Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.8.2023.5.WH
W analizowanej sprawie wykonywane przez Pana czynności na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii jako stanowiące samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia od podatku. Tym samym realizując opisane zadania oraz pobierając należne wynagrodzenie, występuje Pan dla tych czynności jako podatnik, jak również dokonuje sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy. Z tych też względów sprzedaż usług wykonywanych na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii powinna być dokumentowana na podstawie faktury.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 28 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania usług świadczonych przez lekarza weterynarii na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii oraz sposobu ich udokumentowania. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 kwietnia 2023 r. (wpływ 24 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest lekarzem weterynarii. Prowadzi własną działalność gospodarczą, która jednocześnie nie jest zakładem leczniczym dla zwierząt. Zainteresowany jest podatnikiem podatku VAT.
W ramach swojej działalności gospodarczej dotychczas nie wykonywał usług weterynaryjnych. Od początku 2023 r. Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii. Zakres zadań oraz organizację inspekcji określa ustawa z 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1482 ze zm.). Powiatowy Lekarz Weterynarii z przyczyn finansowych i organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji, dlatego wyznacza lekarzy weterynarii na czas określony do wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej (wyznaczeni lekarze weterynarii nie są pracownikami Inspekcji), jednocześnie w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o inspekcji wskazano, że umowy są zawierane z lekarzami w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
Zakres wykonywanych czynności przez Wnioskodawcę na rzecz Inspekcji obejmować będzie nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych oraz nadzór nad rozbiorem mięsa. Wykonywanie ww. czynności odbywać się będzie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie. Powiatowy lekarz weterynarii zawrze z Wnioskodawcą umowę na czas określony. Umowa określa: zakres, termin i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności.
W umowie:
‒ Zleceniodawcą jest Powiatowy Lekarz Weterynarii,
‒ Zleceniobiorcą - Wnioskodawca jako osoba prowadząca działalność gospodarczą.
Umowa zostaje zawarta w następstwie decyzji administracyjnej. Miejsce, sposób, terminy i szczegółowy zakres czynności określa Powiatowy Lekarz Weterynarii lub pracownik Powiatowego Inspektoratu Weterynarii upoważniony przez niego w formie pisemnego zlecenia stanowiącego załącznik do umowy zlecenia. Zleceniodawca stwierdza w umowie, że ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez Wnioskodawcę na skutek działań podjętych przy wykonywaniu powierzonych im czynności osobom trzecim, jednocześnie sam zleceniobiorca nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich, co nie wyłącza jego odpowiedzialności w stosunku do Powiatowego Lekarza Weterynarii. Jednocześnie nie wyklucza to odpowiedzialności Wnioskodawcy w stosunku do Powiatowego Inspektoratu Weterynarii. W umowie zapisano również, że: Organy Inspekcji Weterynaryjnej sprawują nadzór nad prawidłowym wykonaniem czynności stanowiących przedmiot umowy na zasadach określonych w ustawie z 29 stycznia 2014 r. o Inspekcji Weterynaryjnej oraz innych przepisach z zakresu administracyjnego prawa weterynaryjnego.
