Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.234.2023.3.KC
Opodatkowania emerytury z Niemiec stanowiącej płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutkow podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 27 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej,który dotyczy opodatkowania emerytury z Niemiec stanowiącej płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 czerwca 2023 r. (data wpływu 16 czerwca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Ma Pani 68 lat, jest emerytką i polskim rezydentem podatkowym.
Od przeszło dwóch lat pobiera Pani oprócz emerytury z ZUS również dwie emerytury z Niemiec za przepracowanie tam lat – pierwszą tzw. (…) (emerytura po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego bazująca na zebranych składkach) oraz emeryturę zakładową.
Emerytura pierwsza pochodzi z Deutsche Rentenversicherung (...), a druga z (...), jako że pracowała Pani w (...).
Od początku wiedziała Pani, że emerytura zakładowa, jako że nie pochodzi z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, podlega opodatkowaniu w kraju zamieszkania emeryta, który jest centrum jego interesów życiowych.
Natomiast, emerytura z Deutsche Rentenversicherung, jako płatność z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, jest opodatkowana tylko w Niemczech.
Pani niemieckie emerytury wpływają na konto walutowe (...) i Bank wystawił Pani PIT-11, w którym wykazał przychody z obydwu emerytur. Bank z obydwu emerytur potrącił składkę na NFZ i tylko z jednej potrącił zaliczki na podatek dochodowy.
Rozliczyła Pani PIT-36 (w systemie były już Pani dane, które zatwierdziła nie zmieniając niczego). Miała Pani do zwrotu 612 zł, jako że Pani emerytura z ZUS + 102 € z emerytury zakładowej nie przekraczają miesięcznie kwoty 2 500 zł brutto. Od emerytury zakładowej były pobierane zaliczki na podatek dochodowy, więc sumę tych zaliczek miała Pani do zwrotu.
Po około 2 tygodniach zadzwoniła Pani do Urzędu Skarbowego, aby spytać czy z Pani PIT-36 wszystko w porządku, bo chciała się Pani umówić na konkretny termin, aby móc otrzymać zaświadczenie UE/EOG, które musi Pani przedstawić do urzędu skarbowego w Niemczech, rozliczającego Pani emeryturę z Deutsche Rentenversicherung (...).
Usłyszała Pani, że w Pani PIT coś się nie zgadza, i że powinna wprowadzić korektę do PIT-36 i wykazać kwotę emerytury z DRV w pozycji 303 PIT-36 jako dochód, o który jest zwiększona podstawa obliczenia podatku do ustalenia stopy procentowej i co za tym idzie – wypełnić załącznik PIT/ZG.
Znalazła Pani w różnych źródłach, że w przypadku emerytury z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, jakim jest Deutsche Rentenversicherung, tej kwoty nie powinno się wykazywać w PIT-36, i że ta emerytura opodatkowana jest wyłącznie w państwie źródła, czyli Niemczech.
Rozmawiała Pani telefonicznie z KIS, gdzie to potwierdzono. Napisała Pani krótkie zapytanie do KIS, czy emerytura z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych ma być wykazywana w PIT-36, aby mieć to na piśmie jako ogólne wskazanie, bo z pewnością nie jest Pani jedyną osobą w takiej sytuacji. Jednakże pracownik US tłumaczył Pani, że są różne rodzaje emerytur w DRV i był nieugięty. Rozmawiała Pani również z jego przełożoną, która wymagała od Pani dokumentu, że jest to emerytura socjalna, choć miała na piśmie z tłumaczeniem na język polski, że to emerytura z Deutsche Rentenversicherung (...), czyli Niemieckiego Zakładu Ubezpieczeń Socjalnych (odpowiednik polskiego ZUS). W końcu powiedziała Pani, że ma Pani napisać pismo, że jest pewna swoich racji i złożyć ten PIT-36 bez korekty, ale w razie kontroli będzie Pani musiała zapłacić wymaganą kwotę (po wprowadzeniu korekty zamiast zwrotu 612 zł, ma Pani dopłacić 572 zł) wraz z odsetkami karnymi. Nie jest Pani ekspertem i zdecydowała się, że zapłaci te 572 zł i poprosi o wydanie indywidualnej interpretacji, skoro ogólna nie wystarcza.
Pytanie
Czy jest Pani zobowiązana do wykazania dochodów z emerytury z Deutsche Rentenversicherung (...) w PIT-36 dopóki międzynarodowa umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisana w Berlinie 14 maja 2003 r. (art. 18 ust. 2) będzie obowiązywała?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, nie jest Pani zobowiązana do wykazania dochodów z emerytury z Deutsche Rentenversicherung (...) w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36 dopóki międzynarodowa umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisana w Berlinie 14 maja 2003 r. (art. 18 ust. 2) będzie obowiązywała.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 4a ww. ustawy:
Przepisyart. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z wniosku w szczególności wynika, że ma Pani 68 lat, jest emerytką i polskim rezydentem podatkowym. Od przeszło dwóch lat pobiera Pani oprócz emerytury z ZUS również dwie emerytury z Niemiec za przepracowanie tam lat – pierwszą tzw. (…) (emerytura po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego bazująca na zebranych składkach) oraz emeryturę zakładową. Emerytura pierwsza pochodzi z Deutsche Rentenversicherung (...), a druga z (...), jako że pracowała Pani w (...). Od początku wiedziała Pani, że emerytura zakładowa, jako że nie pochodzi z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, podlega opodatkowaniu w kraju zamieszkania emeryta, którym jest centrum jego interesów życiowych. Natomiast, emerytura z Deutsche Rentenversicherung, jako płatność z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, jest opodatkowana tylko w Niemczech.
Pani wątpliwości dotyczą obowiązku wykazania w zeznaniu podatkowym dochodów z emerytury wypłacanej z Deutsche Rentenversicherung (...) – z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.
Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie – oprócz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zastosowanie znajdą również uregulowania zawarte w umowie z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90).
Stosownie do art. 18 ust. 1 ww. umowy:
Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.
Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 tejże umowy:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że emerytury i podobne świadczenia lub renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają – co do zasady – opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia (płatności) są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, bowiem wówczas, stosownie do ww. art. 18 ust. 2 umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.
Wobec powyższego, z uwagi na to, że – jak Pani wskazała – emerytura z Deutsche Rentenversicherung (...) stanowi płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, to na mocy art. 18 ust. 2 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podlega ona opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech i nie podlega opodatkowaniu w Polsce. W konsekwencji, nie jest i nie będzie Pani zobowiązana do wykazywania ww. emerytury w zeznaniu podatkowym ani uwzględniania jej do ustalenia stopy procentowej, dopóki międzynarodowa umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisana w Berlinie 14 maja 2003 r. (art. 18 ust. 2) będzie obowiązywała.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
•stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
•zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Podkreślić należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)Z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right