Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.186.2023.2.SP

Wskazanie sposobu jak należy ustalić wartość oraz moment powstania przychodu, a także jak rozliczyć koszty uzyskania przychodu w związku z otrzymaniem płatności za świadczone usługi w formie waluty wirtualnej oraz jak należy ustalić wartość i rodzaj przychodu, a także jak rozliczyć koszty uzyskania przychodu w związku z wymianą na walutę tradycyjną waluty wirtualnej otrzymanej jako zapłata za wykonane usługi.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie:

ustalenia sposobu jak należy ustalić wartość oraz moment powstania przychodu, a także jak rozliczyć koszty uzyskania przychodu w związku z otrzymaniem płatności za świadczone usługi w formie waluty wirtualnej – jest prawidłowe,

uznania przychodu uzyskanego w wyniku wymiany na walutę tradycyjną waluty wirtualnej otrzymanej jako zapłata za wykonane usługi za przychód z zysków kapitałowych – jest nieprawidłowe,

ustalenia wartości przychodu, a także sposobu rozliczenia kosztów uzyskania przychodu w związku z wymianą na walutę tradycyjną waluty wirtualnej otrzymanej jako zapłata za wykonane usługi – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia sposobu jak należy ustalić wartość oraz moment powstania przychodu, a także jak rozliczyć koszty uzyskania przychodu w związku z otrzymaniem płatności za świadczone usługi w formie waluty wirtualnej oraz jak należy ustalić wartość i rodzaj przychodu, a także jak rozliczyć koszty uzyskania przychodu w związku z wymianą na walutę tradycyjną waluty wirtualnej otrzymanej jako zapłata za wykonane usługi.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej także: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą w Polsce m.in. w zakresie pośrednictwa pieniężnego, klasyfikowanego do kodu PKD 64.19.Z.

Spółka jest rezydentem podatkowym Rzeczpospolitej Polskiej oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym dla celów tego podatku w Polsce.

Jedną z usług świadczonych w ramach działalności gospodarczej przez Spółkę jest pomoc podmiotom prowadzącym sprzedaż w Internecie w akceptowaniu płatności dokonywanych przez nabywców przy użyciu walut wirtualnych w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 593 ze zm.) oraz pomoc w automatycznej konwersji otrzymanych walut wirtualnych na waluty (...) powiązane z EUR lub USD oraz na waluty stanowiące prawny środek płatniczy na danym obszarze np. USD czy EUR (dalej także: „waluty FIAT").

Waluty (...) stanowią token płatniczy, którego wartość jest powiązana z wartością dobra pozostającego w obrocie, np. złota lub oficjalnej waluty FIAT.

Usługa oferowana przez Spółkę stanowi swego rodzaju bramkę płatniczą, którą sprzedawcy towarów i usług w Internecie mogą dodatkowo zaoferować swoim klientom obok możliwości dokonania tradycyjnych form płatności online za pomocą karty kredytowej, szybkiego przelewu, blika, czy płatności (...).

Podmiot sprzedający towary lub usługi w Internecie, korzystający z usługi świadczonej przez Spółkę może wybrać czy zamierza otrzymać i zachować wpłacone przez nabywcę towarów lub usług waluty wirtualne, czy też zamierza otrzymać równowartość wpłaconej przez nabywcę towarów lub usług waluty wirtualnej w walucie (...) lub w walucie FIAT.

W przypadku gdy sprzedawca towarów lub usług wybierze opcję otrzymania zapłaty w walucie (...) lub w walucie FIAT, Spółka wymienia otrzymaną od nabywcy walutę wirtualną na walutę (...) lub walutę FIAT z wykorzystaniem zdecentralizowanej giełdy internetowej B. (B.), z której bezpośrednio na rachunek sprzedawcy przesyłana jest równowartość otrzymanej waluty wirtualnej w walucie (...) lub w walucie FIAT, pomniejszona o koszty opłaty za przetwarzanie, która pobierana jest przez B.

Wnioskodawca nie wysyła nigdy bezpośrednio waluty FIAT na rachunki bankowe podmiotów korzystających z usług Spółki, wypłata waluty FIAT dokonywana jest zawsze za pośrednictwem B., jednak w przyszłości może się to zmienić i Spółka będzie przekazywała sprzedawcom walutę FIAT z własnego rachunku.

