Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.230.2023.2.MSU
Zastosowanie zwolnienia do świadczonych usług jeździeckich.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
-prawidłowe w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonych usług, za które Państwa Stowarzyszenie pobiera opłaty:
·uiszczane przez uczestników zawodów sportowych organizowanych przez Stowarzyszenie (np. opłata wpisowa, opłata startowa, opłata za boks dla konia, itp.),
·uiszczane przez uczestników imprez jeździeckich organizowanych przez Stowarzyszenie, np. św. Hubertus, rajdy konne (np. opłata wpisowa, opłata startowa, opłata za boks dla konia, itp.),
·za naukę jazdy konnej oraz udostępnianie koni do jazdy konnej, zarówno w postaci zajęć jednorazowych, jak i organizowanych szkoleń i obozów jeździeckich,
·za udostępniane stajni dla koni w postaci pensjonatu dla koni, w tym ich wyżywienie i obsługa przy koniu (czyszczenie, karmienie, itp.) dla osób uprawiających sporty jeździeckie,
-nieprawidłowe w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonych usług, za które Państwa Stowarzyszenie pobiera opłaty za:
·udostępniany sprzęt do szkolenia/treningu sportowego koni, np. przeszkody, drągi, kozły, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie,
·udostępnianą infrastrukturę do szkolenia/treningu sportowego koni, np. boks dla konia, plac treningowy, kryta ujeżdżalnia, padoki, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonych usług, za które Państwa Stowarzyszenie pobiera opłaty:
-uiszczane przez uczestników zawodów sportowych organizowanych przez Stowarzyszenie (np. opłata wpisowa, opłata startowa, opłata za boks dla konia, itp.),
-uiszczane przez uczestników imprez jeździeckich organizowanych przez Stowarzyszenie, np. św. Hubertus, rajdy konne (np. opłata wpisowa, opłata startowa, opłata za boks dla konia, itp.),
-za naukę jazdy konnej oraz udostępnianie koni do jazdy konnej, zarówno w postaci zajęć jednorazowych, jak i organizowanych szkoleń i obozów jeździeckich,
-za udostępniane stajni dla koni w postaci pensjonatu dla koni, w tym ich wyżywienie i obsługa przy koniu (czyszczenie, karmienie, itp.) dla osób uprawiających sporty jeździeckie,
-za udostępniany sprzęt do szkolenia/treningu sportowego koni, np. przeszkody, drągi, kozły, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie,
-za udostępnianą infrastrukturę do szkolenia/treningu sportowego koni, np. boks dla konia, plac treningowy, kryta ujeżdżalnia, padoki, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 maja 2023 r. (data wpływu 31 maja 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Podatnik Stowarzyszenie ..., z siedzibą …., NIP: …. (dalej: Stowarzyszenie) jest organizacją działającą w zakresie kultury fizycznej i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem sportów jeździeckich. Jako takie spełnia ustawową definicję klubu sportowego, w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. Nr 127, poz. 857 ze zm.), tj. klubem sportowym zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.). Stowarzyszenie jest klubem sportowym, którego statut przewiduje prowadzenie działalności gospodarczej i jest podmiotem wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego.
Celami statutowymi Stowarzyszenia są:
1.Organizowanie i prowadzenie działalności sportowej w dziedzinie kultury fizycznej i rekreacji w sportach jeździeckich, zwłaszcza w dyscyplinie skoków przez przeszkody oraz powożenia.
2.Wyszkolenie zawodników.
3.Rozbudowa i utrzymanie na właściwym poziomie infrastruktury i bazy technicznej oraz stałe poprawianie ich poziomu.
4.Podejmowanie wszelkich działań na rzecz zaopatrzenia zawodników w odpowiedni sprzęt i konie.
5.Organizowanie i udział w jeździeckich zawodach towarzyskich, regionalnych, krajowych i międzynarodowych.
6.Propagowanie rozwoju sportów jeździeckich.
7.Tworzenie dogodnych warunków dla krzewienia kultury fizycznej i sportu jeździeckiego wśród dzieci, młodzieży, osób niepełnosprawnych oraz innych osób.
8.Kontynuowanie tradycji polskiego jeździectwa sportowego.
9.Prowadzenie grupowych i indywidualnych zajęć rehabilitacyjnych, terapeutycznych, sportowych, rekreacyjnych.
Aby realizować cele statutowe, Stowarzyszenie podejmuje działania w ramach nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego, poprzez:
1.Organizowanie i prowadzenie szkolenia w sportach jeździeckich.
2.Organizowanie i udział w towarzyskich, regionalnych, krajowych i międzynarodowych zawodach jeździeckich oraz imprezach towarzyszących.
