Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-1.4011.114.2023.5.MW
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej (panele fotowoltaiczne, budynek nowo postawiony)
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
6 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnili go Państwo pismami z 3 marca 2023 r. (data wpływu 4 kwietnia 2023 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwania – pismami, które wpłynęły 12, 13, 14 kwietnia 2023 r., 11 maja 2023 r. oraz 5 czerwca 2023 r.
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowana będąca stroną postępowania:
(…)
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
(…)
Opis zdarzenia przyszłego
Zainteresowana wraz z mężem chcą złożyć zeznanie roczne o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w 2022 r., PIT-37, w którym chcą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, z uwagi na zakup i montaż na gruncie działki nr (…), obręb (…) instalacji fotowoltaicznej. Energia elektryczna produkowana przez system instalacji fotowoltaicznej wykorzystywana jest wyłącznie na cele mieszkaniowe w budynku mieszkalnym jednorodzinnym posadowionym na gruncie działki nr (…), obręb (…). Zainteresowani są współwłaścicielami obu w/w nieruchomości, nie posiadają rozdzielności majątkowej.
Zainteresowani posiadają niżej wymienione dokumenty potwierdzające zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej:
-umowa na dostawę, sprzedaż i montaż instalacji fotowoltaicznej z dnia 7 listopada 2021 r., której stroną jest (…). Całkowita wartość zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej wynosi 35 500 zł;
-faktura zaliczkowa nr (…) z dnia 31 stycznia 2022 r. na wartość brutto 35 500 zł + 8% stawka podatku VAT. Termin zapłaty: 7 lutego 2022 r.;
-faktura końcowa nr (…) wystawiona w dniu 30 marca 2022 r. Na fakturze tej widnieje zapis: „Data zakończenia dostawy/usługi z 31 stycznia 2022 r.” oraz zapis „Termin zapłaty: Zgodnie z umową (30 marca 2022 r.). W nazwie towaru lub usługi faktura końcowa zawiera dwie pozycje tj. „zaliczka z faktury (…) z dnia 31 stycznia 2022 r.” na wartość brutto – 35 500 zł + 8% stawka VAT oraz druga pozycja „sprzedaż i montaż instalacji fotowoltaicznej” wartość brutto 35 500 zł + 8% stawka podatku VAT. Razem do zapłaty 0,00 zł. W fakturze VAT końcowej nastąpiło rozliczenie zaliczki.
Obie faktury tj. faktura zaliczkowa i faktura końcowa są wystawione na Pana (…).
Zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej został sfinansowany z kredytu. Jest to umowa pożyczki z dnia 17 stycznia 2022 r. podpisana z bankiem (…) Stronami umowy są oboje Zainteresowani. Całość kwoty z umowy pożyczki tj. 35 500 zł została przelana na sprzedawcę instalacji fotowoltaicznej.
Zainteresowani nie korzystali z żadnych form dofinansowań do zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej o czym stanowi art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto podatek VAT wynikający z faktury nie został odliczony przez Zainteresowanych na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Budynek, który zasila energia elektryczna pochodząca z instalacji fotowoltaicznej jest nowym budynkiem. Zgodnie z zawiadomieniem o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, zakończenie budowy miało miejsce 16 marca 2022 r. (data wpływu zawiadomienia do (…) to data 28 marca 2022 r.). Montaż instalacji fotowoltaicznej oraz jej podłączenie, wpłacenie zaliczki miało miejsce przed datą zakończenia budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego.
Ponadto w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 14 kwietnia 2023 r. Zainteresowani doprecyzowali wniosek o następujące informacje:
Na pytanie Organu "Wobec wskazania w opisie sprawy „(…) zgodnie z zawiadomieniem o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego zakończenie budowy miało miejsce 16.03.2022 r. (…)”, następnie w stanowisku wskazała Pani, że: „(…) zakończenie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego miało miejsce w dniu 16.03.2023 r. (…)” prosimy potwierdzić:
a)Która z wymienionych dat jest prawidłowa?
b)Kiedy dokładnie budynek został oddany do użytkowania (prosimy podać dzień-miesiąc-rok)?"