Od podmiotów korzystających z usług Spółki, Wnioskodawca pobiera opłatę za konwersję waluty wirtualnej na walutę (...) lub na walutę FIAT.

Zwykle opłaty za świadczone usługi Spółka pobiera w walucie wirtualnej.

Od czasu do czasu Spółka posiadaną własną walutę wirtualną zamienia na walutę FIAT.

Uzupełnili Państwo wniosek pismem z 5 czerwca 2023 r. w następujący sposób:

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce ich osiągania.

Spółka prowadzi działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 lit. a– d ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 593 ze zm.).

Działalność prowadzona przez Spółkę została zgłoszona i widnieje w Rejestrze działalności w zakresie walut wirtualnych (prowadzonym przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach na podstawie art. 129m-129z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wyznaczenia organu Krajowej Administracji Skarbowej do wykonywania zadań organu właściwego do prowadzenia rejestru działalności w zakresie walut wirtualnych oraz Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 21 października 2021 r. w sprawie wniosku o wpis do rejestru działalności w zakresie walut wirtualnych oraz zawiadomienia o zawieszeniu wykonywania tej działalności) pod numerem C.

Waluty wirtualne opisywane we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, w których Spółka pobiera wynagrodzenie za świadczone usługi, spełniają definicję waluty wirtualnej zawartej w art. 4a pkt 22a Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.).

Pytania

1.W jaki sposób w okolicznościach przedstawionych w części niniejszego wniosku zawierającej opis stanu faktycznego, Wnioskodawca powinien ustalić wartość oraz moment powstania przychodu, a także rozliczyć koszty uzyskania przychodu w związku z otrzymaniem w zamian za świadczone usługi płatności w formie waluty wirtualnej?

2.Czy w okolicznościach przedstawionych w części niniejszego wniosku zawierającej opis stanu faktycznego Wnioskodawca zamieniając walutę wirtualną na walutę FIAT uzyskuje przychód, a jeżeli tak, to w jaki sposób powinien ustalić wartość tego przychodu, a także w jaki sposób powinien rozliczyć koszty uzyskania przychodu w związku z wymianą na walutę FIAT waluty wirtualnej otrzymanej jako zapłata za wyświadczoną usługę?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

W opinii Wnioskodawcy (dalej także: „Spółka”) w związku z otrzymaniem w zamian za świadczone usługi płatności w formie waluty wirtualnej, Wnioskodawca uzyskuje podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychód z działalności gospodarczej w momencie wykonania usługi, nie później jednak niż w dniu wystawienia faktury lub otrzymania płatności w formie waluty wirtualnej.

Wartość otrzymanego przychodu, o którym mowa powyżej, stanowi kwota będąca równowartością otrzymanych w ramach płatności za wykonaną usługę walut wirtualnych, wyrażona w walucie tradycyjnej (FIAT), natomiast koszty uzyskania tego przychodu stanowią wydatki poniesione przez Spółkę w związku ze świadczeniem usługi wykonanej na rzecz kontrahenta.

Zgodnie z treścią art. 4a pkt 22a Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm. - dalej: „ustawa o CIT”) na gruncie przepisów o podatku dochodowym „waluta wirtualna” oznacza walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 593 ze zm.).

Przepis ten stanowi, że przez walutę wirtualną należy rozumieć cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

a)prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b)międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c)pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d)instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi

e)wekslem lub czekiem

– oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

Z przepisu zawartego w art. 32 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2025) wynika, że prawnymi środkami płatniczymi na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są znaki pieniężne emitowane przez NBP.

Nie ulega zatem wątpliwości, że waluta wirtualna otrzymywana przez Wnioskodawcę w zamian za świadczone usługi nie stanowi prawnego środka płatniczego.

Wbrew swojej nazwie waluta wirtualna na gruncie przepisów prawa nie stanowi także waluty, bowiem zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 7 i pkt 10 walutą polską są znaki pieniężne (banknoty i monety) będące w kraju prawnym środkiem płatniczym, a także wycofane z obiegu, lecz podlegające wymianie, natomiast walutami obcymi są znaki pieniężne (banknoty i monety) będące poza krajem prawnym środkiem płatniczym, a także wycofane z obiegu, lecz podlegające wymianie, na równi z walutami obcymi traktuje się wymienialne rozrachunkowe jednostki pieniężne stosowane w rozliczeniach międzynarodowych, w szczególności jednostkę rozrachunkową Międzynarodowego Funduszu Walutowego (SDR).

