Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-1.4011.186.2023.2.DK
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 czerwca 2023 r. (o tej samej dacie wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (sformułowany ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Jest Pan współwłaścicielem budynku mieszkalnego na zasadzie małżeńskiej wspólnoty majątkowej. Budynek położony jest w (…). Budynek został ukończony w (…) i w tym samym roku (…) wydał pozwolenie na jego użytkowanie. Od tego czasu budynek jest użytkowany.
Budynek usytuowany jest na działce nr (…) w miejscowości (…), której jest Pan współwłaścicielem na zasadzie małżeńskiej wspólnoty majątkowej na podstawie aktu notarialnego z (…). Budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).
W budynku zainstalowany jest kocioł olejowy oraz kominek na paliwo stałe. Budynek mieszkalny był dotychczas ogrzewany przy wykorzystaniu instalacji c.o., poprzez kocioł olejowy oraz sporadycznie przez kominek (sporadyczne użytkowanie wynika ze względów praktycznych i ekologicznych).
W 2021 r. przeprowadził Pan inwestycję zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych o mocy 8,2 kW na dachu tego budynku, na co poniósł Pan wydatek w wysokości (…).
Na powyższe przedsięwzięcie została w lipcu 2021 r. na Pana nazwisko wystawiona faktura VAT przez wykonawcę, który jest podatnikiem niekorzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Fakturę opłacił Pan w całości w 2021 r. z majątku wspólnego Pana i Pana żony.
Wydatki wynikające z inwestycji dotyczącej instalacji paneli fotowoltaicznych odliczył Pan od swojego dochodu w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym za 2021 r., a w zeznaniu za rok 2022 do swojego dochodu doliczył Pan kwotę (…) w związku z otrzymanym dofinansowaniem z (…) - stąd łączne odliczenie wynosi (…).
W okresie lipiec - październik 2022 r. w budynku zamontował Pan klimatyzację z funkcją ogrzewania każdego pomieszczenia domu za kwotę (…) (brutto). Przedsięwzięcie zostało w całości zrealizowane w roku 2022 i otrzymał Pan faktury VAT wystawione w dniach (…) na Pana nazwisko przez wykonawcę, który jest podatnikiem niekorzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Na fakturach nie wykazano daty sprzedaży, należy więc przyjąć, że jest ona identyczna z datą faktury. Faktury VAT opłacił Pan w całości w roku 2022 z majątku wspólnego Pana i Pana żony.
Na zamontowany układ klimatyzacji z funkcją grzania składa się pięć jednostek wewnętrznych w systemie multi-split, po jednym w każdym z pomieszczeń użytkowych budynku z wyjątkiem łazienek i kuchni, ogrzewanych bezpośrednio elektrycznie poprzez ogrzewanie podłogowe (ze względu na komfort).
Klimatyzator funkcjonujący w trybie ogrzewania jest pompą ciepła typu powietrze-powietrze, co zostało potwierdzone przez producenta w karcie produktu. Posiada jako swoją integralną część sprężarkę charakterystyczną dla pomp ciepła, która jest ekologiczna i ekonomiczna: jej nominalny współczynnik sprawności wynosi ok. 4, czyli w standardowych warunkach pozwala uzyskać ok. 4 kWh energii cieplnej kosztem 1 kWh energii elektrycznej (na podstawie danych dostarczonych przez producenta, dostępnych w karcie produktu).
Zamontowane urządzenie klimatyzacji wykorzystuje do ogrzewania energię elektryczną pozyskaną z istniejącej instalacji fotowoltaicznej zamontowanej w 2021 r. Zaprojektowana i zainstalowana moc instalacji fotowoltaicznej 8,32 kWp przy korzystnej ekspozycji połaci dachowej w budynku typowo zapewnia ok. 7 MWh energii rocznie. Pozwala to pokryć nie tylko dotychczasowe roczne zapotrzebowanie na energię elektryczną (4,2 MWh rocznie wg rzeczywistego zużycia w latach 2020-2021), ale też zapotrzebowanie na energię cieplną szacowane na 9 MWh ciepła rocznie, co odpowiada ok. 3 MWh energii elektrycznej w warunkach zimowych (przyjmując realną sprawność ok. 3).
