Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.305.2023.3.EC
Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 kwietnia 2023 r. złożył Pan wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 30 maja 2023 r. i 7 czerwca 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu 9 października 2021 r. Wnioskodawca nabył udziały w nieruchomości o nr księgi wieczystej …. (nr Rep. ………). Nieruchomość wpisana jest do rejestru zabytków pod nr …. ………... Zapłaty za ww. udziały w nieruchomości Wnioskodawca dokonał w ratach, częściowo w 2021 r., jak i również w 2022 r. W związku z tym, że jest to nieruchomość wpisana do rejestru zabytków, a zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, za datę poniesienia wydatków z tytułu zakupu udziałów w nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, uznaje się dzień zapłaty należności, Wnioskodawca chciałby potwierdzić czy należności zapłacone w 2022 r., tj. 9 wpłat po 19 500 zł =175 500 zł, tytułem zakupu udziałów w ww. nieruchomości, stanowią podstawę do skorzystania z ulgi na zabytki i możliwości odliczenia nakładów od postawy opodatkowania podatku liniowego PIT36L.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazuje, że 9 października 2021 r. nastąpiło nabycie udziałów w nieruchomości, na podstawie umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego (Rep. A ………..), która przenosiła własność nabywanych udziałów w nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy, natomiast część wpłat z tego tytułu była dokonywana w okresie od stycznia do października 2022 r. Nieruchomość jest to dom mieszkalny, stanowiący dawny pałac ……, wpisany do rejestru zabytków. Wnioskodawca nie jest w związku małżeńskim, nie ma wspólności majątkowej małżeńskiej. Nieruchomość, o której mowa we wniosku, stanowi zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c)-e) ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami i jest wpisana do rejestru zabytków pod nr ………… Ww. nieruchomość jest wpisana jest do Rejestru zabytków prowadzonego przez wojewódzkiego konserwatora zabytków dla zabytków znajdujących się na terenie województwa …... Nr wpisu do rejestru zabytków: ….. z dnia 24 lutego 1970 r., nr decyzji ………... Cała nieruchomość wpisana jest do rejestru zabytków.
W najbliższych 12 miesiącach Wnioskodawca zamierza rozpocząć prace konserwatorskie i roboty budowlane w nabytej nieruchomości. Prace będą dotyczyły: konserwacji i naprawy więźby dachowej, odtworzenia ceramicznego pokrycia dachowego, renowacji drzwi wejściowych do budynku oraz drzwi wewnętrznych posiadających oryginalną formę, odtworzenia wyglądu zewnętrznego elewacji budynku, modernizacji instalacji elektrycznej, wykonania izolacji przeciwwilgociowej. Wnioskodawca nie posiada jeszcze na ten moment pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie opisanych prac lub robót, ma natomiast opinię konserwatorską, pozytywnie opiniującą wyżej wskazany zakres prac. W związku z tym, że prace mają być dopiero rozpoczęte, Wnioskodawca nie posiada faktur wystawionych na Jego nazwisko z tytułu wykonania prac konserwatorskich/restauratorskich/budowlanych. Wydatki z tytułu odpłatnego nabycia udziału w nieruchomości nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz w formie innej ulgi podatkowej w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Nie zostaną również sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone w jakiejkolwiek formie. Odliczenie od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku (odliczenie, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ww. ustawy), nie przekroczy iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu. Wnioskodawca w 2022 r. uzyskiwał przychody (dochody) z tytułu działalności gospodarczej oraz zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych z tytułu najmu lokalu mieszkalnego (PIT-28). Wnioskodawca jest opodatkowany 19% stawką podatku liniowego z tytułu przychodów z działalności gospodarczej oraz ryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych z tytułu najmu lokalu mieszkalnego (PIT-28).
Pytanie
Czy należności zapłacone w 2022 r., tj. 9 wpłat po 19 500 zł = 175 500 zł, tytułem zakupu udziałów w ww. nieruchomości, stanowią podstawę do skorzystania z ulgi na zabytki i możliwości odliczenia nakładów od postawy opodatkowania podatku liniowego PIT-36L, w myśl art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, art. 26hb (ulga na zabytki) ma zastosowanie dla wszystkich wpłat z 2022 r., wobec czego dla nakładów poniesionych w 2022 r. tytułem zakupu udziałów w nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, przysługuje odliczenie, jednakże indywidualna interpretacja podatkowa ma na celu potwierdzenie powyższego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Z dniem 1 stycznia 2022 r. ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) został dodany art. 26hb do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).
Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), która wchodzi w życie 1 stycznia 2023 r. zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące ulgi na zabytki.
Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):
Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;
3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.
Stosownie do przepisu art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.):
Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
2)na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków;
3)(uchylony).
W myśl art. 26hb ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):
Odliczenie, o którym mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;
2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:
a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,
b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;
3)ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.
Art. 26hb ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.) stanowi, że:
Odliczenie, o którym mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;
2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.
3)(uchylony).
Stosownie do art. 26hb ust. 3 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):
Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:
1) ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;
2) ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury;
3) ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.
Z art. 26hb ust. 3 tejże ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.) wynika, że:
Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:
1) ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;
2) ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury.
3) (uchylony).
Jak stanowi art. 26hb ust. 4 ustawy:
Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:
1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;
2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
W myśl art. 26hb ust. 5 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.
Art. 26hb ust. 5 ww. ustawy uchylono wspomnianą wyżej ustawą z dnia 9 czerwca 2022 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), która weszła w życie 1 stycznia 2023 r.
Zgodnie z art. 26hb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):
Odliczenia wydatków, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.
2)ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.
Jak natomiast można wywieść art. 26hb ust. 7 tejże ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.):
Odliczenia wydatków, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1 - dokonuje się w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki;
2)ust. 1 pkt 2 - dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.
