Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.261.2023.2.JSZ

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn. „…”. Uzupełnili go Państwo pismami z 25 maja 2023 r. (wpływ 25 maja 2023 r.) oraz z 4 lipca 2023 r. (wpływ 5 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

... (zwana dalej Wnioskodawcą lub Uczelnią) jest członkiem konsorcjum zawiązanego na podstawie umowy konsorcjum zawartej ... 2022 r. Wnioskodawca, jako członek Konsorcjum, działającego pod nazwą „…” podpisał z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (zwanej dalej Agencją) umowę o przyznaniu pomocy finansowej na realizację projektu pt. „…” w rozumieniu art. 56 i art. 57 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z 17.12.2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 oraz wspólnej operacji. Projekt realizowany jest w ramach działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Pomoc finansowa przyznawana jest ze środków publicznych oraz unijnych i polega na refundacji kosztów kwalifikowanych projektu, poniesionych i opłaconych przez beneficjenta w wysokości oraz zgodnie z warunkami określonymi w programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23.12.2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego ww. programem oraz umowie.

Zgodnie z § 5 umowy o przyznaniu pomocy, Wnioskodawca zobowiązany jest m.in. do:

1.Poniesienia kosztów kwalifikowanych, stanowiących podstawę wyliczenia przysługującej mu pomocy

a)od dnia, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy oraz jeżeli realizacja zestawienia rzeczowo-finansowego operacji w zakresie kosztu została rozpoczęta nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy – z wyłączeniem kosztów ogólnych, które mogą być ponoszone od dnia 1 stycznia 2014 r.

b)w formie rozliczenia bezgotówkowego.

2.Niefinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji współfinansowanych z innych środków publicznych.

3.W trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej:

a)prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizacji operacji oraz jej rezultatów,

b)nieprzenoszenia bez zgody Agencji prawa własności lub posiadania rzeczy nabytych w trakcie realizacji operacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystania,

c)niedokonywania bez zgody Agencji zmiany sposobu lub miejsca prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą,

d)informowania Agencji o każdej zmianie w sposobie podziału zadań zaplanowanych w ramach realizacji operacji, między podmioty wchodzące w skład grupy operacyjnej oraz zasadach odpowiedzialności przez te podmioty z tytułu realizowanych zadań,

e)informowania Agencji o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmianą sytuacji faktycznej lub prawnej beneficjenta, mogących mieć wpływ na realizację operacji zgodnie z postanowieniami umowy, wypłatę pomocy lub spełnienie wymagań określonych w Programie,

f)przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją operacji;

/.../

12.Przedłożenia agencji, w tym przez nadanie przesyłki rejestrowanej w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu prawa pocztowego, albo w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą, albo w postaci elektronicznej na adres do doręczeń elektronicznych, w terminie 21 dni od dnia zawarcia umowy, informacji na temat realizowanej operacji, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do umowy oraz upowszechnianie tej informacji na stronie internetowej, o której mowa w pkt 3 lit. a, a także przekazania tej informacji podmiotowi, o którym mowa w pkt 3 lit. a, a także przekazania tej informacji podmiotowi, o którym mowa w art. 55 ust. 1 pkt 4 ustawy, w celu upowszechnienia w Sieci na rzecz innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich, z wyłączeniem upowszechniania informacji wymienionych w pkt 3, 4 i 14 załącznika nr 5 do umowy.

13.Przedłożenia w Agencji, wraz z wnioskiem o płatność końcową, sprawozdania z realizacji operacji, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do wniosku o płatność oraz upowszechniania informacji zawartych w tym sprawozdaniu na stronie internetowej, o której mowa w pkt 3 lit. a, oraz przekazania tej informacji podmiotowi, o którym mowa w art. 55 ust. 1 pkt 4 ustawy, celem upowszechnienia w Sieci na rzecz innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich, z wyłączeniem upowszechniania informacji wymienionych w pkt 3 i 4 załącznika nr 1 do wniosku o płatność oraz dotyczących osoby, która sporządziła sprawozdanie.

14.Przedłożenia wraz z wnioskiem o płatność końcową dokumentu zawierającego informacje o osiągniętych wynikach przeprowadzonych analiz, prób lub testów, które potwierdzają możliwość zastosowania rezultatów zrealizowanej operacji w praktyce.

