Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.365.2023.4.AD

Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

Stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 6 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z tzw. ulgi na zabytki. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 22 czerwca 2023 r. oraz z 27 czerwca 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą głównie usługi projektowe. W 2021 r. nabył Pan nieruchomość wraz z żoną położoną w A, na potrzeby Pana działalności gospodarczej. Nieruchomość jest zabytkiem i jest wpisana do gminnej ewidencji zabytków. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w 2022 r. jako współwłaściciel zabytkowej nieruchomości na podstawie zezwolenia od (...) Konserwatora Zabytków i z wraz z jego zaleceniami dokonał Pan prac remontowych udokumentowanych fakturami VAT w powyższej nieruchomości. W rozliczeniu rocznym za 2022 r. skorzystał Pan z ulgi na zabytki, która zezwala na pomniejszenie podstawy opodatkowania o wydatki poniesione na prace remontowe zgodnie z ustawą. W trakcie czynności sprawdzających prowadzonych przez Urząd Skarbowy w A. co do zwrotu podatkowego za 2022 r. wynikającego z korzystania z tejże ulgi, zakwestionowano możliwość wypłaty zwrotu z uwagi, że nie nabył Pan tejże nieruchomości w 2022 r., a jedynie wydatki ma Pan z tego roku na renowację (prace budowlane). Na tej podstawie ulga na zabytek za 2022 r. Panu się nie należy, mimo że jest Pan jej współwłaścicielem. Konserwator wydał na piśmie zgodę na przeprowadzenie prac remontowych, wydał też zalecenia konserwatorskie, a poniesione wydatki są udokumentowane fakturami Vat.

Uzupełnienie wniosku

W uzupełnieniu wniosku podaje Pan, że:

-na 2022 r. wybrał jako formę opodatkowania podatek liniowy;

-w odniesieniu do poniesionych wydatków remontowych, wszystkie faktury wystawione na prace zostały wystawione przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku;

-prace remontowe zostały przeprowadzone w ramach robót budowlanych, które spełniają definicję robót budowlanych w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, tj. są to roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku;

-nie otrzymał żadnych zwrotów poniesionych w 2022 r. wydatków na prace remontowe;

-nie odliczał wydatków związanych z pracami remontowymi dodatkowo w innym zeznaniu niż wskazanym we wniosku;

-prace remontowe przeprowadzone w 2022 r. nie wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.

Pytanie

W uzupełnieniu wniosku z 22 czerwca 2023 r. sformułował Pan następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 26hb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mam prawo do skorzystania z tzw. ulgi na zabytki w roku podatkowym 2022 przysługującej mi, jako podatnikowi, który poniósł wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy nieruchomości będącej zabytkiem, jeżeli jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku?

W ww. uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że przedmiotem Pana wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest możliwość skorzystania z tzw. ulgi na zabytki z tytułu przeprowadzonych prac remontowych w 2022 r.

Pana stanowisko w sprawie

Przedstawiając własne stanowisko w uzupełnieniu z 22 czerwca 2023 r. podaje Pan, że Pana zdaniem, ma Pan prawo do skorzystania w 2022 r. z tzw. ulgi na zabytki przewidzianej w art. 26hb ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ odliczenie przysługuje w stosunku do dochodów opodatkowanych według skali podatkowej, liniowej (art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych).

Odliczenie, o którym mowa w:

-ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

-ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót;

-odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług;

-odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - dokonuje się w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.

Z uwagi na powyższe wyjaśnienia wnosi Pan ponownie o rozpatrzenie wniosku z 6 czerwca 2023 r. o wydanie Interpretacji indywidualnej w zakresie prawa podatkowego od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan w ww. uzupełnieniu jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy wskazać, że w związku z tym, że przedmiotem Pana wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest możliwość skorzystania z tzw. ulgi na zabytki z tytułu przeprowadzonych prac budowlanych w 2022 r., przepisami mającymi zastosowanie na gruncie przedstawionej we wniosku sprawy są przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) w brzemieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.

Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków.

W myśl art. 26hb ust. 2 pkt 2 cytowanej na wstępie ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków.

Jak stanowi art. 26hb ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury.

Na podstawie art. 26hb ust. 4 pkt 2 powołanej na wstępie ustawy:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 26hb ust. 6 powołanej na wstępie ustawy:

Małżonkowie, między którymi istnieje współwłasność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.

Stosownie do art. 26hb ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.

Z kolei w myśl art. 26hb ust. 8 ww. ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

Przy czym zgodnie z art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi natomiast art. 26hb ust. 10 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Jednocześnie w myśl art. 26hb ust. 11 cytowanej ustawy:

W przypadku skorzystania z odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1, stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie stosuje się.

Z kolei art. 26hb ust. 12 pkt 4 przedmiotowej ustawy stanowi, że:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji robót budowlanych dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz. U. z 2022r. poz. 840 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 8 przywołanej ustawy określenie roboty budowlane oznacza:

Roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku.

W myśl art. 3 pkt 7 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Mogą z niej skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki m.in. na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

Przy czym w przypadku wydatków na prace budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:

być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,

posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków,

posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Jednocześnie podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

-dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

-odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,

-wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,

-wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.

Ponadto wskazać należy, że małżonkowie we wspólności majątkowej mogą odliczyć ulgę w częściach w dowolnie ustalonej przez siebie proporcji. Przy czym, dla zastosowania ulgi nie ma znaczenia, na którego ze współmałżonków zostały wystawione faktury VAT potwierdzające poniesione wydatki – każdy z małżonków może je odliczyć w zeznaniu podatkowym w ustalonej proporcji.

W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu/przychodu podatnika jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie/przychodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że podatnik, który poniesie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym, może odliczyć 50% tych wydatków od podstawy opodatkowania, z tytułu ulgi na zabytki. Musi jednak spełnić wszystkie warunki do skorzystania z tej ulgi przedstawione powyżej, w tym musi posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionego wniosku wynika, że:

na 2022 r. wybrał Pan jako formę opodatkowania podatek liniowy;

w 2021 r. nabył Pan wraz z żoną nieruchomość położoną w A. na potrzeby Pana działalności gospodarczej. Nieruchomość jest zabytkiem i jest wpisana do gminnej ewidencji zabytków;

w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w 2022 r. jako współwłaściciel zabytkowej nieruchomości na podstawie zezwolenia od (...) Konserwatora Zabytków i z wraz z jego zaleceniami dokonał Pan robót budowlanych;

konserwator wydał na piśmie zgodę na przeprowadzenie prac remontowych, wydał też zalecenia konserwatorskie;

w odniesieniu do poniesionych wydatków remontowych, wszystkie faktury wystawione na prace remontowe zostały wystawione przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku;

prace remontowe zostały przeprowadzone w ramach robót budowlanych, które spełniają definicję robót budowlanych w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, tj. są to roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku;

nie otrzymał Pan żadnych zwrotów poniesionych w 2022 r. wydatków na prace remontowe;

nie odliczał Pan wydatków związanych z pracami dodatkowo w innym zeznaniu niż wskazanym we wniosku;

prace przeprowadzone w 2022 r. nie wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że ma Pan prawo w ramach tzw. ulgi na zabytki do odliczenia w zeznaniu rocznym za 2022 r. poniesionych wydatków na opisaną we wniosku nieruchomość.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. J. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. J. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00