Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.57.2023.5.JK2

Renta rodzinna otrzymywana z Francji podlega opodatkowaniu w Polsce. Renta ta nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 5 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków opodatkowania rent otrzymywanych z Francji.

Uzupełniła go Pan pismem z 6 marca 2023 r. (wpływ 13 marca 2023 r.), z 11 kwietnia 2023 r. (wpływ 17 kwietnia 2023 r.), z 22 maja 2023 r. (wpływ 2 czerwca 2023 r.) oraz 15 czerwca 2023 r. na wezwanie telefoniczne.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani wdową po zmarłym w 2012 r. mężu, który służył (…) francuskiej.

Na stałe zamieszkuje Pani w Polsce i jest nieaktywna zawodowo.

Po śmierci męża pozostawała Pani ubezpieczona w KRUS, a następnie w NFZ na podstawie dokumentu S1. M (…) Francji po śmierci męża przyznało Pani i jej dzieciom: córce (ur. 23 grudnia 2022 r.) i synowi (ur. 16 września 2007 r.) rentę rodzinną.

Pani jako żona otrzymuje z M. kwotę (…) euro. Dodatkowo wypłacane są renty dla dzieci; córka otrzymuje kwotę (…) euro, syn również otrzymuje kwotę (…) euro. Córka w dniu 23 grudnia 2022 r. ukończyła 18 lat. Syn jest małoletni i ma 16 lat.

Córka otrzymała z instytucji francuskiej wezwanie do założenia rachunku bankowego, gdyż w związku z uzyskaniem pełnoletności renta po zmarłym ojcu będzie wypłacana jej osobiście do czasu kontynuowania przez nią edukacji.

Pani uiszcza co miesiąc zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i co roku składa PIT 36 – rozliczając się z renty rodzinnej po zmarłym mężu. Aktualnie odprowadza Pani podatek w formie zaliczki do 20 każdego miesiąca w wysokości 12% na Urząd Skarbowy.

Pani po przelaniu na swoje polskie konto pełnej kwoty renty, wylicza kwotę zaliczki wg kursu z daty przelewu i kwotę tę przekazuje na konto Urzędu Skarbowego.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Doprecyzowała Pani stan faktyczny o następujące informacje:

Przedmiotem zapytania jest aktualna Pani sytuacja podatkowa oraz okres podatkowy do 5 lat wstecz, tj. rok 2018, 2019, 2020, 2021, 2022.

Renta rodzinna po zmarłym mężu jest przez Panią otrzymywana od 4 listopada 2011 r.

Składają PIT-36 rozlicza Pani również renty otrzymywane przez małoletnie dzieci.

Nie otrzymuje Pani renty za pośrednictwem polskiego banku, świadczenia są wypłacane na konto francuskie. Natomiast świadczenia na rzecz Pani córki będą wypłacane na polski numer rachunku bankowego, za okres od uzyskania przez nią pełnoletności.

Nie uzyskuje Pani innych przychodów/dochodów oprócz renty rodzinnej z Francji.

Renta przyznana na rzecz dzieci jest objęta odrębnymi tytułami.

Zgodnie z decyzją emerytalną (…) otrzymuje Pani rentę rodzinna, tj. 50/100 części z emerytury ustalonej dla zmarłego męża przyznanej w związku z pełnieniem przez Niego służby wojskowej (…) francuskiej.

Podstawę prawną świadczenia stanowi: kodeks emerytur cywilnych i wojskowych – L. 47, L. 35 ustęp. 1, L. 52, L.6-2.

Rentę rodzinną otrzymuje Pani począwszy od dnia 4 listopada 2011 r., wskaźnik brutto 440, część przypadająca do wypłaty Pani to 50/100 – emerytury Pani męża (…).

Pani syn zgodnie z decyzją emerytalną (…) otrzymuje rentę rodzinna, tj. 10% części z emerytury ustalonej dla zmarłego ojca przyznanej w związku z pełnieniem przez Niego służby wojskowej francuskiej (...).

Podstawę prawną świadczenia stanowi: kodeks emerytur cywilnych i wojskowych – L. 40 ustęp 1, L. 35 ustęp. 1, L. 52, L.6-2.

Przedstawicielem prawnym uprawnionego do niniejszego świadczenia jest Pani.