Ponadto system ogrzewania poprzez umieszczone w poszczególnych pomieszczeniach urządzenia pracujące jako pompy ciepła, wyposażone w czujniki temperatury i umożliwiające zdalne sterowanie, umożliwia efektywniejsze ogrzewanie, pozwalając na szybkie nagrzanie wybranych pomieszczeń w domu, co wpływa na poprawę efektywności energetycznej budynku. W efekcie, w wyniku przeprowadzonej termomodernizacji zmniejszy się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania budynku. Dzięki zasilaniu energią elektryczną wyprodukowaną przez instalację fotowoltaiczną, taki system ogrzewania pozwala na dalsze ograniczenie zużycia paliw kopalnych (oleju), poprzez zastąpienie ich odnawialnym źródłem energii. W obecnych warunkach klimatycznych (…) system nowoczesnych pomp ciepła zasilanych energią solarną jest wystarczającym źródłem ciepła przez zdecydowaną większość sezonu grzewczego. Istotnie, w sezonie zimowym 2022/2023 ogrzewanie olejowe było niezbędne jedynie przez 10 dni, a faktyczne zużycie oleju opałowego spadło o ok. 700 litrów w stosunku do lat ubiegłych.
Wydatki na opisane we wniosku przedsięwzięcie poniósł Pan w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.) i są one związane z ulepszeniem, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku mieszkalnego.
Wydatki na przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie były i nie będą:
- sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska oraz gospodarki wodnej;
- zwrócone w jakiejkolwiek formie;
- zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
- uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Źródłem Pana dochodów w roku 2022 był wyłącznie stosunek pracy oraz umowy zlecenia; dochody te opodatkowane są według skali podatkowej. Nie prowadzi Pan własnej działalności gospodarczej.
Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne związane z zakupem i montażem klimatyzacji z funkcją grzania zostało całkowicie zakończone w roku 2022. Rok 2021 był pierwszym, w jakim ponosił Pan wydatki na przedsięwzięcia termomodernizacyjne.
Łączna kwota odliczenia za zrealizowane w latach 2021 i 2022 przedsięwzięcia termomodernizacyjne, w tym wydatki związane z zakupem i montażem klimatyzacji z funkcją grzania, przekracza 53 000 zł, stąd kwota odliczenia w rozliczeniu za rok 2022 jest niższa niż koszt klimatyzacji z funkcją grzania i wynosi (…).
Audyt energetyczny budynku po wykonaniu instalacji klimatyzacji z funkcją grzania nie został wykonany, dokonano jednak opisanego wyżej szacunkowego bilansu energetycznego w oparciu o wyliczenia własne.
W odpowiedzi na wezwanie tut. organu uzupełnił Pan ponadto wniosek poprzez doprecyzowanie i udzielenie następujących informacji:
Wydatki na zakup i montaż systemu klimatyzacji z funkcją grzania odliczył Pan w ramach ulgi termomodernizacyjnej w rozliczeniu za rok podatkowy 2022 w przekonaniu, że Pana stanowisko w przedmiotowej sprawie jest poprawne.
Na moment dokonywania rozliczenia był Pan i nadal jest współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa we wniosku.
Wydatki na zakup i montaż systemu klimatyzacji z funkcją grzania zostały w całości poniesione z majątku wspólnego Pana i Pana żony, natomiast faktury zostały wystawione na Pana nazwisko.
Pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Czy zakup i montaż w/w urządzeń może Pan odliczyć od swojego dochodu w rozliczeniu za rok 2022 w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
Pana stanowisko w sprawie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Uważa Pan, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej może Pan odliczyć zakup i montaż opisanych wyżej urządzeń klimatyzacyjnych z funkcją grzania. Urządzenie klimatyzacyjne z funkcją grzania jest pompą ciepła powietrze-powietrze, a pompy ciepła wymienione są w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 273 ze zm.).
W odpowiednim układzie urządzenia takie mogą służyć do ogrzewania jako jedyne źródło ciepła niemal przez cały sezon grzewczy i w taki sposób są wykorzystywane w Pana domu. Już na etapie projektowania instalacji fotowoltaicznej wykorzystanie klimatyzatorów pracujących jako pompy ciepła zostało uwzględnione w bilansie mocy, stanowią więc one element spójnego, ekologicznego i ekonomicznego systemu ogrzewania. W porównaniu z tradycyjnym ogrzewaniem olejowym system ten pozwala na zmniejszenie zapotrzebowania na energię, a ponadto w połączeniu z wcześniej zainstalowanym układem fotowoltaicznym umożliwia zamianę źródeł energii wykorzystywanych w domu na odnawialne, spełniając tym samym kryteria art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz.U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.), do której odsyła art. 5a pkt 18c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.)
