Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.168.2023.2.IK

Prawo do odliczenia podatku z wydatków inwestycyjnych związanych z działalnością weterynaryjną, najmem krótkotrwałym oraz szkoleniami.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 4 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z wydatków inwestycyjnych związanych z działalnością weterynaryjną, najmem krótkotrwałym oraz szkoleniami.

Uzupełnili go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 maja 2023 r. (data wpływu 31 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

I.

Firma Wnioskodawcy - … przeprowadziła inwestycję polegającą na wzniesieniu budynku, który przylega do już istniejącego budynku w którym Wnioskodawca prowadzi działalność. Według pozwolenia na budowę jest to „budynek mieszkalny, jednorodzinny z częścią usługową z przeznaczeniem na lecznicę dla zwierząt” powierzchnia budynku to 220,89 m2, 26,2% stanowi część usługowa. Budynek składa się z następujących części: 58 m2 stanowi część usługowa - Gabinet internistyczny, pracownia RTG, poczekalnia i sala operacyjna z częścią przygotowawczą 62 m2 stanowi mieszkanie - pokój z aneksem kuchennym, kibelek, łazienka, sypialnia. 42 m2 to garaż z 2 miejscami parkingowymi 24 m2 pomieszczenie magazynowe 13 m2 pomieszczenie techniczne - kotłownia, rekuperacja, węzeł sanitarny. 21,89 m2 stanowi komunikacja pomiędzy powyższymi częściami. Część usługowa została przeznaczona pod działalność związana z leczeniem zwierząt. Natomiast mieszkanie, wykorzystywane jest jako lokal na wynajem krótkotrwały (PKD 55.20.Z). Wynajem krótkoterminowy stanowi przychód firmy a za usługi wynajmu krótkoterminowego wystawiane są rachunki, do których doliczana jest odpowiednia stawka VAT. Pomysł rozwinięcia działalności o PKD 55.20.Z związany jest z brakiem bazy noclegowej w T. Konieczność posiadania takiej bazy wiąże się m. in. z działalnością szkoleniową, prowadzoną przez firmę Wnioskodawcy. T. jest małą miejscowością w ubogim, w skali kraju, powiecie opatowskim. Z jednej strony koszty prowadzenia działalności są relatywnie niskie, z drugiej jednak, aby rozwinąć firmę i zwiększyć jej dochody musimy próbować „ściągać” klientów spoza naszego regionu. Szkolenia, które prowadzimy są indywidualnymi warsztatami połączonymi z kilkudniowymi stażami po ich zakończeniu. Zarówno Wnioskodawca jak i współpracownicy Wnioskodawcy odbyli liczne szkolenia i warsztaty (także zagraniczne). Fakt ten, połączony z relatywnie niskimi kosztami prowadzenia działalności, pozwalającymi organizować konkurencyjne cenowo, indywidualne szkolenia, sprawia, że jesteśmy atrakcyjną placówką do odbywania tego typu płatnych staży. Mieszkanie na najem krótkotrwały powstało także z myślą o właścicielach zwierząt, które leczone są w placówce Wnioskodawcy. Dzięki rozbudowie firmy i jej doposażeniu Wnioskodawca jest w stanie właściwie zagospodarować wartość intelektualną personelu, w związku z tym rozszerzyliśmy zakres usług o drogie procedury takie jak m. in. zabiegi ortopedyczne i chirurgię kręgosłupa. Ze względy na specyfikę naszego lokalnego rynku, aby pozyskać większą ilość klientów Wnioskodawca musi próbować „ściągnąć” ich z odleglejszych miejscowości. W tym wypadku znowu jest w stanie zapewnić atrakcyjną cenowo (czasami o kilka tysięcy tańszą) usługę, której jakość nie będzie odstawała od ośrodków w dużych miastach. Ze względu na czas trwania takich procedur, oraz konieczną kontrolę po zabiegu, potrzebne jest miejsce, gdzie właściciele takich zwierząt mogliby przenocować. Jeśli chodzi o garaż, wyznaczone są tam 2 miejsca parkingowe dla pojazdów firmowych, ewentualnie pojazdów należących do klientów. Pomieszczenie magazynowe, pomieszczenie techniczne oraz komunikacja stanowią powierzchnię używaną zarówno do potrzeb części usługowej jak również mieszkania. Po zrealizowaniu inwestycji Wnioskodawca chce uzyskać zwrot podatku VAT, który zapłacił w trakcie jej realizacji. Pojawiły się jednak wątpliwości dotyczące zasadności zwrotu VAT za poniesione koszty związane z częścią mieszkalną. Pracownicy Urzędu Skarbowego w O., zasugerowali Wnioskodawcy przekształcenie sposobu użytkowania budynku na usługowy w 100%. Co prawda ustawa o prawie budowlanym w art. 71 dopuszcza taką możliwość, jednak w wypadku Wnioskodawcy nie ma ku temu podstaw. Najem krótkoterminowy może być prowadzony w lokalu mieszkalnym i nie ma konieczności przekształcania go w motel, hotel czy pensjonat. Takie przekształcenie wiązałoby się także z koniecznością dostosowania lokalu do wymogów jakie Nadzór Budowlany stawia tego typu obiektom a co za tym idzie, gruntowną przebudową świeżo oddanego do użytku budynku. Urzędnicy Nadzoru Budowlanego, z którymi Wnioskodawca się kontaktował także wskazali na bezzasadność takiego przekształcenia, gdy lokal mieszkalny wykorzystywany jest do najmu krótkoterminowego. W ich definicji jest to wciąż użytkowanie mieszkalne. Wnioskodawca nadmienia także, iż cała powierzchnia budynku (część usługowa, mieszkalna oraz pomieszczenia techniczne tj. 220,89 m2) objęta jest stawką podatku od nieruchomości właściwą dla „budynku związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej”