Pani syn (poprzez przedstawiciela – Panią) otrzymuje rentę rodzinną począwszy od dnia 4 listopada 2011 r., wskaźnik brutto 440, część przypadająca do wypłaty to 10 % – emerytury ojca Pani syna (...).

Z informacji uzyskanych na podstawie decyzji emerytalnych wynika, że uprawnienie do renty rodzinnej tak dla Pani jak i Pani syna wynika z emerytury wojskowej ustalonej w oparciu o służbę wojskową Pani męża, a ojca Pani syna i córki.

Pani córka otrzymała rentę rodzinną na takich samych zasadach jak Pani syn. Dzieci w okresie zapytania miały/mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Pani i dzieci mają obywatelstwo polskie.

Pytania

1.Czy Pani (aktualnie rozliczająca się z dziećmi) jest zobowiązana do opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych od renty rodzinnej przyznanej po zmarłym mężu uzyskanej z M. Francji związku z pełnioną służbą wojskową (…) francuskiej ?

2.Czy może Pani skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania, o którym w art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Renta rodzinna uzyskiwana przez Panią i jej syna oraz córkę w związku ze służbą zmarłego męża (…) Francuskiej nie podlega opodatkowaniu we Francji. W związku z powyższym, biorąc pod uwagę rodzaj renty, uważa Pani, że w Polsce także powinna ona podlegać zwolnieniu z obowiązku uiszczania podatku – gdyż jest to świadczenie analogiczne do tego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne:

Jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a, 2b ustawy, stosuje się bowiem z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Pani i dzieci jako osoby mające miejsce zamieszkania w Polsce, otrzymujecie z Francji renty rodzinne po zmarłym mężu/ojcu.

Zatem w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie uregulowania zawarte w Umowie podpisanej między Polską a Francją.

Stosownie do art. 18 Umowy zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 20 czerwca 1975 r. (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5):

Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, renty, emerytury i podobne wynagrodzenie z tytułu poprzedniego zatrudnienia, wypłacane osobie zamieszkałej w jednym Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Stosownie do art. 19 ust. 2 lit. a) ww. Umowy:

Renty i emerytury przekazywane przez Umawiające się Państwo albo przez jedną z jego jednostek samorządu lokalnego, albo przez jedną z ich osób prawnych prawa publicznego, bądź wprost, bądź w ciężar tworzonego przez nie funduszu osobie fizycznej z tytułu usług o charakterze publicznym świadczonych temu Państwu, albo tej jednostce samorządu, albo tej osobie prawnej podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Przy czym, w myśl art. 19 ust. 2 lit. b) ww. Umowy:

Jednakże te renty i emerytury podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli ich odbiorca ma w tym Państwie miejsce zamieszkania i posiada jego obywatelstwo.

Według art. 19 ust. 3 ww. Umowy:

Publiczny charakter usług świadczonych Umawiającemu się Państwu, jego jednostkom samorządu lokalnego albo jednej z ich osób prawnych prawa publicznego jest określony zgodnie z prawem wewnętrznym tego Państwa.

Na podstawie art. 19 ust. 4 ww. Umowy:

Postanowienia artykułów 15, 16 i 18 stosuje się do wynagrodzeń lub rent i emerytur przekazywanych z tytułu usług świadczonych w ramach działalności przemysłowej lub handlowej wykonywanej przez jedną z ich jednostek samorządu lokalnego lub przez jedną z ich osób prawnych prawa publicznego.

Z powołanych powyżej przepisów wynika jednoznacznie, że – co do zasady – renty i emerytury wypłacane z Francji osobie fizycznej, która ma miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Wyjątek dotyczy tylko emerytur i rent otrzymywanych z tytułu usług o charakterze publicznym świadczonych na rzecz państwa, jednostek samorządu lokalnego tego państwa albo jednej z ich osób prawnych prawa publicznego; świadczenia te podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie (we Francji). Jednakże tego rodzaju świadczenia podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie zamieszkania (w Polsce) w sytuacji gdy świadczeniobiorca ma w tym państwie zarówno miejsce zamieszkania, jak i posiada obywatelstwo tego państwa.

