Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.150.2023.3.MK
Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych do PKWiU 74.90.20.0 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 14 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 29 maja 2023 r. (wpływ 30 maja 2023 r.) oraz z 12 czerwca 2023 r. (wpływ 12 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu niezależnie od miejsca osiągania dochodów.
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej od 1 lutego 2023 r. Wnioskodawca nie jest wspólnikiem żadnej spółki.
Wnioskodawca osiąga przychody z działalności gospodarczej i opodatkowuje je ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 1.02.2023 r. Wnioskodawca złożył w terminie za pośrednictwem CEiDG naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu względem miejsca zamieszkania oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przychody z działalności gospodarczej Wnioskodawcy w 2022 r. nie przekroczyły limitu 2 mln EUR i nie przekroczą również limitu 2 000 000 euro w 2023 r., jak i w latach kolejnych. Do działalności Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca nie uzyskał i nie uzyskuje przychodów z usług świadczonych na rzecz byłego ani obecnego pracodawcy. Wnioskodawca nie zamierza również świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Usługi są świadczone na rzecz jednego zleceniodawcy.
Na podstawie zawartej umowy ze zleceniodawcą i zgodnie z jej treścią Wnioskodawca świadczy usługi jako Scrum Master na zasadach szczegółowo opisanych w załączniku Nr 1 do Umowy. Wnioskodawca nie ma innych przychodów i nie świadczy innych usług poza opisanymi poniżej. Zgodnie z tym załącznikiem usługi obejmują wykonywanie funkcji i zadań Scrum Mastera polegających na wspieraniu przydzielonego zespołu składającego się z Developerów i Product Ownera w procesie wytwarzania oprogramowania poprzez stosowanie praktyk opisanych w metodyce Scrum i polegają one w szczególności na:
1)stworzeniu zespołowi warunków do terminowej dostawy uzgodnionych produktów w tym udzielanie instrukcji członkom zespołu, na czym polega samozarządzanie i interdyscyplinarność w formie np. konsultacji ustnych, przygotowywania pisemnych (w tym korespondencja e-mailowa), oświadczeń, zaleceń, obliczeń, wskazówek lub zaleceń;
2)zachęcaniu do pełnego uczestnictwa członków zespołu w ramach określonych ról, obowiązków i uprawnień w tym usprawnianie komunikacji, pobudzanie dyskusji i budowanie poczucia współodpowiedzialności biznesowej wśród członków zespołów;
3)zapewnieniu, że iteracyjny proces rozwoju produktu jest odpowiednio ukierunkowany i kontrolowany w tym dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia scrumowe się odbywały, były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych;
4)kontrolowaniu backlogu Sprintu;
5)zapewnieniu, że wszystkie czynności związane z testowaniem i przeglądami są odpowiednio zaplanowane i przeprowadzone;
6)zarządzaniu ryzykiem i problemami na poziomie Sprintu; eskalacja do kierownika produktu/kierownika projektu w zależności od potrzeb oraz usuwanie przyczyn ograniczających postępy Scrum Teamu;
7)współpracy z kierownikiem produktu/kierownikiem projektu przy określaniu zakresu i celów projektu w tym pomaganie znajdować techniki pozwalające na skuteczne określenie celu Produktu oraz dbanie o Product Backlog;
8)codziennym monitorowaniu postępów zespołu, w tym w formie przygotowywania analiz, prognoz i prezentacji;
9)umożliwieniu sprawnej komunikacji z kierownikiem produktu/kierownikiem projektu;
10)organizacji codziennych spotkań Scrum („daily”, „standup”) w sposób zwarty i skoncentrowany na przedmiocie;
11)zapewnieniu regularnych przeglądów sprintów i retrospektyw;
12)respektowaniu i współpracy przy wypracowaniu wewnętrznych standardów projektowych Zleceniodawcy w tym przedstawianie wniosków i sugestii z uzasadnieniem i praktycznymi poradami;
13)szkoleniu organizacji i wspieranie ją w procesie wdrażania Scruma;
14)spotkaniach z wyznaczonymi klientami, gdy jest to potrzebne, i przeprowadzanie wstępnej oceny problematycznej sytuacji w tym zbieranie informacji o biznesie klienta za pomocą różnych metod (wywiady, ankiety, czytanie raportów itp.).