Za wykonywane czynności stanowiące przedmiot umowy Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w wysokości określonej przepisami rozporządzenia Ministra Rozwoju Wsi w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywane czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez Powiatowego Lekarza Weterynarii. Wynagrodzenie jest wypłacane na podstawie złożonego Zleceniodawcy przez Wnioskodawcę zestawienia z wykonanych czynności. Wypłata dokonywana jest na rachunek Zleceniobiorcy po przedłożeniu stosowniej dokumentacji, w terminie 30 dni od złożenia zleceniodawcy zestawienia z wykonanych czynności.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Wskazuje Pan, iż wynagrodzenie otrzymane od Powiatowego Inspektoratu Weterynarii na podstawie będącej przedmiotem wniosku umowy będzie stanowić przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wskazał Pan, iż w przepisie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej ustawodawca posłużył się słowami wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, następuje po zawarciu przez powiatowego lekarza weterynarii umowy z: 1) osobami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w ramach prowadzonej przez te osoby pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 16 ust. 3 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej). Bez wątpienia więc intencją ustawodawcy było zakwalifikowanie tych przychodów jako źródła przychodów z działalności gospodarczej i to też wynika z treści zawartej z Powiatowym Inspektoratem Weterynarii umowy. W przypadku w którym czynności te byłyby zakwalifikowane poza działalnością gospodarczą byłyby one zakwalifikowane do art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie wskazać należy, iż stosownie do treści Interpretacji Ogólnej Ministra Finansów z 22 maja 2014 r. stwierdzić należy, iż podatnik może zaliczyć te przychody do źródła z działalności gospodarczej. W szczególności mając na uwadze fakt, iż nie zachodzą w przypadku Wnioskodawcy przesłanki negatywne określone w art. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - Wnioskodawca wykonuje wolny zawód, samodzielnie podejmując decyzje związane z czynnościami nadzoru nad ubojem i ponosi odpowiedzialność w stosunku do Powiatowego Lekarza Weterynarii, choć nie ponosi on odpowiedzialności w stosunku do osób trzecich. Jednocześnie lekarz weterynarii ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gdyż w przypadku zgłoszenia roszczenia w stosunku do Powiatowego Lekarza Weterynarii będzie on mógł zwrócić się z roszczeniem regresowym do lekarza świadczącego usługi nadzoru nad ubojem.
Umowa ta jest zbliżona do umowy związanej z udzieleniem pełnomocnictwa, w której to pełnomocnik zasadniczo działa w imieniu swojego mocodawcy, ale jednocześnie nie ponosi on odpowiedzialności wobec osób trzecich, która to odpowiedzialność spoczywa na wykonawcy, który jest odpowiedzialny w stosunku do swojego mocodawcy, a nie osób trzecich. Nie wyklucza to jednocześnie przypisania tych przychodów do źródła działalności gospodarczej. Przyjęcie innej definicji prowadziłoby do skutków które powstają także w przypadku osób świadczących usługi związane z udzielaniem pełnomocnictwa na przykład adwokatów i radców prawnych, którzy ponoszą odpowiedzialność wyłącznie w stosunku do zlecającego dane czynności. Usługi wykonywane przez lekarza weterynarii na rzecz Powiatowego Inspektoratu Weterynarii nie odbywają się pod kierownictwem, ponieważ wiążą się z wykonywaniem wolnego zawodu lekarza weterynarii, który jest zawodem niezależnym i decyzje podejmowane w trakcie nadzoru nad ubojem są wyłącznie decyzjami podejmowanymi przez wyznaczonego lekarza weterynarii. Wskazać należy, iż umowa na wykonywanie czynności o których mowa w art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej może zostać zawarta wyłącznie z osobą posiadającą prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii wydawane przez odpowiednią okręgową izbę lekarsko-weterynaryjną.
Pytania (oznaczone we wniosku nr 1 i 4)
1. Jaką stawkę podatku od towarów i usług (VAT) należy stosować w przypadku usług weterynaryjnych wykonywanych przez lekarza weterynarii na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii na podstawie art. 16 ust. 1 pkt. 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej - w ramach prowadzonej przez tego lekarza pozarolniczej działalności gospodarczej?
2. Na podstawie jakiego dokumentu księgowego - faktury czy rachunku - należy dokumentować sprzedaż usług na rzecz Powiatowego Inspektoratu Weterynarii?
Pana stanowisko w sprawie (dotyczące pytań oznaczonych we wniosku 1 i 4)
1. W przypadku usług weterynaryjnych wykonywanych przez lekarza weterynarii na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej - w ramach prowadzonej przez tego lekarza pozarolniczej działalności gospodarczej usługi te opodatkowane są 8 % stawką podatku od towarów i usług.
2. Sprzedaż usług wykonywanych na podstawie umowy zawartej na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej powinna być dokumentowana na podstawie faktury.
Stanowisko odnośnie do pytań 1-4 w zakresie prowadzenia przez lekarza weterynarii działalności gospodarczej w zakresie usług wykonywanych na rzecz Inspekcji Weterynaryjnej.