Waluta wirtualna jest jedynie pewnym miernikiem wartości, akceptowanym przez uczestników rynku walut wirtualnych jako środek wymiany. Jednocześnie reprezentuje ona pewną wartość ekonomiczną i na pewnych warunkach (akceptacji w danym środowisku) może stanowić środek wymiany.

Organy podatkowe w przeszłości wielokrotnie prezentowały stanowisko, że waluta wirtualna w istocie stanowi prawo majątkowe. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 4 listopada 2019 r. znak: 0111-KDIB4.4014.328.2019.1.ASZ oraz w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 4 stycznia 2023 r. znak: 0111-KDIB1-1.4010.718.2022.1.SH.

Podobne stanowisko prezentowały także sądy administracyjne np. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 10 lutego 2021 r. sygn. akt II FSK 2870/18.

Prawa majątkowe to prawa podmiotowe przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo do dóbr niematerialnych lub prawnych. Prawa majątkowe pozostają w ścisłym związku z ekonomicznym interesem uprawnionego, są związane z jego majątkiem i charakteryzują się dwoma podstawowymi cechami, tj. mogą być przedmiotem obrotu oraz posiadają określoną wartość majątkową.

Do tej kategorii należy zatem zaliczyć te wszystkie uprawnienia, które nie przyjmują postaci rzeczy, a stanowią jednocześnie wymierne korzyści, którymi można rozporządzać, albo z których można czerpać korzyści.

W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy waluta wirtualna na gruncie przepisów prawa podatkowego powinna być kwalifikowana jako prawo majątkowe.

W okolicznościach przedstawionych w części niniejszego wniosku zawierającej opis stanu faktycznego, w sytuacji gdy Wnioskodawca świadczy usługę w zamian za określoną ilość waluty wirtualnej dochodzi zatem w rzeczywistości do wymiany barterowej, w której usługa świadczona przez Spółkę zostaje wymieniona za prawo majątkowe do określonej ilości waluty wirtualnej.

Transakcja barterowa polega na tym, że zapłata za towar czy usługę następuje nie w formie pieniężnej, lecz w formie innego towaru lub usługi. Umowa barterowa należy do umów wzajemnych, a więc cechuje się ekwiwalentnością (równowartością) świadczeń. Nie ma żadnych przeszkód, aby przedmiotem barteru były również dobra niematerialne.

Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy o CIT przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.

W przypadku umowy barterowej przychodem jest zatem wartość należnych świadczeń wzajemnych (wartość świadczonych usług lub przekazanych towarów) określona w umowie. Jeśli w umowie nie ustalono ceny (wartości), to wartość należy określić według wartości rynkowej.

W okolicznościach przedstawionych w części niniejszego wniosku zawierającej opis stanu faktycznego wartość usługi świadczonej przez Spółkę stanowi określona w walucie FIAT równowartość wynagrodzenia za wykonaną usługę, które regulowane jest poprzez przelew waluty wirtualnej na rzecz Wnioskodawcy. To właśnie ta kwota wyrażona w walucie FIAT w opinii Wnioskodawcy stanowi wartość świadczonej na rzecz kontrahenta usługi, a co za tym idzie stanowi również przychód Spółki uzyskany w związku z otrzymaniem płatności w formie waluty wirtualnej.

Ustalenie wartości rynkowej waluty wirtualnej otrzymanej w zamian za świadczenie usługi przez Spółkę powinno odbyć się z wykorzystaniem kursu waluty wirtualnej aktualnego w chwili dokonywania transakcji (korzystania przez kontrahenta z usługi).

W szczególności do określenia właściwego kursu waluty wirtualnej nie powinien mieć zastosowania art. 12 ust. 2 ustawy o CIT, który stanowi, że przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, bowiem jak już powyżej zostało wskazane waluta wirtualna nie jest walutą obcą.

Spółka świadczy usługi pomocy w akceptowaniu płatności dokonywanych przez nabywców przy użyciu walut wirtualnych oraz pomocy w automatycznej konwersji otrzymanych walut wirtualnych na waluty (...) i FIAT w ramach działalności gospodarczej.

