Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.280.2023.1.LK
Brak prawa do odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku od towarów i usług z faktur związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jesteście Państwo w trakcie realizacji projektu pn.: „(...)”, dofinansowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (poddziałanie „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”). Celem operacji jest rozwój aktywności i integracji społecznej oraz rozwój infrastruktury sprzyjającej rozwojowi turystyki, rekreacji i zachowaniu lokalnego dziedzictwa na obszarach wiejskich poprzez wzbogacenie oferty i rozwój gminnej infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej.
W zakres operacji wchodzi przeprowadzenie następujących robót i usług:
1. Opracowanie merytoryczne oraz graficzne projektu tablic związanych z (...) będących kompromisem pomiędzy plakatem, a opisem historycznym. Na tablicach, w sposób estetyczny i w atrakcyjnej graficznie formie połączone zostały zdjęcia, grafiki, mapy itp. oraz krótkie noty tekstowe w języku polskim i angielskim. Zadanie to wykonał regionalista - autor koncepcji ścieżki dydaktyczno-historycznej „(...)” zrealizowanej na terenie gminy (...). Zadanie zostało zrealizowane.
2. Roboty budowlane (zadanie w trakcie realizacji):
a. wykonanie i montaż na betonowym fundamencie czterech trwałych konstrukcji o wymiarach 180x180x30 cm z profili pokrytych stalą Corten (imitującą rdzę) z umieszczonymi wewnątrz wyżej wymienionymi trwałymi i odpornymi na warunki atmosferyczne tablicami informacyjnymi (po dwie tablice w każdej konstrukcji - dwustronnie);
b. wykonanie ścieżek spacerowych o nawierzchni z kostki kamiennej o łącznej powierzchni 284 m2 umożliwiających komunikację pieszą w obrębie skweru i zapewniających dostęp do wszystkich tablic na znajdujących się na jego terenie;
c. zakup i montaż czterech ławek wypoczynkowych oraz dwóch koszy na odpady, które zostaną zamontowane w okolicach nowo wybudowanych tablic.
Planowany koszty zadania wynosi 157 159,44 zł; zakończenie planowane jest do 31 lipca 2023 r. Złożyliście Państwo wniosek o dofinansowanie zadania ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (poddziałanie „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”). Stosowna umowa o dofinansowanie projektu w kwocie 100 000 PLN została podpisana 19 lipca 2022 r. We wniosku aplikacyjnym wnieśliście Państwo o objęcie kosztami kwalifikowalnymi podatku VAT naliczonego w wyniku realizacji zadania. Wliczenie podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych pozwoliło na uzyskanie wyższego dofinansowania ze środków PROW 2014-2020.
Prawnopodatkowy status gminy w zakresie podatku VAT wynika z wykładni przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).
Gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne i działa poprzez organy. Organem wykonawczym gminy jest Wójt. Zgodnie z art. 7 ust. 10 ustawy o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm) zadania własne gminy obejmują sprawy turystyki, w tym terenów rekreacyjnych.
Przepis art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) mówi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku, gdy we wniosku o dofinansowanie Beneficjent oświadczył, iż VAT jest kwalifikowalny, zobowiązany jest do dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej możliwość odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu z właściwej Izby Skarbowej na podstawie art. 14-14d ustawy Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym zwracacie się Państwo z prośbą o wydanie interpretacji. Uzyskanie stosownej interpretacji pozwoli Gminie (...) objąć kosztami kwalifikowalnymi podatek VAT i uzyskać wyższe dofinansowanie zadania. Gmina jest czynnym podatnikiem VAT.
Zrealizowana w ramach ww. projektu infrastruktura będzie własnością Gminy (...) i będzie nieodpłatnie wykorzystywana do zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności rozwoju turystyki i terenów rekreacyjnych. Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją operacji wystawiane będą na gminę. Efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie
Czy macie Państwo możliwość odzyskania podatku VAT od zakupu towarów i usług w ramach projektu pn.: „(...)” współfinansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, nie macie możliwości odzyskania podatku VAT od zakupu towarów i usług w ramach projektu p.n. „(...)”, ponieważ efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:
w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołane przepisu wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):
gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl natomiast art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 10 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Z okoliczności sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Realizujecie Państwo projekt pn.: „(…)” dofinansowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (poddziałanie „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”).
W zakres operacji wchodzi przeprowadzenie następujących robót i usług:
1. Opracowanie merytoryczne oraz graficzne projektu tablic związanych z (...) będących kompromisem pomiędzy plakatem, a opisem historycznym. Na tablicach, w sposób estetyczny i w atrakcyjnej graficznie formie połączone zostały zdjęcia, grafiki, mapy itp. oraz krótkie noty tekstowe w języku polskim i angielskim. Zadanie to wykonał regionalista - autor koncepcji ścieżki dydaktyczno-historycznej „(...)” zrealizowanej na terenie gminy (...). Zadanie zostało zrealizowane.
2. Roboty budowlane (zadanie w trakcie realizacji):
a. wykonanie i montaż na betonowym fundamencie czterech trwałych konstrukcji o wymiarach 180x180x30 cm z profili pokrytych stalą Corten (imitującą rdzę) z umieszczonymi wewnątrz wyżej wymienionymi trwałymi i odpornymi na warunki atmosferyczne tablicami informacyjnymi (po dwie tablice w każdej konstrukcji - dwustronnie);
b. wykonanie ścieżek spacerowych o nawierzchni z kostki kamiennej o łącznej powierzchni 284 m2 umożliwiających komunikację pieszą w obrębie skweru i zapewniających dostęp do wszystkich tablic na znajdujących się na jego terenie;
c. zakup i montaż czterech ławek wypoczynkowych oraz dwóch koszy na odpady, które zostaną zamontowane w okolicach nowo wybudowanych tablic.
Zrealizowana w ramach ww. projektu infrastruktura będzie własnością Gminy (...) i będzie nieodpłatnie wykorzystywana do zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności rozwoju turystyki i terenów rekreacyjnych. Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją operacji wystawiane będą na gminę. Efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odzyskania podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. „(…)”.
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Odnosząc powyższe twierdzenie do okoliczności niniejszej sprawy, należy wskazać, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie zostaną spełnione. Realizowana inwestycja związana jest z wykonywaniem przez Państwa zadań własnych, a ponoszone z tego tytułu wydatki na towary i usługi nabyte w ramach realizacji operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Skoro będziecie Państwo realizować projekt w ramach zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym i nie będziecie ponosić wydatków w związku z prowadzoną w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług działalnością gospodarczą, to nabywając towary i usługi nie będziecie działać w charakterze podatnika VAT.
Zatem w przypadku realizowanej inwestycji brak jest związku nabytych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi w konsekwencji czego nie będzie Państwu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz odzyskania (zwrotu) różnicy tego podatku z tytułu realizacji operacji pn.: „(…)”.
Dodatkowe informacje
Zauważyć należy, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. Tym samym nie odnieśliśmy się do tego czy podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right