Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.238.2023.2.KM

Dotyczy ustalenia czy Spółka ma możliwość zaliczyć w koszty uzyskania przychodów wydatki poniesione na nagrody z logo i bez logo firmy w ramach kampanii edukacyjnych oraz koszty poniesione na poczęstunek w ramach przeprowadzonych akcji ekologicznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 kwietnia 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka ma możliwość zaliczyć w koszty uzyskania przychodów wydatki poniesione na nagrody z logo i bez logo firmy w ramach kampanii edukacyjnych oraz koszty poniesione na poczęstunek w ramach przeprowadzonych akcji ekologicznych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 czerwca 2023 r., które wpłynęło do Organu w tym samym dniu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. w B. sp. z o.o. świadczy usługi zbierania i zagospodarowania nieczystości stałych. W drodze przetargu Spółka została wyłoniona do obsługi zbierania odpadów z pięciu gmin zrzeszonych w Celowym Związku Gmin. W podpisanej umowie oprócz świadczonych usług zbierania odpadów, Związek zobowiązał Spółkę do przeprowadzania kampanii edukacyjnych odnośnie ekologii oraz do przeprowadzania akcji związanych z ekologią np. Sprzątanie Świata czy Dni Ziemi. Spółka zamierza przeprowadzać kampanie edukacyjne w szkołach i na piknikach gminnych. W ramach kampanii zostaną przeprowadzone konkursy na tematy ekologiczne, aby zachęcić młodych jak i starszych do wzięcia udziału w konkursach zakupione zostaną nagrody. Niektóre nagrody będą posiadały logo Spółki ale niektóre nie. W akcji „Sprzątanie Świata” uczniowie będą zbierać śmieci w lasach, przydrożnych rowach. Spółka w tym celu zakupi dla uczestników mały poczęstunek (drożdżówki, pierogi, soczki).

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 7 czerwca 2023 r. Wnioskodawca wskazał m.in., że:

Nagrody przekazywane przez Spółkę kształtować się będą do kwoty 130,00 zł – 150,00 zł. Nagrody te przekazywane są tylko za 3 pierwsze miejsca. Nagrody „pocieszenia” kształtują się w wysokości 10-20 zł.

Wysokość nagród nie jest współmierna do korzyści z kampanii ekologicznych. Biorąc pod uwagę zapis w umowie ze Związkiem, nie wywiązując się z umowy Wnioskodawca płaci karę (kontrakt opiewa na 7,5 mln zł za rok). Wnioskodawca nie jest w stanie określić jakie korzyści osiągnie poprzez pogadanki ekologiczne z dziećmi. Może mieć nadzieję, że (dzieci – przypis Organu) poprawią rodziców przy segregacji śmieci i Spółka tym samym sprzeda więcej surowców wtórnych.

Nagrody opatrzone logo są to gadżety reklamowe, kupowane przez Spółkę dla kontrahentów (smycz, kubek, długopis, bidon), rozdawane za udział czy na pocieszenie. Nagrody bez logo są to rzeczy kupione na konkurs za 3 pierwsze miejsca np. słuchawki do komputera, piłka, książki, albumy.

Beneficjentem nagród będą dzieci ze szkół podstawowych.

W regulaminie konkursu (np. plastycznego) podane jest, że za 3 pierwsze miejsca jest nagroda (bez podania jaka), dzieci poprzez nauczycieli składają w Spółce rysunki, wybrana w Spółce komisja typuje najładniejsze prace i je nagradza, ogłoszenie wyników podane jest do szkół i pracownik Wnioskodawcy jedzie do takiej szkoły i rozdaje nagrody. Nie ma listy rozdanych nagród ani komu zostały wydane. Natomiast gdy jest prelekcja w szkole nt. ekologii, po każdej prezentacji pracownik Spółki zadaje pytania do tej prezentacji i uczeń który zapamiętał najwięcej dostaje kilka gadżetów reklamowych Wnioskodawcy np. smycz+bidon, kubek+długopis i cukierki (z logo).

Natomiast aby dotrzeć do osób dorosłych na pikniku ekologicznym Wnioskodawca rozdaje gadżety reklamowe w zamian za przyniesienie makulatury czy elektrośmieci. Tutaj również nie jest prowadzona lista osób obdarowanych.

