Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.325.2023.1.KT
Brak odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w … realizuje projekt pn. „...”. Projekt został złożony do dofinansowania dla naboru nr … w ramach Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu, Działania 3.1 Bezpieczeństwo ekologiczne, typ projektu 1 i 2 Programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027.
Okres realizacji projektu ustala się na lata 2023-2025.
31 marca 2023 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa … zostało podpisane porozumienie pomiędzy Województwem … a Komendą Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej w … dla projektu pn. „...” (…).
Celem projektu jest wyposażenie podmiotów Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (jednostek Państwowej Straży Pożarnej oraz Ochotniczych Straży Pożarnych) z terenu woj. … w pojazdy i specjalistyczny sprzęt ratowniczy do działań związanych ze zwalczaniem skutków zmian klimatu, zmianami w środowisku naturalnym oraz zagrożeniami cywilizacyjnym.
Głównymi założeniami projektu jest: dostosowanie możliwości reagowania podmiotów Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (jednostek Państwowej Straży Pożarnej oraz Ochotniczych Straży Pożarnych włączonych do KSRG) z terenu woj. ... na zagrożenia związane z zachodzącymi zmianami klimatu, zmianami w środowisku naturalnym oraz zagrożeniami cywilizacyjnymi, w szczególności w trudno dostępnym terenie (m.in.: w zakresie ratownictwa wysokościowego, technicznego, ekologicznego, chemicznego, wodnego i przeciwpowodziowego), a także kompleksowe rozwiązanie dostaw wody pitnej w sytuacjach kryzysowych, realizowane poprzez wyposażenie w specjalistyczny sprzęt ratowniczy (w tym pojazdy) dedykowany do działań związanych ze zwalczaniem ww. zagrożeń.
Projekt składa się z następujących działów: Ratownictwo wodne i przeciwpowodziowe; Ratownictwo techniczne; Ratownictwo chemiczne i ekologiczne; Działania ratowniczo-gaśnicze podczas likwidacji szkód powstałych w wyniku powodzi, huraganów i nawałnic; Działania ratowniczo-gaśnicze oraz humanitarne podczas okresów o wzmożonej suszy hydrologicznej; System monitorowania i ostrzegania. W ramach wyżej wymienionych działań zakupiony zostanie sprzęt specjalistyczny. Ponadto, w ramach projektu przewidziano wydatkowanie środków finansowych na takie działania jak:
1)koszty pośrednie (usługa obsługi prawnej, usługa tłumaczenia dokumentacji specjalistycznej, obsługa projektu, promocja),
2)opracowanie studium wykonalności i wniosku aplikacyjnego.
Projekt ... jest projektem nieinfrastrukturalnym i dotyczy zakupu sprzętu specjalistycznego dla jednostek PSP i OSP włączonych do KSRG z terenu województwa ... .
Za realizację projektu bezpośrednio odpowiedzialna będzie Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w … (Beneficjent). Użytkownikami końcowymi sprzętu zakupionego w ramach projektu będą: Komenda Wojewódzka i Komendy Powiatowe i Miejskie Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych włączone do Krajowego Systemu Ratowniczo–Gaśniczego z terenu woj. … .
Całkowita wartość projektu wynosi .... zł. Wydatki kwalifikowalne wynoszą .... zł i stanowią kwotę brutto poszczególnych zadań w projekcie. Natomiast wydatki niekwalifikowalne w kwocie .... zł stanowią kwotę brutto określonych zadań w projekcie.
Dofinansowanie Unijne wynosi .... zł, a wkład własny ....zł.
Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w … w złożonym oświadczeniu do wniosku aplikacyjnego oświadczyła, że w chwili składania wniosku o dofinansowanie projektu nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, którego wysokość została określona we wniosku o dofinansowanie projektu.
Warunkiem uznania podatku od towarów i usług za koszt kwalifikowalny przedsięwzięcia jest przedstawienie interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, iż Komenda Wojewódzka PSP w … nie ma możliwości odzyskania lub odliczenia podatku VAT.
Komenda Wojewódzka PSP w … we wniosku aplikacyjnym uznała VAT za koszt kwalifikowalny przedsięwzięcia.
