Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.340.2023.2.RG
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.
Uzupełnili go Państwo pismem z 31 maja 2023 r. (data wpływu 6 czerwca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina … realizowała w latach 2019-2020 przedsięwzięcie inwestycyjne pn. „…” z funduszy UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 11 Rewitalizacja Przestrzeni Regionalnej, Działanie 11.2 Odnowa Obszarów Wiejskich.
Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta z zarządem Województwa … w dniu 27.06.2018r.
Głównym celem projektu była poprawa warunków przestrzeni publicznej w miejscowościach A, B, C i D w celu zwiększenia jakości życia mieszkańców, aktywizacji przestrzeni publicznej dla urozmaicenia oferty gospodarczej i turystycznej oraz poprawy jakości edukacyjnej i wychowawczej dzieci Gminy ….
Cel główny projektu realizowany był poprzez następujące cele szczegółowe:
-przebudowę i rozbudowę zespołu szkół gminnych … w A - wykonanie rozbudowy Zespołu Szkół Gminnych w A o przedszkole, a także wyposażenie przedszkola w tym meble, szatnie, zabawki i pomoce dydaktyczne,
-Razem możemy więcej - modernizację i adaptację budynku dawnej szkoły w B wraz z terenem wokół budynku na miejsce aktywnego spędzania czasu - przeprowadzenie prac budowalnych oraz zagospodarowanie terenu wokół budynku: chodnik, miejsca parkingowe, plac zabaw,
-aktywizacja społeczności lokalnej poprzez kompleksową przebudowę przestrzeni publicznej w D - docieplenie budynku świetlicy w D, ocieplenie stropu i poddasza i wymiana pokrycia dachowego, a także zagospodarowanie terenu wokół budynku w tym budowa zielonej siłowni i placu zabaw,
-Z myślą o dzieciach - modernizacja budynku przedszkola w C wraz z zagospodarowaniem otoczenia - odwodnienie i elewacja budynku, zagospodarowanie terenu wokół budynku: elementy placu zabaw, ogrodzenie. chodnik i opaska wokół budynku.
Gmina .. jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu. Gmina widnieje jako nabywca towarów i usług.
Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Budynek dawnej szkoły w B wraz z zagospodarowaniem terenu oraz budynek świetlicy w D wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynku, zmodernizowane w ramach projektu „…” nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Również budynek przedszkola w A oraz budynek przedszkola w C wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynku, po realizacji projektu pn. „…” nie podlega czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Rewitalizacja budynków użyteczności publicznej w Gminie … służy poprawie jakości życia mieszkańców gminy.
W powstałym budynku przedszkola w A prowadzone są zajęcia wychowania przedszkolnego. Ponadto prowadzone są zajęcia z języka angielskiego przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą, z którą 27 lutego 2023 r. została podpisana umowa bezpłatnego użyczenia lokalu o powierzchni 35 m2.
Przedszkole w C pełni dotychczasową funkcję - prowadzone jest wychowanie przedszkolne.
W budynku dawnej szkoły w B, obecnie wykorzystywanego na potrzeby społeczności lokalnej, prowadzone są różnorakie zajęcia kulturalne, rekreacyjne, animacyjne przez 3 osoby prowadzące działalność gospodarczą na podstawie umów bezpłatnego użyczenia lokalu zawartych z datą 28.02.2023 i 24.02.2023. Powierzchnia wykorzystywana przez najemców do prowadzenia zajęć dla społeczności lokalnej nie przekracza przez każdego z nich 33 m2. Przedsiębiorcy, którzy zawarli umowy bezpłatnego użyczenia lokalu, pobierają opłaty za wyżej wymienione usługi.
Plac zabaw jest ogólnodostępny nieodpłatnie, natomiast w budynku w D prowadzona jest świetlica, zajęcia, warsztaty i spotkania lokalnej społeczności organizowane są bezpłatnie.
Obiekty placu zabaw i zielonej siłowni również są ogólnodostępne i nieodpłatne.
Pytanie
Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych w realizacją projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wójta Gminy ..., zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2022.931), Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ ponoszone przez niego wydatki (nabywane towary i usługi) nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Rewitalizacja budynków użyteczności publicznej w Gminie ... służy poprawie jakości życia mieszkańców gminy.
W powstałym budynku przedszkola w A prowadzone są zajęcia wychowania przedszkolnego. Ponadto prowadzone są zajęcia z języka angielskiego przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą, z którą 27 lutego 2023 r. została podpisana umowa bezpłatnego użyczenia lokalu o powierzchni 35 m2.
Przedszkole w C pełni dotychczasową funkcję - prowadzone jest wychowanie przedszkolne.
W budynku dawnej szkoły w B, obecnie wykorzystywanego na potrzeby społeczności lokalnej, prowadzone są różnorakie zajęcia kulturalne, rekreacyjne, animacyjne przez 3 osoby prowadzące działalność gospodarczą na podstawie umów bezpłatnego użyczenia lokalu zawartych z datą 28.02.2023 i 24.02.2023. Powierzchnia wykorzystywana przez najemców do prowadzenia zajęć dla społeczności lokalnej nie przekracza przez każdego z nich 33 m2.
Przedsiębiorcy, którzy zawarli umowy bezpłatnego użyczenia lokalu, pobierają opłaty za wyżej wymienione usługi.
Plac zabaw jest ogólnodostępny nieodpłatnie.
Natomiast w budynku w D prowadzona jest świetlica.
Zajęcia, warsztaty i spotkania lokalnej społeczności organizowane są bezpłatnie.
Obiekty placu zabaw i zielonej siłowni również są ogólnodostępne i nieodpłatne.
Wobec tego podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki kwalifikowane projektu nie służył czynnościom opodatkowanym, a w związku z tym na podstawie wskazanego wyżej przepisu nie przysługuje prawo do dokonania jego obniżenia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwa Gmina przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu wynagrodzenia.
Według art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40, ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wskazała Państwa Gmina towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Państwa Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu Państwa Gminie nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W związku z tym, Państwa Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Dodatkowe informacje
Okoliczność, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przyjęto jako element opisu sprawy i Organ nie dokonywał w tym zakresie ustaleń. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy niniejsza interpretacja traci swą aktualność.
Ponadto pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwa Gmina przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right