Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.946.2022.2.RK
Stawka ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
§w zakresie klasyfikacji PKWiU 85.59.19.0 – nieprawidłowe,
§w pozostałym zakresie – prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 19 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 grudnia 2022 r. (wpływ 21 grudnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej od 6 maja 2014 r.
Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 oraz 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatek dochodowy od 1 stycznia 2015 r. opłaca Pan na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego. Podkreśla Pan, że do Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a w roku poprzedzającym 2022 r. uzyskał Pan przychody z działalności prowadzonej samodzielnie nieprzekraczające 2 000 000 mln euro.
Jednocześnie nie prowadził Pan działalności w formie spółki.
Nie uzyskał Pan przychodów z usług świadczonych na rzecz byłego, ani obecnego pracodawcy. Jak również nie zamierza Pan świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Pana usługi są świadczone na rzecz jednego zleceniodawcy.
Pomiędzy Panem a Zleceniodawcą nie istnieją powiązania. Nie jest Pan wspólnikiem, nie pełni Pan funkcji zarządczych w Spółce na rzecz której świadczy usługi w ramach jednoosobowej działalności. Uzyskuje Pan przychody tylko i wyłącznie z prowadzonej działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o wpis do CEIDG. Dla celów podatku dochodowego prowadzi Pan ewidencję przychodów. Jednocześnie Pana działalność nie korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług. Obecnie opodatkowuje Pan swoje przychody stawką 8,5%.
W 2021 r. korzystał Pan ze zryczałtowanej formy opodatkowania działalności, tj. stosował stawkę 8,5%, gdyż świadczone usługi były zaklasyfikowane do PKWiU 62.02.30.0.
Począwszy od 13 grudnia 2021 r., na mocy nowej umowy o świadczenie usług informatycznych powierzono Panu wykonanie zadań na rzecz klienta w zakresie projektów klienta w roli ... jest liderem tzw. zespołu Scrum, złożonego z ekspertów IT o różnych kompetencjach, wytwarzającego kompletne aplikacje i technologie informatyczne (produkty), zgodnie z zasadami metodologii Scrum (empirycznej kontroli procesu wytwarzania oprogramowania).
Do Pana głównych zadań zgodnie z umową należą usługi:
§pomoc w zrozumieniu i stosowaniu zwinnych technik wytwarzania i rozwoju produktów, na szczeblu zespołu IT, jak i całej organizacji (klienta);
§wspieranie (mentoring) zespołu IT z zakresu technik samoorganizacji pracy i jej ukierunkowania na cel sprintu (jednostki czasowej, w której dostarczane są uzgodnione funkcjonalności produktu) oraz jakość produktu;
§wspieranie organizacji w procesie planowania rozwoju produktu poprzez pracę z Product ... (listą funkcjonalności aplikacji planowanych do wdrożenia) - jasnego i zwięzłego definiowania zakresu, priorytetów i kryteriów akceptacji gotowych funkcjonalności;
§moderowanie spotkań zespołu IT mających na celu samoorganizowanie, planowanie, wewnętrzne rozwiązywanie problemów i utrzymywanie stałego postępu prac nad produktem (tzw. „ceremonii ...”);
§stworzenie zespołowi warunków na szczeblu organizacji do terminowego dostarczania funkcjonalności produktu uzgodnionych z Product ...głównym interesariuszem i zarządcą produktu w organizacji);
§zapewnienie respektowania przez zespół IT wewnętrznych standardów projektowych Zleceniodawcy.
Powyższe usługi są świadczone w oparciu o zdobytą odpowiednią wiedzę i założenia metody Scrum. Jako Scrum ..., ponosi Pan odpowiedzialność za to, aby metoda Scrum była stosowana zgodnie z tym, co zostało opisane w przewodniku Scrum.
Jednocześnie zaznacza Pan, że nie świadczy Pan usług związanych z tworzeniem i modyfikowaniem oprogramowania.