Spółka płaci za wszystkie nagrody.

W umowie ze Związkiem nie ma zapisu o konieczności zakupienia nagród czy poczęstunku. Spółka wychodzi z założenia, że bez jakiejkolwiek nagrody żadne dziecko nie weźmie udziału w konkursie, czy żaden dorosły nie przyniesie posegregowanych śmieci na stadion w niedzielę. Również trzeba uszanować pracę dzieci, jak posprzątają świat są głodne i zmęczone, więc Wnioskodawca zapewnia im posiłek.

Charakter prowadzonej działalności przez Spółkę zawęża grono kontrahentów do społeczności lokalnej. Im lepiej Spółka wyedukuje mieszkańców tym bardziej zabezpieczy źródła przychodów. Nie segregowanie śmieci prowadzi do tego, że Spółka zbiera, Związek płaci, a Wnioskodawca płaci (wywóz – przypis Organu) do spalarni czy wysypiska. Przesegregowanie śmieci przez mieszkańców daje Spółce możliwość sprzedania surowców nadających się do recyklingu, uzyskania przychodu a tym samym mniej pozostałych śmieci i mniejszy koszt ich utylizacji. Do przeprowadzania kampanii ekologicznych Wnioskodawca zobowiązany jest umową – zerwana umowa (oznacza – przypis Organu) brak przychodu. Nagrody i poczęstunek zachęcą mieszkańców do wysłuchania prelekcji na temat segregacji, prawidłowa segregacja (zwiększa – przypis Organu) przychód Spółki.

Pytanie

Czy Spółka ma możliwość zaliczyć w koszty uzyskania przychodów wydatki poniesione na nagrody z logo i bez logo firmy w ramach kampanii edukacyjnych oraz koszty poniesione na poczęstunek w ramach przeprowadzonych akcji ekologicznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka ma możliwość zaliczyć w koszty uzyskania przychodów wydatki poniesione na nagrody z logo i bez logo firmy w ramach kampanii edukacyjnych oraz koszty poniesione na poczęstunek w ramach przeprowadzonych akcji ekologicznych na podstawie umowy i w ramach należytego wykonania kontraktu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Powyższe oznacza, że podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania lub zabezpieczenia przychodów). Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy.

Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, że przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”.

Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ww. ustawy, o którym mowa powyżej, ma charakter zamknięty. Należy wskazać, że wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. – w pkt 28 tego przepisu – koszty reprezentacji.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny.

Ustawa o CIT nie zawiera legalnej definicji terminu reprezentacja. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z dnia 17 czerwca 2013 r. sygn. akt II FSK 702/11. Sąd ten stwierdził, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu.

Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny.

Ponadto NSA uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że ,,reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia.

W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

Dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje.

Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej. Każdy wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub jego zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W innej sytuacji zbędne stają się rozważania dotyczące dalszej kwalifikacji konkretnego wydatku ze względu na dodatkowe kryteria wprowadzone w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (w tym wypadku wynikające z omawianego pkt 28).

Z uwagi na powyższe każda sprawa powinna być przedmiotem odrębnej oceny pod kątem kwalifikacji konkretnych wydatków jako kosztów reprezentacji, wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy Spółka ma możliwość zaliczyć w koszty uzyskania przychodów wydatki poniesione na nagrody z logo i bez logo firmy w ramach kampanii edukacyjnych oraz koszty poniesione na poczęstunek z ramach przeprowadzonych akcji ekologicznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w drodze przetargu został wyłoniony przez Związek do obsługi zbierania odpadów z pięciu gmin. W podpisanej umowie oprócz świadczonych usług zbierania odpadów, Związek zobowiązał Spółkę do przeprowadzania kampanii edukacyjnych odnośnie ekologii oraz do przeprowadzania akcji związanych z ekologią np. Sprzątanie Świata czy Dni Ziemi. Spółka zamierza przeprowadzać kampanie edukacyjne w szkołach i na piknikach gminnych. W ramach kampanii zostaną przeprowadzone konkursy na tematy ekologiczne, aby zachęcić młodych jak i starszych do wzięcia udziału w konkursach zakupione zostaną nagrody. Niektóre nagrody będą posiadały logo spółki ale niektóre nie. W akcji „Sprzątanie Świata” uczniowie będą zbierać śmieci w lasach, przydrożnych rowach. Spółka w tym celu zakupi dla uczestników mały poczęstunek (drożdżówki, pierogi, soczki). Nagrody przekazywane przez Spółkę kształtować się będą do kwoty 130,00 zł – 150,00 zł. Nagrody te przekazywane są tylko za 3 pierwsze miejsca. Nagrody „pocieszenia” kształtują się w wysokości 10-20 zł. Wysokość nagród nie jest współmierna do korzyści z kampanii ekologicznych. Biorąc pod uwagę zapis w umowie Spółka nie wywiązując się z umowy płaci karę (kontrakt opiewa na 7,5 mln zł za rok). Wnioskodawca nie jest w stanie określić jakie korzyści osiągnie poprzez pogadanki ekologiczne z dziećmi, ale ma nadzieję, że dzieci poprawią rodziców przy segregacji śmieci i tym samym Wnioskodawca sprzeda więcej surowców wtórnych.

