Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.451.2023.1.DJ
Możliwość skorzystania z ulgi na powrót.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do zadanych we wniosku pytań nr 1-7 i 9-10 jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 24 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi na powrót. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych
Pani (dalej: Wnioskodawczyni, Podatniczka) jest obywatelką Polski. Wnioskodawczyni w okresie od roku 2006 do 2022 miała w sposób nieprzerwany miejsce zamieszkania na terytorium Irlandii. W latach 2006-2022 Wnioskodawczyni posiadała również na terytorium Irlandii źródła utrzymania (w postaci przychodów ze stosunku pracy - praca wykonywana na terytorium Irlandii). Jednocześnie Podatniczka w okresie zamieszkiwania na terytorium Irlandii przebywała epizodycznie (tj. w okresach kilkudniowych w skali danego roku, jednakże nieprzekraczających łącznie 183 dni) na terytorium Polski. Niemniej w trakcie żadnego z okresów pobytu na terytorium Polski nie doszło do zmiany miejsca zamieszkania Wnioskodawczyni, ani zmiany rezydencji podatkowej na polską.
Wnioskodawczyni wskazuje, że w latach 2006-2022 była rezydentem podatkowym na terytorium Irlandii. Jako dowody potwierdzające powyższe Podatniczka może przedstawić między innymi:
1)dokument potwierdzający posiadanie rachunku bankowego na terytorium Irlandii wraz z zestawieniem historii transakcji, które miały miejsce na terytorium Irlandii;
2)potwierdzenia dokonanych przelewów bankowych z tytułu zapłaty czynszu od posiadanej nieruchomości mieszkalnej na terytorium Irlandii;
3)kopie zeznań podatkowych złożonych do irlandzkiego urzędu skarbowego;
4)umowę o wykonywanie pracy na terytorium Irlandii, podpisaną z irlandzkim pracodawcą, z tytułu której podatki oraz składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne były opłacane w Irlandii;
– zwane dalej: Dowodami Rezydencji.
Wnioskodawczyni w dniu 1 kwietnia 2022 r. wyprowadziła się z terytorium Irlandii, przenosząc swoje miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z powyższym Podatniczka aktualnie przebywa w Polsce z zamiarem pobytu na stałe. Co istotne Wnioskodawczyni równocześnie z przeprowadzką na terytorium Polski (tj. 1 kwietnia 2022 r.) utraciła swoje dotychczasowe związki osobiste oraz gospodarcze z Irlandią.
Podatniczka wskazuje, że utrata dotychczasowych więzi z Irlandią polega w szczególności na:
1)wspólnej przeprowadzce całej najbliższej rodziny Wnioskodawczyni z terytorium Irlandii na terytorium Polski;
2)utracie dotychczasowych źródeł utrzymania Podatniczki na terytorium Irlandii (w postaci dochodów z pracy najemnej). Wnioskodawczyni posiada obecnie źródło utrzymania na terytorium Polski - w postaci umowy o pracę, zawartej z polskim podmiotem i wykonywanej na terytorium Polski, z tytułu której podatki oraz składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne są opłacane w Polsce;
3)przeniesieniu rachunku bankowego z Irlandii na terytorium Polski.
Ponadto Wnioskodawczyni podkreśla, że zmiana miejsca zamieszkania ma charakter trwały, tj. mieszka ona w Polsce z zamiarem stałego pobytu. Dodatkowo członkowie rodziny Podatniczki również zamierzają mieszkać wspólnie z nią na terytorium Polski na stałe.
Dodatkowo Wnioskodawczyni wskazuje, że:
-Jej aktualne centrum interesów osobistych w postaci posiadania więzi rodzinnych, towarzyskich, podejmowanej aktywności społecznej, kulturalnej, sportowej, politycznej znajduje się obecnie na terytorium Polski.
-Posiada obecnie konto bankowe, a także zarządza swoim mieniem na terytorium Polski.
-Od kwietnia 2022 r. Wnioskodawczyni jest zatrudniona na terytorium Polski na podstawie umowy o pracę.
-Obecnie nie posiada, ani nie planuje posiadać żadnych źródeł dochodów, ani składników majątku poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
-Posiada nadany numer PESEL.
-Przed przeprowadzką na terytorium Irlandii (tj. w 2007 r.) miała miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez okres ponad 5 lat kalendarzowych.
-W związku ze zmianą rezydencji podatkowej na polską, od 1 kwietnia 2022 roku podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski.
-Nie osiąga, ani nie będzie osiągała przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, przychodów zwolnionych od podatku dochodowego oraz przychodów od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W związku z powyższym Wnioskodawczyni planuje skorzystać z ulgi podatkowej, o której mowa w treści art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Ustawy PIT.
Pytania
1)Czy na podstawie przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawczyni jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT, a tym samym Podatniczka jest/będzie uprawniona do zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych swoich przychodów ze stosunku pracy do wysokości nieprzekraczającej w danym roku podatkowym kwoty 85 528 zł?
2)Czy do możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku w pełnej kwocie, tj. w wysokości 85 528 zł w pierwszym roku zamieszkania na terytorium Polski, niezbędne jest posiadanie nieograniczonego obowiązku podatkowego przez Podatniczkę w Polsce przez cały rok podatkowy, a tym samym kwota zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT ulega stosownemu zmniejszeniu w proporcji do dni, w których Podatniczka nie posiadała nieograniczonego obowiązku podatkowego na terytorium Polski?
3)Czy Podatniczka w celu skorzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w treści art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT, jest zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wydanego przez polski organ podatkowy (poświadczającego podleganie Wnioskodawczyni nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski) za cały okres korzystania ze zwolnienia przewidzianego w przedmiotowym przepisie?
4)W przypadku twierdzącej odpowiedzi tutejszego Organu Podatkowego na pytanie oznaczone we wniosku numerem 3, Wnioskodawczyni chce uzyskać odpowiedź na pytanie, czy będzie ona zobowiązana w okresie korzystania z przedmiotowego zwolnienia każdorazowo przedstawiać certyfikat rezydencji podatkowej wydany przez polski organ podatkowy wraz ze składaniem stosownych rocznych zeznań podatkowych dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych?
