjętą powszechnie wykładnią art. 17 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f., a także biorąc pod uwagę całokształt innych regulacji obowiązujących na gruncie u.p.d.o.f., objęcie tych Akcji nie powinno generować przychodu po jego stronie. Tego typu objęcie akcji nie mieści się bowiem w zakresie przedmiotowym art. 17 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f. oraz innych regulacji u.p.d.o.f.
Pogląd, zgodnie z którym nabycie udziałów/akcji w ramach programu motywacyjnego po ich wartości nominalnej odbiegającej od wartości rynkowej, w zamian za wkład pieniężny, nie powoduje powstania przychodu po stronie obejmującego udziały/akcje wyrażono m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 października 2022 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.679.2022.1.AK:
W konsekwencji uregulowania zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęcie przez Pana akcji w Spółce w zamian za wkład pieniężny odpowiadający cenie emisyjnej równej ich wartości nominalnej, która jeśli nawet różni się od ich ceny rynkowej, nie będzie skutkować powstaniem po Pana stronie przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z powyższym, objęcie akcji za wkład pieniężny, nawet jeśli jego wartość nominalna jest inna niż wartość rynkowa akcji, jest neutralne podatkowo, a skutek wywiera dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji.
W podobnym tonie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wypowiedział się w interpretacji z 24 stycznia 2023 r., nr 0115-KDIT1.4011.794.2022.1.MST:
(...) przyszłe objęcie przez Pana udziałów w spółce z o.o. w zamian za wkład pieniężny odpowiadający wartości nominalnej obejmowanych udziałów nie będzie skutkować powstaniem po Pana stronie przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód podatkowy powstanie dopiero w momencie zbycia tych udziałów.
Z kolei stanowisko potwierdzające ogólną zasadę braku powstania przychodu w przypadku wniesienia wkładu pieniężnego potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 kwietnia 2022 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.311.2022.1.BS:
(...) objęcie przez Pana udziałów w spółce z o.o. w zamian za wkład pieniężny, odpowiadający wartości nominalnej obejmowanych udziałów i jednocześnie niższy niż wartość rynkowa udziałów nie będzie skutkować powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po Pana stronie przychód podatkowy powstanie dopiero w momencie zbycia tych udziałów.
Podobny pogląd wyrażono m.in. w następujących interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
- interpretacja z 7 kwietnia 2022 r., 0114-KDIP3-1.4011.242.2022.1.BS,
- interpretacja z 23 czerwca 2021 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.277.2021.2.MS,
- interpretacja z 18 czerwca 2021 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.285.2021.2.NM,
- interpretacja z 1 czerwca 2021 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.300.2021.l.JK,
- interpretacja z dnia 30 lipca 2020 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.374.2020.1.MG.
Uwzględniając powyższe, Pana zdaniem, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym objęcie Akcji Spółki w związku z uczestnictwem w Programie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Ad. 2
W Pana ocenie, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym w związku z uzyskaniem Nagrody jest Pan uprawniony do opodatkowania Nagrody stawką ryczałtu w wysokości 3%.
Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w ramach świadczeń nieodpłatnych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Art. 6 ust. 1 przedmiotowej ustawy wskazuje, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 u.p.d.o.f.
Art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f. wskazuje, że opodatkowaniu w ramach źródła "działalność gospodarcza” podlega wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b.
Jak wynika z powyższego, w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych opodatkowany jest przychód z działalności gospodarczej, w tym także przychód klasyfikowany jako świadczenia nieodpłatne.
Jednocześnie, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu stawką 3% ryczałtu podlegają przychody, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-22 ustawy o podatku dochodowym.
Stawką ryczałtu w wysokości 3% podlegają zatem przychody wymienione w art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f., czyli przychody z nieodpłatnych świadczeń.
W kontekście powyższego należy zauważyć, że ustawodawca nie określił w przepisach co należy rozumieć przez to pojęcie.
W doktrynie i orzecznictwie wykształciła się jednak interpretacja tego pojęcia. W jego kontekście co do zasady wskazuje się, iż w celu zdefiniowania określenia "nieodpłatne świadczenie” pomocne jest odwołanie m.in. do wykładni gramatycznej. Zgodnie z pojęciem słownikowym odpłacać to "oddawać komuś coś w zamian", odpłatny natomiast to "taki, za który się płaci, wymagający zapłacenia, zwrot kosztów" (Nowy Słownik Języka Polskiego PWN, Warszawa 2002). Przez nieodpłatne świadczenie rozumieć należy takie zdarzenia prawne i gospodarcze, dotyczące działalności gospodarczej, których skutkiem jest świadczenie nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku osoby prawnej, mające konkretny wymiar finansowy (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 listopada 2019 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.440.2019.1.NL).
