Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-1.4011.216.2023.2.EA

Możliwość skorzystania z ulgi na powrót

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie zastosowania zwolnienia przedmiotowego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia przedmiotowego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 8 czerwca 2023 r. (o tej samej dacie wpływu) oraz 7 lipca 2023 r. (o tej samej dacie wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W roku 2017 r. wyjechała Pani do Francji, gdzie przebywała i mieszkała Pani siostra. Od tego czasu, aż do lipca 2022 roku podejmowała Pani pracę i mieszkała we Francji.

Posiada Pani polskie obywatelstwo. W zakresie powiązań osobistych i gospodarczych w latach 2019-2021 z Francją łączyła Panią praca, część rodziny siostra, która mieszka na stałe we Francji, przyjaciele, znajomi, ubezpieczenia, aktywność społeczna oraz kulturalna. W Polsce natomiast przebywała pozostała część Pani rodziny. Posiadała Pani również francuskie konto bankowe oraz kartę bankomatową. Przez cały okres 2019-2021 posiadała Pani również polską kartę bankomatową, z której podczas Paninieobecności korzystała mama oraz siostra.

W okresie od 2 października 2017 r. do 6 lipca 2020 r. studiowała Pani zaocznie w Polsce, w (…). Na zajęcia stacjonarne, jedynie w weekendy przylatywała Pani samolotem przebywając w Polsce od 2 do 6 dni w miesiącu (jeden lub dwa weekendy). Od marca 2020 roku w związku z pandemią koronawirusa nauka oraz obrona pracy dyplomowej odbywały się w formie zdalnej – przebywała Pani wówczas we Francji. W czasie weekendowych pobytów w Polsce przebywała Pani w hostelach, schronisku młodzieżowym lub w domu rodziców. W latach 2019-2021 nie posiadała, ani nie wynajmowała Pani mieszkania w Polsce. Natomiast przez cały ten okres była Pani zameldowana w domu rodziców.

We Francji od roku 2017 mieszkała Pani w wynajmowanym pokoju w hotelu pracowniczym (…) – ten adres widnieje również na rachunku bankowym oraz na dokumentach podatkowych). Niestety nie posiada Pani umowy najmu mieszkania przez cały okres 2019-2021 roku z racji tego, że w okresach, gdy nie pracowała Pani (będąc w trudniejszej sytuacji finansowej), w latach 2019-2021 mieszkała Pani u siostry w wynajmowanym mieszkaniu (…) oraz od sierpnia 2021 r. w mieszkaniu własnościowym siostry (…).

W latach 2019-2021 miejsce zamieszkania dla celów podatkowych miała Pani we Francji, zgodnie z wewnętrznym prawem tego kraju. W tym czasie była Pani wyłącznie francuskim rezydentem podatkowym, na potwierdzenie czego posiada francuski certyfikat rezydencji podatkowej za lata 2019-2022 wydany przez (…).

W latach 2019-2021 nie osiągała Pani żadnych dochodów w Polsce, dochody osiągała Pani wyłącznie we Francji. W roku 2019 podejmowała Pani pracę na terenie Francji u dwóch różnych pracodawców (…) na umowę zlecenie, od roku 2020 pracowała Pani dla jednego pracodawcy (…) również na umowę zlecenie. Ponadto pobierała Pani zasiłek dla bezrobotnych w okresach bez pracy (z racji podjętej pracy jako pracownik przy pracach sezonowych, w okresie zimowo-wiosennym pracy Pani nie miała).

Dokumentami, którymi może Pani udokumentować pobyt za granicą są:

­Certyfikat rezydencji podatkowej za lata 2019-2021;

­Dokumenty z organu podatkowego potwierdzające roczne rozliczenia podatkowe za lata 2019-2021;

­Historia zatrudnienia;

­Paski wynagrodzeń za okres pracy: (…).