Celem projektu jest opracowanie udoskonalonej techniki i technologii (...). Rezultatem będzie zweryfikowana i gotowa do wdrożenia na rynek technologia, pozwalająca ograniczyć nakłady i koszty, a jednocześnie osiągnąć większe plony o lepszej jakości, a ostatecznie udoskonalonego produktu w postaci (...).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Faktury zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Rolą Wnioskodawcy w projekcie jest prowadzenie prac badawczo-rozwojowych, w tym opracowanie elementów agrotechniki (...) w technologii …, ocena, weryfikacja i korekta techniki (maszyna) i agrotechniki opartej na technologii (...) w ciągu dwóch lat badań.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca planuje:

1.Nieodpłatne udostępnienie wyników projektu w ramach zajęć dydaktycznych, prac dyplomowych studentów/doktorantów studiów stacjonarnych;

2.Odpłatne udostępnienie wyników projektu w ramach zajęć dydaktycznych, prac dyplomowych studentów/doktorantów studiów niestacjonarnych i innych form kształcenia niestacjonarnego;

3.Sprzedaż wyników projektu, opodatkowana podatkiem VAT;

4.Uzyskanie patentu, zgłoszenia patentowego lub inne działania o charakterze komercyjnym.

W ramach dofinansowanego projektu, Agencja wymaga, aby Wnioskodawca uzyskał indywidualną interpretację prawa podatkowego w zakresie możliwości/ braku możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących towary/usługi nabyte w toku jego realizacji.

W uzupełnieniach wniosku doprecyzowano, że celem projektu jest opracowanie udoskonalonej techniki i technologii (...). Rezultatem będzie zweryfikowana i gotowa do wdrożenia na rynek technologia, pozwalająca ograniczyć nakłady i koszty, a jednocześnie osiągnąć większe plony o lepszej jakości, a ostatecznie udoskonalonego produktu w postaci (...).

Zgodnie z § 3 pkt 2 Umowy Konsorcjum każda Strona samodzielnie ponosi koszty zadań przez nią realizowanych w ramach Operacji. W celu wywiązania się ze wskazanych w Umowie Konsorcjum zadań, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, Wnioskodawca pokrywa z otrzymanego dofinansowania następujące koszty:

-wynagrodzenia pracowników naukowych,

-zakup materiałów, odczynników, sprzętu laboratoryjnego niebędącego środkami trwałymi,

-zakup środków produkcji i usług, w tym usług rolniczych, ponoszonych w związku z prowadzeniem badań.

Bezpośrednio do zadań Wnioskodawcy, zgodnie z załącznikiem nr 1 do Umowy Konsorcjum, należy:

W ramach zad. 1 pt. „…”:

-opracowanie (...),

-uwzględnienie (...).

W ramach zad. 3 pt. „…”:

-realizacja prac badawczych najpierw w warunkach laboratoryjnych, analiza osiągniętych wyników w I roku,

W ramach zad. 4 pt. „…”:

-realizacja prac badawczych najpierw w warunkach laboratoryjnych, analiza osiągniętych wyników w II roku.

Uczelnia nie planuje przekazania swoich praw własności do wyników badań żadnemu podmiotowi spoza Konsorcjum w celach komercyjnych dla osiągnięcia korzyści finansowych. Nie otrzymuje również wynagrodzenia od żadnego z Konsorcjantów.

Zgodnie z § 7 pkt 1 Umowy Konsorcjum Strony ustalają, że wszelkie prawa własności intelektualnej o charakterze majątkowym, które powstaną w wyniku realizacji operacji (w szczególności zaś: majątkowe prawa autorskie do utworów oraz prawa do uzyskania patentu lub innych praw wyłącznych opisanych w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej) i do dnia upływu 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej wypłacanej w związku z realizacją operacji, będą przysługiwały każdemu Konsorcjantowi w takim zakresie, w jakim realizował zadania w ramach operacji.

Sposób podziału praw nabytych w trakcie realizacji operacji miedzy stronami reguluje § 1 pkt 7 Aneksu nr 1 do Umowy Konsorcjum i wygląda on następująco:

1.W ramach zadania „…” prawa własności do zakupionych materiałów, sprzętu laboratoryjnego niebędących środkami trwałymi posiadać będzie Wnioskodawca.

2.W ramach zadania „…” prawa własności do zakupionego ciągu montażowego, a także licencji oprogramowania … na potrzeby ciągu montażowego posiadać będzie … sp. z o.o.

3.W ramach zadania „…” prawa zakupionych środków produkcji i usług, w tym usług rolniczych, ponoszonych w związku z prowadzeniem badań będzie posiadać Wnioskodawca.

1)Prawa do:

a)Materiały do prototypowania (łącznie zakłada się konstrukcje 4 prototypów agregatów);

b)Materiały eksploatacyjne wykorzystane w toku realizowanych prac badawczych;

c)Materiały badawcze;

Posiadać będzie … sp. z o.o.

