Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.232.2023.1.IG
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z realizowanej inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z realizowanej inwestycji.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (...) (dalej: „Gmina”) jest czynnym podatnikiem VAT. W roku 2022 Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu pn.: (…) w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Projekt dotyczy budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w Gminie (...). Wydatki inwestycyjne będą współfinansowane z PROW 2014-2020. Podatek VAT z tytułu tych wydatków będzie kosztem niekwalifikowanym.
Na realizację składają się następujące zadania:
- część 1: Budowa sieci wodociągowej w miejscowość (…) o łącznej długości (…),
- część 2: Budowa sieci wodociągowej w miejscowość (…) o łącznej długości (…),
- część 3: Budowa sieci wodociągowej w (…) o łącznej długości (…),
- część 4: Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na osiedlu (…) o długości (…),
wraz z usługą nadzoru inwestorskiego.
Całkowite koszty projektu (…) wynoszą (…) netto.
Do dnia wystąpienia o interpretację pierwszy etap część nr 1 jest w trakcie realizacji, lecz nie zostały poniesione wydatki. Pozostałe części są przed realizacją.
Budowa sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej są nowym zadaniem inwestycyjnym. Sieć wodociągowa będzie zasilana z istniejącej stacji wodociągowej, której użytkownikiem jest A poprzez istniejąca sieć wodociągową. Z sieci kanalizacji sanitarnej będą odprowadzane ścieki istniejącymi rurociągami do istniejącej oczyszczalni ścieków, którą również użytkuje A.
Do nowo wybudowanych rurociągów zostaną podłączone, na koszt mieszkańców:
- do sieci wodociągowej w miejscowości (…) - 66 budynków, wśród których nie znajdą się budynki użytkowane przez Gminę/jej jednostki organizacyjne;
- do sieci kanalizacji sanitarnej - 11 budynków, wśród których znajdą się jedynie budynki mieszkańców, tj. nie znajdą się budynki użytkowane przez Gminę/jej jednostki organizacyjne.
Wybudowane sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowe zostają przyjęte dokumentem OT w stan majątku Gminy, następnie dokumentem PT w stan majątku zakładu budżetowego. Użytkownikiem wytworzonego majątku będzie A.
Powstała w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji infrastruktura wodociągowa i sieć kanalizacyjna będą więc wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm., dalej: „ustawa o VAT”) oraz do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Infrastruktura nie będzie wykorzystywana do świadczenia usług na rzecz jakichkolwiek gminnych jednostek budżetowych.
Gmina (...) otrzyma od wykonawców ww. zadań faktury, które będą dokumentowały budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wykorzystywanych tylko do działalności opodatkowanej - dla użytkowników Gmina wystawi faktury ze stawką 8% VAT.
Pytanie
Czy Gmina (...) ma prawo do odliczenia pełnej (100%) kwoty podatku VAT wykazanej na fakturach związanych z realizacją inwestycji opisanej w zdarzeniu przyszłym?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Gminy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje jej prawo do odliczenia pełnej (100%) kwoty podatku VAT wykazanej na fakturach związanych z realizacją inwestycji (…) ponieważ wymieniona inwestycja będzie wykorzystywana w całości i bezpośrednio do wykonywania czynności opodatkowanych przez Gminę oraz jest związana z działalnością gospodarczą Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Nie uznaje się jednak za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).
Gmina - w ramach A - realizując zadanie w zakresie zbiorowego odbioru nieczystości płynnych i doprowadzania wody dokonuje odpłatnego świadczenia usług na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z usługobiorcami. Ponadto wybudowaną infrastrukturę Gmina będzie wykorzystywać wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Do nowo wybudowanych rurociągów zostaną podłączone, na koszt mieszkańców:
- do sieci wodociągowej w miejscowości (…) - 66 budynków, wśród których nie znajdą się budynki użytkowane przez Gminę/jej jednostki organizacyjne;
- do sieci kanalizacji sanitarnej - 11 budynków, wśród których znajdą się jedynie budynki mieszkańców, tj. również nie znajdą się budynki użytkowane przez Gminę/jej jednostki organizacyjne.
Gmina (...) otrzyma od wykonawców ww. zadań faktury, które będą dokumentowały budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wykorzystywanych tylko do działalności opodatkowanej - dla użytkowników Gmina wystawi faktury ze stawką 8% VAT. Dokonanie bezpośredniej alokacji daje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT.
W związku z powyższym, Gmina będzie mogła dokonywać odliczenia w wysokości 100% VAT wykazanego na fakturach związanych z realizacją inwestycji.
Podobne stanowisko znajduje się także w wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych: z 17 grudnia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.780.2020.2.MGO, z 17 lipca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.394.2020.1.EJU oraz z 27 czerwca 2022 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.276.2022.1.AR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Jak już wskazano, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów
Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT. W roku 2022 wystąpili Państwo z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu pn.: (…).
Na realizację składają się następujące zadania: część 1: Budowa sieci wodociągowej w miejscowośći (…): Budowa sieci wodociągowej w miejscowość (…). Budowa sieci wodociągowej w (…) oraz część 4: Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na osiedlu (…), wraz z usługą nadzoru inwestorskiego.
Budowa sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej są nowym zadaniem inwestycyjnym. Sieć wodociągowa będzie zasilana z istniejącej stacji wodociągowej, której użytkownikiem jest A poprzez istniejąca sieć wodociągową. Z sieci kanalizacji sanitarnej będą odprowadzane ścieki istniejącymi rurociągami do istniejącej oczyszczalni ścieków, którą również użytkuje A..
Do nowo wybudowanych rurociągów zostaną podłączone, na koszt mieszkańców: do sieci wodociągowej w miejscowości (…) - 66 budynków, wśród których nie znajdą się budynki użytkowane przez Gminę/jej jednostki organizacyjne z kolei do sieci kanalizacji sanitarnej - 11 budynków, wśród których znajdą się jedynie budynki mieszkańców, tj. nie znajdą się budynki użytkowane przez Gminę/jej jednostki organizacyjne.
Wybudowane sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowe zostają przyjęte dokumentem OT w stan Państwa majątku, następnie dokumentem PT w stan majątku zakładu budżetowego. Użytkownikiem wytworzonego majątku będzie A.
Powstała w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji infrastruktura wodociągowa i sieć kanalizacyjna będzie wykorzystywana przez Państwa wyłącznie do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Infrastruktura nie będzie wykorzystywana do świadczenia usług na rzecz jakichkolwiek gminnych jednostek budżetowych.
Otrzymają Państwo od wykonawców ww. zadań faktury, które będą dokumentowały budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wykorzystywanych tylko do działalności opodatkowanej - dla użytkowników wystawią Państwo faktury ze stawką 8% VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy będą mieli Państwo prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego wykazanej na fakturach związanych z realizacją inwestycji.
Jak wynika z powołanych przepisów prawa, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT od realizowanej inwestycji zostaną spełnione. Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane są z inwestycją, która – jak jednoznacznie Państwo wskazali – wykorzystywana będzie przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Infrastruktura nie będzie wykorzystywana do świadczenia usług na rzecz jakichkolwiek gminnych jednostek budżetowych.
Zatem będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z inwestycją. Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right