Zakupiony w ramach projektu sprzęt będzie wykorzystywany do zadań, które stanowią podstawową działalność jednostki PSP w zakresie nałożonych na nią obowiązków zgodnie z ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej oraz ustawą o ochronie przeciwpożarowej, gdzie wprost określona jest działalność PSP, w tym realizacja przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem.
Wobec powyższego, Wnioskodawca jest jednostką działającą dla dobra publicznego, a wykonywane zadania, określone w wyżej wskazanych ustawach wykonywane są bezpłatnie, przy użyciu zakupionego w ramach projektu sprzętu.
Komenda Wojewódzka PSP jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Realizacja zadań tj.: zakup sprzętu, usługi tłumaczenia dokumentacji specjalistycznej, usługa promocji i pomocy prawnej będą zlecane firmom zewnętrznym. Sprzęt zakupiony w ramach projektu posłuży ochronie przeciwpożarowej. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawiane będą na Komendę Wojewódzką PSP w … . Natomiast jednostki organizacyjne PSP oraz użytkownicy sprzętu (jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych włączone do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego) będą podejmowały działania bezpłatnie. Zakupione towary i usługi służące realizacji projektu nie zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w … ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „...” (...)?
Państwa stanowisko w sprawie
Według stanowiska Komendy Wojewódzkiej PSP w …, Komenda nie może uznać podatku VAT jako wydatku niekwalifikowanego, gdyż nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu kosztów poniesionych na realizację projektu pn. „...”.
Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej jest jednostką budżetową, stosującą zasady finansowe określone ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Podstawą gospodarki finansowej Komendy Wojewódzkiej PSP jest plan dochodów i wydatków, natomiast jego realizacja opiera się w szczególności na przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych oraz Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa.
Komenda Wojewódzka PSP jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Komenda nie została objęta centralizacją rozliczeń podatku VAT z Województwem … oraz nie dokonuje rozliczeń dla potrzeb podatku VAT łącznie z Województwem … .
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak wynika z przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Realizowane przedsięwzięcie nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym, a zgodnie z art. 86 ust. 1, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Sprzęt specjalistyczny planowany do nabycia w ramach projektu stanowić będzie mienie Komendy Wojewódzkiej PSP w …, przy czym nie będzie on wykorzystywany do czynności opodatkowanych.
Ponadto, w funkcjonowaniu Komendy Wojewódzkiej PSP jedynym źródłem przychodów są usługi związane z krótkotrwałym zakwaterowaniem, wynajem pomieszczeń, czynsze lokatorów, kursy p.poż. (VAT zw.). W ramach tej działalności istnieje jedynie możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Pozostała działalność nie przynosi dochodów, wobec czego zakup specjalistycznego sprzętu oraz dalsza jego eksploatacja nie przyniesie zysku. Zakupiony sprzęt nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, zatem nie ma możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT, co zostało potwierdzone oświadczeniem o kwalifikowalności VAT, złożone wraz z wnioskiem o dofinansowanie projektu.
Zgodnie z podpisanym Porozumieniem nr: … o dofinansowanie Projektu, Instytucja Zarządzająca przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie w formach i zakresie, wyłącznie w celu pokrycia wydatków kwalifikowalnych Projektu. Natomiast Komenda Wojewódzka PSP zobowiązała się zapewnić wkład własny stanowiący nie mniej, niż 16,81% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych oraz zadeklarowała pokrycie ze środków własnych wszelkich wydatków niekwalifikowalnych w ramach Projektu, w szczególności wydatki objęte nieprawidłowościami oraz objęte korektami finansowymi i pomniejszeniami wydatków.
Wobec powyższego, Beneficjent nie ma prawa do obniżenia podatku w oparciu o powołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, a co za tym idzie nie może uznać podatku VAT jako wydatku niekwalifikowanego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy o VAT.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi służące realizacji projektu nie zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
W zakresie przedmiotowych wydatków nie będą mieli Państwo również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tego warunku, nie będą mieli Państwo zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Reasumując, nie będą mieli Państwo możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi służące realizacji projektu nie zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1057, ze zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right