Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.269.2023.2.KR

Opodatkowania emerytury i premii (wynagrodzenia) otrzymanej z Niemiec.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie:

-złożenia zeznania podatkowego za 2020 r. na formularzu PIT-37 i nie wykazania dochodu (premii) uzyskanego w 2020 r. z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Niemiec jest nieprawidłowe,

-w pozostałym zakresie jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 marca 2023 r. złożyła Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury i premii (wynagrodzenia) otrzymanej z Niemiec. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem (wpływ 18 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 1 lipca 2019 r. jest Pani na emeryturze. Przed tym czasem była Pani zatrudniona między innymi na terenie Republiki Federalnej Niemiec. Od otrzymywanych tam wynagrodzeń, podatki i ubezpieczenia społeczne płacone były w Niemczech. Nabyła tam Pani prawo do emerytury, która jest Pani wypłacana przez (...) (obowiązkowy niemiecki ubezpieczyciel). Informację o wysokości tego świadczenia otrzymuje Pani pisemnie, jest ona też przesyłana do niemieckiego urzędu skarbowego. Z tytułu wcześniejszego zatrudnienia w Polsce ma Pani też wypłacane świadczenie emerytalne przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w (...). Informację o tych dochodach otrzymuje Pani w potaci PIT 11A (rok 2022) lub PIT 40A (rok 2020). W roku 2020 otrzymała Pani jednorazowo też premię od Pani pracodawcy w Niemczech, której wielkość została wykazana w sporządzonym przez niego i przesłanym Pani PIT-11. Premia ta została w całości opodatkowana w Niemczech. Sporządzane przez Panią zeznania podatkowe w Polsce, poczynając od 2019 r., zawsze robiła Pani to na formularzu PIT-36. Wykazywała Pani też dochody osiągnięte za granicą. Sporządziła Pani PIT/ZG, z którego kwota otrzymanego dochodu przechodziła do pola 254 na PIT-36 (rok 2020) lub pola 303 (rok 2022). Powodowało to zwiększenie Pani podatku od emerytury otrzymywanej w Polsce i konieczność dopłaty. 21 marca 2023 r. otrzymała Pani od Krajowej Informacji Skarbowej (identyfikator zapytania: ...) wyjaśnienie, że powinna Pani rozliczać się na PIT-37 i nie wykazywać w ogóle emerytury niemieckiej. Zaznaczono jednocześnie, że jest to ogólna informacja podatkowa.