5)Czy Podatniczka w celu skorzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w treści art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT, jest zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wydanego przez irlandzki organ podatkowy (poświadczającego podleganie Wnioskodawczyni nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Irlandii) za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz za okres od stycznia do 31 marca 2022 roku?
6)W przypadku twierdzącej odpowiedzi tutejszego Organu Podatkowego na pytanie oznaczone we wniosku numerem 5, Wnioskodawczyni chce uzyskać odpowiedź na pytanie, czy będzie ona zobowiązana w okresie korzystania z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, każdorazowo przedstawiać certyfikat rezydencji podatkowej poświadczający podleganie Wnioskodawczyni nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Irlandii (za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz za okres od stycznia do 31 marca 2022 roku) wraz ze składaniem rocznych zeznań podatkowych dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych?
7)Czy w przypadku posiadania przez Podatniczkę przedstawionych w treści stanu faktycznego Dowodów Rezydencji, będzie ona równocześnie zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wydanej przez irlandzki organ podatkowy (poświadczającego podleganie Wnioskodawczyni nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Irlandii) za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku?
8)W przypadku twierdzącej odpowiedzi tutejszego Organu Podatkowego na pytanie oznaczone we wniosku numerem 7, Wnioskodawczyni chce uzyskać odpowiedź na pytanie, czy posiadanie przez nią jednego z Dowodów Rezydencji wskazanych w opisie stanu faktycznego, w sytuacji nieposiadania przez Podatniczkę dokumentu w postaci certyfikatu rezydencji podatkowej wydanego przez irlandzki organ podatkowy (obejmującego okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku), będzie wystarczającym dowodem dokumentującym miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w treści art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT?
9)Czy korzystając ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT, Wnioskodawczyni w każdym z czterech kolejno następujących po sobie lat podatkowych będzie mogła korzystać ze zwolnienia w wysokości 85 528 zł, tj. czy limit zwolnienia w wysokości 85 528 zł dotyczy każdego roku z czteroletniego okresu, czy też przypada na cały czteroletni okres zwolnienia?
10)Czy opisane w stanie faktycznym Dowody Rezydencji stanowią „inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia”, o których mowa w art. 21 ust. 43 pkt 4 Ustawy PIT?
W tym miejscu informuję, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest udzielenie odpowiedzi w odniesieniu do ww. zadanych pytań nr 1-7 i 9-10, natomiast w zakresie pytania nr 8 w dniu 10 lipca 2023 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr 0112-KDIL2-1.4011.526.2023.1.DJ.
Pani stanowisko w sprawie
1.
Wnioskodawczyni jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT, a tym samym Podatniczka jest/będzie uprawniona do zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych swoich przychodów ze stosunku pracy do wysokości nieprzekraczającej w danym roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
2.
Do możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku w pełnej kwocie, tj. w wysokości 85 528 zł w pierwszym roku zamieszkania na terytorium Polski, nie jest niezbędne posiadanie nieograniczonego obowiązku podatkowego przez Podatniczkę w Polsce przez cały rok podatkowy, a tym samym kwota zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT nie ulega stosownemu zmniejszeniu w proporcji do dni, w których Podatniczka nie posiadała nieograniczonego obowiązku podatkowego na terytorium Polski.
3.
Podatniczka w celu skorzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w treści art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT, nie jest zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wydanego przez polski organ podatkowy (poświadczającego podleganie Wnioskodawczyni nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski) za cały okres korzystania ze zwolnienia przewidzianego w przedmiotowym przepisie.
4.
Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana w okresie korzystania z przedmiotowego zwolnienia każdorazowo przedstawiać certyfikatu rezydencji podatkowej wydanego przez polski organ podatkowy wraz ze składaniem stosownych rocznych zeznań podatkowych dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych.
5.
Podatniczka w celu skorzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w treści art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT, nie jest zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wydanego przez irlandzki organ podatkowy (poświadczającego podleganie Wnioskodawczyni nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Irlandii) za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz za okres od stycznia do 31 marca 2022 roku.
6.
Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana w okresie korzystania z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, każdorazowo przedstawiać certyfikatu rezydencji podatkowej poświadczającego podleganie Wnioskodawczyni nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Irlandii (za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz za okres od stycznia do 31 marca 2022 roku) wraz ze składaniem rocznych zeznań podatkowych dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych.
7.
W przypadku posiadania przez Podatniczkę przedstawionych w treści stanu faktycznego Dowodów Rezydencji, nie będzie ona równocześnie zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wydanej przez irlandzki organ podatkowy (poświadczającego podleganie Wnioskodawczyni nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Irlandii) za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku.
8.
Posiadanie przez Wnioskodawczynię jednego z Dowodów Rezydencji wskazanych w opisie stanu faktycznego, w sytuacji nieposiadania przez Podatniczkę dokumentu w postaci certyfikatu rezydencji podatkowej wydanego przez irlandzki organ podatkowy (obejmującego okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku), będzie wystarczającym dowodem dokumentującym miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w treści art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
9.
Korzystając ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT, Wnioskodawczyni w każdym z czterech kolejno następujących po sobie lat podatkowych będzie mogła korzystać ze zwolnienia w wysokości 85 528 zł, tj. limit zwolnienia w wysokości 85 528 zł dotyczy każdego roku z czteroletniego okresu.
10.
Opisane w stanie faktycznym Dowody Rezydencji stanowią „inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia”, o których mowa w art. 21 ust. 43 pkt 4 Ustawy PIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Ad. 1.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT, wolne od podatku dochodowego są: przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
– w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Natomiast ma podstawie art. 21 ust. 39 Ustawy PIT przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 21 ust. 43 ustawy PIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
3)podatnik:
a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub
b)miał miejsce zamieszkania:
-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz
5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy PIT suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Ww. przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a tiret 13 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105); (dalej: Ustawa Zmieniająca).
Ponadto, z art. 53 Ustawy Zmieniającej wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.