Tym samym podstawową cechą świadczenia nieodpłatnego jest brak zobowiązania otrzymującego takie świadczenie do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego. Innymi słowy świadczenie uzyskiwane przez podatnika w sytuacji, gdy spełniający świadczenie uzyskuje albo ma uzyskać od podatnika w przyszłości wzajemnie jakieś inne przysporzenie majątkowe nie ma charakteru nieodpłatnego. Przychód ze świadczeń nieodpłatnych powstanie natomiast zawsze wtedy, gdy podatnik otrzyma rzeczy lub prawa, bądź inne świadczenia lub też możliwość korzystania z rzeczy lub praw, bez obowiązku świadczenia wzajemnego.
W odniesieniu do pojęcia "nieodpłatne świadczenie” w kontekście ustawy PIT warto wskazać na wyjaśnienia poczynione przez Trybunał Konstytucyjny w uzasadnieniu wyroku z dnia 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13):
(...) w zakres nieodpłatnego świadczenia jako przychodu wchodzą wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Nieodpłatne świadczenie, aby mogło stanowić dochód pracownika, musi być "zapłatą za pracę dokonywaną czymś innym niż pieniądz. Chodzi zatem o korzyści, które pracownik otrzymuje do własnej dyspozycji, którymi może swobodnie zarządzać i rozporządzać, przeznaczając je na zaspokojenie własnych potrzeb.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że by dane przysporzenie zakwalifikować jako nieodpłatne świadczenie musi ono łącznie spełniać poniższe przesłanki:
1)stanowić korzyść otrzymaną do własnej dyspozycji pracownika czy współpracownika;
2)korzyść ta może być przez niego swobodnie zarządzana i rozdysponowywana;
3)korzyść ta może być przeznaczana w sposób dowolny na potrzeby własne pracownika lub współpracownika.
Odnosząc powyższe uwagi do Pana sytuacji należy wskazać, że, w Pana ocenie, Nagroda będzie stanowić przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
W przedstawionym przypadku otrzymując Nagrodę nie jest Pan zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego na rzecz Spółki. Dodatkowo, może Pan swobodnie dysponować otrzymaną Nagrodą, w tym może być ona przeznaczona na realizację Pana potrzeb własnych.
W kontekście programów motywacyjnych należy zauważyć, że tego typu programy są obecnie często wykorzystywanym sposobem na przyznanie dodatkowej gratyfikacji dla pracowników/współpracowników, które nie są wynagrodzeniem za świadczone usługi, lecz bonusem o charakterze motywacyjnym, przyznawanym za całokształt współpracy.
Uczestnictwo w programie motywacyjnym jest zatem powiązane ze stosunkiem prawnym łączącym daną osobę z organizatorem programu, zaś sposób opodatkowania przychodów uzyskanych w związku z tym programem będzie determinowany przez ten stosunek (podstawa prawna relacji uczestnik - organizator będzie determinować sposób opodatkowania przychodów z programu motywacyjnego). Jeżeli uczestnika wiąże z organizatorem stosunek pracy, przychody będą traktowane jak przychody ze stosunku pracy.
Jeżeli z kolei uczestnik jest związany z organizatorem umową współpracy (B2B), opodatkowanie tych przychodów nastąpi w ramach jego działalności gospodarczej. Uzyskane przychody, ze względu na brak bezpośredniego (konkretnego) powiązania z wykonaniem konkretnej usługi (brak świadczenia wzajemnego) będą stanowić przychody z tytułu nieodpłatnych świadczeń.
Opodatkowanie programów motywacyjnych
W tym miejscu wskazuje Pan, że na gruncie u.p.d.o.f. funkcjonują przepisy regulujące opodatkowanie programów motywacyjnych, które jednak nie znajdą zastosowania do opodatkowania Nagrody.
Zgodnie z art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f., jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 (ust. 11a.)
11b. Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Uwzględniając treść wskazanych przepisów należy zauważyć, że odnoszą się one do sytuacji, w której uczestnikiem programu jest osoba uzyskująca świadczenia w ramach programu z tytułów określonych w art. 12 u.p.d.o.f. (stosunek pracy) lub art. 13 u.p.d.o.f. (działalność wykonywana osobiście). Wnioskodawca nie jest żadną z tych osób, w związku z czym regulacje art. 24 ust. 11-11b u.p.d.o.f. nie znajdą zastosowania w jego przypadku.
