Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.276.2023.1.ENB
Określenie czy świadczenie wdowie jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako świadczenie rodzinne.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 26 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani polską obywatelką na stałe zamieszkałą w Polsce i tutaj rozliczającą się z podatków. Przez wiele lat była Pani żoną obywatela amerykańskiego, zmarłego w 2011 r. Do USA wyjeżdżała Pani często, ale przebywała Pani tam tylko czasowo i nigdy tam nie pracowała. Z uwagi na Pani wiek w chwili śmierci męża (miała Pani 51 lat) i zatrudnienie w Polsce, nie mogła Pani jeszcze otrzymywać świadczenia wdowiego po zmarłym mężu. Dopiero po ukończeniu przez Panią 60-roku życia i przejściu na emeryturę w Polsce, we wrześniu 2020 r. nabyła Pani uprawnienie do otrzymywania świadczenia wdowiego z USA, które zostało Pani przyznane w styczniu 2021 r. przez Social Security Administration na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA. Posiada Pani decyzję z Social Security Administration o przyznaniu świadczenia wdowiego (widows benefits).
W związku z powyższym, od września 2020 r. pobiera Pani z ZUS-u polską emeryturę i od kwietnia 2021 r. świadczenie wdowie z USA.
Social Security Administration wypłaca Pani świadczenie wdowie, którego kwota stanowi 85% całkowitego świadczenia i podlega w USA opodatkowaniu federalnym podatkiem dochodowym w stawce 30%. W praktyce oznacza to automatyczne potrącanie 25,5% całkowitej kwoty świadczenia od każdej comiesięcznej wypłaty. Podatek ten jest Pani potrącany z uwagi na polskie obywatelstwo i stałe miejsce zamieszkania w Polsce (poza USA).
Posiada Pani zaświadczenie z Konsulatu Generalnego USA w Krakowie z biura świadczeń federalnych potwierdzające przyznanie świadczenia wdowiego i potrącanie wspomnianego podatku. Posiada Pani również dokument wystawiony w USA potwierdzający roczne rozliczenie podatku potrącanego w USA od świadczenia wdowiego. Gdyby Pani posiadała obywatelstwo amerykańskie byłaby Pani zwolniona z podatku amerykańskiego w USA z uwagi na przyznany rodzaj świadczenia rodzinnego jakim jest świadczenie wdowie.
Kwota świadczenia wdowiego po potrąceniu podatku w USA jest przekazywana na konto w banku w Polsce. Dodatkowo bank polski co miesiąc potrąca składkę zdrowotną w wysokości 9% na Narodowy Fundusz Zdrowia.
Bank w Polsce na podstawie zaświadczenia z Konsulatu Generalnego USA w Krakowie o potrącanym podatku w USA nie potrąca składek na podatek w Polsce. W rozliczeniu podatkowym PIT-11 za rok 2022, bank umieszcza kwotę świadczenia wdowiego w rubryce nr 52 „dochód zwolniony od podatku”.
Mimo to urząd skarbowy nakazuje Pani rozliczanie roczne według zasady „proporcjonalnego rozliczenia” i tym sposobem przy rozliczeniu PIT-36 za rok 2022 system naliczył dopłatę podatku w wysokości 1.436 złotych (którą pomimo wątpliwości co do rozliczenia Pani dopłaciła 13 kwietnia 2023 r.).
Pytanie
Czy opisane świadczenie wdowie wypłacane przez amerykańską administrację Social Security może być uznane za świadczenie rodzinne w Polsce na podstawie „przepisów o świadczeniach rodzinnych w Polsce” i tym samym zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako świadczenie rodzinne?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, otrzymywane przez Panią świadczenie wdowie (widows benefits) przyznane na podstawie amerykańskich przepisów federalnych o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych, podlega również „przepisom o świadczeniach rodzinnych” w Polsce, ponieważ ma charakter rodzinny i nie jest związane z nabyciem przez Panią uprawnień emerytalnych ani rentowych w USA.
W Pani ocenie, według art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Pani świadczenie wdowie jako świadczenie rodzinne powinno być zwolnione z opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z wniosku wynika, że jest Pani polską obywatelką na stałe zamieszkującą w Polsce i tutaj rozliczającą się z podatków. We wrześniu 2020 r. nabyła Pani uprawnienie do otrzymywania świadczenia wdowiego z USA, które zostało Pani przyznane w styczniu 2021 r. przez Social Security Administration na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA. Posiada Pani decyzję z Social Security Administration o przyznaniu świadczenia wdowiego (widows benefits). Social Security Administration wypłaca Pani świadczenie wdowie, którego kwota stanowi 85% całkowitego świadczenia i podlega w USA opodatkowaniu federalnym podatkiem dochodowym w stawce 30%. W praktyce oznacza to automatyczne potrącanie 25,5% całkowitej kwoty świadczenia od każdej comiesięcznej wypłaty. Podatek ten jest Pani potrącany z uwagi na polskie obywatelstwo i stałe miejsce zamieszkania w Polsce (poza USA).
Posiada Pani zaświadczenie z Konsulatu Generalnego USA w Krakowie z biura świadczeń federalnych potwierdzające przyznanie świadczenia wdowiego i potrącanie wspomnianego podatku. Posiada Pani również dokument wystawiony w USA potwierdzający roczne rozliczenie podatku potrącanego w USA od świadczenia wdowiego. Kwota świadczenia wdowiego po potrąceniu podatku w USA jest przekazywana na konto w banku w Polsce. Dodatkowo bank polski co miesiąc potrąca składkę zdrowotną w wysokości 9% na Narodowy Fundusz Zdrowia. Bank w Polsce na podstawie zaświadczenia z Konsulatu Generalnego USA w Krakowie o potrącanym podatku w USA nie potrąca składek na podatek w Polsce.
W związku z powyższym, w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).
Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń rodzinnych. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).
W myśl art. 5 ust. 1 ww. Umowy:
Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł z tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.
Przepis art. 5 ust. 2 cyt. Umowy stanowi, że:
Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:
a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub
b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.
Stosownie do art. 5 ust. 3 Umowy:
Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.
Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia rodzinnego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 Umowy, zgodnie z którym państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.
Biorąc pod uwagę powyższe należy zatem stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie wdowie otrzymywane przez Panią z USA podlega opodatkowaniu w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jednocześnie jednak w myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Przy czym dla zastosowania powyższego zwolnienia przedmiotowego nie jest istotne czy świadczenie zagraniczne „może być uznane za świadczenie rodzinne w Polsce na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych w Polsce”. Istotne jest natomiast aby w kraju, w którym zostało ono przyznane stanowiło świadczenie rodzinne otrzymane na podstawie obowiązujących tam przepisów o świadczeniach rodzinnych.
Oznacza to, że w sytuacji gdy – jak wskazała Pani we wniosku – świadczenie to jest świadczeniem rodzinnym otrzymywanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki, to jest ono zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, jeśli otrzymuje Pani świadczenie rodzinne na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki to nie jest Pani zobowiązana do płacenia z tytułu otrzymywania ww. świadczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, jak również nie jest Pani zobowiązana do wykazywania tego świadczenia w zeznaniach podatkowych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tutejszy organ podatkowy wydając interpretację oparł się na opisie stanu faktycznego przedstawionym przez Panią. Interpretacja została zatem wydana przy założeniu, że otrzymywane przez Panią świadczenie stanowi świadczenie rodzinne wypłacane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right