Przenosząc treść wyżej przytoczonych regulacji należy stwierdzić, że na podstawie informacji przedstawionych w treści stanu faktycznego Wnioskodawczyni spełnia wszystkie niezbędne warunki do skorzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
W związku z powyższym należy wskazać na następujące elementy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:
1)Podatniczka przeniosła swoje miejsce zamieszkania na terytorium Polski w dniu 1 kwietnia 2022 r.;
2)Wnioskodawczyni osiąga na terytorium Polski dochody z tytułu umowy o pracę;
3)Podatniczka nie osiąga, ani nie będzie osiągała przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, przychodów zwolnionych od podatku dochodowego oraz przychodów od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku;
4)Wnioskodawczyni w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania (mającego miejsce 1 kwietnia 2022 r.) na terytorium Rzeczypospolitej, podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu;
5)Podatniczka nie miała miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz okres od początku roku, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tj. okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 marca 2022 r.), do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
6)Wnioskodawczyni posiada polskie obywatelstwo oraz miała miejsce zamieszkania (przez cały okres wskazany w powyższym punkcie) na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej (Irlandii);
7)Podatniczka posiada dowody dokumentujące jej miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia, a także nie korzystała uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia;
8)Suma przychodów Wnioskodawczyni zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 Ustawy PIT nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 85 528 zł;
-tym samym Podatniczka spełnia wszystkie niezbędne warunki do skorzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w treści art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
Ad. 2.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT wolne od podatku dochodowego są: przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
-w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Dokonując wykładni użytego w powyższym przepisie zwrotu „albo” należy odwołać się do definicji słownikowej. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „albo" oznacza:
-spójnik wyrażający możliwą wymienność albo wzajemne wyłączanie się zdań lub części zdań.
Mając powyższe na uwadze należy dojść do wniosku, że ustawodawca zostawia do dyskrecjonalnej decyzji podatnika, czy zdecyduje się on na korzystanie z przedmiotowego zwolnienia od roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania, bądź w następnym roku podatkowym.
Jednocześnie przywołane przepisy Ustawy PIT w żadnym miejscu nie stanowią o limitacji kwoty zwolnienia (85 528 zł) w stosunku do liczby dni, w których podatnik nie posiadał nieograniczonego obowiązek podatkowego na terytorium Polski. Należy zauważyć, że racjonalny ustawodawca chcąc wprowadzić powyższe ograniczenie dałby temu wyraz w brzmieniu stosownych regulacji Ustawy PIT. W związku z powyższym celem skorzystania ze zwolnienia od podatku w pełnej kwocie, tj. w wysokości 85 528 zł w pierwszym roku zamieszkania na terytorium Polski, nie jest konieczne posiadanie nieograniczonego obowiązku podatkowego przez Podatniczkę w Polsce przez cały rok podatkowy, a tym samym kwota zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT nie ulega stosownemu zmniejszeniu w proporcji do dni, w których Podatniczka nie posiadała nieograniczonego obowiązku podatkowego na terytorium Polski.
Ad. 3.
Zgodnie z art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy PIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, (...)
Należy zwrócić uwagę, że ustawodawca dla celów skorzystania z ulgi wymaga posiadania certyfikatu rezydencji lub innego dowodu wskazującego na miejsce w okresie niezbędnym do ustalenia tego zwolnienia. Niemniej treść przepisu nie wskazuje bezpośrednio, czy ustawodawca ma w tym miejscu na myśli polski certyfikat rezydencji. Aczkolwiek z dalszej części przepisu wynika, że wymagany certyfikat ma na celu potwierdzić możliwość skorzystania przez podatnika ze zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
W związku z powyższym należy zauważyć, że z perspektywy polskich organów podatkowych znacznie donioślejsze znaczenie dowodowe ma certyfikat rezydencji uzyskany w państwie poprzedniego miejsca zamieszkania podatnika. Podkreślenia wymaga bowiem fakt, że Ustawa PIT wskazuje wprost na certyfikat rezydencji (tj. użyta jest forma pojedyncza), zatem ustawodawcy chodziło o certyfikat rezydencji tylko z jednego kraju.
Ponadto w świetle powyższego nie sposób uznać, że to właśnie polski certyfikat rezydencji stanowi dowód niezbędny do ustalenia prawa do zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT. Bowiem w przypadku ewentualnej kontroli podatkowej organom podatkowym znacznie łatwiej jest ustalić fakt posiadania rezydencji podatkowej w Polsce. Ponadto wówczas podatnicy mogliby wskazywać a contrario, że ustawa podatkowa nie obliguje ich do posiadania jakichkolwiek dowodów rezydencji podatkowej w kraju poprzedniego miejsca zamieszkania. Nie sposób nie uznać, że taka wykładnia stałaby w istotnej sprzeczności z zasadą racjonalnego prawodawcy.
Podsumowując, należy stwierdzić, że Podatniczka w celu skorzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w treści art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT, nie jest zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wydanego przez polski organ podatkowy (poświadczającego podleganie Wnioskodawczyni nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski) za cały okres korzystania ze zwolnienia przewidzianego w przedmiotowym przepisie.
Ad. 4.
Zgodnie z art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy PIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia (...)
Należy zwrócić uwagę w tym miejscu, że ustawodawca dla celów skorzystania z ulgi wymaga posiadania certyfikatu rezydencji lub innego dowodu wskazującego na miejsce w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia. Przy dekodowaniu normy prawnej zawartej w powyższym przepisie należy przede wszystkim zwrócić uwagę na użyte przez ustawodawcę sformułowanie „posiada”. W Ustawie PIT nie znajduje się definicja legalna przedmiotowego sformułowania, w związku z tym należy odwołać do znaczenia tego pojęcia na gruncie prawa cywilnego.
Zgodnie z art. 336 Kodeksu cywilnego posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto nią faktycznie włada jak właściciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto nią faktycznie włada jak użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lub mający inne prawo, z którym łączy się określone władztwo nad cudzą rzeczą (posiadacz zależny). W związku z powyższym należy stwierdzić, że do spełnienia warunku o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy PIT wystarczający jest sam fakt bycia przez Podatniczkę we władaniu/posiadania certyfikatu rezydencji bądź innego dowodu dokumentującego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.
W szczególności powyższego przepisu nie można rozumieć jako nakładającego obowiązek polegający na tym, że Podatniczka w okresie korzystania z przedmiotowego zwolnienia powinna każdorazowo przedstawiać certyfikat rezydencji podatkowej wydany przez polski organ podatkowy wraz ze składaniem stosownych rocznych zeznań podatkowych dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych.