Zainteresowani wskazali, że zakończenie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego miało miejsce 16 marca 2022 r. i z tą datą (16 marca 2022 r.) nastąpiło oddanie budynku do użytkowania.
Budynek wskazany we wniosku jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 2351 ze zm.).
Wydatki na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na ulepszeniu, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych.
Faktury zostały wystawione przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, tj. podatnika VAT czynnego.
Wydatki na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej, które Zainteresowani chcą odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie oraz nie korzystali Państwo z innych ulg podatkowych w rozumieniu ustawy Ordynacji podatkowej.
Zainteresowani nigdy nie prowadzili działalności gospodarczej, a uzyskiwane przychody/dochody w tym przychody/dochody uzyskane w 2022 r. wykazywali w PIT‑37 jako przychody/dochody z tytułu umowy o pracę.
Zainteresowani rozliczają się wspólnie. Przedmiotowe przedsięwzięcie zostało już zakończone.
W piśmie z 11 maja 2023 r., Zainteresowani oświadczyli, że w budynku mieszkalnym jednorodzinnym posadowionym na gruncie działki (…), obręb (…) zamieszkali wraz z dziećmi po zakończeniu jego budowy, dokonaniu jego odbioru tj. po dacie 16 marca 2022 r.
Ponadto pismem z 5 czerwca 2023 r. Zainteresowani doprecyzowali wniosek o następujące informacje:
Jedynym źródłem służącym do ogrzewania budynku (ogrzewanie podłogowe), podgrzewania ciepłej wody użytkowej, użytkowania sprzętów AGD jest pompa ciepła, która została zamontowana w 2021 roku. Od momentu zamontowania pompy ciepła energia elektryczna (prąd) była wykorzystywana do prac związanych z wykończeniem domu mieszkalnego jednorodzinnego. Prace te Zainteresowani wykonywali systemem gospodarczym - samodzielnie w porach popołudniowych, wieczornych i nocnych. Część tych prac wykończeniowych była również realizowana po dokonaniu odbioru budynku, a także w okresie kiedy budynek był już zamieszkały tj. po dacie 16 marca 2022 r. Energia (prąd) wykorzystywana była do urządzeń budowlanych, oświetlania pomieszczeń, wysuszania tynków, do wygrzewania podłóg z uwagi na zastosowanie ogrzewania podłogowego w całym budynku o powierzchni użytkowej 145 m2, załączany był czajnik i mikrofala do podgrzania posiłku. W obawie przed kradzieżą i z uwagi na brak oświetlenia ulicznego Zainteresowani musieli zamontować na zewnątrz budynku oświetlenie. Lampa załączała się w okresie od zmierzchu do świtu i jest ona w użytku do dnia dzisiejszego. W porach jesienno-zimowych zużycie energii zwiększało się. Świadczą o tym faktury rozliczeniowe za zużytą energię elektryczną (prąd) otrzymywane od (...) sp. z o.o. Przykładowo:
-wg faktury VAT rozliczeniowej nr (…) za energię elektryczną i usługi dystrybucji za okres od 3 grudnia 2021 r. do 25 kwietnia 2022 r. zużycie energii wynosiło 1016 (kWh) - wartość brutto faktury VAT 778,10 zł.
-zapis prognozy za okres 26 kwietnia 2022 r. – 29 października 2022 r. pobór energii 1937 (kWh) do zapłaty 580,18 zł.
W związku z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznej ten pobór energii (prądu ) uległ zmniejszeniu. Instalacja fotowoltaiczna poprawiła efektywność energetyczną budynku. Pierwsza faktura rozliczeniowa VAT po podłączeniu instalacji fotowoltaicznej do budynku to:
-faktura nr (…) za energię elektryczną i dystrybucję za okres od 26 kwietnia 2022 r. do 30 listopada 2022 r. z tej faktury wynika, że zużycie energii wyniosło 0 KWh. Do zapłaty Zainteresowani mieli tylko 37,56 zł;
-instalacja fotowoltaiczna do dnia dzisiejszego tj. 5 czerwca 2023 r. w całości pokrywa zapotrzebowanie naszego budynku w energię elektryczną, a nadmiar energii elektrycznej przekazywany jest do (...).