II.

Zdarzenie dotyczy lokalu mieszkalnego opisanego powyżej. Lokal ten został utworzony w celu świadczenia usług najmu krótkoterminowego. Jest jednak bardzo prawdopodobne, że pomiędzy kolejnymi najmami, będą zdarzać się „przestoje”. W czasie, w którym tenże lokal nie będzie aktualnie przyjmował gości, mógłby być wykorzystywany do wypoczynku przez lekarzy zatrudnionych w przychodni. Chodzi tu głównie o dyżury oraz sytuacje, kiedy pacjent zostaje na leczeniu szpitalnym. Dotychczas w takich wypadkach, dyżurujący lekarz rozkłada sobie łóżko polowe w pomieszczeniu socjalnym. Byłoby to bardzo duże udogodnienie, gdyż lokal jest wygodniejszy od pomieszczenia socjalnego oraz posiada bezpośrednie przejście do „bloku operacyjnego” gdzie przebywają pacjenci po zabiegach chirurgicznych i w trakcie intensywnej terapii. Od zatrudnionych w firmie lekarzy nie byłaby pobierana opłata za możliwość skorzystania z lokalu w trakcie dyżurów.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

1)Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

2)Wzniesiony budynek Wnioskodawca wykorzystuje wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Część usługową wzniesionego budynku Wnioskodawca wykorzystuje bezpośrednio do celów związanych z działalnością weterynaryjną PKD 75.00. Z. .

Natomiast część mieszkalna wykorzystywana jest do wynajmu krótkotrwałego (PKD 55.20.Z). Niektóre pomieszczenia części mieszkalnej, pośrednio służą do celów prowadzonej działalności weterynaryjnej (garaż, kotłownia oraz magazyn).

Wnioskodawca nadmienia także, iż w okresach pomiędzy najmami, chciałby użytkować część mieszkalną jako pomieszczenie socjalne dla pracowników, ewentualnie jako miejsce, gdzie dyżurujący lekarz weterynarii, mógłby odpocząć.

3)Oba typy działalności, do których przeznaczony jest budynek, zarówno działalność weterynaryjna, jak również działalność wynajmu krótkotrwałego, opodatkowane są podatkiem VAT, stawka 8%.

Firma Wnioskodawcy świadczy także usługi szkoleniowe, które po części, odbywają się w tym budynku. Wystawiając rachunki ze tę formę działalności, Wnioskodawca stosuje 23% stawkę podatku VAT.

Pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z 24 maja 2023 r.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia z tytułu wydatków poniesionych na opisaną inwestycję i czy jest uprawniony do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym?

Czy w przypadku zaistnienia, opisanego wcześniej, zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wciąż będzie miał prawo do odliczenia z tytułu wydatków poniesionych na opisaną inwestycję i czy będzie uprawniony do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym?