Odnosząc się do wydatków poniesionych na nagrody opatrzone w logo firmy stwierdzić należy, że nagrody te zmierzają do identyfikacji Spółki i prowadzonych przez nią działań proekologicznych, a co za tym idzie jej rozpoznawalności na rynku, co w efekcie wpływa na zwiększenie przychodów. Wydatki te nie mają charakteru wydatków reprezentacyjnych, lecz są wydatkami o charakterze reklamowym.

Reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego. Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Za logo uznać należy znak handlowy o charakterze graficznym, używany przez daną firmę do identyfikowania marki swojego produktu lub oferowanych usług oraz odróżniania ich od innych (por. J. Thomas Russell. W. Ronald Lane, Reklama według Ottona Kleppnera; Wydawnictwo FELBERG SJA, 2000 r., s. 621). Logo może obejmować zarówno nazwę przedsiębiorcy, jej skrót, jak też nazwę konkretnego produktu lub usługi. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia.

Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny, czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków, ich jednostkowej wartości, ustalenia kręgu osób, do których jest skierowana, okoliczności wręczania prezentów, itp. i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji jaką będzie spełniać w firmie.

W przypadku upominków o niewielkiej wartości (np. długopisy, kubki, notesy, kalendarze, koszulki itp.) należy stwierdzić, że co do zasady, drobne gadżety nie mają charakteru reprezentacyjnego – ich obecność jest dziś bowiem tak powszechna, że nie przyczynia się do budowy wizerunku firmy i to ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania.

Innymi słowy, o ile wartość jednostkowa przedmiotowych upominków jest niska oraz ich rozdysponowanie ma charakter masowy, to wydatki poniesione na ich zakup nie spełnią kryterium okazałości czy wystawności, tj. elementów wyznaczających granice pojęcia „reprezentacji”. W konsekwencji nie mogą podlegać wyłączeniu określonemu w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Jednak samo oznaczenie przedmiotu logo (marką) firmy Wnioskodawcy, nie przesądza jeszcze o jego reklamowym charakterze. Przekazywanie prezentów o dużej wartości mimo, że są oznakowane we wskazany wyżej sposób wskazuje na to, że jest to de facto reprezentacja. Wydatkami na reprezentację są upominki przekazywane nie w celu zareklamowania produktów przedsiębiorcy (np. rozdawane drobne upominki z logo Spółki), lecz w celu uhonorowania wybranych kontrahentów eleganckim, ekskluzywnym upominkiem o dużej wartości, bez względu na to, czy umieszczono na nich logo firmy lub produktu, czy też nie. Zauważyć bowiem należy, że takie działania mają na celu tworzenie pozytywnego wizerunku firmy, budowę odpowiednich relacji z klientami w celu wywołania jak najlepszego wrażenia, a takie działania mają charakter reprezentacyjny. Taka jednak sytuacja nie ma miejsca w przedstawionych przez Spółkę okolicznościach.

