Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.464.2023.3.DJ
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą renty wyrównawczej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w odniesieniu do możliwości zwolnienia z opodatkowania renty dla małżonki i dzieci, o której mowa w pkt III opisu stanu faktycznego – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zwolnienia z opodatkowania rent wyrównawczych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 14 czerwca 2023 r. (wpływ 19 czerwca 2023 r.) oraz z 28 czerwca 2023 r. (wpływ 5 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych
I.
(…). Wyrokiem Sądu Wojewódzkiego (…) zostały zasądzone od (…) – Komendanta (…) odszkodowanie oraz renta uzupełniająca-wyrównawcza. (Na skutek wypadku powódka utraciła częściową zdolność do pracy i nie może osiągać zarobków jakie osiągnęłaby gdyby nie uległa wypadkowi). Na wniosek poszkodowanej wysokość renty wyrównawczej była kilkakrotnie waloryzowana w wyniku zawieranych ugód.
Rentę uzupełniająco-wyrównawczą dla poszkodowanej, Wojewódzki Sąd (…) przyznał w oparciu o art. 444 § 1 i 2 Kc w związku zadośćuczynieniem za doznaną krzywdę w oparciu o art. 445 § 1 Kc (Wyrok Sądu Wojewódzkiego (…)).
Zgodnie z Wyrokiem Sądu Wojewódzkiego (…), podmiotem, któremu zasądzono obowiązek wypłaty renty jest (…), tj. Komendant (…). Zgodnie z uzasadnieniem Sądu odpowiedzialność za doznane przez powódkę obrażenia na zasadzie art. 419 Kc ponosi Skarb Państwa w wypadkach, gdy funkcjonariuszom państwowym nie można przypisać winy. Jednym z podstawowych warunków uzasadniających dopuszczalność zastosowania tego przepisu jest ustalenie, że szkoda została wyrządzona przez funkcjonariusza przy wykonywaniu powierzonej mu czynności.
II.
(…). Wyrokiem Sądu Okręgowego (…) oraz ugodą zostało zasądzone odszkodowanie oraz renta wyrównawcza dla żony i dzieci.
Rentę uzupełniająco-wyrównawczą dla żony zmarłego oraz dzieci przyznano zgodnie z pozwem pełnomocnika w oparciu o art. 446 § 2 i 1 Kc oraz podpisaną ugodą pomiędzy żoną zmarłego a Komendą (…), tj. (…) (Ugoda zawarta przed Sądem Okręgowym (…)).
Zgodnie z ugodą zawartą przed Sądem Okręgowym (…), podmiotem, któremu zasądzono obowiązek wypłaty renty jest (…), tj. Komendant (…).
III.
W (…) wyrokiem Sądu Wojewódzkiego zasądzono odszkodowanie oraz rentę dla małżonki i dzieci za pogorszenie się sytuacji życiowej wskutek (…).
W postanowieniach sądowych (…), jak również w ugodach (…) posiadanych przez Komendę (…) brak jest informacji na temat podstaw prawnych przepisów Kodeksu cywilnego o przyznaniu renty dla żony zmarłego i dzieci, jednakże – jak doprecyzowali Państwo w uzupełnieniu podania – na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego „poszkodowani” mają zasądzone postanowieniem sądowym renty w formie ugód pozasądowych dla żony i dzieci zmarłego.
Na podstawie protokołu (…) podpisanej ugody pomiędzy małżonką zmarłego a (…) w Sądzie Wojewódzkim (…) została przyznana renta miesięczna z tytułu pogorszenia się sytuacji życiowej. W dokumentacji posiadanej przez Komendę (…) posługiwano się wyrażeniami „wyrównawcza renta odszkodowawcza”.
Zgodnie z ugodą zawartą przed Sądem Wojewódzkim (…), podmiotem, któremu zasądzono obowiązek wypłaty renty dla żony zmarłego i jej dzieci jest (…).
Na podstawie Kodeksu cywilnego poszkodowani mają zasądzone wyrokiem sądowym renty wyrównawcze.
Pytanie
Czy powyższe wypłaty rent, Komenda (…) w imieniu (…) może zaliczyć jako zwolnienie przedmiotowe z art. 21 ust. 1 pkt 3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647) oraz czy powinna wykazywać w rozliczeniu rocznym PIT wystawionym dla poszkodowanych?
W tym miejscu informuję, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest udzielenie odpowiedzi w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania renty dla małżonki i dzieci, o której mowa w pkt III opisu stanu faktycznego.
W odniesieniu do możliwości zwolnienia z opodatkowania renty uzupełniającej-wyrównawczej, o której mowa w pkt I opisu stanu faktycznego w dniu 6 lipca 2023 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr 0112-KDIL2-1.4011.423.2023.3.DJ, natomiast w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania renty wyrównawczej dla żony i dzieci, o której mowa w pkt II opisu stanu faktycznego w dniu 6 lipca 2023 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr 0112-KDIL2-1.4011.463.2023.3.DJ.
Państwa stanowisko w sprawie
Mając powyższe na uwadze Komenda (…) w imieniu (…) stoi na stanowisku, że renty zasądzone przez Sąd oraz podpisane ugody pozasądowe i sądowe powinny być zwolnione z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647).