Wnioskodawca jako Scrum Master jest osobą zaangażowaną w proces wytwarzania oprogramowania, ale nie piszącą kodu. Wnioskodawca nie posiada wiedzy i umiejętności w zakresie pisania kodu i choćby z tego względu do jego obowiązków nie należy żadne doradzanie merytoryczne w zakresie wytwarzania oprogramowania. Wnioskodawca wspólnie z Developerami i Product Ownerem wpływa na rozwój komponentów aplikacji, za które odpowiada zespół. To developerzy piszą kod. Product Owner decyduje o kolejności, w jakiej zespół pracuje nad poszczególnymi funkcjonalnościami aplikacji. Rolą Scrum Mastera jest wspieranie całego tego procesu poprzez praktyki opisane w metodyce Scrum.
Według oficjalnego polskiego tłumaczenia przewodnika po metodyce Scrum: (...). To grupa profesjonalistów skupionych na pojedynczym celu określanym jako wytworzenie określonego produktu w ramach usług. Zgodnie z opisem roli z oficjalnego polskiego tłumaczenia przewodnika po metodyce Scrum do zadań Scrum Mastera należy:
-instruowanie członków zespołu, na czym polega samozarządzanie i interdyscyplinarność;
-sprawianie, że przyczyny ograniczające postępy Scrum Teamu zostają usunięte;
-dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia scrumowe się odbywały, były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych;
-pomaganie w wprowadzaniu empirycznego podejścia do planowania pracy nad produktem w złożonym środowisku;
-wspomaganie współpracy z interesariuszami, kiedy zostanie o to poproszony lub kiedy zachodzi taka potrzeba;
-pomaganie pracownikom i interesariuszom w zrozumieniu oraz stosowaniu empirycznego podejścia do złożonych problemów.
Dla lepszego zobrazowania podziału zadań i kompetencji w Scrum Team należy wskazać, że co do zasady model zespołu w Scrumie jest zaprojektowany tak, aby zoptymalizować elastyczność, kreatywność i produktywność. Zespół Scrumowy realizuje prace całkowicie we własnym zakresie, opierając się wyłącznie na narzędziach programistycznych (środowiska programowania, biblioteki, środowiska baz danych), bez wykorzystania gotowych rozwiązań. Innymi słowy, proces ten obejmuje zdefiniowanie wymogów biznesowych, zaprojektowanie modułów (funkcjonalności) rozwiązania, programowanie, testowanie rozwiązania i wprowadzanie poprawek.
Poszczególne osoby wchodzące w skład Zespołu pełnią następujące role:
·Właściciel Produktu (ang Prduct Owner) - jest odpowiedzialny za maksymalizację wartości produktu dostarczanego do klienta i pracy Zespołu Deweloperskiego oraz zarządza Backlogiem Produktu (ang. Product Backlog), tj. zestawem wymagań realizowanych przez Zespół Deweloperski. Pojęcie zarządzania Backlogiem Produktu mieści w sobie:
-jasne artykułowanie elementów Backlogu Produktu;
-ustalanie kolejności elementów Backlogu Produktu w sposób pozwalający osiągać założone cele i misje;
-optymalizowanie wartości pracy wykonywanej przez Zespół Deweloperski;
-zapewnianie, że Backlog Produktu jest dostępny, przejrzysty oraz jasny dla wszystkich, a także, że dobrze opisuje to, czym Zespół Scrumowy będzie się zajmował w dalszej kolejności, tj. w kolejnych sprintach;
-zapewnianie, że Zespół Deweloperski rozumie elementy Backlogu Produktu w wymaganym stopniu, tj. w stopniu zapewniającym maksymalizację wartości produktu.