Należy bowiem zwrócić uwagę, że gdyby racjonalny ustawodawca chciał nałożyć na podatników wskazany wyżej obowiązek, dałby temu wraz w treści art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy PIT.
Podsumowując, w przypadku twierdzącej odpowiedzi tutejszego Organu Podatkowego na pytanie oznaczone we wniosku numerem 3, Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana w okresie korzystania z przedmiotowego zwolnienia każdorazowo przedstawiać certyfikat rezydencji podatkowej wydany przez polski organ podatkowy wraz ze składaniem stosownych rocznych zeznań podatkowych dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych.
Ad. 5.
Zgodnie z art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy PIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia (...)
Odnosząc się do powyższego przepisu, należy dojść do wniosku, że w przypadku posiadania przez Podatniczkę przedstawionych w treści stanu faktycznego Dowodów Rezydencji, nie będzie ona równocześnie zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wydanej przez irlandzki organ podatkowy. Wynika to przede wszystkim z użytego przez ustawodawcę spójnika „lub”.
Dokonując wykładni użytego w powyższym przepisie zwrotu „lub” należy odwołać się do definicji słownikowej. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sip.pwn.pl) „lub" oznacza:
-spójnik wyrażający możliwą wymienność lub wzajemne wyłączanie się zdań lub ich części.
Nawiązując do powyżej definicji należy dojść do wniosku, że wystarczającą przesłanką pozwalającą na spełnienie warunku z art. 21 ust. 43 pkt 4 jest sam fakt posiadania dowodu dokumentującego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.
Mając na względzie poczynione rozważania, należy stwierdzić, że posiadanie przez Podatniczkę przedstawionych w treści stanu faktycznego Dowodów Rezydencji, oznacza, że nie będzie ona równocześnie zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wydanej przez irlandzki organ podatkowy (poświadczającego podleganie Wnioskodawczyni nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Irlandii) za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku.
Należy bowiem zauważyć, że wskazane w treści stanu faktycznego Dowody Rezydencji dokumentują w sposób należyty miejsce zamieszkania Podatniczki w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
Dokument potwierdzający posiadanie rachunku bankowego na terytorium Irlandii wraz z zestawieniem historii transakcji, które miały miejsce na terytorium Irlandii:
Dokument potwierdzający posiadanie rachunku bankowego na terytorium Irlandii wraz z zestawieniem historii transakcji, które miały miejsce na terytorium Irlandii (w okresie 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku), dokumentuje w sposób wystarczający miejsce zamieszkania Podatniczki w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
Dokonywanie operacji bankowych jest czynnikiem wskazującym na miejsce zamieszkania Podatniczki w danym kraju. Należy przyjąć, że dowód w postaci regularnego dokonywania płatności bankowych na terenie danego państwa, stanowi dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT. Bowiem nie sposób przyjąć, że można dokonywać regularnych płatności bankowych (dokonywanych kartą, np. wypłaty z bankomatu) poza krajem miejsca zamieszkania.
Potwierdzenia dokonanych przelewów bankowych z tytułu zapłaty czynszu od posiadanej nieruchomości mieszkalnej na terytorium Irlandii:
Należy zauważyć, że jednym z głównych czynników wskazujących na miejsce zamieszkania danej osoby dla celów podatkowych jest jej adres zamieszkania. W sposób nieulegający wątpliwości należy stwierdzić, że opłacanie czynszu za lokal mieszkalny znajdujący się na terytorium Irlandii (w okresie 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku) dokumentuje w sposób należyty miejsce zamieszkania Podatniczki w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
Nie sposób bowiem przyjąć, że w przypadku opłacania czynszu za mieszkanie znajdujące się na terytorium Irlandii Wnioskodawczyni mogła mieć miejsce zamieszkania w innym państwie.
Umowa o wykonywanie pracy na terytorium Irlandii, podpisana z irlandzkim pracodawcą, z tytułu której podatki oraz składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne były opłacane w Irlandii:
Na wstępie należy zaznaczyć, że wykonywanie pracy najemnej na terytorium danego państwa stanowi kluczową więź ekonomiczną podatnika z danym państwem. Należy przyjąć, że udokumentowane wykonywanie przez Wnioskodawczynię pracy na rzecz irlandzkiego pracodawcy, na terytorium Irlandii (w okresie 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku) - z którego tytułu podatki oraz składki na ubezpieczenie społeczne były odprowadzane na terytorium Irlandii, dokumentuje w sposób należyty miejsce zamieszkania Podatniczki w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
Mając powyższe na względzie należy uznać, że Podatniczka w celu skorzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w treści art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT, nie jest zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej (poświadczającego podleganie Wnioskodawczyni nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Irlandii) wydanego przez irlandzki organ podatkowy za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz za okres od stycznia do 31 marca 2022 roku. W celu skorzystania z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, wystarczające będzie posiadanie przez Podatniczkę Dowodów Rezydencji, które zostały wymienione w opisie stanu faktycznego.
Ad. 6.
Zgodnie z art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy PIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia (...)
Należy zwrócić uwagę, że ustawodawca dla celów skorzystania z ulgi wymaga posiadania przez podatnika certyfikatu rezydencji lub innego dowodu wskazującego na miejsce zamieszkania w okresie niezbędnym do ustalenia tego zwolnienia. Przy dekodowaniu normy prawnej zawartej w powyższym przepisie należy przede wszystkim zwrócić uwagę na użyte przez ustawodawcę sformułowanie „posiada”. W Ustawie PIT nie znajduje się definicja legalna przedmiotowego sformułowania, w związku z tym należy odwołać do znaczenia tego pojęcia na gruncie prawa cywilnego.
Zgodnie z art. 336 Kodeksu cywilnego posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto nią faktycznie włada jak właściciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto nią faktycznie włada jak użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lub mający inne prawo, z którym łączy się określone władztwo nad cudzą rzeczą (posiadacz zależny).
W związku z powyższym należy stwierdzić, że do spełnienia warunku, o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy PIT wystarczający jest sam fakt bycia we władaniu/posiadania certyfikatu rezydencji bądź inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.