Pana stanowisko w sprawie

Odliczenie lub zwrot podatku VAT jest zasadny zarówno w przypadku podatku dotyczącego części usługowej jak i mieszkalnej.

Procentowy udział lokalu usługowego, w definicji pozwolenia na budowę, nie przedstawia stanu faktycznego. Na potrzeby lokalu usługowego użytkowany jest m. in. garaż z dwoma miejscami parkingowymi, który w pozwoleniu na budowę przypisany jest „części mieszkalnej”. Ponoszone w trakcie budowy koszy fakturowane były w całości (te dotyczące części „mieszkalnej” oraz usługowej) na Wnioskodawcę. Cała powierzchnia budynku (220,89 m2), który został wzniesiony, została obłożona podatkiem od nieruchomości w stawce właściwej dla „budynku związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej”. Co jest najbardziej istotne, „lokal mieszkalny” przeznaczony jest do wynajmu krótkoterminowego i generuje dla firmy przychód obłożony podatkiem VAT. Za tę usługę wystawiane są rachunki.

Ad. II W przypadku zaistnienia zdarzenia przyszłego, tj. wykorzystania części mieszkalnej, w okresach pomiędzy jej najmami, jako pomieszczenie socjalne dla pracowników oraz miejsce do odpoczynku dla lekarza weterynarii będącego na dyżurze, wciąż przysługiwałoby Wnioskodawcy prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT za poniesione koszty związane z inwestycją. Nadrzędną funkcją części mieszkalnej, jest generowanie przychodu obłożonego podatkiem VAT, z tytułu wynajmu krótkoterminowego. Jednakże w czasie, kiedy mieszkanie nie byłoby wykorzystywane to tego celu, stanowiłoby zaplecze dla prowadzonej działalności związanej z leczeniem zwierząt. Lekarze odbywający dyżur lub opiekujący się pacjentami wymagającymi intensywnej terapii, mogliby odpoczywać w bardziej komfortowych warunkach. Z pewnością przełożyłoby się to na jakość ich pracy. To natomiast pośrednio miałoby wpływ na wzrost wartości sprzedaży, obłożonych podatkiem VAT, usług weterynaryjnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

Zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Trzeba też pamiętać, że niezbędnym warunkiem odliczenia podatku naliczonego w przypadku związku pośredniego z działalnością opodatkowaną jest cenotwórczy charakter poczynionych wydatków, a więc ich wpływ na ceny oferowanych towarów czy usług (orzeczenie TSUE C-435/05).

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 86 ust. 10 ustawy o VAT,

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ww. ustawy,

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Stosownie zaś do art. 86 ust. 11 ustawy o VAT,

jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy,

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wzniósł Pan budynek, który przylega do już istniejącego budynku, w którym prowadzi Pan działalność. Według pozwolenia na budowę jest to „budynek mieszkalny, jednorodzinny z częścią usługową z przeznaczeniem na lecznicę dla zwierząt”. Część usługowa została przeznaczona pod działalność związaną z leczeniem zwierząt. Natomiast mieszkanie, wykorzystywane jest jako lokal na wynajem krótkotrwały (PKD 55.20.Z). Pomysł rozwinięcia działalności o PKD 55.20.Z związany jest z brakiem bazy noclegowej w T. Konieczność posiadania takiej bazy wiąże się m. in. z działalnością szkoleniową, prowadzoną przez Pana firmę. Mieszkanie na najem krótkotrwały powstało także z myślą o właścicielach zwierząt, które leczone są w Pana placówce. Dzięki rozbudowie firmy i jej doposażeniu jest Pan w stanie właściwie zagospodarować wartość intelektualną personelu, w związku z tym rozszerzył Pan zakres usług o drogie procedury takie jak m. in. zabiegi ortopedyczne i chirurgię kręgosłupa. Ze względu na czas trwania takich procedur, oraz konieczną kontrolę po zabiegu, potrzebne jest miejsce, gdzie właściciele takich zwierząt mogliby przenocować. Jeśli chodzi o garaż, wyznaczone są tam 2 miejsca parkingowe dla pojazdów firmowych, ewentualnie pojazdów należących do klientów. Pomieszczenie magazynowe, pomieszczenie techniczne oraz komunikacja stanowią powierzchnię używaną zarówno do potrzeb części usługowej jak również mieszkania.