Właściciel Produktu nie jest zatem jedynie sprzedawcą rozwiązania, czy osobą pełniącą funkcje łącznikowe z klientem, lecz raczej osobą odpowiedzialną za to, by projektowane rozwiązanie jak najlepiej spełniło oczekiwania klienta. Pełni przy tym istotną rolę w zdefiniowaniu tych wymagań oraz ich implementacji przez Zespół Deweloperski, wnosząc istotny wkład w ostateczny kształt opracowywanego rozwiązania.
·Scrum Master - jest odpowiedzialny za to, by metodyka Scrum była rozumiana i prawidłowo stosowana. Scrum Masterzy dokonują tego poprzez zapewnienie, że Zespół Projektowy stosuje się do założeń teorii Scruma, jego praktyk i reguł.
Główne obszary kompetencji Wnioskodawcy jako Scrum Mastera można zgrupować w trzy zakresy które obejmują :
·wspieranie Product Ownera - m.in. pomaganie (ale nie rozumiane jako wyręczanie) w zarządzaniu Product Backlogiem, tworzeniu zrozumiałych elementów Product Backloga, pomaganie zrozumieć podejście empiryczne w procesie tworzenia produktów, wspiera proces planowania rozwoju produktu;
·wspieranie Zespołu Deweloperskiego - m.in. usuwanie wszelkich przeszkód Zespołu (np. zapewniając dostępność środowiska testowego lub potrzebnych urządzeń), wspieranie samoorganizację, pomaganie zrozumieć międzyfunkcjonalność zespołu, moderowanie spotkań, jeśli zachodzi taka potrzeba, pomaganie zrozumieć Scruma oraz zasady i wartości zwinnego wytwarzania oprogramowania;
·wspieranie organizacji - m.in. pomaganie zrozumieć Scruma pracownikom organizacji, przeprowadzanie procesów wdrażania Scruma, wspieranie zrozumienia empirycznego rozwijania produktów, inicjowanie działania zwiększającego produktywność Zespołu Scrumowego oraz organizacj.
Obowiązki Scrum Mastera w tych obszarach mogą osiągać różne natężenie w zależności od projektu i organizacji. Dla lepszego zobrazowania czym zajmuje się w praktyce Scrum master, można odnieść się do funkcjonujących na rynku innych usług:
·usługi zarządzania - Scrum nie jest metodą zarządczą, a Scrum Master to tzw. "servant leader" - który nie zarządza zespołem, ani projektem (nie zarządza harmonogramami, kosztami, itp.), Scrum Master uczy członków zespołu samoorganizacji oraz samozarządzania,
·zarządzanie produkcją - Scrum Master zajmuje się jedynie procesem Scrum poprzez podejście do rozwiązywania złożonych problemów - nie posiada profesjonalnej wiedzy dotyczącej procesu produkcji i tym samym nie jest w stanie doradzać w kwestii procesów produkcyjnych. Może jedynie wspierać zespół i Product Ownera stosując metody motywujące, jak również wspierać w zakresie samoorganizacji,
·doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej - metoda Scrum nie ma nic wspólnego z doradztwem dotyczącym prowadzenia działalności gospodarczej, z uwagi na brak wiedzy, profesjonalnej w zakresie rozwiązań technicznych i profesjonalnych, co za tym idzie, jako Scrum Master nie może doradzać w tych kwestiach.
Ponadto w piśmie z dnia 29 maja 2023 r. Wnioskodawca odpowiedział na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:
a)jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Panią czynności, których dotyczy zadane przez Panią pytanie (prosimy podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?
Odpowiedź: w odpowiedzi na wezwanie do wskazania podstawowej klasyfikacji wskazuje: "PKWiU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej nieskalsyfikowane." Po rak kolejny za wnioskiem wskazuje, że oceny tej Wnioskodawca dokonał samodzielnie. Wnioskodawca jednocześnie dodaje, że powyższe klasyfikacje mają jedynie charakter pomocniczy i nie stanowią oceny Wnioskodawcy odnośnie klasyfikacji usług będących przedmiotem interpretacji według klasyfikacji PKWIU.
