Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.201.2023.1.DS
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spis oznaczeń:
-uOP - Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916 ze zm.)
-uFP - Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.)
-uVAT - Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)
(...) Park (...), zwany dalej Parkiem, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 uFP. Działalność Parku w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) w zakresie ochrony przyrody.
Do zadań Parku należy w szczególności:
1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku (...), zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów (art. 8 ust. 2 uOP),
2)udostępnianie obszaru parku (...) na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku (...)o,
3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
Park w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 uVAT.
Wykonywane przez Park czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 uVAT. Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w uOP, w tym zadań Służby Parku (...) oraz koszty działalności.
Przychodami Parku są:
-dotacje z budżetu państwa,
-dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
-dotacje z funduszu leśnego (...),
-przychody z najmu obiektów na cele mieszkaniowe i inne niż mieszkaniowe,
-przychody ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny,
-przychody ze sprzedaży usług i towarów w zakresie działalności edukacyjnej,
-przychody z udostępniania Parku w celach turystycznych, przychody z dzierżawy gruntów na cele rolnicze i nierolnicze,
-przychody z działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i inwestycyjnej.
(...) Park (...) stara się o uzyskanie funduszy na realizację projektu pn.: „(...)” ze źródeł zewnętrznych - Funduszy Europejskich dla Polski (...) oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ewentualnie w ramach dotacji budżetowej na cele inwestycyjne. W listopadzie 2022 roku Park otrzymał w formie darowizny od Gminy (...) 6 działek o łącznej powierzchni około 1,13 hektara pod budowę Centrum.
Zasadniczą funkcją Centrum - miejsca odwiedzanego zarówno przez dzieci, młodzież ale i dorosłych będzie ukierunkowanie postrzegania oraz doprowadzenie do korzystnych zmian w postrzeganiu obszarów cennych przyrodniczo (w tym przypadku (...)) i ich roli jaką pełnią mokradła w ochronie klimatu oraz w trwaniu, funkcjonowaniu każdego człowieka jak i w ujęciu dużo szerszym - społeczeństwa.
Nadrzędnym celem funkcjonowania Centrum będzie budowanie oraz poszerzanie wrażliwości ludzi, budzenie i stabilizacja pokładów empatii w stosunku do świata przyrody i środowiska przyrodniczego. Takie cele powinny być osiągane za pomocą narzędzi - oferty edukacyjnej, umożliwiającej osiągnięcie założeń i misji Centrum. Jako narzędzia dydaktyczne posłużą sale wystawiennicze, multimedialne przekaźniki informacji, program zwiedzania. Zakłada się stworzenie oferty programowej dla odwiedzających Centrum, dysponujących czasem od kilku godzin do nawet kilku dni, w zależności od potrzeb i oczekiwań odwiedzających. W budynku ośrodka muzealno-edukacyjnego organizowane będą imprezy o charakterze edukacyjnym, zarówno cykliczne jak i okolicznościowe, a także ekspozycje stałe oraz czasowe. Edukacja społeczeństwa prowadzona będzie w salach wystawienniczych, czy też pracowniach dydaktycznych i związana będzie z tematyką przyrodniczą, kulturową i historyczną regionu.
Ponadto w budynku ośrodka planowane są pomieszczenia, związane z obsługą ruchu turystycznego na terenie (...) Parku (...) i jego otuliny (punkt informacji turystycznej) wraz z miejscem sprzedaży pamiątek, a także pomieszczenia administracyjne, gospodarcze (pomieszczenia biurowe, szatnie, toalety, magazynki na sprzęt wykorzystywany do edukacji), kotłownia. W ramach zadania zaplanowano zakup wyposażenia ośrodka oraz wykonanie infrastruktury w postaci parkingów, podjazdów, zagospodarowania zieleni.