Przepis zawarty w art. 12 ust. 3a ustawy o CIT stanowi, że za datę powstania przychodu, uzyskanego z działalności gospodarczej uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1)wystawienia faktury albo

2)uregulowania należności

W związku z tym w opinii Wnioskodawcy, Spółka uzyskuje przychód ze świadczonych usług w momencie wykonania usługi, nie później jednak niż w dniu wystawienia faktury lub otrzymania płatności w formie waluty wirtualnej.

W odniesieniu do kosztów uzyskania przychodu należy wskazać, że art. 15 ust. 1 ustawy o CIT stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka może zatem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wszelkie koszty, które ponosi w związku z wykonaniem usług na rzecz kontrahentów, od których otrzymuje w zamian waluty wirtualne o określonej wartości m.in. koszty usług księgowych, doradczych, pracowników, utrzymania biura, usług obcych i inne koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej nie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Ad 2

W opinii Wnioskodawcy w związku z wymianą waluty wirtualnej otrzymanej jako wynagrodzenie za wykonaną usługę na walutę tradycyjną FIAT, Spółka uzyskuje przychód z zysków kapitałowych o wartości otrzymanych środków pieniężnych w walucie FIAT, natomiast kosztem uzyskania tego przychodu jest wartość usługi wykonanej na rzecz kontrahenta, w zamian za którą Spółka uzyskała wymienianą walutę wirtualną oraz ewentualne prowizje i opłaty związane z wymianą waluty wirtualnej na walutę FIAT.

Zgodnie z treścią art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f ustawy o CIT za przychody z zysków kapitałowych uważa się m.in. przychody z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną.

Nie ma zatem wątpliwości, że wymieniając walutę wirtualną na walutę FIAT Spółka uzyska przychód z zysków kapitałowych.

Jak już powyżej wskazano zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy o CIT przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, w związku z tym wysokość uzyskanego przez Spółkę przychodu wyznaczać będzie wartość środków pieniężnych w walucie FIAT otrzymanych w zamian za wymienioną walutę wirtualną.

Przepis zawarty w art. 15 ust. 11 ustawy o CIT stanowi, że koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f tej ustawy, stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciw działaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Wnioskodawca dokonuje wymiany waluty wirtualnej, którą uprzednio uzyskał jako zapłatę za wykonaną usługę.

Koszt podatkowy przychodu uzyskanego w wyniku wymiany waluty wirtualnej na walutę FIAT powinna stanowić zatem wartość usługi wykonanej przez Spółkę w ramach wymiany barterowej, za którą Spółka otrzymała płatność w formie waluty wirtualnej.

Ze względu na fakt, że wartością usługi wykonanej przez Spółkę w ramach wymiany barterowej jest określona w walucie FIAT równowartość waluty wirtualnej zapłaconej na rzecz Wnioskodawcy, ustalona na dzień uzyskania przychodu ze sprzedaży usługi, w opinii Wnioskodawcy dochód z zysków kapitałowych uzyskanych w wyniku wymiany waluty wirtualnej na walutę FIAT stanowi różnica pomiędzy otrzymaną kwotą waluty FIAT, a wartością waluty wirtualnej w dacie uzyskania przychodu ze sprzedanej usługi, za którą Wnioskodawca uzyskał walutę wirtualną podlegającą wymianie na walutę FIAT.

Do kosztów uzyskania przychodu uzyskanego w wyniku wymiany waluty wirtualnej na walutę FIAT, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może również zaliczyć koszty prowizji i innych opłat na rzecz instytucji dokonującej wymiany waluty wirtualnej na walutę FIAT.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że podobne stanowisko w analogicznym stanie faktycznym zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 18 lutego 2022 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.558.2021.2.SG oraz w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 4 stycznia 2023 r. znak: 0111-KDIB1-1.4010.718.2022.1.SH.