W ocenie Wnioskodawcy powołując się na przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zasądzona wyrokiem sądowym renta wyrównawcza wypłacana przez Komendę (…) nie powinna być wykazywana w rozliczeniu rocznym PIT-11.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W art. 10 w ust. 1 powołanej ustawy określone zostały źródła przychodów, wśród których w pkt 1 wymieniono:
stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Stosownie do art. 12 ust. 7 cytowanej ustawy:
Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia (Dz. U. poz. 658).
Należy podkreślić, że definicja renty, określona w art. 12 ust. 7 komentowanej ustawy, nie ogranicza pojęcia renty wyłącznie do świadczeń rentowych wypłacanych z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Obejmuje również renty mające charakter odszkodowawczy, otrzymane na podstawie przepisów prawa cywilnego.
Zatem świadczenie to stanowi co do zasady, przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie oznacza to jednak, że wszystkie tego typu świadczenia podlegają opodatkowaniu. Niektóre z nich, wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ust. 1 ww. ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku. Jednakże korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.
W świetle art. 21 ust. 1 pkt 3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są odszkodowania w postaci renty przyznane na podstawie przepisów prawa cywilnego w razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia, otrzymane przez poszkodowanego, który utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej albo którego potrzeby zwiększyły się lub widoki powodzenia na przyszłość zmniejszyły, oraz odszkodowania w postaci renty przyznane na podstawie przepisów prawa cywilnego w razie spowodowania śmierci poszkodowanego, otrzymane przez osoby uprawnione, o których mowa w art. 446 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360, 2337 i 2339), a także miesięczne świadczenia na zapewnienie środków utrzymania, o których mowa w art. 7533 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1805, z późn. zm.).
Analizując możliwość zastosowania ww. zwolnienia należy wyjaśnić, że odszkodowanie (sposób naprawienia szkody) zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360), reguluje art. 363 § 1 ww. ustawy:
Naprawienie szkody powinno nastąpić, według wyboru poszkodowanego, bądź przez przywrócenie stanu poprzedniego, bądź przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej. Jednakże gdyby przywrócenie stanu poprzedniego było niemożliwe albo gdyby pociągało za sobą dla zobowiązanego nadmierne trudności lub koszty, roszczenie poszkodowanego ogranicza się do świadczenia w pieniądzu.
Natomiast umowa renty została zdefiniowana w art. 903 ustawy Kodeks cywilny. Zgodnie z jego treścią:
Przez umowę renty jedna ze stron zobowiązuje się względem drugiej do określonych świadczeń okresowych w pieniądzu lub w rzeczach oznaczonych tylko co do gatunku.
Stosownie do art. 444 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
W razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia naprawienie szkody obejmuje wszelkie wynikłe z tego powodu koszty. Na żądanie poszkodowanego zobowiązany do naprawienia szkody powinien wyłożyć z góry sumę potrzebną na koszty leczenia, a jeżeli poszkodowany stał się inwalidą, także sumę potrzebną na koszty przygotowania do innego zawodu.
Z przepisu art. 444 § 2 Kodeksu cywilnego wynika, że:
Jeżeli poszkodowany utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej albo jeżeli zwiększyły się jego potrzeby lub zmniejszyły widoki powodzenia na przyszłość, może on żądać od zobowiązanego do naprawienia szkody odpowiedniej renty.
Stosownie do art. 444 § 3 ww. ustawy:
Jeżeli w chwili wydania wyroku szkody nie da się dokładnie ustalić, poszkodowanemu może być przyznana renta tymczasowa.
W myśl art. 446 § 1 Kodeksu cywilnego:
Jeżeli wskutek uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia nastąpiła śmierć poszkodowanego, zobowiązany do naprawienia szkody powinien zwrócić koszty leczenia i pogrzebu temu, kto je poniósł.
Zgodnie z art. 446 § 2 ww. ustawy:
Osoba, względem której ciążył na zmarłym ustawowy obowiązek alimentacyjny, może żądać od zobowiązanego do naprawienia szkody renty obliczonej stosownie do potrzeb poszkodowanego oraz do możliwości zarobkowych i majątkowych zmarłego przez czas prawdopodobnego trwania obowiązku alimentacyjnego. Takiej samej renty mogą żądać inne osoby bliskie, którym zmarły dobrowolnie i stale dostarczał środków utrzymania, jeżeli z okoliczności wynika, że wymagają tego zasady współżycia społecznego.
Z treści sprawy, o której mowa w pkt III opisu stanu faktycznego wniosku wynika, że wyrokiem sądu zasądzono odszkodowanie oraz rentę dla małżonki i dzieci za pogorszenie się sytuacji życiowej wskutek (…). Ww. rentę zasądzono na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego.
Wątpliwość Państwa budzi kwestia, czy przedmiotowa wypłata renty korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z art. 21 ust. 1 pkt 3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym czy powinna zostać wykazana w rozliczeniu rocznym PIT.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że zakresem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęte są m.in. odszkodowania:
-mające postać renty;
-otrzymane na podstawie przepisów prawa cywilnego w razie spowodowania śmierci poszkodowanego, otrzymane przez osoby uprawnione, o których mowa w art. 446 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie wypłata ww. renty dla małżonki i dzieci, o której mowa w pkt III opisu stanu faktycznego korzysta ze zwolnienia uregulowanego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji nie mają Państwo obowiązku wykazywania wypłaty rzeczonej renty w rocznej informacji PIT-11.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right