W szczególności powyższego przepisu nie można rozumieć jako nakładającego obowiązek polegający na tym, że Podatniczka w okresie korzystania z przedmiotowego zwolnienia powinna każdorazowo przedstawiać certyfikat rezydencji podatkowej wydany przez polski organ podatkowy wraz ze składaniem stosownych rocznych zeznań podatkowych dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych. Należy bowiem zwrócić uwagę, że gdyby racjonalny ustawodawca chciał nałożyć na podatników wskazany wyżej obowiązek, dałby temu wyraz w treści art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy PIT.
Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że w przypadku twierdzącej odpowiedzi tutejszego Organu Podatkowego na pytanie oznaczone we wniosku numerem 5, Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana w okresie korzystania z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, każdorazowo przedstawiać certyfikatu rezydencji podatkowej poświadczającego podleganie Wnioskodawczyni nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Irlandii (za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz za okres od stycznia do 31 marca 2022 roku) wraz ze składaniem rocznych zeznań podatkowych dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych.
Ad. 7.
Zgodnie z art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy PIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia (...)
Odnosząc się powyższego przepisu, należy dojść do wniosku, że w przypadku posiadania przez Podatniczkę przedstawionych w treści stanu faktycznego Dowodów Rezydencji, nie będzie ona równocześnie zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wydanej przez irlandzki organ podatkowy. Wynika to przede wszystkim z użytego przez ustawodawcę spójnika „lub”.
Dokonując wykładni użytego w powyższym przepisie zwrotu „lub” należy odwołać się do definicji słownikowej. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „lub” oznacza:
-spójnik wyrażający możliwą wymienność lub wzajemne wyłączanie się zdań lub ich części.
Nawiązując do powyżej definicji należy dojść do wniosku, że wystarczającą przesłanką pozwalającą na spełnienie warunku z art. 21 ust. 43 pkt 4 jest sam fakt posiadania dowodu dokumentującego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.
Mając na względzie poczynione rozważania, należy stwierdzić, że posiadanie przez Podatniczkę przedstawionych w treści stanu faktycznego Dowodów Rezydencji, oznacza, że nie będzie ona równocześnie zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wydanej przez irlandzki organ podatkowy (poświadczającego podleganie Wnioskodawczyni nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Irlandii) za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku.
Należy bowiem zauważyć, że wskazane w treści stanu faktycznego Dowody Rezydencji dokumentują w sposób wystarczający miejsce zamieszkania Podatniczki w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
Nie sposób stwierdzić, że dokument potwierdzający posiadanie rachunku bankowego na terytorium Irlandii wraz z zestawieniem historii transakcji, które miały miejsce na terytorium Irlandii (w okresie 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku), nie dokumentuje w sposób wystarczający miejsca zamieszkania Podatniczki w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
Analogiczne rozważania należy również poczynić w stosunku do pozostałych Dowodów Rezydencji wskazanych w treści stanu faktycznego, tj. potwierdzenia dokonanych przelewów bankowych z tytułu zapłaty czynszu od posiadanej nieruchomości mieszkalnej na terytorium Irlandii oraz umowy o wykonywanie pracy na terytorium Irlandii, podpisanej z irlandzkim pracodawcą, z tytułu której podatki oraz składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne były opłacane w Irlandii.
Podsumowując, w przypadku posiadania przez Podatniczkę przedstawionych w treści stanu faktycznego Dowodów Rezydencji, nie będzie ona równocześnie zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wydanego przez irlandzki organ podatkowy (poświadczającego podleganie Wnioskodawczyni nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Irlandii) za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku.
Ad. 8.
Zgodnie z art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy PIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia (...)
Odczytując powyższy przepis należy dojść do wniosku, że w przypadku posiadania przez Podatniczkę jednego z przedstawionych w treści stanu faktycznego Dowodów Rezydencji, nie będzie ona równocześnie zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wydanej przez irlandzki organ podatkowy.
Odnosząc się bezpośrednio do treści przepisu należy zwrócić uwagę na użyty przez ustawodawcę zwrot „inny dowód”. Przedmiotowe pojęcie zostało użyte w liczbie pojedynczej, co oznacza, że ustawodawca wymaga posiadania przez podatników tylko jednego dowodu dokumentującego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
Mając na względzie poczynione rozważania, należy stwierdzić, posiadanie przez Podatniczkę jednego z przedstawionych w treści stanu faktycznego Dowodów Rezydencji, oznacza, że nie będzie ona równocześnie zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wydanej przez irlandzki organ podatkowy (poświadczającego podleganie Wnioskodawczyni nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Irlandii) za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku.
Dokument potwierdzający posiadanie rachunku bankowego na terytorium Irlandii wraz z zestawieniem historii transakcji, które miały miejsce na terytorium Irlandii:
Należy uznać, że dokument potwierdzający posiadanie rachunku bankowego na terytorium Irlandii wraz z zestawieniem historii transakcji, które miały miejsce na terytorium Irlandii (w okresie 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku), dokumentuje w sposób wystarczający miejsce zamieszkania Podatniczki w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
Dokonywanie operacji bankowych jest czynnikiem wskazującym na miejsce zamieszkania Podatniczki. Należy przyjąć, że dowód w postaci regularnego dokonywania płatności bankowych na terenie danego państwa, stanowi dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT. Bowiem nie sposób przyjąć, że można dokonywać regularnych płatności bankowych poza krajem miejsca zamieszkania.
Potwierdzenia dokonanych przelewów bankowych z tytułu zapłaty czynszu od posiadanej nieruchomości mieszkalnej na terytorium Irlandii:
Należy zauważyć, że jednym z głównych czynników wskazujących na miejsce zamieszkania danej osoby dla celów podatkowych jest jej adres zamieszkania. W sposób nieulegający wątpliwość należy stwierdzić, że opłacanie czynszu za lokal mieszkalny znajdujący się na terytorium Irlandii (w okresie 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku) dokumentuje w sposób należyty miejsce zamieszkania Podatniczki w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
Nie sposób bowiem przyjąć, że w przypadku opłacania czynszu za mieszkanie znajdujące się na terytorium Irlandii Wnioskodawczyni mogła mieć miejsce zamieszkania w innym państwie.
Umowa o wykonywanie pracy na terytorium Irlandii, podpisana z irlandzkim pracodawcą, z tytułu której podatki oraz składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne były opłacane w Irlandii.