Stawka ryczałtu 3%
Uwzględniając powyższe uwagi, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że przychód wygenerowany w związku z otrzymaną Nagrodą będzie opodatkowany stawką 3% ryczałtu, z uwagi na:
1)zakwalifikowanie Nagrody jako przychodu z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej;
2)zakwalifikowanie Nagrody jako przychodu z nieodpłatnego świadczenia, otrzymanego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Jednocześnie, Nagroda nie stanowi odpłatnego zbycia udziałów/akcji, które są co do zasady opodatkowane jako przychody z kapitałów pieniężnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f. Przepis ten nie znajdzie zatem zastosowania do opodatkowania Nagrody.
Pogląd, zgodnie z którym świadczenia otrzymywane w ramach programu motywacyjnego przez osoby prowadzące działalność gospodarczą, opodatkowane ryczałtem, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 3% wyrażono m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 stycznia 2022 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.852.2021.2.MGR:
Mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne i prawne należy uznać, że Pana przychód uzyskany w ramach programu motywacyjnego, tj. z nabycia częściowo odpłatnie akcji spółki zagranicznej w wyniku realizacji opcji na akcje należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinien zostać opodatkowany stawką 3%. Wartość tego przychodu należy natomiast określić na podstawie art. 11 ust. 2a w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowując, Pana zdaniem, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym w związku z uzyskaniem Nagrody jest Pan uprawniony do opodatkowania Nagrody stawką ryczałtu w wysokości 3%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:
- prawidłowe - w części dotyczącej neutralności podatkowej objęcia akcji w zamian za wkład pieniężny;
- nieprawidłowe - w części dotyczącej skutków podatkowych uzyskania nagrody pieniężnej.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne – to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
W myśl natomiast art. 11 ust. 2a ww. ustawy:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.
Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród nich ustawodawca wyodrębnił:
- pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 3);
- kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7);
- inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9).
Szczegółowe regulacje dotyczące przychodów z poszczególnych źródeł zostały zawarte w art. 12-20 tej ustawy.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Stosownie natomiast do treści art. 20 ust. 1 omawianej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii skutków podatkowych objęcie akcji polskiej spółki holdingowej w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę holdingową, które to akcje nabędzie Pan za wkład pieniężny.
Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Normy wynikające z tego przepisu różnicują skutki podatkowe tego rodzaju czynności w zależności od charakteru wkładu, za jaki są obejmowane udziały (akcje).
I tak, w przypadku objęcia udziałów (akcji) w spółce:
a)w zamian za wkład niepieniężny – po stronie wnoszącego wkład powstaje przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy czym:
- jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część – przychód ten jest wolny od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ww. ustawy;
- jeżeli wkład niepieniężny ma postać inną niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część – ww. ustawa nie przewiduje zwolnienia tego przychodu od podatku;
b)w zamian za wkład inny niż niepieniężny, czyli pieniężny – po stronie wnoszącego wkład nie powstaje przychód podatkowy (art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy a contrario).
Wskazane różnice w podatkowym traktowaniu sytuacji objęcia udziałów/akcji w zamian za wkład pieniężny i niepieniężny wynikają z tego, że:
a)w przypadku wkładu pieniężnego podmiot wnoszący wkład dokonuje po prostu odpłatnego „nabycia” (w potocznym znaczeniu tego pojęcia) udziałów (akcji) za środki pieniężne;
b)w przypadku wkładu niepieniężnego podmiot wnoszący wkład dokonuje natomiast:
- odpłatnego „nabycia” (w potocznym znaczeniu tego pojęcia) udziałów (akcji) w zamian za „cenę” w wartości przedmiotu wkładu, oraz jednocześnie
- odpłatnego zbycia przedmiotu wkładu – wnoszący wkład przenosi własność przedmiotu wkładu na spółkę w zamian za określoną „cenę”, tj. wartość objętych udziałów (akcji) w spółce.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje przy tym pojęć „wkład niepieniężny” i „wkład pieniężny”. Nie odsyła również do stosowania w tym zakresie definicji z innych dziedzin prawa, w tym do przepisów prawa cywilnego (handlowego), na gruncie których spółki są tworzone. Wobec powyższego, przepisy prawa cywilnego (handlowego) stanowiące podstawy prawne wnoszenia wkładów do spółek mogą być pomocne dla kwalifikacji danego wkładu jako pieniężny albo niepieniężny dla celów podatkowych. Nie mają one jednak znaczenia decydującego, z uwagi na zasadę autonomii prawa podatkowego. Znaczenie określeń „wkład niepieniężny” i „wkład pieniężny” na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy odczytywać z uwzględnieniem językowego znaczenia tych pojęć oraz ratio legis przepisów regulujących skutki podatkowe wnoszenia wkładów do spółek.