Ponadto zaznacza Pan, że lokal mieszkalny został utworzony w celu świadczenia usług najmu krótkoterminowego. Jest jednak bardzo prawdopodobne, że pomiędzy kolejnymi najmami, będą zdarzać się „przestoje”. W czasie, w którym tenże lokal nie będzie aktualnie przyjmował gości, mógłby być wykorzystywany do wypoczynku przez lekarzy zatrudnionych w przychodni. Chodzi tu głównie o dyżury oraz sytuacje, kiedy pacjent zostaje na leczeniu szpitalnym. Dotychczas w takich wypadkach, dyżurujący lekarz rozkłada sobie łóżko polowe w pomieszczeniu socjalnym. Byłoby to bardzo duże udogodnienie, gdyż lokal jest wygodniejszy od pomieszczenia socjalnego oraz posiada bezpośrednie przejście do „bloku operacyjnego” gdzie przebywają pacjenci po zabiegach chirurgicznych i w trakcie intensywnej terapii. Od zatrudnionych w firmie lekarzy nie byłaby pobierana opłata za możliwość skorzystania z lokalu w trakcie dyżurów.

Wzniesiony budynek wykorzystuje Pan wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Część usługową wzniesionego budynku wykorzystuje Pan bezpośrednio do celów związanych z działalnością weterynaryjną. Natomiast część mieszkalna wykorzystywana jest do wynajmu krótkotrwałego. Niektóre pomieszczenia części mieszkalnej, pośrednio służą do celów prowadzonej działalności weterynaryjnej (garaż, kotłownia oraz magazyn). Pomiędzy najmami, chciałby Pan użytkować część mieszkalną jako pomieszczenie socjalne dla pracowników, ewentualnie jako miejsce, gdzie dyżurujący lekarz weterynarii, mógłby odpocząć. Oba typy działalności, do których przeznaczony jest budynek, zarówno działalność weterynaryjna, jak również działalność wynajmu krótkotrwałego, opodatkowane są podatkiem VAT, stawka 8%. Pana firma świadczy także usługi szkoleniowe, które po części, odbywają się w tym budynku. Wystawiając rachunki ze tę formę działalności, stosuje Pan 23% stawkę podatku VAT.

W odniesieniu do Pana wątpliwości należy wskazać, że decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jak już wcześniej wskazano, aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Jak Pan wskazał w opisie sprawy cały budynek jest wykorzystywany w Pana opodatkowanej działalności gospodarczej (działalność weterynaryjna, najem krótkotrwały, usługi szkoleniowe). Zatem zarówno część mieszkalna jak i usługowa służą Panu do opodatkowanej działalności gospodarczej.

Skoro budynek służy Panu do opodatkowanej działalności gospodarczej, to wskazać należy, że wydatki poniesione na wybudowanie budynku mają związek z Pana działalnością opodatkowaną.

W konsekwencji, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, jest Pan uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wybudowanie inwestycji. W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego w okresie rozliczeniowym będzie wyższa niż kwota podatku należnego, będzie Pan uprawniony do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.

Powyższego nie zmieni sytuacja, gdy zdarzą się przestoje w usłudze najmu krótkoterminowego i lokal będzie wykorzystywany do wypoczynku przez lekarzy zatrudnionych w przychodni.

Jak Pan wskazał, przebywanie dyżurującego lekarza w takim lokalu, jest związane z jego odpoczynkiem. Ponadto lokal jest wygodniejszy od pomieszczenia socjalnego oraz posiada bezpośrednie przejście do „bloku operacyjnego” gdzie przebywają pacjenci po zabiegach chirurgicznych i w trakcie intensywnej terapii.

Zatem wypoczynek lekarza jest związany z jego pracą i pośrednio wpływa na ogólne funkcjonowanie Pana firmy, a w konsekwencji ma związek z wykonywaniem przez Pana czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym, bez względu na to, czy będzie Pan udostępniał lekarzom na dyżurze lokal czy też lokal ten będzie przeznaczony na najem krótkotrwały, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, jest/będzie Pan uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wybudowanie inwestycji. W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego w okresie rozliczeniowym będzie wyższa niż kwota podatku należnego, będzie Pan uprawniony do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Podkreślić ponadto należy, że ewentualna ocena zasadności zwrotu podatku leży w kompetencji właściwego miejscowo i rzeczowo dla nabywcy organu podatkowego pierwszej instancji (Naczelnika Urzędu Skarbowego, Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00