Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.398.2023.1.JSZ

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn. „…”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

... (zwana dalej Wnioskodawcą lub Uczelnią) jest członkiem Konsorcjum zawiązanego na podstawie umowy konsorcjum zawartej 22.06.2022 r. Konsorcjum, jako grupa operacyjna …, pod nazwą … zostało zawiązane w celu wspólnego opracowania i złożenia wniosku o przyznanie pomocy (wniosku) i wspólnej realizacji operacji (zwanej dalej Projektem) pt. „…” w rozumieniu art. 56 i art. 57 rozporządzenia EFRROW [Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z 17.12.2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005].

Wnioskodawca jako Lider Konsorcjum w dniu 04.05.2023 r. podpisał z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (zwana dalej Agencją) umowę o przyznaniu pomocy finansowej na realizację projektu pt. „…” (zwanej dalej Projektem). Projekt realizowany jest w ramach działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Pomoc finansowa przyznawana jest ze środków publicznych oraz unijnych i polega na wypłacie wyprzedzającego finansowania oraz na refundacji części kosztów kwalifikowalnych Projektu, poniesionych i opłaconych przez beneficjenta w wysokości oraz zgodnie z warunkami określonymi w programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia z dnia 23.12.2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego ww. programem oraz umowie i przepisach odrębnych, stosownie do § 1 pkt 12 umowy.

Zgodnie z § 5 umowy o przyznaniu pomocy, Wnioskodawca jest zobowiązany m.in. do:

1.Poniesienia kosztów kwalifikowalnych, stanowiących podstawę wyliczenia przysługującej mu pomocy

a)od dnia, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy oraz jeżeli realizacja zestawienia rzeczowo-finansowego operacji w zakresie danego kosztu została rozpoczęta nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy – z wyłączeniem kosztów ogólnych, które mogą być ponoszone od 1.01.2014 r.;

b)w formie rozliczenia bezgotówkowego – z wyłączeniem kosztów ogólnych poniesionych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, tj. przed dniem 5.01.2017 r.;

2.Niefinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji współfinansowanych z innych środków publicznych;

3.W trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od dnia otrzymania przez Beneficjenta płatności końcowej:

a)prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów,

b)nieprzenoszenia bez zgody Agencji prawa własności lub posiadania rzeczy nabytych w trakcie realizacji operacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystywania,

c)niedokonywania bez zgody Agencji zmiany sposobu lub miejsca prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą,

d)informowania Agencji o każdej zmianie w sposobie podziału zadań zaplanowanych w ramach realizacji operacji, między podmioty wchodzące w skład grupy operacyjnej oraz zasadach ponoszenia odpowiedzialności przez te podmioty z tytułu realizowanych zadań,

e)niezwłocznego informowania Agencji o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmianą sytuacji faktycznej lub prawnej Beneficjenta, mogących mieć wpływ na realizację operacji zgodnie z postanowieniami umowy, wypłatę pomocy lub spełnienie wymagań określonych w Programie i aktach prawnych wymienionych w § 1,

f)przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją operacji;

/.../

12.Przedłożenia Agencji, w tym przez nadanie przesyłki rejestrowanej w placówce pocztowej operatora w rozumieniu prawa pocztowego, albo w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą, w terminie 21 dni od dnia zawarcia umowy na temat realizowanej operacji, wg wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do umowy oraz upowszechnienia tej informacji na stronie internetowej, o której mowa w pkt 3 lit. a, a także przekazania tej informacji podmiotowi, o którym mowa w art. 55 ust. 1 pkt 4 ustawy, w celu upowszechnienia w Sieci na rzecz innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich, z wyłączeniem upowszechniania informacji wymienionych w pkt 3, 4 i 14 załącznika nr 5 do umowy;

13.Przedłożenia Agencji, wraz z wnioskiem o płatność końcową, sprawozdania z realizacji operacji, wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do wniosku o płatność oraz upowszechnienia informacji zawartych w tym sprawozdaniu na stronie internetowej, o której mowa w pkt 3 lit. a oraz przekazania tej informacji podmiotowi, o którym mowa w art. 55 ust. 1 pkt 4 ustawy, celem upowszechnienia w Sieci na rzecz innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich, z wyłączeniem upowszechnienia informacji wymienionych w pkt 3 i 4 załącznika nr 1 do wniosku o płatność oraz dotyczących osoby, która sporządziła sprawozdanie;

14.Przedłożenia wraz z wnioskiem o płatność końcową dokumentu zawierającego informację o osiągniętych wynikach przeprowadzonych analiz, prób lub testów, które potwierdzają możliwość zastosowania rezultatów zrealizowanej operacji w praktyce.