W tym miejscu warto wyjaśnić sprzeczności, które mogą się pojawić w sytuacji błędnego zrozumienia zawodu Scrum Mastera. Pewne usługi, choć wydają się powiązane zostaną porównane z podstawowymi założeniami Scruma i roli Scrum Mastera:
§wszelkie usługi zarządzania - Scrum nie jest metodą zarządczą, a Scrum Master to tzw. „servant leader” - który nie zarządza zespołem, ani projektem (nie zarządza harmonogramami, kosztami, itp.), Scrum Master uczy członków zespołu samoorganizacji oraz samozarządzania,
§zarządzanie produkcją - Scrum Master zajmuje się jedynie procesem Scrum poprzez podejście do rozwiązywania złożonych problemów - nie posiada profesjonalnej wiedzy dotyczącej procesu produkcji i tym samym nie jest w stanie doradzać w kwestii procesów produkcyjnych. Może co najwyżej wspierać zespół i Product Ownera stosując metody motywujące, jak również wspierać w zakresie samoorganizacji,
§doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej - metoda Scrum nie ma nic wspólnego z doradztwem, sklasyfikowanym pod PKWiU 70.22.30.0 dot. pozostałego prowadzenia działalności gospodarczej, z uwagi na brak wiedzy, profesjonalnej w zakresie rozwiązań technicznych i profesjonalnych, co za tym idzie, jako Scrum Master nie może doradzać w tych kwestiach.
W Pana ocenie powyższe usługi winny zostać zakwalifikowane pod trzy następujące kody PKWiU:
§PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
§PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane obejmujące m.in. wspieranie zespołów w stosowaniu zwinnego wytwarzania produktów,
§PKWiU 85.59.19.0 - Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane - obejmujące prowadzenie szkoleń i warsztatów z zakresu poznania metod zwinnego wytwarzania produktów.
Mając na uwadze aktualnie obowiązujące przepisy podatkowe wszystkie ww. grupowania kodów PKWiU podlegają pod 8,5% stawkę ryczałtu, stąd uważa Pan, że działalność gospodarcza może zostać opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5% stawką podatku.
Jednocześnie dodaje Pan, że nie uzyskuje Pan, ani nie zamierza uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jak również usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
W piśmie z 21 grudnia 2022 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że działalność prowadzona przez Pana jest działalnością usługową.
Do Pana głównych zadań zgodnie z umową należą usługi tj.:
§pomoc w zrozumieniu i stosowaniu zwinnych technik wytwarzania i rozwoju produktów. Dotyczy ona funkcjonowania zespołu IT i całej organizacji (klienta). Efektem jest przede wszystkim lepsze, skuteczniejsze funkcjonowanie zespołu i organizacji, która przekłada się na lepszą jakość wytwarzanej technologii. Według Pana oceny są to usługi, które mogą zostać sklasyfikowane pod kod PKWiU 62.02.30.0;
§wspieranie (mentoring) zespołu IT w zakresie technik samoorganizacji pracy i ukierunkowania pracy na cel sprintu oraz jakość produktu (sprint - jednostka czasowa, w której dostarczane są uzgodnione funkcjonalności produktu). Polega na przekazywaniu wiedzy z zakresu samoorganizacji pracy indywidualnie lub grupowo za pomocą spotkań lub szkoleń. Efektem jest zrozumienie i nauczenie się przez zespół, jak pracować w sposób bardziej ukierunkowany na najbliższy wartościowy i możliwy do osiągnięcia cel, z punktu widzenia strategii rozwoju produktu (oprogramowania). Według Pana oceny są to usługi, które mogą zostać sklasyfikowane pod kod PKWiU 85.59.19.0;
§wspieranie organizacji w procesie planowania rozwoju produktu (oprogramowania). Polega na pracy w oparciu o Product Backlog, czyli listę funkcjonalności planowanych do wdrożenia w aplikacji. Efektem jest zwięźle i przejrzyście sformułowany zakres funkcjonalności, ich priorytet oraz kryteria akceptacji, co przyczynia się do krótszego Time To Market, tj. czasu potrzebnego na wypuszczenie produktu na rynek od momentu jego zdefiniowania. Według Pana oceny są to usługi, które mogą zostać sklasyfikowane pod kod PKWiU 74.90.20.0;
§moderowanie spotkań zespołu IT (tzw. ceremonii Scrum). Polega na takim prowadzeniu spotkań, aby propagować w zespole samoorganizację, skuteczne planowanie, rozwiązywanie problemów wewnętrznie oraz utrzymywać stały postęp prac nad produktem. Efektem są krótsze i efektywniejsze spotkania zakończone porozumieniem, informacją zwrotną od interesariuszy, czy listą działań do podjęcia przez członków zespołu, które pomogą osiągnąć im założony cel. Według Pana oceny są to usługi, które mogą zostać sklasyfikowane pod kod PKWiU 85.59.19.0;
§stworzenie zespołowi warunków na szczeblu organizacji do terminowego dostarczania funkcjonalności produktu uzgodnionych z Product Ownerem (głównym interesariuszem i zarządcą produktu w organizacji). Polegała na przeprowadzaniu spotkań z Product Ownerem i innymi osobami zarządzającymi w organizacji. Efektem jest inicjowanie usuwania problemów blokujących efektywną pracę zespołu nad produktem. Według Pana oceny są to usługi, które mogą zostać sklasyfikowane pod kod PKWiU 85.59.19.0;
§zapewnienie respektowania przez zespół IT wewnętrznych standardów projektowych Zleceniodawcy. Polega na zrozumieniu i krzewieniu ww. standardów w zespole. Efektem jest spójność wytwarzanego produktu z innymi powstającymi w organizacji i ogólną strategią ich rozwoju, co gwarantuje ich opłacalność i bezproblemowe utrzymanie. Według Pana oceny są to usługi, które mogą zostać sklasyfikowane pod kod PKWiU 85.59.19.0.