Na wstępie należy zaznaczyć, że wykonywanie pracy najemnej na terytorium danego państwa stanowi kluczową więź ekonomiczną podatnika z danym państwem. Należy przyjąć, że udokumentowane wykonywanie przez Wnioskodawczynię pracy na rzecz irlandzkiego pracodawcy, na terytorium Irlandii (w okresie 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku) - z którego tytułu podatki oraz składki na ubezpieczenie społeczne były odprowadzane na terytorium Irlandii, dokumentuje w sposób należyty miejsce zamieszkania Podatniczki w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że w przypadku twierdzącej odpowiedzi tutejszego Organu Podatkowego na pytanie oznaczone we wniosku numerem 7, posiadanie przez Podatniczkę jednego z Dowodów Rezydencji wskazanych w opisie stanu faktycznego, w sytuacji nieposiadania przez Podatniczkę dokumentu w postaci certyfikatu rezydencji podatkowej wydanego przez irlandzki organ podatkowy (obejmującego okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku), będzie wystarczającym dowodem dokumentującym miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w treści art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
Ad. 9.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT wolne od podatku dochodowego są: przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
– w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Dokonując wykładni przedmiotowego przepisu należy zwrócić szczególną uwagę na zwrot „wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł”. Ustawodawca jasno wskazuje, że limit wysokości zwolnienia w wysokości kwoty 85 528 zł odnosi się do danego (jednego - użytego w liczbie pojedynczej) roku podatkowego. W konsekwencji Podatniczka będzie mogła w każdym z czterech kolejno następujących po sobie latach podatkowych skorzystać ze zwolnienia w wysokości 85 528 zł.
Gdyby racjonalnie działający prawodawca chciał aby limit zwolnienia w wysokości 85 528 zł dotyczył łącznie całego czteroletniego okresu korzystania z ulgi, dałby temu wyraz w treści przepisów. W szczególności w treści art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT powinien znaleźć się zwrot o treści „wysokości nieprzekraczającej łącznie we wszystkich latach podatkowym kwoty 85 528 zł”.
Podsumowując, Wnioskodawczyni korzystając ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT, będzie mogła w każdym z czterech kolejno następujących po sobie lat podatkowych skorzystać ze zwolnienia w wysokości 85 528 zł, tj. limit zwolnienia w wysokości 85 528 zł ma zastosowanie oddzielnie każdego roku podatkowego z czteroletniego okresu.
Ad. 10.
Zgodnie z art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy PIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia (...)
Odnosząc się do przywołanego przepisu należy stwierdzić, że wskazane w treści stanu faktycznego Dowody Rezydencji dokumentują w sposób wystarczający miejsce zamieszkania Podatniczki w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
Dokument potwierdzający posiadanie rachunku bankowego na terytorium Irlandii wraz z zestawieniem historii transakcji, które miały miejsce na terytorium Irlandii:
Należy uznać, że dokument potwierdzający posiadanie rachunku bankowego na terytorium Irlandii wraz z zestawieniem historii transakcji, które miały miejsce na terytorium Irlandii (w okresie 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku), dokumentuje w sposób wystarczający miejsce zamieszkania Podatniczki w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
Dokonywanie operacji bankowych jest czynnikiem wskazującym na miejsce zamieszkania Podatniczki. Należy przyjąć, że dowód w postaci regularnego dokonywania płatności bankowych na terenie danego państwa, stanowi dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT. Bowiem nie sposób przyjąć, że można dokonywać regularnych płatności bankowych poza krajem miejsca zamieszkania.
Potwierdzenia dokonanych przelewów bankowych z tytułu zapłaty czynszu od posiadanej nieruchomości mieszkalnej na terytorium Irlandii:
Należy zauważyć, że jednym z głównych czynników wskazujących na miejsce zamieszkania danej osoby dla celów podatkowych jest jej adres zamieszkania. W sposób nieulegający wątpliwość należy stwierdzić, że opłacanie czynszu za lokal mieszkalny znajdujący się na terytorium Irlandii (w okresie 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku) dokumentuje w sposób należyty miejsce zamieszkania Podatniczki w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
Nie sposób bowiem przyjąć, że w przypadku opłacania czynszu za mieszkanie znajdujące się na terytorium Irlandii Wnioskodawczyni mogła mieć miejsce zamieszkania w innym państwie.
Umowa o wykonywanie pracy na terytorium Irlandii, podpisana z irlandzkim pracodawcą, z tytułu której podatki oraz składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne były opłacane w Irlandii:
Na wstępie należy zaznaczyć, że wykonywanie pracy najemnej na terytorium danego państwa stanowi kluczową więź ekonomiczną podatnika z danym państwem. Należy przyjąć, że udokumentowane wykonywanie przez Wnioskodawczynię pracy na rzecz irlandzkiego pracodawcy, na terytorium Irlandii (w okresie 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Wnioskodawczyni zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz okres od stycznia do 31 marca 2022 roku) - z którego tytułu podatki oraz składki na ubezpieczenie społeczne były odprowadzane na terytorium Irlandii, dokumentuje w sposób należyty miejsce zamieszkania Podatniczki w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy PIT.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że opisane w stanie faktycznym Dowody Rezydencji stanowią „inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia", o których mowa w art. 21 ust. 43 pkt 4 Ustawy PIT.
Mając na uwadze powyższe, Podatniczka wnosi o potwierdzenie przedstawionego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w odniesieniu do pytań nr 1-7, 9-10 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
– w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Na podstawie art. 21 ust. 39 ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 43 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub
b)miał miejsce zamieszkania:
-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz
5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Ww. przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 13 ustawy z dnia 23 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.).
Ponadto, z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:
Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.
Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Jak wynika z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W świetle art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z opisu stanów faktycznych wynika, że jest Pani obywatelką Polski. W okresie od roku 2006 do 2022 miała Pani w sposób nieprzerwany miejsce zamieszkania na terytorium Irlandii. W latach 2006-2022 posiadała Pani również na terytorium Irlandii źródła utrzymania w postaci przychodów ze stosunku pracy (praca wykonywana na terytorium Irlandii). Jednocześnie w okresie zamieszkiwania na terytorium Irlandii przebywała Pani w okresach kilkudniowych w skali danego roku, jednakże nieprzekraczających łącznie 183 dni na terytorium Polski. Niemniej w trakcie żadnego z okresów pobytu na terytorium Polski nie doszło do zmiany Pani miejsca zamieszkania, ani zmiany rezydencji podatkowej na polską. W latach 2006-2022 była Pani rezydentem podatkowym na terytorium Irlandii. Jako dowody potwierdzające powyższe może przedstawić Pani między innymi: dokument potwierdzający posiadanie rachunku bankowego na terytorium Irlandii wraz z zestawieniem historii transakcji, które miały miejsce na terytorium Irlandii, potwierdzenia dokonanych przelewów bankowych z tytułu zapłaty czynszu od posiadanej nieruchomości mieszkalnej na terytorium Irlandii, kopie zeznań podatkowych złożonych do irlandzkiego urzędu skarbowego, umowę o wykonywanie pracy na terytorium Irlandii, podpisaną z irlandzkim pracodawcą, z tytułu której podatki oraz składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne były opłacane w Irlandii - zwane przez Panią „Dowodami Rezydencji”.
W dniu 1 kwietnia 2022 r. wyprowadziła się Pani z terytorium Irlandii, przenosząc swoje miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Aktualnie przebywa Pani w Polsce z zamiarem pobytu na stałe. Równocześnie z przeprowadzką na terytorium Polski (tj. 1 kwietnia 2022 r.) utraciła Pani swoje dotychczasowe związki osobiste oraz gospodarcze z Irlandią, polegające w szczególności na: wspólnej przeprowadzce całej najbliższej Pani rodziny z terytorium Irlandii na terytorium Polski, utracie dotychczasowych źródeł Pani utrzymania na terytorium Irlandii (w postaci dochodów z pracy najemnej – posiada Pani obecnie źródło utrzymania na terytorium Polski – w postaci umowy o pracę, zawartej z polskim podmiotem i wykonywanej na terytorium Polski, z tytułu której podatki oraz składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne są opłacane w Polsce), przeniesieniu rachunku bankowego z Irlandii na terytorium Polski. Zmiana miejsca zamieszkania ma charakter trwały, tj. mieszka Pani w Polsce z zamiarem stałego pobytu. Dodatkowo członkowie Pani rodziny również zamierzają mieszkać wspólnie z Panią na terytorium Polski na stałe. Ponadto, wskazała Pani, że:
-Pani aktualne centrum interesów osobistych w postaci posiadania więzi rodzinnych, towarzyskich, podejmowanej aktywności społecznej, kulturalnej, sportowej, politycznej znajduje się obecnie na terytorium Polski,
-posiada Pani obecnie konto bankowe, a także zarządza swoim mieniem na terytorium Polski,
-od kwietnia 2022 r. jest Pani zatrudniona na terytorium Polski na podstawie umowy o pracę,
-obecnie nie posiada Pani, ani nie planuje Pani posiadać żadnych źródeł dochodów, ani składników majątku poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
-posiada Pani nadany numer PESEL,
-przed przeprowadzką na terytorium Irlandii (tj. w 2007 r.) miała Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez okres ponad 5 lat kalendarzowych,
-w związku ze zmianą rezydencji podatkowej na polską, od 1 kwietnia 2022 roku podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski,
-nie osiąga Pani, ani nie będzie Pani osiągała przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, przychodów zwolnionych od podatku dochodowego oraz przychodów od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W związku z powyższym chciałaby Pani skorzystać z ulgi podatkowej, o której mowa w treści art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ww. ulga polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy – tak jak Pani – przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. (w Pani przypadku w dniu 1 kwietnia 2022 r.).
W celu skorzystania z ww. preferencji podatkowej, tj. tzw. „ulgi na powrót” spełnione muszą być jednak wszystkie dodatkowe warunki wskazane w art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy.
Aby zapewnić sobie możliwość skorzystania z omawianej preferencji podatkowej, należy zarówno przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w okresie od początku roku, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego ten dzień, nie posiadać miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i co istotne - w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, należy mieć nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP.
Z treści wniosku wynika, że aktualnie przebywa Pani w Polsce z zamiarem pobytu na stałe. Od kwietnia 2022 r. jest Pani zatrudniona na terytorium Polski na podstawie umowy o pracę. Równocześnie z przeprowadzką na terytorium Polski (tj. 1 kwietnia 2022 r.) utraciła Pani swoje dotychczasowe związki osobiste oraz gospodarcze z Irlandią. W związku ze zmianą rezydencji podatkowej na polską, od 1 kwietnia 2022 roku podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski.
Jednocześnie nadmienić należy, że ma Pani także rację twierdząc, że do możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku w pełnej kwocie, tj. w wysokości 85 528 zł w pierwszym roku zamieszkania na terytorium Polski (w niniejszej sprawie w odniesieniu do 2022 roku) nie jest niezbędne posiadanie nieograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce przez cały rok podatkowy, a tym samym kwota zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ulega stosownemu zmniejszeniu w proporcji do dni, w których Pani nie posiadała nieograniczonego obowiązku podatkowego na terytorium Polski w 2022 roku.
Zatem warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został spełniony.
Następny warunek określa art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a ustawy.
W okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania nie miała Pani miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bowiem - jak poinformowała Pani we wniosku - w okresie od roku 2006 do 2022 miała Pani w sposób nieprzerwany miejsce zamieszkania na terytorium Irlandii (była Pani rezydentem podatkowym Irlandii). Zatem spełniła Pani również wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a ustawy.
Jednym z warunków zastosowania „ulgi na powrót” jest, aby podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie od początku roku, w którym zmieni miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieni miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 marca 2022 r. (do dnia powrotu na stałe do Polski) nie miała Pani miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdyż w dniu 1 kwietnia 2022 r. wyprowadziła się Pani z terytorium Irlandii, przenosząc swoje miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W konsekwencji spełniła Pani również warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. b ustawy.
Jest Pani obywatelką Polski, tym samym spełniła Pani warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a ww. regulacji.
Kolejnym istotnym kryterium umożliwiającym zastosowanie „ulgi na powrót” jest stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.
Zgodnie z art. 5a pkt 21 ustawy:
Ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.