Celem zakupu i zamontowania instalacji fotowoltaicznej była poprawa efektywności energetycznej budynku w tym zmniejszenie zużycia energii - prądu. Ponadto szybkie sfinansowanie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z zaciągniętego kredytu na ten cel spowodowane było tym, że obawialiśmy się zmian warunków rozliczania instalacji fotowoltaicznej z (...) Sp. z o.o., która miała miejsce ok. miesiąca kwietnia 2022 r. - chcieliśmy skorzystać jeszcze ze „starych” zasad rozliczania z (...) za energię produkowaną przez instalację fotowoltaiczną.
Zainteresowani doprecyzowują również, że kwota odliczenia nie przekroczy 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku. Zainteresowani są współwłaścicielami budynku.
Pytanie
Zainteresowani pytają czy rozliczając się wspólnie tj. składając zeznanie PIT-37 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w 2022 r. mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej obejmującej zakup i montaż paneli fotowoltaicznych, wykazując kwotę 35 500 zł w załączniku PIT-0 do zeznania PIT-37 w części B załącznika (odliczenie od dochodu/przychodu) w poz. 28, a następnie odliczyć ją od podstawy obliczenia podatku na druku PIT-37?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Zainteresowanych, mogą złożyć zeznanie roczne o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) PIT-37 za 2022 r. rozliczając się wspólnie, w którym wykażą, w odliczeniu od dochodu Zainteresowanego, ulgę termomodernizacyjną z tytułu zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej. Wartość ulgi to 35 500 zł. Zainteresowani uważają, że spełniają wszystkie przesłanki zastosowania w/w ulgi jakie wynikają z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej służy potrzebom budynku mieszkalnego jednorodzinnego, którego są współwłaścicielami. Grunt działki na której nastąpił montaż paneli fotowoltaicznych jest również ich współwłasnością. Urządzenia obejmujące instalację fotowoltaiczną zostały wymienione w katalogu wydatków Rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. poz. 2489 ze zm.). Wydatek w kwocie 35 500 zł brutto poniesiono w roku podatkowym 2022 r., a podatek VAT nie został odliczony na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług. Ponadto przy zakupie instalacji fotowoltaicznej Zainteresowani nie korzystali z jakichkolwiek form dofinansowań, o których stanowi art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwota odliczenia od dochodu tj. kwota 35 500 zł nie przekracza kwoty 53 000 zł. Zainteresowani uważają, że mogą wykazać całą kwotę w załączniku do zeznania PIT-37 w części B, w poz. 28 druku PIT-0 i odliczyć ją od podstawy obliczenia podatku. Zakończenie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego miało miejsce w dniu 16 marca 2023 r. (powinno być 16 marca 2022 r. – dopisek Organu), natomiast faktura końcowa została wystawiona w dniu 30 marca 2022 r., zatem po zakończeniu budowy. Zgodnie z art 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Zainteresowanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie do treści art. 5a pkt 18b updof:
Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm., dalej „Prawo budowlane”)
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:
Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz.U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.) użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza
przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273 ze zm.).
Zgodnie z ww. rozporządzeniem odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.3)) – jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
11)pompa ciepła wraz z osprzętem,
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10)montaż pompy ciepła,
11)montaż kolektora słonecznego,
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13)montaż instalacji fotowoltaicznej,
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Stosownie do art. 26h ust. 4 ww. ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Zgodnie z art. 26h ust. 6 ww. ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Reasumując podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli:
- jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego poddanego procesowi termomodernizacji;
- przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek;
- kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;
- każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków;
- wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Przepisy normujące ulgę termomodernizacyjną nie odwołują się w swej treści do nowo budowanego budynku jednorodzinnego.
Z tego względu wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie nie mogą być przez podatników uwzględniane w ramach rzeczonej ulgi.