W myśl art. 11 Prawa o szkolnictwie wyższym, podstawowymi zadaniami Uczelni są:

1)prowadzenie kształcenia na studiach,

2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia,

3)prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki,

4)prowadzenie kształcenia doktorantów,

5)kształcenie i promowanie kadr uczelni,

/.../.

Zgodnie z art. 12 Prawa o szkolnictwie wyższym, Uczelnia może prowadzić działalność gospodarczą wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo od działalności polegającej na wykonywaniu zadań, o których mowa w art. 11.

Wnioskodawca w zakresie realizowanej działalności gospodarczej występuje w charakterze zarejestrowanego czynnego podatnika VAT.

Uczelnia, jest jedną ze stron zawiązanej na podstawie umowy Konsorcjum z dnia 22.06.2022 r. grupy operacyjnej, działającej pod nazwą ... Grupa została zawiązana celem realizacji operacji pt. „…”. Uczelnia jako Lider Konsorcjum jest odbiorcą dofinansowania na realizację operacji, przekazywanego w formie refundacji przez instytucję przekazującą dofinansowanie. Pozyskane w ramach operacji środki finansowe stanowią dofinansowanie wydatków ponoszonych przez Konsorcjantów w związku z wykonywaniem zadań określonych w szczegółowym opisie operacji i umowie Konsorcjum. Każdy z członków Konsorcjum ponosi we własnym zakresie koszty i wydatki związane z uczestnictwem w Konsorcjum, realizacją projektu i wykonywaniem swoich zobowiązań, które nie znajdują pokrycia w umowie o dofinansowanie. W umowie wskazano, że wszelkie prawa własności intelektualnej o charakterze majątkowym, z wyjątkiem ust. 2 i 3, które powstaną w wyniku realizacji operacji i do dnia upływu 5 lat od otrzymania płatności końcowej wypłacane w związku z realizacją operacji, będą przysługiwały każdemu Konsorcjantowi w takim zakresie, w jakim realizował zadania w ramach projektu.

Do zadań określonych w zał. nr 1 do Umowy Konsorcjum realizowanych przez Wnioskodawcę należy:

-przeprowadzenie badań poletkowych jęczmienia,

-zakup materiałów i środków produkcji niezbędnych do zasiewu, uprawy jęczmienia,

-dostarczenie danych niezbędnych do opracowania rozwiązania cyfrowego planowanego w ramach operacji,

-określenie struktury i wielkości plonu zaplanowanych wariantów uprawy jęczmienia czarnego,

-ocena presji chwastów, chorób i szkodników,

-ocena stanu środowiskowego gleby,

-ocena parametrów fizjologicznych roślin.

W celu wywiązania się z powyższych zadań, Wnioskodawca, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, pokrywa z otrzymywanego dofinansowania następujące koszty:

-wynagrodzeń pracowników badawczych, naukowo-badawczych, inżynieryjno-technicznych,

-zakupu materiałów i środków produkcji niezbędnych do zasiewu, uprawy jęczmienia, odczynników do analiz, paliwa,

-koszty delegacji.

Faktury zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Uczelnia nie planuje przekazania swoich praw własności do wyników badań żadnemu podmiotowi spoza Konsorcjum w celach komercyjnych dla osiągnięcia korzyści finansowych. Nie otrzymuje również wynagrodzenia od żadnego z Konsorcjantów.

W myśl § 10 pkt 1 Umowy Konsorcjum w przypadku powstania w trakcie i w bezpośrednim związku z realizacją operacji praw majątkowych do wyników badań naukowych albo prac rozwojowych, należą one do członka Konsorcjum, który je stworzył.

Zgodnie z § 10 pkt 4 Umowy Konsorcjum każdy z członków Konsorcjum zobowiązuje się nieodpłatnie udostępniać pozostałym członkom Konsorcjum na cele związane z realizacją operacji, wyniki swoich badań naukowych lub prac rozwojowych powstałe w ramach operacji. Powyższe zasady obowiązują w okresie realizacji operacji i do dnia upływu 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej.

Ponadto każdy z Konsorcjantów zobowiązuje się do zachowania ww. poufności takiej części informacji dotyczących rezultatów wszelkich prac (szczególnie badań naukowych i prac rozwojowych) prowadzonych w ramach operacji oraz know-how związanego z tymi rezultatami, których ujawnienie mogłoby skutkować utratą możliwości uzyskania ochrony patentowej tych rezultatów – zobowiązanie to jest wiążące i musi być realizowane bez uszczerbku dla obowiązku ujawnienia do publicznej wiadomości rezultatów i informacji dotyczących operacji, zgodnie z wymogami przewidzianymi do realizacji operacji w ramach działania "Współpraca" PROW 2014-2020.