Z treści ww. regulacji zakreślonych art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy wynika, że podatnik nie ma jednak obowiązku dokumentowania miejsca zamieszkania certyfikatem rezydencji w sytuacji, gdy posiada inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia. Dokumentowanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do „ulgi na powrót” może zatem alternatywnie nastąpić posiadanym przez podatnika certyfikatem rezydencji lub innym dowodem. Wystarczy, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie, niemniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. Takimi dokumentami mogą być np. umowa o pracę, albo umowa najmu mieszkania za granicą, albo zaświadczenie od byłego pracodawcy.
Choć przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):
Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Powyższe oznacza, że innymi dowodami wskazującymi na miejsce zamieszkania poza Polską mogą być m.in. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy. Można w tym zakresie przedstawić również inne dowody. W świetle powyższego kluczowe staje się zgromadzenie odpowiednich dowodów potwierdzających w sposób jasny i rzetelny, że miejsce zamieszkania danej osoby znajdowało się w innym państwie.
Wskazała Pani, że w związku ze zmianą rezydencji podatkowej na polską od 1 kwietnia 2022 roku podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, natomiast w latach 2006-2022 była Pani rezydentem podatkowym na terytorium Irlandii. Jako dowody potwierdzające powyższe może Pani przedstawić między innymi następujące Dowody Rezydencji:
-dokument potwierdzający posiadanie rachunku bankowego na terytorium Irlandii wraz z zestawieniem historii transakcji, które miały miejsce na terytorium Irlandii,
-potwierdzenia dokonanych przelewów bankowych z tytułu zapłaty czynszu od posiadanej nieruchomości mieszkalnej na terytorium Irlandii,
-kopie zeznań podatkowych złożonych do irlandzkiego urzędu skarbowego,
-umowę o wykonywanie pracy na terytorium Irlandii, podpisaną z irlandzkim pracodawcą, z tytułu której podatki oraz składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne były opłacane w Irlandii.
Z przedstawionego przez Panią opisu sprawy wynika, że opisane we wniosku Dowody Rezydencji mogą stanowić „inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia”, o których mowa w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem z opisanych stanów faktycznych można wywieść, że posiada Pani inne dokumenty potwierdzające, że Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia (przed przyjazdem do Polski) znajdowało się w Irlandii. Spełniła zatem Pani warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z tym, należy zgodzić się z Pani stanowiskiem w odniesieniu do zadanego pytania nr 5, zgodnie z którym w celu skorzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w treści art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy nie jest Pani zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wydanego przez irlandzki organ podatkowy (poświadczającego podleganie Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Irlandii) za okres 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zmieniła miejsce zamieszkania z Irlandii na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz za okres od stycznia do 31 marca 2022 roku. W konsekwencji, skoro nie jest Pani zobowiązana posiadać taki certyfikat to udzielenie odpowiedzi na zadane przez Panią pytanie nr 6 jest w niniejszej sprawie niecelowe z uwagi na fakt, że przedstawione przez Panią pytanie nr 6 jest pytaniem warunkowym (oczekuje Pani odpowiedzi na nie w sytuacji, gdy na pytanie nr 5 uzyskałaby Pani odpowiedź, że jest Pani zobowiązana do posiadania przedmiotowego certyfikatu rezydencji podatkowej, co nie ma miejsca w niniejszej sprawie).
Jak wynika bowiem z treści ww. przepisu zwolnienie przysługuje pod warunkiem, że podatnik „posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia”. Zatem, jak wyjaśniono już wyżej, dokumentowanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do „ulgi na powrót” może alternatywnie nastąpić posiadanym przez podatnika certyfikatem rezydencji lub innym dowodem.
W konsekwencji, w przypadku posiadania przez Panią przedstawionych w treści opisu stanów faktycznych „innych dowodów dokumentujących Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia” nazwanych przez Panią jako „Dowody Rezydencji” nie będzie Pani równocześnie zobowiązana do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wydanej przez irlandzki organ podatkowy.
Zauważyć także należy, że w celu skorzystania z przedmiotowego zwolnienia nie musi Pani posiadać certyfikatu rezydencji podatkowej wydanego przez polski organ podatkowy poświadczającego podleganie nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski), bowiem literalne brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy nie wymaga, aby posiadała Pani taki certyfikat. W związku z powyższym, również udzielenie odpowiedzi na zakreślone przez Panią pytanie nr 4 jest niecelowe, gdyż jest ono pytaniem warunkowym – rozstrzygnięcie tej kwestii jest wymagane tylko w przypadku stwierdzenia w odpowiedzi na pytanie nr 3, że konieczne jest posiadanie przez Panią certyfikatu rezydencji podatkowej wydanego przez polski podatkowy.
Analizując dalsze kryteria, których spełnienie jest niezbędne w celu skorzystania przez Panią z tzw. „ulgi na powrót” należy wskazać, że w sposób oczywisty spełniła Pani również obwarowanie wynikające z art. 21 ust. 43 pkt 5 cytowanej ustawy podatkowej, jako że skorzystanie z rzeczonej ulgi jest możliwe dopiero poczynając od rozliczenia za rok 2022.
Zatem będzie przysługiwać Pani prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ww. ustawy.
Przedmiotowym zwolnieniem z opodatkowania może Pani objąć przychody do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 43 powołanej ustawy – w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44, tj. dla Pani w latach 2022-2025 albo od początku roku następnego, tj. w latach 2023-2026.
Zatem, będzie Pani mogła w każdym z czterech kolejno następujących po sobie lat podatkowych (wymienionych wyżej) skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym nadmienić należy, że limit zwolnienia w wysokości 85 528 zł ma zastosowanie oddzielnie do każdego roku podatkowego z ww. czteroletniego okresu.
Zatem Pani stanowisko w odniesieniu do zadanych we wniosku pytań nr 1-7 i 9-10 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Dodać należy, że organ interpretacyjny nie ma uprawnień do przeprowadzania postępowania dowodowego, a informacje niezbędne do wydania interpretacji może przyjmować wyłącznie z przedstawionych przez Panią opisów stanów faktycznych. Jeżeli przedstawione we wniosku stany faktyczne będą się różniły od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałych stanów faktycznych. Należy też zauważyć, że to na podatniku (tj. w niniejszej sprawie na Pani) spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania kontrolnego czy podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi Pani dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right