Zaznacza Pan, że samodzielnie sklasyfikował ww. czynności pod wskazaną klasyfikację PKWiU. Chciałby Pan również podkreślić, że powyższe klasyfikacje mają jedynie charakter pomocniczy i nie stanowią oceny Pana odnośnie klasyfikacji usług będących przedmiotem interpretacji według klasyfikacji PKWiU.
W Pana ocenie określenie właściwego PKWiU przez Organ jest elementem oceny prawnej, gdyż symbole PKWiU są wskazane bezpośrednio w przepisach, które to podlegają interpretacji. Podczas gdy, zgodnie z orzeczeniami NSA zapadającymi w ostatnich latach – „Nie może być powodem odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji to, że sprawa wymaga ponadto dokonania oceny prawnej na gruncie przepisów niebędących przepisami prawa podatkowego (uregulowań wynikających z Kodeksu cywilnego, czy też z Prawa budowlanego). Nie można obowiązku udzielania przez organ podatkowy pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawężać wyłącznie do ustaw zawierających w tytule pojęcie prawa podatkowego, ponieważ nie tylko w tych ustawach uregulowano elementy, od których zależy opodatkowanie i jego wysokość. Pod pojęciem prawa podatkowego należy więc rozumieć wszelkie normy prawne, które regulują elementy konstrukcyjne, to jest podmiotowe i przedmiotowe podatku, zatem także normy prawne nie znajdujące się w ustawach podatkowych” - wyrok NSA z 16 stycznia 2020 r., II FSK 358/18, LEX nr 2798599.
Konkludując określenie właściwego PKWiU przez Organ jest elementem oceny prawnej, gdyż symbole PKWiU są wskazane bezpośrednio w przepisach, które to podlegają interpretacji.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług fotograficznych.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług w ramach tłumaczeń pisemnych i ustnych.
Pytanie
Czy przychody z tytułu świadczonych usług w roli Scrum Mastera, w świetle przedstawionego stanu faktycznego mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, przychód z działalności usługowej opisanej we wniosku może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa ma zastosowanie do niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Osoby te mogą, zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnicy mają uprawnienie do korzystania z tej formy opodatkowania, o ile zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponadto, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Świadczone przez Pana usługi Scrum Mastera wchodzące w zakres kodów PKWiU 62.02.30.0, PKWiU 74.90.20.0 oraz PKWiU 85.59.19.0 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4, 6, 7 i 8 ustawy, a w konsekwencji zważywszy, że żaden inny przepis nie stanowi inaczej, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia tych usług mogą korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie ryczałtu w wysokości 8,5%.