Wnioskodawca, którego udział w Projekcie polega na wykonywaniu badań naukowych, nie zamierza wykorzystywać efektów Projektu do późniejszych działań zmierzających do sprzedaży produktów uzyskanych przy zastosowaniu zdobytej w Projekcie wiedzy. Wnioskodawca nie planuje użyć uzyskanych wyników badań i umiejętności (technologii) do produkcji ziarna jęczmienia, które mógłby dalej sprzedawać.

W ramach dofinansowanego projektu, Agencja wymaga, aby Wnioskodawca uzyskał indywidualną interpretację prawa podatkowego w zakresie możliwości/braku możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w trakcie realizacji projektu.

Pytanie

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedmiotowej sytuacji nie ma on prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji Projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).

Z przytoczonych przepisów wynika, że aby doszło do świadczenia usługi jako czynności opodatkowanej podatkiem VAT muszą być spełnione łączne dwie przesłanki:

·świadczenie musi mieć charakter odpłatny,

·musi zaistnieć bezpośredni odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść (choćby potencjalną).

Podobnie w przedmiotowej kwestii wypowiada się judykatura, np. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28.10.2016 r., sygn. akt I FSK 461/15 orzekł: „Szerokie określenie zakresu przedmiotowego u.p.t.u. nie oznacza jednak, że świadczeniem usług jest każda czynność, czy zdarzenie, którego efektem jest odpłatne przysporzenie jednej ze stron na skutek działania lub zaniechania innej strony. W orzeczeniach C- 154/80, C-89/81, C-16/93, C-498/99 (publ. www.curia.europa.eu), odnoszących się do podobnych kwestii, jak w tej sprawie TSUE stwierdził, że za świadczenie usług za wynagrodzeniem, a więc czynności opodatkowane VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

·istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje wzajemne świadczenie,

·wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

·istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,

·odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

·istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.”

Również NSA w wyroku z 7.03.2018 r., sygn. akt: I FSK 794/16 uznał za prawidłową argumentację WSA: „Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie”, wyrok NSA z 8.02.2018 r., sygn. akt I FSK 546/16: „Za świadczenie usług za wynagrodzeniem, a więc czynności opodatkowane VAT, uważane mogą być sytuacje, w których: istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje wzajemne świadczenie; wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy; istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi.”, wyrok NSA z 13.04.2017 r., sygn. akt I FSK 171/15: „Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: zaistnieć określone świadczenie (lub zaniechanie), którego adresatem jest konkretny podmiot i w związku z tą czynnością zostanie wypłacone wynagrodzenie. Główną przesłanką świadczenia usług jest zaspokojenie potrzeb konsumenta. O charakterze danego świadczenia nie decyduje nadana mu przez strony nazwa, lecz jego cechy istotne z punktu widzenia prawa podatkowego.”, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 30.01.2018 r., sygn. akt: I SA/Bd 1006/17: „Istotny jest bezpośredni związek pomiędzy dokonanym świadczeniem a otrzymaniem wynagrodzenia. Aby zatem dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi zaistnieć określone świadczenie (lub zaniechanie), którego adresatem jest konkretny podmiot i w związku z tą czynnością zostanie wypłacone wynagrodzenie.”

Kwestia istnienia świadczenia rodzącego obowiązek podatkowy w podatku VAT była wielokrotnie rozpatrywana także przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Przykładowo, w wyroku z 3.03.1994 r. w sprawie C-16/93 TSUE orzekł: „Świadczenie usług realizowane jest "za wynagrodzeniem" w rozumieniu artykułu 2(1) VI Dyrektywy i stąd podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy (zob. wyroki: z 29.10.2009 w sprawie C-246/08, z 1.04.1982 w sprawie 89/81, Rec. s. 1277, pkt 9, 10; z 3.03.1994 r. w sprawie C-16/93, Rec. s. I-743, pkt 12).” Dodatkowo według definicji zawartej w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/szukaj/%C5% 9Bwiadczenie.html) poprzez „świadczenie” należy rozumieć „obowiązek wykonania lub przekazania czegoś na czyjąś rzecz; też: to, co jest z tytułu takich zobowiązań wykonywane lub przekazywane”.

W świetle powyższych definicji należy uznać, że aby doszło do świadczenia, Agencja musi coś otrzymać od Uczelni (towar lub usługę).