Zakłada się realizację zadania - oddanie do użytku ośrodka muzealno-edukacyjnego do końca 2028 roku. W założeniach funkcjonowania ośrodka jest także prowadzenie odpłatnych zajęć edukacyjnych oraz pobieranie opłaty za wstęp i odwiedziny w budynku Centrum. Całkowita wartość projektu szacowana jest na kwotę 60.000.000,00 zł, w tym podatek VAT 23% 11.219.512,20 zł. Całość wytworzonej infrastruktury w ramach planowanego projektu pn.: „(...)” będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy (...) Parkowi (...) będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z budową i wyposażeniem ośrodka muzealno-edukacyjnego wraz z zapleczem administracyjnym oraz technicznym pod nazwą (...) w (...) dofinansowanego z Funduszy Europejskich dla Polski (...) oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ewentualnie w ramach dotacji budżetowej na cele inwestycyjne?
Państwa stanowisko w sprawie
Parkowi (...) posiadającemu aktualnie statut państwowej osoby prawnej przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrot podatku w jakiejkolwiek formie w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”. Wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją budowy nowego Centrum w ramach dofinansowania ze środków Funduszy Europejskich dla Polski (...) oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ewentualnie w ramach dotacji budżetowej na cele inwestycyjne będą związane ze sprzedażą opodatkowaną towarów i usług, którą prowadzi Park (...).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, zgodnie z którym,
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Starają się Państwo o uzyskanie funduszy na realizację projektu pn.: „(...)” ze źródeł zewnętrznych - Funduszy Europejskich dla Polski (...) oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ewentualnie w ramach dotacji budżetowej na cele inwestycyjne. Zasadniczą funkcją Centrum - miejsca odwiedzanego zarówno przez dzieci, młodzież ale i dorosłych będzie ukierunkowanie postrzegania oraz doprowadzenie do korzystnych zmian w postrzeganiu obszarów cennych przyrodniczo (w tym przypadku ...) i ich roli jaką pełnią mokradła w ochronie klimatu oraz w trwaniu, funkcjonowaniu każdego człowieka jak i w ujęciu dużo szerszym - społeczeństwa. Jako narzędzia dydaktyczne posłużą sale wystawiennicze, multimedialne przekaźniki informacji, program zwiedzania. Zakłada się stworzenie oferty programowej dla odwiedzających Centrum, dysponujących czasem od kilku godzin do nawet kilku dni, w zależności od potrzeb i oczekiwań odwiedzających. W budynku ośrodka muzealno-edukacyjnego organizowane będą imprezy o charakterze edukacyjnym, zarówno cykliczne jak i okolicznościowe, a także ekspozycje stałe oraz czasowe. Edukacja społeczeństwa prowadzona będzie w salach wystawienniczych, czy też pracowniach dydaktycznych i związana będzie z tematyką przyrodniczą, kulturową i historyczną regionu. Ponadto w budynku ośrodka planowane są pomieszczenia, związane z obsługą ruchu turystycznego na terenie (...) Parku (...) i jego otuliny (punkt informacji turystycznej) wraz z miejscem sprzedaży pamiątek, a także pomieszczenia administracyjne, gospodarcze (pomieszczenia biurowe, szatnie, toalety, magazynki na sprzęt wykorzystywany do edukacji), kotłownia. W ramach zadania zaplanowano zakup wyposażenia ośrodka oraz wykonanie infrastruktury w postaci parkingów, podjazdów, zagospodarowania zieleni. W założeniach funkcjonowania ośrodka jest także prowadzenie odpłatnych zajęć edukacyjnych oraz pobieranie opłaty za wstęp i odwiedziny w budynku Centrum.
Wskazali Państwo, że całość wytworzonej infrastruktury w ramach planowanego projektu pn.: „(...)” będzie wykorzystywana przez Państwa wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą tego, czy będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z budową i wyposażeniem ośrodka muzealno-edukacyjnego wraz z zapleczem administracyjnym oraz technicznym pod nazwą „(...) w (...)”.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego są spełnione, są Państwo bowiem zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a także - jak Państwo wskazali we wniosku - całość wytworzonej infrastruktury w ramach planowanego projektu pn.: „(...)” będzie wykorzystywana przez Państwa wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji, z uwagi na spełnienie przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, będą Państwo mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem pn.: „(...)”.
Zaznaczenia wymaga, że będą Państwo mogli zrealizować to prawo pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy dodatkowo wskazać, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja została wydana na podstawie wskazania we wniosku, że „Całość wytworzonej infrastruktury w ramach planowanego projektu pn.: „(...)” będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right