3.Organizowanie imprez o charakterze sportowo-rekreacyjnym.
4.Zakup sprzętu jeździeckiego, pasz, kosmetyków dla koni, itp.
5.Modernizację, budowę, remonty i konserwację własnych bądź użyczonych/dzierżawionych obiektów i urządzeń sportowych oraz ich bieżące użytkowanie.
6.Współpracę z organami administracji rządowej i samorządowej, krajowymi i międzynarodowymi organizacjami sportowymi, organizacjami społecznymi, gospodarczymi, placówkami kulturalno-oświatowymi oraz środkami masowego przekazu.
7.Podejmowanie innych przedsięwzięć, jakie okażą się celowe dla realizacji działalności statutowej.
W praktyce Stowarzyszenie udostępnia bazę ośrodka oraz konie w celu prowadzenia jazd i nauki jazdy konnej, organizuje letnie obozy, udostępnia bazę ośrodka (stajnie) dla koni, prowadzi pensjonat dla koni, opiekuje się nimi (wyżywienie, czyszczenie, itp.) oraz wypożycza sprzęt służący wyszkoleniu koni oraz przeprowadzeniu jazd. Stowarzyszenie organizuje również jeździeckie zawody sportowe, jak również imprezy jeździeckie.
Za opisane działania Stowarzyszenie pobiera opłaty, które odzwierciedlają koszty pośrednie i bezpośrednie prowadzonej działalności i przeznaczone są wyłącznie na realizację celów statutowych, a nie na osiąganie zysku. Niezależnie od powyższych wpłat, Stowarzyszenie otrzymuje od członków Stowarzyszenia składki członkowskie. Składki członkowskie płacone są przez członków Stowarzyszenia dobrowolnie. Ich ekwiwalentem nie są dobra i usługi świadczone przez Stowarzyszenie na rzecz wpłacających. Składki członkowskie przeznaczone są na działalność związaną z celami statutowymi Stowarzyszenia. Celami tymi są: działanie na rzecz kultury fizycznej, w tym sportu, rekreacji ruchowej oraz profilaktyki zdrowotnej oraz krzewienie zamiłowania do systematycznego uprawiania rekreacji ruchowej i sportu w zakresie jeździectwa. W związku z tym składki członkowskie przeznaczane są głównie na utrzymanie ośrodka i zwierząt w nich przebywających. Składki przeznaczane są na zakup odpowiednich pasz dla koni oraz bieżące prace konserwatorskie. Opłaty, jakie są pobierane przez Stowarzyszenie są konieczne do organizowania i uprawiania sportu, ponadto pobierając te opłaty Stowarzyszenie nie jest nastawione na osiąganie zysków, gdyż wszelkie nadwyżki przychodów nad kosztami są przeznaczane w całości na działalność statutową Stowarzyszenia.
Usługi świadczone przez Stowarzyszenie są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym i są one ściśle związane z usługą podstawową Stowarzyszenia, tj. usługą związaną ze sportem. Ponadto, usługi za które są pobierane opłaty są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, tj. usługi związanej ze sportem.
Głównym celem świadczonych usług przez Stowarzyszenie nie jest osiąganie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie powyższych usług w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia. Dodatkowo, opłaty uiszczane przez uczestników zawodów sportowych organizowanych przez Stowarzyszenie oraz opłaty uiszczane przez uczestników imprez jeździeckich, nie stanowią opłaty za wstęp na imprezę sportową. Wykonując usługi świadczone przez Stowarzyszenie, nie osiąga ono systematycznych zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
W uzupełnieniu wniosku, na pytanie czy są Państwo klubem sportowym, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu?, wskazali Państwo: Tak, Stowarzyszenie ... w … jest klubem sportowym, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Wynika to m.in. z § 6 pkt 1 Statutu: Organizowanie i prowadzenie działalności sportowej w dziedzinie kultury fizycznej i rekreacji w sportach jeździeckich, zwłaszcza w dyscyplinie skoków przez przeszkody oraz powożenia.
Jednocześnie w załączeniu przedkładają Państwo wydruk ze strony internetowej ... potwierdzający, że Stowarzyszenie ... jest wpisany na listę klubów sportowych. https:... - link do strony.
Następnie na pytanie, czy usługi, o których mowa w pytaniu, związane będą z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną?, wskazali Państwo: Nie, usługi te nie będą związane z działalnością marketingową oraz reklamowo- promocyjną.