Stosownie do art. 26hb ust. 8 ustawy:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.
W myśl art. 26hb ust. 9 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:
1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;
4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Art. 26hb ust. 9 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.) stanowi, że:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:
1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;
4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:
Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:
1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043);
2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
W odniesieniu do powyższych przepisów wskazujemy, że z ulgi na zabytki mogą skorzystać członkowie wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, którzy są współwłaścicielami zabytku oraz indywidualni właściciele takich nieruchomości.
Ulga jest skierowana do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy płacą podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Ponadto z ulgi tej mogą skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na:
-wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków,
-prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków,
-odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem, że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek o charakterze remontowo – konserwatorskim.
Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, czy zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840 ze zm.):
Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 przywołanej ustawy określenia te oznaczają:
prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);
prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);
roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).
Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
1. Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania:
1) zabytki nieruchome będące, w szczególności:
a) krajobrazami kulturowymi,
b) układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,
c) dziełami architektury i budownictwa,
d) dziełami budownictwa obronnego,
e) obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,
f) cmentarzami,
g) parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,
h) miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.
W myśl art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Z kolei w art. 3 pkt 8 ustawy wskazano, że ilekroć w ustawie jest mowa o:
remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Zgodnie z art. 5 pkt 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:
Opieka nad zabytkiem sprawowana przez jego właściciela lub posiadacza polega, w szczególności, na zapewnieniu warunków: prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku.
Pod pojęciem remontu należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu jest zatem przywrócenie (odtworzenie) pierwotnego stanu technicznego rzeczy, nie zmieniające jego charakteru i funkcji, następujące w trakcie eksploatacji i wynikające z tej eksploatacji. Remont polega zatem na wykonaniu robót niezbędnych do utrzymania obiektu w odpowiednim stanie technicznym, by nie uległ on pogorszeniu z powodu eksploatacji. Za remont nie mogą być więc uznane prace, w wyniku których powstają nowe elementy.
Z opisu sprawy wynika, że 9 października 2021 r. Wnioskodawca nabył udziały w nieruchomości. Zapłaty za ww. udziały w nieruchomości Wnioskodawca dokonał w ratach, częściowo w 2021 r., jak i również w okresie od stycznia do października 2022 r. Nieruchomość, w której udziały nabył Wnioskodawca stanowi zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c)-e) ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami i jest wpisana do rejestru zabytków, prowadzonego przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. W najbliższych 12 miesiącach Wnioskodawca zamierza rozpocząć prace konserwatorskie i roboty budowlane w nabytej nieruchomości. Prace będą dotyczyły: konserwacji i naprawy więźby dachowej, odtworzenia ceramicznego pokrycia dachowego, renowacji drzwi wejściowych do budynku oraz drzwi wewnętrznych posiadających oryginalną formę, odtworzenia wyglądu zewnętrznego elewacji budynku, modernizacji instalacji elektrycznej, wykonania izolacji przeciwwilgociowej. Wnioskodawca nie posiada jeszcze na ten moment pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie opisanych prac lub robót, ma natomiast opinię konserwatorską, pozytywnie opiniującą wyżej wskazany zakres prac. W związku z tym, że prace mają być dopiero rozpoczęte, Wnioskodawca nie posiada faktur wystawionych na Jego nazwisko z tytułu wykonania prac konserwatorskich /restauratorskich/budowlanych. Wydatki z tytułu odpłatnego nabycia udziału w nieruchomości nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz formie innej ulgi podatkowej w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Nie zostaną również sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone w jakiejkolwiek formie.
Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, nie jest Pan uprawniony do skorzystania na podstawie art. 26hb ust. 1 pkt 3 ww. ustawy z odliczenia od podstawy obliczenia podatku poniesionych w 2021 r. i w 2022 r. wydatków związanych z płatnością w ratach ceny zakupu w dniu 9 października 2021 r. udziału w nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, umową sprzedaży zawartą w formie aktu notarialnego. Odliczenie wydatków z tytułu ww. ulgi na zabytki w kontekście nabycia zabytku dotyczy wydatków poniesionych po 31 grudnia 2021 r., przy czym przepis art. 26hb ust. 3 pkt 3 ww. ustawy określa, że za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności. Stosownie do art. 26hb ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przedstawionym przez Pana stanie faktycznym zadatę poniesienia wydatku na nabycie zabytku należy uznać dzień nabycia własności, tj. dzień zawarcia umowy sprzedaży przenoszącej współwłasność udziałów w nieruchomości – 9 października 2021 r., a więc nie moment płatności w 2022 r. poszczególnych rat ceny zakupu.
Ponadto, jak wynika z powołanych przepisów, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2022 r. ulga na zabytki przysługiwała m.in. na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, jednakże warunkiem skorzystania z ulgi na nabycie zabytku nieruchomego (udziału w takim zabytku), jest poniesienie przez podatnika na nabytą nieruchomość wydatków, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy – tj. wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w tym zabytku.
Przy czym, aby uznać, że wydatki podatnika są wydatkami, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy, podatnik:
-powinien posiadać pisemne pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, oraz
-być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku w momencie ponoszenia wydatku na te prace.
Zatem, w przedstawionym przez Pana stanie faktycznym nie została również spełniona przesłanka poniesienia przez podatnika na nabytą nieruchomość wydatków, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy – tj. wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w tym zabytku, gdyż jak wynika z opisu stanu faktycznego dopiero planuje Pan poniesienie wydatków na prace konserwatorskie, remontowe i roboty budowlane; nie poniósł Pan wydatków na prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz na roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ww. ustawy, udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego organ podatkowy uzna, że stan faktyczny opisany we wniosku różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ……, ul. …………, …………. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right