Zatem, zgodnie z art. 19 ust. 2 lit. b) powołanej powyżej Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, renty rodzinne otrzymywane z Francji przez Panią i dzieci po zmarłym mężu/ojcu, który wykonywał usługi o charakterze publicznym świadczone na rzecz Francji (służba wojskowa), którzy posiadacie miejsce zamieszkania w Polsce i obywatelstwo polskie, podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie zamieszkania, czyli w Polsce. Jednocześnie dochód ten nie podlega opodatkowaniu w państwie, z którego jest wypłacany, czyli we Francji.

W konsekwencji, do rent wypłacanych przez francuską instytucję z tytułu usług o charakterze publicznym świadczonych temu Państwu, albo tej jednostce samorządu, albo osobie prawnej prawa publicznego osobie zamieszkałej w Polsce i mającej obywatelstwo polskie stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodu jest m.in. emerytura lub renta.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Zgodnie z art. 44 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników z emerytur i rent z zagranicy – są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.

Według art. 44 ust. 3a ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do końca 2018 r.:

Podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień – w terminie złożenia zeznania podatkowego, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz zapłaconych w danym miesiącu składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lub 2a. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 44 ust. 3a ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r.:

Podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień – przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz zapłaconych w danym miesiącu składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lub 2a. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2018 r.:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.

Natomiast zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r.:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Jak wynika z powołanego przez Panią art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku są renty przyznane na podstawie odrębnych przepisów o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin.

Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej są przepisy ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2023 r. poz. 1100).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że renty rodzinne zostały przyznane na podstawie decyzji emerytalnej w oparciu o przepisy kodeksu emerytur cywilnych i wojskowych – L. 47, L. 40 ustęp 1, L. 35 ustęp. 1, L. 52, L.6-2 obowiązującego we Francji. M. Francji po śmierci Pani męża przyznało Pani i jej dzieciom rentę rodzinną, która otrzymywana jest z M.

Zwolnienie, o którym mowa powyżej odnosi się wyłącznie do świadczeń przyznanych na podstawie przepisów ww. ustawy. Tym samym renty rodzinne otrzymywane przez Panią i dzieci nie stanowią rent przyznanych na podstawie ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin. Ponadto Pani mąż służył (…) francuskiej, a wskazana wyżej ustawa nie obejmuje służby w tym kraju.

W konsekwencji, otrzymane przez Panią i dzieci renty rodzinne nie wypełniają dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i na podstawie tego przepisu nie korzystają w Polsce ze zwolnienia przedmiotowego. Osiągany w latach 2018-2022 tego tytułu dochód podlega zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowe świadczenie pieniężne w okresie obejmującym wniosek było/jest otrzymywane bez pośrednictwa płatnika (banku) w Polsce, to była/jest Pani zobowiązana samodzielnie wpłacać w ciągu roku miesięczne zaliczki na podatek dochodowy.

Zobowiązana była Pani również do złożenia zeznań podatkowych za lata 2018-2022 oraz odprowadzać podatek z tytułu renty otrzymywanej według wskazanych zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Zatem za lata 2018-2021 w zeznaniach rocznych powinna Pani wykazać także rentę rodzinną wypłacaną na rzecz małoletnich dzieci.

Natomiast na mocy ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2023 r., do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. stosuje się art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w następującym brzmieniu:

Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Z wykładni gramatycznej art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika zatem, że tylko dochody małoletnich dzieci z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochody z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku podlegają opodatkowaniu na imię małoletniego dziecka, ponieważ są one wyłączone z zarządu majątkiem dziecka przez rodziców. Natomiast inne dochody podlegają doliczeniu do dochodów rodziców.

Z uwagi na powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy, stwierdzam, że dochody Pani małoletnich dzieci z tytułu rent od 2022 r. są wyłączone z obowiązku doliczania do dochodów rodziców, a w konsekwencji nie powinna Pani doliczać tych dochodów do swoich dochodów z renty od 2022 r. Jak już wskazano, renty małoletnich dzieci nie dolicza się do dochodów rodziców, co wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem renta rodzinna otrzymywana z Francji podlega opodatkowaniu w Polsce. Renta ta nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dochodów małoletnich dzieci z tytułu rent uzyskiwanych od 2022 r. nie powinna Pani dołączać do swoich dochodów i opodatkowywać łącznie na zasadach określonych w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dziecko pełnoletnie jest zobowiązane do samodzielnego rozliczania się z tytułu otrzymywanej renty rodzinnej.

Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia w odniesieniu do Pani i Pani małoletnich dzieci.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem sprawy i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści:

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00