W ocenie Wnioskodawcy określenie właściwego PKWiU przez Organ jest elementem oceny prawnej, gdyż symbole PKWiU są wskazane bezpośrednio w przepisach, które to podlegają interpretacji. Zgodnie z orzeczeniami NSA np. wyrok NSA z 16 stycznia 2020 r., II FSK 358/18, LEX nr 2798599 „Nie może być powodem odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji to, że sprawa wymaga ponadto dokonania oceny prawnej na gruncie przepisów niebędących przepisami prawa podatkowego (uregulowań wynikających z Kodeksu cywilnego, czy też z Prawa budowlanego). Nie można obowiązku udzielania przez organ podatkowy pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawężać wyłącznie do ustaw zawierających w tytule pojęcie prawa podatkowego, ponieważ nie tylko w tych ustawach uregulowano elementy, od których zależy opodatkowanie i jego wysokość. Pod pojęciem prawa podatkowego należy więc rozumieć wszelkie normy prawne, które regulują elementy konstrukcyjne, to jest podmiotowe i przedmiotowe podatku, zatem także normy prawne nieznajdujące się w ustawach podatkowych”.
Konkludując określenie właściwego PKWiU przez Organ jest elementem oceny prawnej, gdyż symbole PKWiU są wskazane bezpośrednio w przepisach, które to podlegają interpretacji.
b)czy Pani działalność spełnia warunki definicji działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: tak spełnia.
c)czy do wykonywanej przez Panią działalności mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: nie mają zastosowania.
d)którego roku podatkowego/lat podatkowych dotyczy Pani wniosek?
Odpowiedź: roku 2023 i następnych lat.
e)Czy wykonywane przez Panią usługi są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1)?
Odpowiedź: w ocenie Wnioskodawcy nie są.
f)Czy uzyskuje Panią przychody ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02)?
Odpowiedź: w ocenie Wnioskodawcy nie.
Pismem z dnia 12 czerwca 2023 r. ponownie doprecyzowała Pani opis sprawy poprzez odpowiedź na wezwanie z dnia 1 czerwca 2023 r., w którym wskazała Pani, że wniosek dotyczy zarówno stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego.
Pytanie
Czy przychody z tytułu świadczonych usług w roli Scrum Mastera, w świetle przedstawionego stanu faktycznego mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy przychód z działalności usługowej opisanej we wniosku może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa ma zastosowanie do niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnicy mają uprawnienie do korzystania z tej formy opodatkowania, o ile zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro. Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
I tak zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona),
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona),
e)(uchylona),
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;
-8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Świadczone usługi w ocenie Wnioskodawcy nie są doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie są związane z oprogramowaniem, (PKWiU ex 62.01.1), nie są objęte grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU "61.01.2"), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), nie są związane z doradztwem w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W ocenie Wnioskodawcy nie świadczy on usług związanych z: wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line. Opisane we wniosku usługi nie są związane z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).
W ocenie Wnioskodawcy usługi przez niego świadczone nie są usługami związanymi z oprogramowaniem. Usługi opisane we wniosku, wykonywane jako Scrum Master, nie są związane z tworzeniem oprogramowania, sprzedażą oprogramowania i przenoszeniem praw autorskich do niego, czy też instalowaniem oprogramowania.
W ocenie Wnioskodawcy jego usługi mieszczą się w grupowaniu :
-PKWiU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz
-PKWiU 85.59.19.0 Prowadzenie szkoleń i warsztatów z zakresu metod zwinnego wytwarzania produktu, oraz
-PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego
Przy czym oceny tej Wnioskodawca dokonał samodzielnie. Wnioskodawca jednocześnie dodaje, że powyższe klasyfikacje mają jedynie charakter pomocniczy i nie stanowią oceny Wnioskodawcy odnośnie klasyfikacji usług będących przedmiotem interpretacji według klasyfikacji PKWIU.