Uwzględniając powyższe Spółka wyraża nadzieję, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uzna stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w niniejszym wniosku za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 4a pkt 22a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej jako „updop” lub „ustawa o CIT”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o „walucie wirtualnej” – oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

W myśl art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 593 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej - rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

a)prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b)międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c)pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d)instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

e)wekslem lub czekiem

- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Instytucjami obowiązanymi są podmioty prowadzące działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie:

a)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,

b)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,

c)pośrednictwa w wymianie, o której mowa w lit. a lub b,

d)prowadzenia rachunków, o których mowa w ust. 2 pkt 17 lit. e;

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 updop:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Od 2018 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody podatników zostały rozdzielone na dwa źródła:

z zysków kapitałowych oraz

z innych źródeł.

Istotą wprowadzonych zmian jest wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych i oddzielenie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu od pozostałych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 6 updop:

Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody:

a)z praw majątkowych, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7, z wyłączeniem przychodów z licencji bezpośrednio związanych z uzyskaniem przychodów niezaliczanych do zysków kapitałowych oraz praw wytworzonych przez podatnika,

b)z papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem pochodnych instrumentów finansowych służących zabezpieczeniu przychodów albo kosztów, niezaliczanych do zysków kapitałowych,

c)z tytułu uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych lub instytucjach wspólnego inwestowania,

d)z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnych charakterze dotyczącej praw, o których mowa w lit. a-c,

e)ze zbycia praw, o których mowa w lit. a-c,

f)z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną.

Na podstawie art. 7b ust. 3 ustawy o CIT:

W przypadku podatników prowadzących działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, przychody wymienione w ust. 1 pkt 6 lit. f zalicza się do przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Jak wskazano w uzupełnieniu wniosku, prowadzą Państwo działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 lit. a–d ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, a zatem zastosowania w Państwa sytuacji nie znajdzie art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Podkreślić jednocześnie należy, że zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 27 updop:

Do przychodów nie zalicza się wartości waluty wirtualnej otrzymanej w zamian za inną walutę wirtualną.

W praktyce obrotu gospodarczego zdarza się, że umowy zawierane między stronami transakcji przewidują, że zapłata za towar czy usługę następuje nie w formie pieniężnej, lecz w formie innego towaru i usługi (ewentualnie innych towarów i usług). Umowy takie, nazywane umowami barterowymi, stanowią rodzaj bezpośredniej wymiany towarów i usług (towarów na towary, usług na usługi, usług na towary lub towarów na usługi). Umowa barterowa jest umową wzajemną, a do istoty wzajemności należy to, że między świadczeniami stron zachodzi stosunek ekwiwalentności, tj. równowartości. Innymi słowy, strony umowy barterowej uzgadniają wartość towarów, lub usług i dążą do tego, żeby bilans był zerowy.

Zaznaczyć należy, że w polskim prawie barter uważany jest za jeden z rodzajów umowy zamiany, choć tak naprawdę nie może być tak traktowany, ponieważ jest to równoważąca się wartościowo wymiana towaru na towar, usługi na usługę, towaru na usługę czy też usługi na towar. Barter jest więc pojęciem szerszym niż zamiana. Jest transakcją o charakterze bezgotówkowym, a w jej wyniku dochodzi do wymiany dóbr o tej samej wartości. Celem takiej transakcji jest niedokonywanie dodatkowych rozliczeń pieniężnych pomiędzy kontrahentami, a w konsekwencji maksymalne uproszczenie obrotu gospodarczego.

Charakterystyczną cechą umowy barterowej jest istnienie wyłącznie dwóch stron transakcji. Obie strony występują zarówno w roli sprzedającego, jak i kupującego, obie strony są też względem siebie jednocześnie dłużnikiem i wierzycielem. Każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z wierzytelności drugiej strony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej samej wartości, oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym.

Umowa barterowa jest umową nienazwaną, która swoim charakterem jest zbliżona do umowy zamiany, a zatem w przypadku zawarcia umowy barterowej w praktyce stosuje się do niej przepisy dotyczące umowy zamiany, tj. przede wszystkim art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), zgodnie z którym:

Przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Oznacza to, że przedmiotem umowy zamiany mogą być nie tylko rzeczy, lecz także wszelkie zbywalne dobra materialne, jak również niematerialne.

Zamiana jest czynnością prawną konsensualną, odpłatną i wzajemną, rodzi skutki zobowiązujące, a w warunkach określonych w art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego – skutki rozporządzające.