Podobna sytuacja ma miejsce, kiedy upominki przekazywane są wyselekcjonowanym klientom, a określenie progu wartości przekazywanych upominków uzależnione jest od funkcji osoby otrzymującej upominek w strukturze kontrahenta. Nie można uznać, że wartość wydatku wynika z rozmiarów i charakteru działalności oraz rodzaju kontrahenta, dla którego upominki są przeznaczone, bowiem charakter takich wydatków bezsprzecznie świadczy o zamiarze kreowania lepszego postrzegania Spółki na zewnątrz w porównaniu z podmiotami gospodarczymi świadczącymi lub oferującymi podobne usługi bądź produkty. Działania takie mają więc na celu ułatwienie nawiązywania i podtrzymanie kontaktów handlowych, także poprzez budowanie osobistych relacji, a ich zasadniczym celem jest kształtowanie wizerunku przedsiębiorcy, jako zasobnego, godnego zaufania partnera biznesowego.

Jak wynika z uzupełnienia wniosku, nagrody opatrzone logo są to gadżety reklamowe, kupowane przez Spółkę dla kontrahentów (smycz, kubek, długopis, bidon), rozdawane za udział czy na pocieszenie.

Wnioskodawca wskazuje, że w regulaminie konkursu np. plastycznego podane jest, że za 3 pierwsze miejsca jest nagroda (bez podania jaka), dzieci poprzez nauczycieli składają u Wnioskodawcy rysunki, wybrana w Spółce komisja typuje najładniejsze prace i ich nagradza, ogłoszenie wyników podane jest do szkół i nasz pracownik jedzie do takiej szkoły rozdaje nagrody. Nie ma listy rozdanych nagród ani komu zostały wydane. Natomiast gdy jest prelekcja w szkole nt. ekologii, po każdej prezentacji nasz pracownik zadaje pytania do tej prezentacji i uczeń który zapamiętał najwięcej dostaje kilka naszych gadżetów reklamowych np. smycz+bidon, kubek+długopis i cukierki (z logo). Natomiast, aby dotrzeć do osób dorosłych na pikniku ekologicznym Wnioskodawca rozdaje gadżety reklamowe w zamian za przyniesienie makulatury czy elektrośmieci.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wydatki poniesione na nagrody z logo w ramach kampanii edukacyjnych stanowią wydatki reklamowe i w konsekwencji Spółka ma możliwość zaliczenia ich w koszty uzyskania przychodów.

Odnosząc się natomiast do wydatków poniesionych na nagrody bez logo firmy w ramach kampanii edukacyjnych i wydatków poniesionych na poczęstunek w ramach przeprowadzanych akcji ekologicznych wskazać należy, że jak wynika z wniosku i jego uzupełnienia, nagrody bez logo są to rzeczy kupione na konkurs za 3 pierwsze miejsca np. słuchawki do komputera, piłka, książki, albumy. W akcji „sprzątanie świata” uczniowie będą zbierać śmieci w lasach, przydrożnych rowach. Spółka w tym celu zakupi dla uczestników mały poczęstunek (drożdżówki, pierogi, soczki).

Co jednak najistotniejsze, do przeprowadzenia kampanii ekologicznych Wnioskodawca zobowiązany jest umową ze Związkiem, która w przypadku zerwania skutkuje brakiem przychodu u Wnioskodawcy i koniecznością zapłacenia kary.

Im lepiej Wnioskodawca wyedukuje mieszkańców tym uzyska wyższe przychody ze sprzedaży surowców nadających się do recyklingu i poniesie mniejszy koszt utylizacji śmieci. Nagrody i poczęstunek zachęcą mieszkańców do wysłuchania prelekcji na temat segregacji.

Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na nagrody bez logo firmy w ramach kampanii edukacyjnych i wydatki poniesione na poczęstunek w ramach przeprowadzanych akcji ekologicznych są zatem związane z osiągnięciem przychodów przez Wnioskodawcę.

W dłuższym czasie koszty prowadzonej akcji zwracają się, gdyż wzrasta świadomość społeczności lokalnej co do działań proekologicznych.

Odnosząc powyższe rozważania oraz uregulowania prawne do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że wydatki poniesione na nagrody z logo i bez logo firmy w ramach kampanii edukacyjnych oraz koszty poniesione na poczęstunek w ramach przeprowadzonych akcji ekologicznych mogą być w całości uznane za koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy, ponieważ istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ponoszonymi przez Wnioskodawcę wydatkami, a prowadzoną działalnością gospodarczą (osiąganiem przychodów).

Zatem, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00