Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.321.2023.3.MŻ

W zakresie prawa do oliczenia podatku VAT w związku z ponoszonymi nakładami na rozbudowę i przebudowę budynku wykorzystywanego w działalności.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 5 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT w związku z ponoszonymi nakładami na rozbudowę i przebudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego o część handlowo-usługową oraz zmianą sposobu użytkowania części pomieszczeń mieszkalnych na pomieszczenia budynku handlowo-usługowego z faktur dokumentujących zakup materiałów lub usług niezbędnych na realizację ww. inwestycji.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, opodatkowaną zgodnie z art. 30 ustawy o PIT podatkiem liniowym. Jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT i wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem VAT. Przedmiotem Pani działalności są usługi oraz handel w branży budowalnej.

W 2021 r. nabyła Pani we współwłasności łącznej wraz z córką nieruchomość, tj. budynek mieszkalny jednorodzinny z parterem przeznaczonym na działalność gospodarczą (w pomieszczeniach tych poprzedni właściciel prowadził działalność gospodarczą). W akcie notarialnym zaznaczono, że część mieszkalna, która znajduje się na piętrze będzie użytkowana przez córkę, natomiast parter przez Panią jako magazyn, a docelowo po rozbudowie także jako sklep.

Powierzchnia użytkowa całego budynku wynosi 200 m², z czego 50% stanowi powierzchnia mieszkalna, a druga część to parter stanowiący pomieszczenia na działalność. Zgodnie z klasyfikacją środków trwałych i załącznikiem nr 1 ustawy o PIT – budynki mieszkalne klasyfikowane są pod symbolem KŚT 11, natomiast mieszkanie KŚT 10. Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu w sprawie KŚT, jeżeli co najmniej połowa budynku ma charakter mieszkalny, to jest on zaliczony do KŚT 11, co oznacza, że jest budynkiem mieszkalnym.

Jak stanowi art. 22c pkt 2 ustawy o PIT, amortyzacji nie podlegają m.in. budynki mieszkalne służące prowadzonej działalności gospodarczej.

Zakupiony w 2021 r. budynek mieszkalny został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w Pani firmie, w części amortyzowany podatkowo do końca 2022 r., zgodnie z przepisami przejściowymi, które wprowadził Polski Ład (art. 71 ust. 2 ustawy).

Przez cały czas trwały prace nad projektem i uzgodnieniami z różnymi instytucjami związane z pierwotnym zamiarem rozbudowy przez Panią ww. budynku. 12 kwietnia 2023 r. otrzymała Pani decyzję nr (…), w której Starosta (…) zatwierdził projekt i wydał pozwolenia na rozbudowę i przebudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego o część handlowo-usługową wraz z instalacjami oraz na zmianę sposobu użytkowania części pomieszczeń budynku mieszkalnego na pomieszczenia budynku handlowo-usługowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Po wykonaniu powyższych prac budowlanych, które będą trwały dłuższy czas, budynek zmieni w sposób znaczny swój charakter. Dobudowana część powiększy powierzchnię użytkową o 110 m², czyli część handlowo-usługowa będzie wynosiła 210 m². a powierzchnia mieszkalna pozostanie bez zmian. Zmieni się także sposób użytkowania, a co za tym idzie klasyfikacja budynku jako usługowo-mieszkalny, gdzie o tym czy można będzie dokonywać odpisów amortyzacyjnych podatkowych decyduje proporcja powierzchni użytkowej wykorzystywanej do celów mieszkalnych - będzie to ok. 33%, a pozostałej przeznaczonej na działalność gospodarczą – ok. 67%.