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym – oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).
Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 682):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy stanowi, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym – oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):
Użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 273).
Zgodnie z tym rozporządzeniem odliczeniu podlegają wydatki na:
1.Materiały budowlane i urządzenia:
1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z osprzętem;
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
2. Usługi:
1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2) wykonanie analizy termograficznej budynku;
3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
11) montaż kolektora słonecznego;
12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13) montaż instalacji fotowoltaicznej;
14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w tym poniesionych na modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Art. 26h ust. 4 ustawy stanowi:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Jak wynika z art. 26h ust. 6 ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Z kolei zgodnie z art. 26h ust. 8 ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W myśl art. 26h ust. 9 ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
W tym miejscu zauważyć należy, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 11 została wskazana pompa ciepła wraz z osprzętem. Natomiast w części 2 w punkcie 10 wskazano montaż pompy ciepła.
Tym samym prawo do ulgi termomodernizacyjnej będzie przysługiwało, jeżeli podatnik w ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków poniósł wydatki na zakup i montaż klimatyzacji, która jest pompą ciepła lub ma wbudowaną pompę ciepła oraz wykaże związek poniesionego wydatku z ww. przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że:
1. Jest Pan współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego na zasadzie małżeńskiej wspólnoty majątkowej. Budynek ten został oddany do użytkowania w (…) i od tego czasu jest użytkowany.
2. W 2022 r. zrealizował Pan przedsięwzięcie termomodernizacyjne polegające na zakupie i montażu układu klimatyzacji z funkcją grzania, która jest pompą ciepła typu powietrze-powietrze, o której mowa w pkt 1 poz. 11 załącznika do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
3. Zamontowane urządzenie klimatyzacji wykorzystuje do ogrzewania energię elektryczną pozyskaną z istniejącej instalacji fotowoltaicznej zamontowanej w 2021 r. Ponadto system ogrzewania poprzez umieszczone w poszczególnych pomieszczeniach urządzenia pracujące jako pompy ciepła umożliwia efektywniejsze ogrzewanie, co wpływa na poprawę efektywności energetycznej budynku. W wyniku przeprowadzonej termomodernizacji zmniejszyło się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania budynku, w tym paliw kopalnych (oleju opałowego).
4. Za ww. zrealizowane przedsięwzięcie zostały wystawione w 2022 r. faktury na Pana nazwisko, które opłacił Pan z majątku wspólnego Pana i Pana żony. Faktury te wystawił podatnik niekorzystający ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
5. Poniesione wydatki nie zostały sfinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej ani zwrócone w jakiejkolwiek innej formie. Nie zostały i nie zostaną również zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych.
6. Kwota odliczenia ww. wydatków w rozliczeniu za 2022 r. uwzględnia przeprowadzone i odliczone przez Pana w 2021 r. przedsięwzięcie termomodernizacyjne polegające na zakupie i montażu paneli fotowoltaicznych, w związku z tym nie przekroczy limitu 53 000 zł.
7. W 2022 r. uzyskał Pan dochód opodatkowany według skali podatkowej.
Biorąc pod uwagę zacytowane przepisy i powyższe wyjaśnienia oraz przedstawiony przez Pana stan faktyczny należy uznać, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pan prawo w zeznaniu podatkowym za 2022 r. odliczyć od podstawy obliczenia podatku poniesione w 2022 r. wydatki na zakup i montaż układu klimatyzacji z funkcją grzania, która jest pompą ciepła – do wysokości przysługującego limitu.
Jednocześnie należy wskazać, że stosownie do art. 26h ust. 8 ww. ustawy w przypadku, gdy podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzyma zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zakres interpretacji indywidualnej, zdeterminowany jest przede wszystkim przedstawionym przez Pana opisem stanu faktycznego, jak i Pana własnym stanowiskiem w sprawie. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm. – dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right