Tym samym, w swej istocie umowa zamiany jest niewątpliwie podobna do umowy sprzedaży. Świadczy o tym również fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stwierdza, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. Zamiana jest zatem formą odpłatnego zbycia.

Z przytoczonego powyżej przepisu jednoznacznie wynika, że zamiana to w efekcie forma zbycia jednej rzeczy (w tym prawa majątkowego), a w zamian – nabycie własności drugiej rzeczy. Istotą umowy zamiany jest zatem wymiana dóbr.

Otrzymanie w kryptowalucie zapłaty za świadczone usługi należy kwalifikować jako transakcję barterową.

Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy o CIT:

Przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.

W przypadku umowy barterowej przychodem jest zatem wartość należnych świadczeń wzajemnych (wartość świadczonych usług lub przekazanych towarów) określona w umowie. Jeśli w umowie nie ustalono ceny (wartości), to wartość należy określić według wartości rynkowej.

Jak wskazano w przedmiotowej sprawie, prowadzą Państwo działalność gospodarczą w Polsce m.in. w zakresie pośrednictwa pieniężnego i są Państwo polskim rezydentem podatkowym. Jedną z usług świadczonych w ramach działalności gospodarczej jest pomoc podmiotom prowadzącym sprzedaż w Internecie w akceptowaniu płatności dokonywanych przez nabywców przy użyciu walut wirtualnych w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz pomoc w automatycznej konwersji otrzymanych walut wirtualnych na waluty (...) powiązane z EUR lub USD oraz na waluty stanowiące prawny środek płatniczy na danym obszarze np. USD czy EUR („waluty FIAT). Oferowana usługa stanowi swego rodzaju bramkę płatniczą, którą sprzedawcy towarów i usług w Internecie mogą dodatkowo zaoferować swoim klientom obok możliwości dokonania tradycyjnych form płatności online za pomocą karty kredytowej, szybkiego przelewu, blika, czy płatności (...). Od podmiotów korzystających ze świadczonych usług, pobierają Państwo opłatę za konwersję waluty wirtualnej na walutę (...) lub na walutę FIAT. Zwykle opłaty za świadczone usługi pobierane są w walucie wirtualnej. Od czasu do czasu posiadaną własną walutę wirtualną zamieniają Państwo na walutę FIAT.

Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, że przychód z tytułu świadczenia usługi pozwalającej podmiotom prowadzącym sprzedaż w Internecie na akceptowanie płatności dokonywanych przez nabywców przy użyciu walut wirtualnych w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz pomaganie w automatycznej konwersji otrzymanych walut wirtualnych na waluty (...) powiązane z EUR lub USD oraz na waluty stanowiące prawny środek płatniczy na danym obszarze (waluty FIAT) należy uznać za przychód z tytułu prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o CIT. Za wysokość przychodu uzyskanego w zamian za dokonaną usługę należy uznać wartość przyjętą w zawartej umowie, chyba że ta będzie znacznie odbiegać od wartości rynkowej świadczonej usługi. Wtedy organ podatkowy określi przychód w wysokości wartości rynkowej.

Natomiast w odniesieniu do ustalenia momentu uzyskania przychodu, zaznaczyć należy, że podstawowa zasada określania daty powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej została uregulowana przez ustawodawcę w treści art. 12 ust. 3a ustawy o CIT.

W myśl art. 12 ust. 3a ustawy o CIT,

Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1)wystawienia faktury albo

2)uregulowania należności.

Przytoczony przepis w odniesieniu do podmiotów uzyskujących przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej ustanawia generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadzają zapisy art. 12 ust. 3c-3g ustawy.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika generalna zasada, iż przychód podatkowy dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, w przypadku zbycia towarów handlowych powstaje w dniu wydania rzeczy nabywcy. Wyjątek od tej zasady stanowi:

wystawienie faktury w terminie wcześniejszym niż faktyczne wydanie tej rzeczy – datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień wystawienia faktury,

uregulowanie należności przed wydaniem rzeczy – datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień otrzymania należności.