Na pytanie, czy usługi, o których mowa w pkt 5 i 6 Państwa pytania postawionego we wniosku ORD-IN, są usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością?, odpowiedzieli Państwo: Tak. usługi te są usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością, przy czym zaznaczyć należy, że usługi te są przeznaczone dla osób uprawiających sporty jeździeckie. Powyższe usługi świadczone są przez Klub Sportowy ... w ramach odpłatnej formy realizacji działalności statutowej. Wnioskodawca ma świadomość, że jeżeli takie usługi będą przeznaczone dla osób nieuprawiających sportów jeździeckich, to wówczas odpłatność podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy są zwolnione z podatku od towarów i usług otrzymywane przez Stowarzyszenie:
1.opłaty uiszczane przez uczestników zawodów sportowych organizowanych przez Stowarzyszenie (np. opłata wpisowa, opłata startowa, opłata za boks dla konia, itp.),
2.opłaty uiszczane przez uczestników imprez jeździeckich organizowanych przez Stowarzyszenie, np. św. Hubertus, rajdy konne (np. opłata wpisowa, opłata startowa, opłata za boks dla konia, itp.),
3.opłaty za naukę jazdy konnej oraz udostępnianie koni do jazdy konnej, zarówno w postaci zajęć jednorazowych, jak i organizowanych szkoleń i obozów jeździeckich,
4.opłaty za udostępniane stajni dla koni w postaci pensjonatu dla koni, w tym ich wyżywienie i obsługa przy koniu (czyszczenie, karmienie, itp.) dla osób uprawiających sporty jeździeckie,
5.za udostępniany sprzęt do szkolenia/treningu sportowego koni, np. przeszkody, drągi, kozły, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie,
6.za udostępnianą infrastrukturę do szkolenia/treningu sportowego koni, np. boks dla konia, plac treningowy, kryta ujeżdżalnia, padoki, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie.
Państwa stanowisko w sprawie
Uzyskiwane przez Stowarzyszenie wpłaty wymienione w pkt 1-6 podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
Zgodnie z tym przepisem zwolnione są usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem, że:
·są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestnictwa w nim,
·świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
·są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
-z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Stowarzyszenie uważa, że spełnia cechę podmiotową dla zastosowania powyższego zwolnienia, tj. jest osobą prawną stanowiącą klub sportowy w rozumieniu ustawy o sporcie, w zakresie sportu i wychowania fizycznego związanego z jeździectwem. Usługi świadczone przez stowarzyszenie, za które pobierane są opłaty wymienione w pkt 1-6 stanowią bądź same w sobie działalność sportową, jak np. zawody sportowe, imprezy jeździeckie, lekcje jazdy konnej, czy też udostępnianie koni do jazd lub organizacja sportowych obozów jeździeckich. Za usługę ściśle ze sportem jeździeckim związaną Stowarzyszenie uznaje również odpłatne udostępnianie miejsc dla koni w stajniach oraz ich utrzymanie.
Stowarzyszenie ze swojej istoty nie prowadzi działalności nastawionej na osiąganie zysku, a uzyskane przychody zgodnie ze statutem przeznacza na prowadzenie działalności, do której zostało powołane.
Wreszcie osoby, na rzecz których Stowarzyszenie świadczy działalność są bądź osobami uprawiającymi sport jeździecki profesjonalnie, jak osobami uprawiającymi ten sport niezawodowo lub chcącymi go uprawiać. Są to również osoby uczestniczące w wychowaniu fizycznym, na rzecz których stowarzyszenie świadczy usługi, np. uczestnicy zawodów imprez jeździeckich. Jednocześnie należy przywołać interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 maja 2016 r. IBPP2/4512-128/16, z której wynika, że w analogicznym stanie faktycznym organy uznały stanowisko podatnika za prawidłowe.
Reasumując, w odniesieniu do zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, stanowisko Stowarzyszenia jest prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
-prawidłowe w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonych usług, za które Państwa Stowarzyszenie pobiera opłaty:
·uiszczane przez uczestników zawodów sportowych organizowanych przez Stowarzyszenie (np. opłata wpisowa, opłata startowa, opłata za boks dla konia, itp.),
·uiszczane przez uczestników imprez jeździeckich organizowanych przez Stowarzyszenie, np. św. Hubertus, rajdy konne (np. opłata wpisowa, opłata startowa, opłata za boks dla konia, itp.),
·za naukę jazdy konnej oraz udostępnianie koni do jazdy konnej, zarówno w postaci zajęć jednorazowych, jak i organizowanych szkoleń i obozów jeździeckich,
·za udostępniane stajni dla koni w postaci pensjonatu dla koni, w tym ich wyżywienie i obsługa przy koniu (czyszczenie, karmienie, itp.) dla osób uprawiających sporty jeździeckie,
-nieprawidłowe w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonych usług, za które Państwa Stowarzyszenie pobiera opłaty za:
·udostępniany sprzęt do szkolenia/treningu sportowego koni, np. przeszkody, drągi, kozły, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie,
·udostępnianą infrastrukturę do szkolenia/treningu sportowego koni, np. boks dla konia, plac treningowy, kryta ujeżdżalnia, padoki, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie natomiast do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a) są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b) świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c) są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
a) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
b) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Jednocześnie zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”:
Państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Zatem analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że ze zwolnienia od podatku VAT na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, zwolnienie powyższe ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji. Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).
Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.
Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.
W konstatacji Trybunał stwierdził, że „art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu”.
Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r., poz. 1599 z późn. zm.).
Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o sporcie:
W myśl art. 6 ust. ustawy o sporcie:
Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.
Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie:
Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.
Z kolei, zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2261 z późn. zm.):
Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Z analizy powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, powinien spełnić przesłanki zarówno o charakterze przedmiotowym, jak i podmiotowym. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, który implementuje do krajowego porządku prawnego przepis art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy należy interpretować tak, że zwolnieniem od podatku VAT określonym w tej normie objęte są nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.
Wątpliwości Państwa Stowarzyszenia dotyczą kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat:
1.uiszczanych przez uczestników zawodów sportowych organizowanych przez Stowarzyszenie (np. opłata wpisowa, opłata startowa, opłata za boks dla konia, itp.),
2.uiszczanych przez uczestników imprez jeździeckich organizowanych przez Stowarzyszenie, np. św. Hubertus, rajdy konne (np. opłata wpisowa, opłata startowa, opłata za boks dla konia, itp.),
3.za naukę jazdy konnej oraz udostępnianie koni do jazdy konnej, zarówno w postaci zajęć jednorazowych, jak i organizowanych szkoleń i obozów jeździeckich,
4.za udostępniane stajni dla koni w postaci pensjonatu dla koni, w tym ich wyżywienie i obsługa przy koniu (czyszczenie, karmienie, itp.) dla osób uprawiających sporty jeździeckie,
5.za udostępniany sprzęt do szkolenia/treningu sportowego koni, np. przeszkody, drągi, kozły, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie,
6.za udostępnianą infrastrukturę do szkolenia/treningu sportowego koni, np. boks dla konia, plac treningowy, kryta ujeżdżalnia, padoki, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Stowarzyszenie jest organizacją działającą w zakresie kultury fizycznej i rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem sportów jeździeckich. Stowarzyszenie jest klubem sportowym, którego statut przewiduje prowadzenie działalności gospodarczej i jest podmiotem wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego. Państwa Stowarzyszenie jest klubem sportowym, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Stowarzyszenie udostępnia bazę ośrodka oraz konie w celu prowadzenia jazd i nauki jazdy konnej, organizuje letnie obozy, udostępnia bazę ośrodka (stajnie) dla koni, prowadzi pensjonat dla koni, opiekuje się nimi (wyżywienie, czyszczenie, itp.) oraz wypożycza sprzęt służący wyszkoleniu koni oraz przeprowadzeniu jazd. Stowarzyszenie organizuje również jeździeckie zawody sportowe, jak również imprezy jeździeckie. Za opisane działania Państwa Stowarzyszenie pobiera opłaty, które odzwierciedlają koszty pośrednie i bezpośrednie prowadzonej działalności i przeznaczone są wyłącznie na realizację celów statutowych, a nie na osiąganie zysku. Usługi świadczone przez Stowarzyszenie są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym i są one ściśle związane z usługą podstawową Stowarzyszenia, tj. usługą związaną ze sportem. Ponadto, usługi za które są pobierane opłaty są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, tj. usługi związanej ze sportem.
Głównym celem świadczonych usług przez Państwa Stowarzyszenie nie jest osiąganie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie powyższych usług w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia. Dodatkowo, opłaty uiszczane przez uczestników zawodów sportowych organizowanych przez Stowarzyszenie oraz opłaty uiszczane przez uczestników imprez jeździeckich, nie stanowią opłaty za wstęp na imprezę sportową. Wykonując usługi świadczone przez Stowarzyszenie, nie osiąga ono systematycznych zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Ponadto wskazali Państwo, że usługi te nie związane będą z działalnością marketingową oraz reklamowo- promocyjną. Natomiast usługi, o których mowa w pkt 5 i 6 Państwa pytań są usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością, przy czym zaznaczyli Państwo, że usługi te są przeznaczone dla osób uprawiających sporty jeździeckie. Powyższe usługi świadczone są przez Klub Sportowy ... w ramach odpłatnej formy realizacji działalności statutowej.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że Państwa Stowarzyszenie będzie spełniało przesłankę podmiotową.
