Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.153.2023.1.DD

Czy w przypadku otrzymywania darowizn, koszty realizacji celów statutowych Stowarzyszenia stanowić będą podatkowe koszty uzyskania przychodów podlegające odliczeniu od przychodów (dochodów) Stowarzyszenia z tytułu otrzymanych darowizn. Czy w przypadku otrzymywania przychodów z 1% pdof, koszty realizacji celów statutowych Stowarzyszenia stanowić będą podatkowe koszty uzyskania przychodów podlegające odliczeniu od przychodów (dochodów) Stowarzyszenia z tytułu otrzymanego 1%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 kwietnia 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- czy w przypadku otrzymywania darowizn, koszty realizacji celów statutowych Stowarzyszenia stanowić będą podatkowe koszty uzyskania przychodów podlegające odliczeniu od przychodów (dochodów) Stowarzyszenia z tytułu otrzymanych darowizn,

- czy w przypadku otrzymywania przychodów z 1% pdof, koszty realizacji celów statutowych Stowarzyszenia stanowić będą podatkowe koszty uzyskania przychodów podlegające odliczeniu od przychodów (dochodów) Stowarzyszenia z tytułu otrzymanego 1%.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie X (Wnioskodawca) jest osobą prawną działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 1989 r. nr 20 poz. 104 z późn. zm.). Od 2009 r. Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego i prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1057, dalej: „u.d.p.p.w.”).

Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, przy czym nie prowadzi działalności gospodarczej, a cały dochód przeznacza na zadania/cele określone w statucie Stowarzyszenia. Przychody Stowarzyszenia stanowią przede wszystkim:

- dotacje od jednostek samorządu terytorialnego na realizacje zadań statutowych (konkury dla organizacji pozarządowych),

- umowy cywilnoprawne z jednostkami samorządu terytorialnego na prowadzenie jej działalności statutowej,

- darowizny przekazywane na rzecz Stowarzyszenia (na prowadzenie jej działalności statutowej) przez osoby fizyczne, podmioty gospodarcze, jak również inne jednostki organizacyjne,

- nawiązki sądowe,

- 1% podatku dochodowego od osób fizycznych,

- składki członkowskie.

W myśl § 8 Statutu Stowarzyszenia – szczegółowy zakres jej działalności obejmuje (…)

W myśl § 9 Statutu –Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez (…)

Działalność, w obszarach określonych powyżej – dotyczy realizacji zadań statutowych na rzecz zwierząt i ogółu społeczności. Jak stanowi art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. nr 96 poz. 873 z późn. zmianami), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie (do organizacji tych, na mocy art. 3 ust. 2 tej ustawy zaliczane są stowarzyszenia). Zgodnie w art. 4 pkt 18 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sfera zadań publicznych obejmuje m.in. zadania w zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.

Stowarzyszenie swoje cele statutowe realizuje w głównej mierze poprzez prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt. Stowarzyszenie otrzymane darowizny pieniężne i rzeczowe przeznacza na zwierzęta, które znajdują się w schronisku i którymi opiekuje się Stowarzyszenie. Darowizny rzeczowe to głównie żywność nienadająca się do spożycia przez ludzi (materiał kategorii III), środki czystości, sucha karma, zabawki, smycze, miski dla zwierząt itp.

Stowarzyszenie przychody pochodzące z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych przeznacza na opiekę nad zwierzętami w schronisku przez nie prowadzonym oraz zgodnie z celami szczegółowymi wskazanymi przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych. Stowarzyszenie darowizny i przychody z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych traktuje jako podatkowe przychody z działalności statutowej.

Pytania

 1. Czy w przypadku otrzymywania darowizn, koszty realizacji celów statutowych Stowarzyszenia stanowić będą podatkowe koszty uzyskania przychodów podlegające odliczeniu od przychodów (dochodów) Stowarzyszenia z tytułu otrzymanych darowizn?

 2. Czy w przypadku otrzymywania przychodów z 1% pdof, koszty realizacji celów statutowych Stowarzyszenia stanowić będą podatkowe koszty uzyskania przychodów podlegające odliczeniu od przychodów (dochodów) Stowarzyszenia z tytułu otrzymanego 1%?

Państwa stanowisko w sprawie

Zajmując własne stanowisko wskazali Państwo, że zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Stowarzyszenia koszty ponoszone przez Stowarzyszenie na realizację celów statutowych w tym prowadzenie schroniska dla zwierząt, nawet jeśli są finansowane z otrzymanych darowizn oraz 1% pdof, nie są wymienione jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc stanowią podatkowe koszty uzyskania przychodu. Takie stanowisko zostało też przedstawione w piśmie wydanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 29.05.2017 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.72.2017.1.MR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo osobą prawną działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t .j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261). Zgodnie z art. 2 ww. ustawy:

1. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

2. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

3. Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.

Z wniosku wynika również, że posiadają Państwo status organizacji pożytku publicznego.

Z przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz.U. 2023 r. poz. 571, dalej „ustawa OPP”), wynika, że

działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 18 ustawy OPP,

sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

Państwa wątpliwości objęte zakresem niniejszego wniosku dotyczą możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, kosztów realizacji celów statutowych sfinansowanych z otrzymanych darowizn lub przychodów z tytułu 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”),

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach updop, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop,

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56j i 59.

Do wskazanych we wniosku wydatków, przepis ten nie znajdzie jednakże zastosowania.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że poniesione przez Państwa koszty realizacji celów statutowych Stowarzyszenia sfinansowane z otrzymanych przez Państwa darowizn lub z tytułu otrzymanego 1% podatku dochodowego od osób fizyczny nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 updop. Zatem wydatki te mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Stowarzyszenia, o ile spełnione zostaną przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 updop.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko z ww. zastrzeżeniem należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00