Zdaniem Wnioskodawcy, czynności o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt. 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej wykonywane przez lekarzy weterynarii, którzy nie są pracownikami Inspekcji, jednocześnie ustawodawca w przepisie tym wprost wskazał, iż umowa zawierana jest z lekarzem weterynarii w ramach prowadzonej przez tego lekarza działalności gospodarczej. W związku z tym uznać należy, że wolą ustawodawcy w tym przypadku było umożliwienie lekarzom weterynarii rozliczania czynności wykonywanych na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii w ramach prowadzonej przez tych lekarzy pozarolniczej działalności gospodarczej. Wskazuje na to wprost nowe brzmienie przepisu art. 16 ust. 1 pkt. 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej. W związku z tym uznać należy, że podobnie jak w przypadku innych czynności i usług, w tym w zakresie wykonywania czynności w ramach wolnego zawodu czy też prowadzenia szkół niepublicznych przez osoby fizyczne, w tym przypadku ustawodawca zrównał lekarzy weterynarii wykonujących czynności na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii z innymi osobami prowadzącymi działalność gospodarczą. W związku z tym należy uznać, iż w tym przypadku przepis ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej stanowi lex specialis w stosunku do ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji prowadzi do wniosku, że lekarz weterynarii prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług świadczonych na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii. Wskazać także należy, iż w ramach umowy co prawda Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności w stosunku do osób trzecich, jednakże ponosi ją w stosunku do swojego kontrahenta, tj. Powiatowego Lekarza Weterynarii.
Dodatkowe stanowisko do pyt. 1
Zdaniem Wnioskodawcy czynności wykonywane w ramach nadzoru nad ubojem, obejmującego wszystkie czynności z tym związane stanowią zdecydowanie kompleksową usługę, która obejmuje zarówno badanie przedubojowe jak i badanie mięsa po uboju, jednakże nie zamyka się zasadniczo wyłącznie w ramach tych dwóch czynności. Lekarz weterynarii skierowany do nadzoru nad ubojem wykonuje szereg czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy wymaganej od lekarza weterynarii, stąd też świadczy on w tym zakresie usługę weterynaryjną (PKD 75), a nie usługę w zakresie badań i analiz (PKD 71.20.A). Różnica pomiędzy samymi badaniami i analizami a prowadzeniem wszystkich czynności związanych ze sprawowaniem nadzoru nad ubojem sprawia, że usługa ta staje się usługą weterynaryjną, ponieważ nie mogłaby ona istnieć bez wszystkich istotnych elementów, związanych także z bieżącym nadzorem nad ubojem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie, powstrzymanie się od działania (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 tej ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Należy wskazać, że aby dana czynność stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 3 ustawy stanowi, że:
za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:
1) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2) (uchylony);
3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Zgodnie z art. 12 ust. 1-6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
1. Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
2. Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.
2a. Wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:
1) 250 zł miesięcznie - dla samochodów:
a) o mocy silnika do 60 kW,
b) stanowiących pojazd elektryczny w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1083 i 1260) lub pojazd napędzany wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy;
2) 400 zł miesięcznie - dla samochodów innych niż wymienione w pkt 1.
2b. W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot określonych w ust. 2a.
2c. Jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością określoną w ust. 2a albo ust. 2b i odpłatnością ponoszoną przez pracownika.
3. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.
3a.(uchylony)
4. Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
5. Nie wlicza się do przychodu osób wykonujących pracę nakładczą wartości surowców i materiałów pomocniczych dostarczonych przez te osoby oraz zwrotu poniesionych przez nie kosztów z tytułu transportu, zużytej energii, opału, konserwacji maszyn i urządzeń itp., jeżeli osoba, na rzecz której wykonywana jest praca nakładcza, wypłaca należność z tych tytułów w wyodrębnionej pozycji.