Wyjaśnić przy tym należy, że zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy Prawo budowlane:
Do użytkowania obiektu budowlanego, na budowę którego wymagana jest decyzja o pozwoleniu na budowę albo zgłoszenie budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1 i 2, można przystąpić, z zastrzeżeniem art. 55 i art. 57, po zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji. Przepis art. 30 ust. 6a stosuje się.
Natomiast treść art. 55 ww. ustawy określa wyjątkowe przypadki, gdy zakończenie budowy następuje wtedy, gdy inwestor uzyska ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.
Tym samym przywołana wyżej ustawa ˗ Prawo budowlane ˗ „oddaniem do użytkowania” określa moment zakończenia procesu budowy i możliwości przystąpienia przez budującego do użytkowania budynku. Pojęcia zakończenia budowy nie można rozumieć w oderwaniu od przepisów regulujących proces budowlany, przewidzianych w ustawie Prawo budowalne.
Z powyższych względów, dla celów zastosowania przedmiotowej ulgi konieczne jest powiązanie wydatku związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z budynkiem, który już istnieje i służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiąc konstrukcyjnie samodzielną całość – stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowani są właścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego, jak również gruntu działki na której nastąpił montaż paneli fotowoltaicznych. Budynek ten jest nowym budynkiem, który zasila energia elektryczna pochodząca z instalacji fotowoltaicznej. Zakończenie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego miało miejsce 16 marca 2022 r. i z tą datą (16 marca 2022 r.) nastąpiło oddanie budynku do użytkowania. W budynku mieszkalnym jednorodzinnym posadowionym na gruncie działki nr (…), obręb (…) Zainteresowani zamieszkali wraz z dziećmi po zakończeniu jego budowy, po dokonaniu jego odbioru tj. po dacie 16 marca 2022 r. Montaż instalacji fotowoltaicznej oraz jej podłączenie, wpłacenie zaliczki miało miejsce przed datą zakończenia budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego.
Dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, istotne znaczenie ma zatem kwestia dokonania modernizacji. W tym zakresie należy odnieść się do pojęcia „modernizacja” i „przedsięwzięcie termomodernizacyjne”. Zgodnie ze słownikową definicją modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś np. produktu, trwałe ulepszenie, np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej. Obejmuje prace związane z podnoszeniem walorów estetycznych i użytkowych budynku lub innego produktu. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało natomiast zdefiniowane w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków i również oznacza m.in. ulepszenie w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, czy całkowitą lub częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji. Z powyższego wynika, że modernizować można coś co już istnieje.
Wobec powyższego dokonując analizy wskazanych wyżej przepisów prawa stwierdzić należy, że ulga, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 5a pkt 18b ww. ustawy.
Tymczasem z opisu sprawy wynika bezspornie, że wydatek na zakup i montaż paneli fotowoltaicznych został przez Zainteresowanych poniesiony w trakcie budowy budynku mieszkalnego. Montaż instalacji fotowoltaicznej oraz jej podłączenie, wpłacenie zaliczki miało miejsce przed datą zakończenia budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, jak również przed rozpoczęciem użytkowania (zamieszkania) wskazanego budynku przez Zainteresowanych. W konsekwencji, Zainteresowani nie dokonali przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, o którym mowa w art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie ponieśli wydatków na ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynku mieszkalnego, ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej, nie podjęli działań mających na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do istniejącego już budynku, nie dokonali całkowitej lub częściowej zamiany źródeł energii na źródła odnawialne. Jedynie poniesiono wydatki na budowę budynku, a nie dokonano modernizacji istniejących wcześniej źródeł ciepła.
Mając na uwadze powyższe, nie przysługuje Państwu prawo do skorzystania z tzw. ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak bowiem powyżej wskazano, ulga ta przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego oddanego do użytku, co określa moment zakończenia procesu budowy i możliwości przystąpienia przez budującego do użytkowania budynku. Istotne w przedmiotowej sprawie jest, że nie ponieśli Państwo wydatku na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w istniejącym budynku mieszkalnym.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli : Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a ;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Pani (...) (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej)ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right