W ocenie Wnioskodawcy określenie właściwego PKWiU przez Organ jest elementem oceny prawnej, gdyż symbole PKWiU są wskazane bezpośrednio w przepisach, które to podlegają interpretacji., Zgodnie z orzeczeniami NSA np. wyrok NSA z 16 stycznia 2020 r., II FSK 358/18, LEX nr 2798599 "Nie może być powodem odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji to, że sprawa wymaga ponadto dokonania oceny prawnej na gruncie przepisów niebędących przepisami prawa podatkowego (uregulowań wynikających z Kodeksu cywilnego, czy też z Prawa budowlanego). Nie można obowiązku udzielania przez organ podatkowy pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawężać wyłącznie do ustaw zawierających w tytule pojęcie prawa podatkowego, ponieważ nie tylko w tych ustawach uregulowano elementy, od których zależy opodatkowanie i jego wysokość. Pod pojęciem prawa podatkowego należy więc rozumieć wszelkie normy prawne, które regulują elementy konstrukcyjne, to jest podmiotowe i przedmiotowe podatku, zatem także normy prawne nie znajdujące się w ustawach podatkowych".
Konkludując określenie właściwego PKWiU przez Organ jest elementem oceny prawnej, gdyż symbole PKWiU są wskazane bezpośrednio w przepisach, które to podlegają interpretacji.
Dodatkowo należy wskazać, że zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. z 2015.1676 z dnia 2015.10.23), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny dla "usług związanych z oprogramowaniem" wskazana jest następująca charakterystyka: "klasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem" obejmuje pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania. Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych, pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Mając na powyższe w ocenie Wnioskodawca jego zakres obowiązków wykonywanych, jako Scrum Master, nie wpisuje się w przytoczoną powyżej definicję usług związanych z oprogramowaniem i doradztwem w tym zakresie. Wnioskodawca nie projektuje ani nie pisze kodu związanego z oprogramowaniem, nie poprawia błędów aplikacji, ani nie dopisuje do nich funkcji.
Konkludując zdaniem Wnioskodawcy usługi opisane we wniosku wykonywane, jako Scrum Master są opodatkowane według 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego, ponieważ nie są to usługi wprost wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b przedmiotowej ustawy. Z tego powodu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a przytaczanej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, w stosunku do przychodów z tych usług, powinien wynosić 8,5% przychodów z działalności usługowej.
Wnioskodawca wskazuje, że identyczne stanowisko zajmował już Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w następujących przykładowych interpretacjach indywidualnych:
-z 16 kwietnia 2021 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.32.2021.2.MD,
-z 16 lipca 2021 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.474.2021.2.MB,
-z 27 września 2021 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.506.2021.1.JG,
-czy też z 30 listopada 2021 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.690.2021.1.AS,
-czy też z dnia 25 stycznia 2022 r. sygn. 113-KDIPT2-1.4011.1123.2021.2.MAP,
-8 grudnia 2022 r. sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.841.2022.2.MGR,
-11 marca 2022 r. sygn. 0114- KDIP2-2.4011.179.2022.1.AP,
-16 stycznia 2023 r. 0113-KDIPT2-1.4011.946.2022.2.RK,
-8 grudnia 2022 r. 0113-KDIPT2-1.4011.841.2022.2.MGR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania wformie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:
-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b tej ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Natomiast, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani od 1 lutego 2023 r. jednoosobową działalność gospodarczą i od początku prowadzenia działalności wybrała Pani ryczałt jako formę opodatkowania. Ponadto, złożyła Pani w terminie za pośrednictwem CEiDG naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego względem miejsca zamieszkania oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przychody z Pani działalności gospodarczej w 2022 r. nie przekroczyły limitu 2 000 000 mln euro i nie przekroczą również tego limitu w 2023 r., jak i w latach kolejnych. Pani działalność spełnia warunki definicji działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do Pani działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8. Nie uzyskała Pani i nie uzyskuje przychodów z usług świadczonych na rzecz byłego ani obecnego pracodawcy. Nie zamierza Pani również świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
W ramach prowadzonej działalności świadczy Pani usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, tj. świadczy Pani usługi jako Scrum Master. Usługi te obejmują wykonywanie funkcji i zadań Scrum Mastera polegających na wspieraniu przydzielonego zespołu składającego się z Developerów i Product Ownera w procesie wytwarzania oprogramowania poprzez stosowanie praktyk opisanych w metodyce Scrum.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej ze świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, są opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
·Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
·Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji wskazujemy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right