Należy więc wskazać, że przymiotnik „pieniężny” pochodzi od słowa „pieniądz”, czyli „środek płatniczy przyjmowany w zamian za towary i usługi lub zwalniający od zobowiązań”, „moneta lub banknot obiegowy”. Niepieniężny to przeciwieństwo pieniężnego, „inny niż pieniężny” (Słownik Języka Polskiego PWN – wersja internetowa, https://sjp.pwn.pl).
Można zatem stwierdzić, że „wkład pieniężny” to przekazywana spółce w celu pokrycia kapitału zakładowego określona liczba znaków pieniężnych wnoszonych w gotówce albo też w formie transferu pieniądza bankowego, czy pocztowego. Wkład niepieniężny natomiast to przekazywane spółce w celu pokrycia kapitału zakładowego wartości majątkowe, które nie są pieniądzem (w szczególności zbywalne rzeczy lub prawa).
W konsekwencji objęcie przez Pana akcji w spółce holdingowej w ramach programu motywacyjnego organizowanego przez spółkę holdingową za wkład pieniężny odpowiadający wartości nominalnej obejmowanych akcji i jednocześnie niższy niż wartość rynkowa akcji, nie będzie skutkować powstaniem po Pana stronie przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód podatkowy powstanie dopiero w momencie zbycia tych akcji.
Stanowisko Pana odnośnie pytania Nr 1 jest zatem prawidłowe.
Potwierdzić nie można natomiast Pana stanowiska odnośnie pytania Nr 2, a mianowicie, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym w związku z uzyskaniem nagrody jest Pan uprawniony do opodatkowania tej nagrody stawką ryczałtu w wysokości 3%.
W pierwszej kolejności istotna w Pana sprawie jest kwestia możliwości zastosowania przepisów art. 24 ust. 11-12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmujących swoim zakresem szeroko rozumiane programy motywacyjne. Regulacje te dotyczą neutralności podatkowej cyklu zdarzeń zaistniałych w ramach programu motywacyjnego w rozumieniu tychże przepisów.
Jednakże mimo, że będzie Pan uczestniczył w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę holdingową z siedzibą w Polsce, w ramach którego nabędzie Pan akcje polskiej spółki holdingowej, to samo nabycie akcji za wkład pieniężny, jak wykazano powyżej, będzie dla Pana neutralne podatkowo. Natomiast do nabycia, w ramach tego programu nagrody pieniężnej, jak słusznie Pan wskazał, przepisy regulujące programy motywacyjne, tj. art. 24 ust. 11-12a nie będą miały zastosowania.
Tym samym, związku z otrzymaniem nagrody pieniężnej, po Pana stronie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu. Kwestią wymagająca ustalenia jest określenie źródła tego przychodu, tj. czy będzie to przychód z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, którą opodatkowuje Pan zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czy też przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Twierdzi Pan, że przychód z otrzymanej nagrody pieniężnej winien być opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 3%, ponieważ nagroda ta stanowi przychód z nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), z czym w ocenie organu podatkowego nie można się zgodzić.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:
a)związanych z wydawaniem:
- pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem
- publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
- pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
- pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
- oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-22 ustawy o podatku dochodowym.
Przy czym, jak stanowi art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.
Należy zauważyć, że w opisanej sytuacji, w kontekście otrzymanej nagrody pieniężnej nie dochodzi do nieodpłatnego świadczenia lecz do wypłaty środków pieniężnych w związku z dojściem do skutku Transakcji. Z uwagi na fakt, że świadczy Pan na rzecz Spółki w ramach działalności gospodarczej usługi programistyczne, należy Pan do osób uprawnionych do otrzymania ww. nagrody. Przychód uzyskany z tego tytułu powinien zostać zakwalifikowany do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Z uwagi na fakt, że według wskazania zawartego we wniosku prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi programistyczne polegające na wytwarzaniu oprogramowania, tym samym przychód ten opodatkowany będzie zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy ZPDOF według stawki ryczałtu w wysokości 12%.
Stanowisko Pana odnośnie pytania Nr 2 jest nieprawidłowe.
Pana stanowisko w zakresie zadanych pytań należało uznać za prawidłowe w części i w części nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania tej interpretacji.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, wyjaśniam, że rozstrzygnięcia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacja organu podatkowego dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right