W opinii Wnioskodawcy, aby transakcja była opodatkowana niezbędne jest wystąpienie świadczenia wzajemnego – jedna strona otrzymuje określone wynagrodzenie, druga świadczenie wzajemne. W rozpatrywanym przypadku brakuje ww. elementów. Jak wynika z rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, celem przyznania pomocy finansowej nie jest otrzymanie samych wyników badań, a opracowanie i wdrożenie przez grupy innowacji w zakresie nowych produktów lub znacznie udoskonalonych produktów objętych załącznikiem nr 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, praktyk, procesów, technologii lub metod organizacji lub marketingu dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem nr 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

W odniesieniu do przedmiotowego stanu faktycznego należy stwierdzić, że pomiędzy Wnioskodawcą a Agencją nie ma świadczenia wzajemnego, gdyż Agencja nie osiąga wymiernych korzyści z Projektu. Agencja jako dysponent przekazuje środki finansowe publiczne, jak również pochodzące z Unii Europejskiej. Natomiast Uczelnia, zgodnie z postanowieniami umowy, przekazuje nieodpłatnie wyniki przeprowadzonych badań i analiz Agencji, jednak jednocześnie jest obowiązana opublikować je na stronie internetowej. Wszystkie efekty prac są więc jawne i dostępne nieodpłatnie nie tylko dla Agencji w ramach rozliczenia z realizacji Projektu, ale również opinii publicznej.

Wnioskodawca udostępnia wyniki badań opinii publicznej na mocy § 5 ppkt 3 lit. a) umowy o przyznaniu pomocy oraz § 4 ust. 1 pkt 5-6 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 23.12.2016 w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla wszystkich zainteresowanych odwiedzających stronę internetową zarówno w okresie realizacji, jak i przez 5 lat od otrzymania płatności końcowej. W takiej sytuacji nie można twierdzić, że profit z przedsięwzięcia uzyskuje konkretny odbiorca, który płaci za usługę wykonania badań. Ponadto efekty przedmiotowych prac nie będą odsprzedawane, udostępniane w ramach odpłatnej licencji lub w inny odpłatny sposób. Wnioskodawca jest z mocy prawa obowiązany udostępniać wyniki badań nieodpłatnie. W konsekwencji wskazana transakcja ma charakter jednostronny, nie jest wynagrodzeniem za wyświadczenie usługi, a jedynie formą finansowania Projektu. W efekcie nie wystąpi odpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu na gruncie podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca nie zamierza wykorzystać pozyskanej w ramach Projektu wiedzy i technologii do własnej produkcji jęczmienia czarnego i uzyskiwania produktów w celu ich sprzedaży. Wnioskodawca będzie udostępniał wyniki przeprowadzanych badań i analiz nieodpłatnie w formie ww. sprawozdań dla Agencji lub ogólnodostępnych publikacji na prowadzonej stronie internetowej. Uzyskane w ramach Projektu wyniki badań nie będą wykorzystywane w celach komercyjnych, tzn. nie będą odsprzedawane, udostępniane w ramach odpłatnej licencji lub w inny odpłatny sposób.

Wnioskodawca nie będzie odpłatnie udostępniał wyników badań zarówno Agencji jak i innym podmiotom (ani konsorcjantom ani innym podmiotom). Nie zamierza też komercjalizować (sprzedawać) efektów prac w przyszłości.

Rolą Wnioskodawcy w Projekcie jest wyłącznie prowadzenie badań. W związku z powyższym należy uznać, iż Wnioskodawca nie będzie w praktyce wykorzystywał efektów Projektu do sprzedaży opodatkowanej.

Jak wskazano w przytoczonym wcześniej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tylko wykorzystanie do czynności opodatkowanych nabytych towarów i usług uprawnia do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W przedmiotowym stanie faktycznym realizacja Projektu nie stanowi czynności opodatkowanej, ponieważ wyniki przeprowadzonych badań i analiz z mocy prawa zostaną udostępnione nieodpłatnie Agencji, pozostałym członkom Konsorcjum oraz opinii publicznej.

Jednocześnie uzyskane w ramach Projektu wyniki badań nie będą wykorzystywane w celach komercyjnych, tzn. nie będą odsprzedawane, udostępniane w ramach odpłatnej licencji lub w inny odpłatny sposób (ani na rzecz Konsorcjantów ani innych podmiotów). W konsekwencji, w wyniku braku związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami a czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa i tylko w stosunku do Państwa może wywołać określone przepisami skutki prawne. Natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych członków konsorcjum.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm. (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00