4.W ramach zadania „…" prawa do zakupionych środków produkcji i usług, w tym usług rolniczych, ponoszone w związku z prowadzeniem badań posiadać będzie Wnioskodawca.

1)Prawa do:

a)Materiały do prototypowania (łącznie zakłada się konstrukcje 4 prototypów agregatów);

b)Materiały eksploatacyjne wykorzystane w toku realizowanych prac badawczych;

c)Materiały badawcze;

Posiadać będzie … sp. z o.o.

Wnioskodawca wskazuje, że po zakończeniu projektu, Uczelnia nie będzie uczestniczyć w jego komercjalizacji, tzn. w efekcie realizacji projektu nie powstanie przychód z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji wyników badań.

Efekty realizowanego projektu będą przedmiotem zajęć na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych. Planuje się również ich udostępnienie w ramach prac dyplomowych studentów/doktorantów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych.

Wnioskodawca, zapisami Umowy o przyznaniu pomocy, zobowiązany jest również do nieodpłatnego udostępnienia do publicznej wiadomości rezultatów operacji w formie sprawozdań dla ARiMR lub na prowadzonej przez siebie stronie internetowej, z zachowaniem w poufności takiej części informacji dotyczących rezultatów wszelkich prac (szczególnie badań naukowych i prac rozwojowych) prowadzonych w ramach operacji oraz know-how związanego z tymi rezultatami, których ujawnienie mogłoby skutkować utratą możliwości uzyskania ochrony patentowej tych rezultatów.

Rolą Wnioskodawcy w projekcie jest prowadzenie badań, w tym opracowanie elementów agrotechniki (...) w technologii …, ocena, weryfikacja i korekta agrotechniki opartej na technologii (...) w ciągu dwóch lat badań.

Wnioskodawca, którego udział w projekcie polega na wykonywaniu badań naukowych, nie zamierza wykorzystywać efektów projektu do późniejszych działań zmierzających do sprzedaży produktów uzyskanych przy zastosowaniu wiedzy zdobytej w projekcie.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniach wniosku)

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towaru/usługi w toku realizacji projektu?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniach wniosku)

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedmiotowej sytuacji nie ma on prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji Projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).

Z przytoczonych przepisów wynika, że aby doszło do świadczenia usługi jako czynności opodatkowanej podatkiem VAT muszą być spełnione łączne dwie przesłanki:

·świadczenie musi mieć charakter odpłatny,

·musi zaistnieć bezpośredni odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść (choćby potencjalną).

Podobnie w przedmiotowej kwestii wypowiada się judykatura, np. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28.10.2016 r., sygn. akt I FSK 461/15 orzekł: „Szerokie określenie zakresu przedmiotowego u.p.t.u. nie oznacza jednak, że świadczeniem usług jest każda czynność, czy zdarzenie, którego efektem jest odpłatne przysporzenie jednej ze stron na skutek działania lub zaniechania innej strony. W orzeczeniach C-154/80, C-89/81, C-16/93, C-498/99 (publ. www.curia.europa.eu), odnoszących się do podobnych kwestii, jak w tej sprawie TSUE stwierdził, że za świadczenie usług za wynagrodzeniem, a więc czynności opodatkowane VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

·istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje wzajemne świadczenie,

·wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

·istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,

·odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

·istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.”

Kwestia istnienia świadczenia rodzącego obowiązek podatkowy w podatku VAT była wielokrotnie rozpatrywana także przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Przykładowo, w wyroku z 3.03.1994 r. w sprawie C-16/93 TSUE orzekł: „Świadczenie usług realizowane jest "za wynagrodzeniem" w rozumieniu artykułu 2(1) VI Dyrektywy i stąd podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy (zob. wyroki: z 29.10.2009 w sprawie C-246/08, z 1.04.1982 w sprawie 89/81, Rec. s. 1277, pkt 9, 10; z 3.03.1994 r. w sprawie C-16/93, Rec. s. I-743, pkt 12).” Dodatkowo według definicji zawartej w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/szukaj/%C5% 9Bwiadczenie.html) poprzez „świadczenie” należy rozumieć „obowiązek wykonania lub przekazania czegoś na czyjąś rzecz; też: to, co jest z tytułu takich zobowiązań wykonywane lub przekazywane”.

W świetle powyższych definicji należy uznać, że aby doszło do świadczenia, Agencja musi coś otrzymać od Uczelni (towar lub usługę).