Jak wynika z opisu sprawy, jesteście Państwo Klubem sportowym, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ze szczególnym uwzględnieniem sportów jeździeckich.
Rozpatrując spełnienie warunku przedmiotowego, należy ponownie wskazać, że terminologia w zakresie zwolnień od podatku od towarów i usług powinna być interpretowana w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady. W art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, wskazano, że zwolnienie może dotyczyć usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które to usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Ponadto usługi te muszą być wykonywane na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Analiza przedstawionego opisu sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że świadczone przez Państwa Klub usługi wymienione w pkt 1-4, tj.
-organizacja przez Stowarzyszenie zawodów sportowych,
-organizacja imprez jeździeckich np. św. Hubertus, rajdów konnych,
-nauka jazdy konnej oraz udostępnianie koni do jazdy konnej, zarówno w postaci zajęć jednorazowych, jak i organizowanych szkoleń i obozów jeździeckich,
-udostępnianie stajni dla koni w postaci pensjonatu dla koni, w tym ich wyżywienie i obsługa przy koniu (czyszczenie, karmienie, itp.) dla osób uprawiających sporty jeździeckie,
spełniają przesłankę przedmiotową, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Należy jednak zauważyć, że zwolnieniem, objęte są usługi mające ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym. Opieka nad koniem może korzystać ze zwolnienia tylko wówczas, gdy jest świadczona na rzecz osób uprawiających sport i w jej skład wchodzą czynności, które są niezbędne do uprawiania sportu konnego. Jeżeli zatem celem wykonywania usług przez Państwa Klub jest opieka nad koniem, który jest wykorzystywany do uprawiania sportów konnych i usługi te będą świadczone na rzecz osób uprawiających sporty konne i będą niezbędne do uprawiania przez te osoby sportu to należy uznać, że taka usługa również może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Natomiast odnosząc się do usług wymienionych w pkt 5 i 6, tj. udostępniania sprzętu/infrastruktury do szkolenia/treningu sportowego koni, np. przeszkód, drągów, kozłów, boksów dla konia, placu treningowego, krytej ujeżdżalni, padoków, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie, należy zauważyć, że jak wynika z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 zwolnieniu nie podlegają m.in. usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. W tym przypadku odpłatne udostępnianie sprzętu/obiektu sportowego jest równoznaczne z jego wynajmem. Przez sprzęt sportowy należy rozumieć przedmioty używane do uprawiania sportu. Natomiast obiekt sportowy to zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych.
Jak Państwo wskazali, ww. usługi udostępniania sprzętu/infrastruktury do szkolenia/treningu sportowego koni, np. przeszkód, drągów, kozłów, boksów dla konia, placu treningowego, krytej ujeżdżalni, padoków, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie są usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Zatem, świadczone przez Państwa Stowarzyszenie usługi odpłatnego udostępniania sprzętu/infrastruktury do szkolenia/treningu koni, nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z uwagi na ww. wyłączenie w tym przepisie.
Podsumowując, za prawidłowe należy uznać Państwa stanowisko w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonych usług, za które pobiera opłaty:
·uiszczane przez uczestników zawodów sportowych organizowanych przez Stowarzyszenie (np. opłata wpisowa, opłata startowa, opłata za boks dla konia, itp.),
·uiszczane przez uczestników imprez jeździeckich organizowanych przez Stowarzyszenie, np. św. Hubertus, rajdy konne (np. opłata wpisowa, opłata startowa, opłata za boks dla konia, itp.),
·za naukę jazdy konnej oraz udostępnianie koni do jazdy konnej, zarówno w postaci zajęć jednorazowych, jak i organizowanych szkoleń i obozów jeździeckich,
·za udostępniane stajni dla koni w postaci pensjonatu dla koni, w tym ich wyżywienie i obsługa przy koniu (czyszczenie, karmienie, itp.) dla osób uprawiających sporty jeździeckie.
Natomiast za nieprawidłowe należy uznać Państwa stanowisko w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonych usług, za które Państwa Stowarzyszenie pobiera opłaty za:
·udostępniany sprzęt do szkolenia/treningu sportowego koni, np. przeszkody, drągi, kozły, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie,
·udostępnianą infrastrukturę do szkolenia/treningu sportowego koni, np. boks dla konia, plac treningowy, kryta ujeżdżalnia, padoki, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Zatem nie jestem uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydaję jedynie w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku.
Odnosząc się do powołanej przez Państwa interpretacji wskazuję, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawyOrdynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right