Z racji wykonywanej pracy w rolnictwie (praca przy zbiorze owoców, praca na winnicy) w zależności od pogody oraz urodzaju czas rozpoczęcia oraz zakończenia pracy był różny oraz trwał od 4 do 6 miesięcy w roku. Z uwagi na duże susze najbardziej ciężki pod względem pracy był rok 2019, w którym mogła Pani przepracować niecałe 4 miesiące.

-Dokumenty potwierdzające pobieranie zasiłku dla bezrobotnych w okresie: (…).

Zasiłek został przyznany na podstawie ilości przepracowanych dni lub godzin pracy (minimum 610h) w roku bądź trzech lat kalendarzowych wstecz dla zasiłku przyznanego po raz pierwszy). Z racji trudności z pracą w roku 2018, zasiłek w roku 2019 otrzymała Pani dopiero od miesiąca sierpnia.

-Faktury najmu pokoju we Francji: (…).

Nie posiada Pani faktur najmu za cały okres 2019-2021.

Do Polski wróciła Pani 20.06.2022 roku, a od 06.07.2022 r. podjęła Pani pracę w (…).

7 stycznia 2023 r. zakończyła Pani współpracę z firmą, a od 10 stycznia 2023 r. podjęła Pani pracę w (…), gdzie pracuje Pani do dziś (umowa o prace na czas określony - 33 miesiące od 1.05.2023 r.).

Od lipca 2022 roku do Polski przeniosła Pani centrum swoich interesów życiowych oraz podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, posiada miejsce zamieszkania w Polsce (wynajmuje pokój w (…)).

Poza pracą posiada Pani w Polsce również rodzinę, przyjaciół, prowadzi Pani aktywność społeczną, polityczną, kulturalną i obywatelską. Na ten moment wiąże Pani swoją przyszłość z Polską i nie planuje przeprowadzać się do innego kraju.

Chciałaby Pani skorzystać z ulgi za lata 2023, 2024, 2025 i 2026.

Suma Pani dochodów w roku 2023 nie przekroczy kwoty 85 528 zł.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

W żadnym roku podatkowym tj. 2019, 2020, oraz 2021, nie przebywała Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni. W latach 2019-2021 nie posiadała ani nie wynajmowała Pani mieszkania w Polsce. W tym okresie posiadała Pani jedynie meldunek w domu rodzinnym oraz studiowała Pani zaocznie w Wyższej Szkole Zdrowia w Gdańsku, przebywając w Polsce od 2 do 6 dni w miesiącu. Ponadto pracowała i mieszkała Pani we Francji.

Potwierdziła Pani, że miejscem Pani zamieszkania nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres pobytu za granicą była Rzeczypospolita Polska. Do 2012 r. mieszkała Pani w domu rodzinnym w miejscowości (…), gdzie uczęszczała do (…). W latach 2012 - 2016 studiowała Pani dziennie na (…). Tam też wynajmowała Pani mieszkanie od września 2012 r. do końca roku 2016.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku, doprecyzowała Pani następujące informacje:

Skorygowała Pani błąd zawarty we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej otóż w latach 2019-2021 miejscem Pani zamieszkania dla celów podatkowych była Francja, zgodnie z wewnętrznym prawem tego kraju. W tym czasie była Pani wyłącznie francuskim rezydentem podatkowym. Posiada Pani francuski certyfikat rezydencji podatkowej za lata 2019-2021 (nie za lata 2019-2022 jak zawarła Pani we wniosku) wydany przez (…).

Wyjaśniła Pani również, że od 1 stycznia 2022 roku do 19 czerwca 2022 roku nie posiadała miejsca zamieszkania oraz centrum interesów życiowych w Polsce. W tym okresie oraz w latach 2019-2021 posiadała Pani miejsce zamieszkania oraz centrum interesów życiowych we Francji. 20 czerwca 2022 roku wróciła Pani na stałe do Polski. Przeniosła Pani wówczas swoje centrum interesów życiowych do Polski. Tutaj też Pani pracuje oraz prowadzi aktywność społeczną, polityczną, kulturalną i obywatelską.