6. Za przychód z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną uważa się wszelkie przychody, o których mowa w art. 11, uzyskane przez członka spółdzielni lub jego domownika z tytułu wkładu pracy oraz innych tytułów przewidzianych w statucie spółdzielni, po wyłączeniu z tych przychodów udziałów w dochodzie podzielnym spółdzielni z tytułu działalności rolniczej, z wyjątkiem polegającej na prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 13 pkt 1-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
1) (uchylony)
2) przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
3) przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o pracę;
4) przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi;
5) przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;
6) przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;
7) przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
7a) przychody otrzymywane przez członków Rady Mediów Narodowych;
8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c) przedsiębiorstwa w spadku
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;
9) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej
- z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 o podatku dochodowym od osób fizycznych:
za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Z przepisu art. 15 ust. 3 ustawy wynika, że podstawowym warunkiem dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, jest uznanie przychodów osiąganych z tytułu wykonywanych czynności za przychody wymienione w art. 12 ust. 1-6 (przychody z wykonywanej pracy) lub w art. 13 pkt 2-9 (przychody z działalności wykonywanej osobiście) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto, jak wynika z treści art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do warunków:
‒wykonywania tych czynności,
‒wynagrodzenia, oraz
‒odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Wskazał Pan, że jest podatnikiem podatku VAT. Zamierza Pan świadczyć usługi na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii. Zakres wykonywanych przez Pana czynności na rzecz Inspekcji obejmować będzie nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych oraz nadzór nad rozbiorem mięsa. Wykonywanie ww. czynności odbywać się będzie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie. Za wykonywane czynności stanowiące przedmiot umowy otrzymuje Pan wynagrodzenie w wysokości określonej przepisami rozporządzenia Ministra Rozwoju Wsi w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywane czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez Powiatowego Lekarza Weterynarii. Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, iż wynagrodzenie otrzymane od Powiatowego Inspektoratu Weterynarii na podstawie będącej przedmiotem wniosku umowy będzie stanowić przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem skoro przychody osiągane z tytułu wykonywanych czynności na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii będą stanowić dla Pana przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to w opisanych okolicznościach nie będzie spełniony podstawowy warunek zawarty w art. 15 ust. 3 ustawy o VAT pozwalający wyłączyć Pana z grona podatników podatku VAT. W konsekwencji analiza pozostałych warunków, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy jest bezprzedmiotowa.
W analizowanym przypadku będzie Pan podmiotem świadczącym usługę za wynagrodzeniem, a Powiatowego Lekarza Weterynarii należy uznać za korzystającego z takiej usługi. Czynności obejmujące nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych oraz nadzór nad rozbiorem mięsa, które będzie Pan zobowiązany wykonywać na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii uznać należy za odpłatne świadczenie usług wykonywane w ramach samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej, a otrzymywane wynagrodzenie stanowić będzie należność za te świadczenia.
Tym samym, w związku z wykonywaniem na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii opisanych we wniosku czynności będzie Pan działał w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji wykonywane przez Pana czynności na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.
Jednocześnie wskazać należy, że w związku z tym, że ani w ustawie, ani też w wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku dla usług będących przedmiotem wniosku to czynność ta nie będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Odnosząc się do sposobu udokumentowania opisanych czynności należy wskazać, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT:
podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Stosownie do art. 106b ust. 2 ustawy:
podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W analizowanej sprawie wykonywane przez Pana czynności na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii jako stanowiące samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia od podatku. Tym samym realizując opisane zadania oraz pobierając należne wynagrodzenie, występuje Pan dla tych czynności jako podatnik, jak również dokonuje sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy. Z tych też względów sprzedaż usług wykonywanych na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii powinna być dokumentowana na podstawie faktury.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez lekarza weterynarii na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii oraz sposobu ich udokumentowania. Natomiast w zakresie ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla usług weterynaryjnych wykonywanych przez lekarza weterynarii na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Tym samym przyjęliśmy jako element zdarzenia przyszłego Pana jednoznaczne wskazanie, że otrzymywane wynagrodzenie stanowi przychód, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazać należy, że Organ nie odniósł się alternatywnej wykluczającej się kwalifikacji przychodów do art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych gdyż kwestia ta nie podlega rozstrzygnięciu w ramach wydania interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒ Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒ Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒ Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right