Po oddaniu do użytkowania i stosowanych odbiorach rozbudowanego budynku oraz parteru istniejącego obecnie, którego pomieszczenia zgodnie z decyzją nr (…) Starosty (…) zostaną zaadaptowane na pomieszczenia budynku handlowo-usługowego będą wykorzystywane przez Panią w prowadzonej działalności gospodarczej. Wszystkie uzgodnienia i zezwolenia otrzymała Pani na prowadzoną przez Panią działalność gospodarczą.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy w związku z ponoszonymi nakładami na rozbudowę i przebudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego o część handlowo-usługową oraz zmianą sposobu użytkowania części pomieszczeń mieszkalnych na pomieszczenia budynku handlowo-usługowego z faktur dokumentujących zakup materiałów lub usług niezbędnych na realizację inwestycji będzie Pani mogła odliczyć podatek VAT naliczony, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w momencie kiedy jest wymagany, zgodnie z art. 86 ustawy. Podatek naliczony to suma kwot podatku zawartego na fakturach dokumentujących dokonanie zakupu lub zapłaty zaliczki, przy spełnieniu warunku, że wykorzystywanie tych towarów i usług służyło będzie czynnościom opodatkowanym. W działalności, którą Pani prowadzi nie wykonuje Pani czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Inwestycja po jej zakończeniu będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych w całości i będzie przeznaczona wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług i handlu w branży budowlanej, z tytułu której jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT. W 2021 r. nabyła Pani we współwłasności łącznej z córką - udział w nieruchomości, tj. budynku mieszkalnym jednorodzinnym z parterem przeznaczonym na działalność gospodarczą. (…) uzyskała Pani decyzję i pozwolenie na rozbudowę i przebudowę ww. budynku oraz na zmianę sposobu użytkowania części pomieszczeń budynku mieszkalnego na pomieszczenia budynku handlowo-usługowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Dobudowana część powiększy powierzchnię użytkową o 110 m², czyli część handlowo-usługowa będzie wynosiła 210 m²., a powierzchnia mieszkalna pozostanie bez zmian. Wszystkie uzgodnienia i zezwolenia zostały wydane w związku z prowadzoną przez Panią działalność gospodarczą. Po wykonaniu zakresu prac przedmiotowy budynek zmieni w znacznym stopniu swój charakter oraz zmieni się także sposób jego użytkowania. Zmiana jego przeznaczenia będzie wiązała się również ze zmianą jego klasyfikacji jako budynek usługowo-mieszkalny. Okoliczności przedstawione przez Panią wskazują, że po oddaniu do użytkowania i stosowanych odbiorach pomieszczenia zgodnie z decyzją wydaną przez Starostę zostaną zaadaptowane na pomieszczenia budynku handlowo-usługowego i będą wykorzystywane przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Pani wątpliwości w omawianej sprawie dotyczą ustalenia, czy może Pani odliczyć podatek VAT naliczony w związku z ponoszonymi nakładami na rozbudowę i przebudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego o część handlowo-usługową oraz zmianą sposobu użytkowania części pomieszczeń mieszkalnych na pomieszczenia budynku handlowo-usługowego z faktur dokumentujących zakup materiałów i usług niezbędnych na realizację tej inwestycji.

Uwzględniając wyżej wymienione przepisy wskazać należy, że w analizowanym przypadku warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego z tytułu planowanej inwestycji, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, po oddaniu do użytkowania i stosownych odbiorach pomieszczenia zgodnie z decyzją zostaną zaadaptowane na pomieszczenia budynku handlowo-usługowego będą wykorzystywane zgodnie z Pani wskazaniem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z tytułu której jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto, z okoliczności przedstawionych w sprawie wynika, że wszystkie uzgodnienia i pozwolenia otrzymała Pani w związku z prowadzoną działalnością. Decyzja, która została wydana przez Starostę zatwierdziła projekt i wydane zostało pozwolenie na rozbudowę i przebudowę budynku mieszkalnego o część handlowo-usługową wraz z instalacjami oraz na zmianę pomieszczeń budynku mieszkalnego na pomieszczenia budynku handlowo-usługowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Przebudowany i rozbudowany budynek handlowo-usługowy po oddaniu do użytkowania będzie wykorzystywany w ramach opodatkowanej działalności gospodarczej. Również pomieszczenia znajdujące się ww. budynku po zaadaptowaniu będą służyły Pani do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (nie będą one wykorzystywane do czynności zwolnionych z VAT).

Wobec tego, uwzględniając przedstawione okoliczności sprawy, skoro zamierza Pani jako czynnym podatnik podatku VAT wykorzystywać - rozbudowany i przebudowany budynek mieszkalny jednorodzinny o część handlowo-usługową oraz zmianą sposobu użytkowania części pomieszczeń budynku mieszkalnego na pomieszczenia handlowo-usługową - wyłącznie to czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tym samym podatek naliczony z tytułu wydatków związanych z ponoszonymi nakładami na jego przebudowę i rozbudowę podlegać będzie odliczeniu. Tym samym, przysługiwać będzie Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego z związku z realizacją inwestycji. Wynika to z faktu, że zostaną spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo o odliczenia podatku naliczonego.

W świetle powyższego Pani stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z ponoszonymi nakładami na rozbudowę i przebudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego o część handlowo-usługową oraz zmianą sposobu użytkowania części pomieszczeń mieszkalnych na pomieszczenia budynku handlowo-usługowego z faktur dokumentujących zakup materiałów i usług uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wskazujemy również, że nie jesteśmy uprawnieni do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację. Wszystkie istotne dla sprawy informacje powinny znaleźć się w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowe

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00