Pytanie

Czy w danym stanie faktycznym zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może Pani ubiegać się o ulgę dla powracających z zagranicy?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie spełnia Pani wymogi w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na powrót z zagranicy. W wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej od lipca 2022 roku podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, posiada również polskie obywatelstwo. W okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym wróciła Pani do Polski (2019-2021) przebywała oraz pracowała Pani za granicą, tam też posiadała centrum interesów życiowych. W Polsce posiadała Pani jedynie meldunek, natomiast rzeczywiste miejsce zamieszkania było we Francji, tam też podejmowała Pani pracę oraz korzystała z przysługującego jej zasiłku dla bezrobotnych. Przez okres 2019-2021 nie uzyskiwała Pani dochodów w Polsce. Posiada Pani francuskie certyfikaty rezydencji podatkowej za lata 2019-2021, które potwierdzają fakt, iż była Pani jedynie francuskim rezydentem podatkowym. W latach 2019-2021 nie przebywała Pani w Polsce dłużej niż 183 dni w danym roku kalendarzowym. W latach 2019-2020 kontynuowała Pani naukę w Polsce, z racji barier językowych, które uniemożliwiły podjęcie nauki we Francji. Natomiast była to nauka zaoczna, pozwalająca na przyjeżdżanie do Polski zaledwie raz lub dwa w miesiącu - na okres nie dłuższy niż 4 dni podczas jednego pobytu. 20 czerwca 2022 r. wróciła Pani do Polski, tutaj też pracuje oraz prowadzi aktywność społeczną, polityczną, kulturalną i obywatelską. Na tę chwilę nie planuje Pani przeprowadzać się do innego kraju.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są:

Przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 43 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3) podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Ww. przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 13 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105).

Ponadto, z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Osoby podlegające w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Wynika to z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 4a ww. ustawy

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ponadto, w celu skorzystania z tzw. „ulgi na powrót” spełnione muszą być również dodatkowe warunki wskazane w art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy.

W opisie zdarzenia wskazała Pani, że powróciła do Polski 20 czerwca 2022 r. W wyniku przeniesienia w lipcu 2022 r. centrum interesów życiowych oraz miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zatem warunek o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został spełniony.

Ponadto wyjaśniła Pani, że w latach 2019-2021 nie przebywała Pani na terytorium Polski więcej niż 183 dni w roku podatkowym, w zakresie powiązań osobistych i gospodarczych związania była Pani z Francją. Wskazała Pani również że od 1 stycznia 2022 roku do 19 czerwca 2022 roku nie posiadała Pani miejsca zamieszkania oraz centrum interesów życiowych w Polsce. 

Zatem uznać należy, że spełnia Pani wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ustawy.

Wyjaśniła Pani również, że posiada polskie obywatelstwo, co oznacza spełnienie warunku wynikającego z art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ww. regulacji.

Kolejnym istotnym kryterium warunkującym zastosowanie „ulgi na powrót” jest stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.

Zgodnie z art. 5a pkt 21 ustawy, ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Z treści ww. regulacji wynika, że podatnik powinien posiadać certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie, nie mniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.

We wniosku wskazała Pani, że w odniesieniu do lat 2019-2021 posiada francuski certyfikat rezydencji podatkowej, dokumenty z organu podatkowego potwierdzające roczne rozliczenie podatkowe. Ponadto posiada Pani inne dokumenty potwierdzające pobyt i pracę we Francji m.in.: paski wynagrodzeń, dokumenty potwierdzające pobieranie zasiłku dla bezrobotnych, faktury potwierdzające wynajem pokoju.

W oparciu o przedstawione przez Panią wyjaśnienia uznać zatem należy, że spełnia Pani warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, przysługuje Pani prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ww. ustawy. Przedmiotowe zwolnienie z opodatkowania obejmuje przychody do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte z tytułów wymienionych w przepisie – w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44, tj. dla Pani w latach 2022-2025 albo od początku roku następnego, tj. w latach 2023-2026.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Należy bowiem zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania kontrolnego czy podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00