Niniejszy wniosek zawiera szeroko opisany stan faktyczny i wszystkie okoliczności mające wpływ na ukształtowanie Pana sytuacji w zakresie przepisów podatkowych, a także ocenę własnego stanowiska. Ocena okoliczności faktycznych została dokonana przez pryzmat przepisów podatkowych, łącznie ze wszystkimi regulacjami wpływającymi na Pana sytuację podatkową. W orzecznictwie podnosi się, że: „Przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji opis zdarzenia stanowi jedyną podstawę faktyczną wydanej interpretacji. Związanie organu wydającego interpretację podanym we wniosku stanem faktycznym powoduje, że nie może on przyjmować własnych ustaleń faktycznych, odmiennych od okoliczności przedstawionych przez zainteresowanego w rozumieniu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, nie jest uprawniony do ingerencji w stan faktyczny zawarty we wniosku o interpretację. Specyfika postępowania w sprawie o wydanie interpretacji indywidualnej polega m.in. na tym, że organ podatkowy „porusza się” niejako tylko i wyłącznie w ramach stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz wyrażonej przez niego oceny prawnej. Przedstawiony we wniosku stan faktyczny wyznacza też granice, w jakich interpretacja będzie mogła wywołać określone w ustawie skutki prawne” - wyrok WSA w Kielcach z 25 marca 2020 r., sygn. akt I SA/Ke 24/20.
Ponadto zauważa Pan, że nie odnosi Pan swojego stanowiska wobec stanu faktycznego do abstrakcyjnych przepisów, które nie korelują z jego zobowiązaniami podatkowymi. Zgodnie z orzeczeniami NSA zapadającymi w ostatnich latach – „Nie może być powodem odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji to, że sprawa wymaga ponadto dokonania oceny prawnej na gruncie przepisów niebędących przepisami prawa podatkowego (uregulowań wynikających z Kodeksu cywilnego, czy też z Prawa budowlanego). Nie można obowiązku udzielania przez organ podatkowy pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawężać wyłącznie do ustaw zawierających w tytule pojęcie prawa podatkowego, ponieważ nie tylko w tych ustawach uregulowano elementy, od których zależy opodatkowanie i jego wysokość. Pod pojęciem prawa podatkowego należy więc rozumieć wszelkie normy prawne, które regulują elementy konstrukcyjne, to jest podmiotowe i przedmiotowe podatku, zatem także normy prawne nieznajdujące się w ustawach podatkowych” - wyrok NSA z 16 stycznia 2020 r., sygn. akt II FSK 358/18, LEX nr 2798599.
Konkludując określenie właściwego PKWiU przez Organ jest elementem oceny prawnej, gdyż symbole PKWiU są wskazane bezpośrednio w przepisach, które to podlegają interpretacji.
Podsumowując, prowadzona przez Pana działalność stanowi działalność usługową, o której mowa w art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Nie znajdują zastosowania względem Pana wyłączenia o których mowa w art. 8 wyżej wspomnianej ustawy.
Zostały spełnione formalne warunki dotyczące wyboru formy opodatkowania dla prowadzonej działalności tj. złożenie oświadczenia w ustawowym terminie i jednocześnie świadczone przez Pana usługi Scrum Mastera sklasyfikowane pod grupami:
§PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego,
§PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane obejmujące m.in. wspieranie zespołów w stosowaniu zwinnego wytwarzania produktów,
§PKWiU 85.59.19.0 - Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
- obejmujące prowadzenie szkoleń i warsztatów z zakresu poznania metod zwinnego wytwarzania produktów - nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4, 6, 7 i 8 wyżej wymienionej ustawy, co pozwala jednoznacznie stwierdzić, że tak uzyskane przychody należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:
§w zakresie klasyfikacji PKWiU 85.59.19.0 – nieprawidłowe,
§w pozostałym zakresie – prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
‒ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
‒ jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto, w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
‒ w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;
- 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w (…).
Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pan usługi w roli Scrum Mastera i do Pana głównych zadań należą usługi tj.:
§pomoc w zrozumieniu i stosowaniu zwinnych technik wytwarzania i rozwoju produktów. Dotyczy ona funkcjonowania zespołu IT i całej organizacji (klienta). Efektem jest przede wszystkim lepsze, skuteczniejsze funkcjonowanie zespołu i organizacji, która przekłada się na lepszą jakość wytwarzanej technologii. Według Pana oceny są to usługi, które mogą zostać sklasyfikowane pod kod PKWiU 62.02.30;
§wspieranie (mentoring) zespołu IT w zakresie technik samoorganizacji pracy i ukierunkowania pracy na cel sprintu oraz jakość produktu (sprint - jednostka czasowa, w której dostarczane są uzgodnione funkcjonalności produktu). Polega na przekazywaniu wiedzy z zakresu samoorganizacji pracy indywidualnie lub grupowo za pomocą spotkań lub szkoleń. Efektem jest zrozumienie i nauczenie się przez zespół, jak pracować w sposób bardziej ukierunkowany na najbliższy wartościowy i możliwy do osiągnięcia cel, z punktu widzenia strategii rozwoju produktu (oprogramowania). Według Pana oceny są to usługi, które mogą zostać sklasyfikowane pod kod PKWiU 85.59.19.0;
§wspieranie organizacji w procesie planowania rozwoju produktu (oprogramowania). Polega na pracy w oparciu o Product Backlog, czyli listę funkcjonalności planowanych do wdrożenia w aplikacji. Efektem jest zwięźle i przejrzyście sformułowany zakres funkcjonalności, ich priorytet oraz kryteria akceptacji, co przyczynia się do krótszego Time To Market, tj. czasu potrzebnego na wypuszczenie produktu na rynek od momentu jego zdefiniowania. Według Pana oceny są to usługi, które mogą zostać sklasyfikowane pod kod PKWiU 74.90.20.0;
§moderowanie spotkań zespołu IT (tzw. ceremonii Scrum). Polega na takim prowadzeniu spotkań, aby propagować w zespole samoorganizację, skuteczne planowanie, rozwiązywanie problemów wewnętrznie oraz utrzymywać stały postęp prac nad produktem. Efektem są krótsze i efektywniejsze spotkania zakończone porozumieniem, informacją zwrotną od interesariuszy, czy listą działań do podjęcia przez członków zespołu, które pomogą osiągnąć im założony cel. Według Pana oceny są to usługi, które mogą zostać sklasyfikowane pod kod PKWiU 85.59.19.0;
§stworzenie zespołowi warunków na szczeblu organizacji do terminowego dostarczania funkcjonalności produktu uzgodnionych z Product Ownerem (głównym interesariuszem i zarządcą produktu w organizacji). Polega na przeprowadzaniu spotkań z Product Ownerem i innymi osobami zarządzającymi w organizacji. Efektem jest inicjowanie usuwania problemów blokujących efektywną pracę zespołu nad produktem. Według Pana oceny są to usługi, które mogą zostać sklasyfikowane
pod kod PKWiU 85.59.19.0;
§zapewnienie respektowania przez zespół IT wewnętrznych standardów projektowych Zleceniodawcy. Polega na zrozumieniu i krzewieniu ww. standardów w zespole. Efektem jest spójność wytwarzanego produktu z innymi powstającymi w organizacji i ogólną strategią ich rozwoju, co gwarantuje ich opłacalność i bezproblemowe utrzymanie. Według Pana oceny są to usługi, które mogą zostać sklasyfikowane pod kod PKWiU 85.59.19.0.
Jednocześnie dodaje Pan, że nie uzyskuje Pan, ani nie zamierza uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Mając na uwadze opis sprawy oraz przepisy prawne wskazać należy, że przychody z tytułu świadczonych usług w roli Scrum Mastera, do których należą usługi sklasyfikowane wg PKWiU 62.02.30.0, PKWiU 74.90.20.0 - mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zastrzec jednak należy, że gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi w zakresie klasyfikacji PKWiU 62.02.30.0 były usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), wówczas uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast przychody z tytułu świadczonych usług w roli Scrum Mastera, do których należą usługi sklasyfikowane pod kod PKWiU 85.59.19.0 - mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przepis art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ww. ustawy, stanowi, że przychody ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85) są opodatkowane wg stawki 8,5%.
Wobec tego stanowisko Pana w zakresie wskazania art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dla klasyfikacji PKWiU 85.59.19.0 uznano za nieprawidłowe.
Zastrzec też należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Natomiast w odniesieniu do przywołanych orzeczeń sądowych, stwierdzić należy, że na ocenę prawidłowości analizowanej kwestii nie może wpłynąć powołane orzecznictwo, ponieważ zapadło ono w odniesieniu do indywidualnego i właściwego tylko temu orzecznictwu opisu sprawy. W związku z powyższym, nie negując takiego orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca zaprezentowanych wyroków zamyka się w obrębie spraw, dla których zostały wydane.
Niniejsza interpretacja dotyczy kwestii sformułowanej w pytaniu, nie dotyczy innych elementów zawartych w opisie i stanowisku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right