W opinii Wnioskodawcy, aby transakcja była opodatkowana niezbędne jest wystąpienie świadczenia wzajemnego – jedna strona otrzymuje określone wynagrodzenie, druga świadczenie wzajemne. W rozpatrywanym przypadku brakuje ww. elementów. Jak wynika z rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, celem przyznania pomocy finansowej nie jest otrzymanie samych wyników badań, a opracowanie i wdrożenie przez grupy EPI innowacji w zakresie nowych produktów lub znacznie udoskonalonych produktów objętych załącznikiem nr 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, praktyk, procesów, technologii lub metod organizacji lub marketingu dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem nr 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

W odniesieniu do przedmiotowego stanu faktycznego należy stwierdzić, że pomiędzy Wnioskodawcą a Agencją nie ma świadczenia wzajemnego, gdyż Agencja nie osiąga wymiernych korzyści z Projektu. Agencja jako dysponent przekazuje środki finansowe publiczne, jak również pochodzące z Unii Europejskiej. Natomiast Uczelnia, zgodnie z postanowieniami umowy, przekazuje nieodpłatnie wyniki przeprowadzonych badań i analiz Agencji, jednak jednocześnie jest obowiązana opublikować je na stronie internetowej. Wszystkie efekty prac są więc jawne i dostępne nieodpłatnie nie tylko dla Agencji w ramach rozliczenia z realizacji Projektu, ale również opinii publicznej.

Z przedstawionych wcześniej okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Poza prowadzeniem działalności gospodarczej prowadzi również działania leżące poza zakresem opodatkowania VAT, zaliczanych do działalności innej niż gospodarcza. Do niej zaliczana jest działalność statutowa Uczelni obejmująca wykonywanie m.in. różnego typu nieodpłatnych badań naukowych wykorzystywanych w szeroko rozumianej nauce oraz edukacji publicznej. Realizacja powyższych działań wymaga ponoszenia znacznych wydatków. W przedmiotowej sprawie Uczelnia w korelacji do pozostałych członków Konsorcjum zobowiązała się do wykonania pewnych czynności, nie mniej nie na rzecz członków Konsorcjum, ale dla określonego celu badawczo-naukowego, jakim jest opracowanie udoskonalonej techniki i technologii (...), w konsekwencji uzyskanie znacznie udoskonalonej (...). Wobec powyższego nie można stwierdzić, że pomiędzy Uczelnią a członkami Konsorcjum dochodzi do relacji, w ramach której Uczelnia wykonuje na ich rzecz opisane we wniosku zadania. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie mogą być uznane za odpłatne świadczenie usług.

Rolą Wnioskodawcy w projekcie jest wyłącznie prowadzenie badań, w tym opracowanie elementów agrotechniki (...) w technologii …, ocena, weryfikacja i korekta agrotechniki opartej na technologii (...) w ciągu dwóch lat badań.

Wnioskodawca, którego udział w projekcie polega na wykonywaniu badań naukowych, nie zamierza wykorzystywać efektów projektu do późniejszych działań zmierzających do sprzedaży produktów uzyskanych przy zastosowaniu wiedzy zdobytej w projekcie.

Wnioskodawca udostępnia wyniki badań opinii publicznej na mocy § 5 pkt 18 lit. f) umowy o przyznaniu pomocy oraz § 4 ust. 1 pkt 5-6 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 23.12.2016 w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla wszystkich zainteresowanych odwiedzających stronę internetową zarówno w okresie realizacji, jak i przez 5 lat od otrzymania płatności końcowej. W takiej sytuacji nie można twierdzić, że profit z przedsięwzięcia uzyskuje konkretny odbiorca, który płaci za usługę wykonania badań. Ponadto efekty przedmiotowych prac nie będą odsprzedawane, udostępniane w ramach odpłatnej licencji lub w inny odpłatny sposób. Wnioskodawca jest z mocy prawa obowiązany udostępniać wyniki badań nieodpłatnie. W konsekwencji wskazana transakcja ma charakter jednostronny, nie jest wynagrodzeniem za wyświadczenie usługi, a jedynie formą finansowania Projektu. W efekcie nie wystąpi odpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu na gruncie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym należy uznać, iż Wnioskodawca nie będzie w praktyce wykorzystywał efektów Projektu do sprzedaży opodatkowanej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak doprecyzowali Państwo w uzupełnieniach wniosku – wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…, ponieważ – jak doprecyzowali Państwo w uzupełnieniach wnioskuwydatki ponoszone w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa i tylko w stosunku do Państwa może wywołać określone przepisami skutki prawne. Natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych członków konsorcjum.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm. (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00