Z uwagi na treść art. 12 ust. 3a ustawy o CIT, należy stwierdzić, że moment, w którym podatnik powinien rozpoznać przychód podatkowy, będzie określony na dzień najwcześniejszego zdarzenia opisanego w tym przepisie. Wymienione w tym przepisie zdarzenia określające datę powstania przychodu, są od siebie niezależne, nie warunkują się wzajemnie, a po spełnieniu jednego z nich, pozostałe nie mają wpływu na datę powstania przychodu.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że w sytuacji świadczenia usług opisanych we wniosku w zamian za walutę wirtualną ustalenie momentu uzyskania przychodu powinno nastąpić zgodnie z ogólnymi zasadami uzyskiwania przychodu, które zostały określone w art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

został właściwie udokumentowany,

nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 11 ustawy o CIT,

koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f, stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Stosownie do art. 15 ust. 12 updop:

Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 11, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 13.

Jak stanowi art. 15 ust. 13 updop:

Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 11, nad przychodami uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów poniesione w następnym roku podatkowym.

Powyższe przepisy (art. 15 ust. 11-13 updop), dotyczące kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f updop, nie znajdą jednak zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż – jak wskazano wcześniej – przychód uzyskiwany przez Spółkę ze świadczonych usług nie będzie podlegał zaliczeniu do źródła „zyski kapitałowe”, z racji zastosowania art. 7b ust. 3 ustawy o CIT.

W związku z tym, koszty ponoszone przez Spółkę należy w przedmiotowej sprawie rozpatrywać pod kątem ogólnej definicji kosztów uzyskania przychodów, o której mowa w art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Podkreślenia wymaga przy tym, że na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 75 updop:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z zamianą waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną.

Zgodnie z powyższym, mogą Państwo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty wskazane we wniosku, tj. usług księgowych, doradczych, pracowników, utrzymania biura, usług obcych i inne koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, a nie wymienione w art. 16 ust. 1 updop, które ponoszą Państwo w związku z wykonaniem usług na rzecz kontrahentów, od których otrzymują w zamian waluty wirtualne o określonej wartości.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W treści uzasadnienia do pytania nr 1 wskazano, że w Państwa sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f ustawy o CIT z racji prowadzenia przez Państwa działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 lit. a–d ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, a więc zgodnie z art. 7b ust. 3 updop przychód powstały w wyniku wymiany waluty wirtualnej m.in. na środek płatniczy zalicza się do przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Jak wspomniano wcześniej, zgodnie z art. 12 ust. 1 updop:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1)otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

2)wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Mając na uwadze powyższe, kwestie związane z powstaniem przychodu z tytułu zbycia walut wirtualnych powinny być rozpatrywane na podstawie art. 12 ust. 3 updop, a nie art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f tej ustawy, który to przepis odnosi się do przychodów z zysków kapitałowych.

W myśl art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przychód w niniejszej sprawie powstanie zatem w przypadku sprzedaży waluty wirtualnej za walutę tradycyjną.

Na podstawie powyższych przepisów stwierdzić więc trzeba, że przychodem ze sprzedaży waluty wirtualnej za walutę tradycyjną będzie cała należna kwota z tytułu jej zbycia na rzecz innego podmiotu.

W sprawie, wbrew Państwa twierdzeniu, nie znajdzie jednak zastosowania art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f updop, gdyż prowadzą Państwo działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. W związku z tym, przychód sprzedaży waluty wirtualnej powstanie na zasadach określonych w art. 12 ust. 3 updop.

Kosztem tak uzyskanego przychodu będzie dla Państwa koszt poniesiony na nabycie waluty wirtualnej. W tym przypadku, będzie to wartość uzyskanych od kontrahentów walut wirtualnych w dacie ich otrzymania, równa wartości wykonanej usługi, za którą dokonano barterowej zapłaty.

Zgodnie z powyższym, Państwa stanowisko dotyczące pytania nr 2 w zakresie:

uznania uzyskiwanych przychodów związanych z wymianą waluty wirtualnej na waluty FIAT za przychody z zysków kapitałowych – jest nieprawidłowe.

uznania za koszt uzyskania powyższego przychodu wartości usługi wykonanej na rzecz kontrahenta, w zamian za którą otrzymano walutę wirtualną oraz ewentualne prowizje i opłaty związane z wymianą waluty wirtualnej na walutę FIAT – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zaznaczyć, że są one wiążące jedynie w sprawach, których dotyczą. Organ, pomimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią źródła materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00