W uzupełnieniu wniosku, wskazała Pani, że złożony wniosek dotyczy wydania interpretacji indywidualnej za 2 lata podatkowe, tj. roku podatkowego 2020 (stan faktyczny), oraz roku podatkowego 2022 (stan faktyczny). Posiada Pani obywatelstwo polskie. Nie posiada Pani obywatelstwa Niemiec. Zarówno w roku podatkowym 2020, jak i roku podatkowym 2022 objętym wnioskiem miała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, tj. miała Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Zarówno w roku podatkowym 2020, jak i 2022 objętym wnioskiem przebywała Pani w Polsce dłużej niż 183 dni w każdym roku podatkowym. Emeryturę z Niemiec otrzymuje Pani od 1 listopada 2020 r., z tytułu pracy, za pośrednictwem polskiego banku (...). Bank nie pobierał od ww. emerytury zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Od banku nie otrzymała Pani informacji o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za żaden rok podatkowy. Emerytura z Niemiec wypłacana zarówno w jednym, jak i drugim roku podatkowym podlega opodatkowaniu w Niemczech. W składanym w Niemczech zeznaniu podatkowym wykazuje Pani też emeryturę z Polski. Ze względu na rezydencję podatkową w Polsce skutkuje to koniecznością dopłaty do podatku. Emerytura z Niemiec wypłacana jest z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w Niemczech w obydwu latach podatkowych. Emerytura wypłacana jest przez (...) z tytułu Pani pracy w Niemczech w oparciu o okres zatrudnienia i opłacone składki od otrzymywanego wynagrodzenia czas pracy. Premię otrzymała Pani 30 kwietnia 2020 r. Premię otrzymała Pani z tytułu wyników pracy w Niemczech za okres zatrudnienia od 1 stycznia 2019 r. do 30 czerwca 2019 r. Zgodnie z obowiązującym regulaminem premiowania obliczenie premii następuje w ujęciu rocznym i jest wypłacane w kolejnym roku kalendarzowym. Czyli za rok 2019 w roku 2020. Pracodawca określa zadania premiowe na każdy kolejny rok i zależnie od ich wykonania obliczana i wypłacana jest premia. Premia wypłacona w 2020 r. została opodatkowana w Niemczech. Informację PIT-11 otrzymała Pani za 2020 r. Jako źródło przychodu wskazano należności ze stosunku pracy. Dochód ten wykazano w komórce 32 PIT-11. Płatnikiem był (...). Pracę na rzecz pracodawcy w Niemczech świadczyła Pani od 3 stycznia 2000 r. do 30 czerwca 2019 r. Pracę świadczyła Pani na terenie Niemiec. Pracę świadczyła Pani na rzecz Oddziału w Niemczech firmy x. Oddział ma rejestrację podatkową w Niemczech i tam odprowadza podatki dochodowe od wynagrodzeń pracowników świadczących pracę w Niemczech. Premia związana była z wykonywaniem pracy na terenie Niemiec i dotyczyła okresu świadczenia pracy na rzecz pracodawcy w Niemczech. Na terenie Niemiec przebywała Pani do 30 czerwca 2019 r. Od 1 lipca 2019 r. stale przebywa Pani w Polsce. Premia była wypłacona przez pracodawcę mającego siedzibę w Niemczech w (...), tam zarejestrowanego i tam odprowadzającego podatki. Od Pani premii podatek został odprowadzony w Niemczech. Tam otrzymaną premię wykazała Pani w zeznaniu podatkowym. Premia była wypłacona przez niemiecki Oddział firmy (...). Oddział posiada rejestrację podatkową w Niemczech i tam odprowadza wszystkie podatki, zarówno dotyczące odchodów pracowników jak inne związane z funkcjonowaniem i dochodami z działalności gospodarczej Oddziału. Pani wątpliwości co do prawidłowości składanych PIT powstały po otrzymaniu 21 marca 2023 r. informacji od Krajowej Informacji Skarbowej. Do tego czasu uważała Pani, że powinna sporządzać PIT-36 i wykazywać w nim niemiecką emeryturę oraz premię otrzymaną jednorazowo w roku 2020. Po otrzymaniu interpretacji wydaje się Pani, że powinna składać PIT-37 i nie wykazywać ani niemieckiej emerytury ani jednorazowo otrzymanej premii. Wydaje się to zgodne z zasadą unikania podwójnego opodatkowania.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy roczne zeznanie podatkowe powinna Pani sporządzić na formularzu PIT-36 i wykazać w nim otrzymaną od niemieckiego pracodawcy premię oraz emeryturę otrzymaną z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych (dotyczy roku podatkowego 2020 r.)?

2.Czy roczne zeznanie podatkowe powinnam sporządzić na formularzu PIT-37 i nie wykazać w nim emerytury otrzymanej z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych (dotyczy roku podatkowego 2022 r.)

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Ad 1

W Pani ocenie – nie; należy złożyć PIT-37 i nie wykazywać ani premii ani emerytury.

Stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oparła Pani na art. 3, art. 4a, art. 11a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) oraz art. 18 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (t. j. Dz. U. z 2005 r. nr 12 poz. 90).

Ad 2

W Pani ocenie – tak; należy złożyć PIT-37 i nie wykazywać emerytury otrzymanej  z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych.

Stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oparła Pani na art. 3, art. 4a, art. 11a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) oraz art. 18 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (t. j. Dz. U. z 2005 r. nr 12 poz. 90).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j.Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm., t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustawodawca przesądził zatem, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego (art. 3 ust. 1 ww. ustawy) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Stąd też do tej kategorii osób mają zastosowanie ogólne reguły podatkowe korygowane wyłącznie treścią umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu (art. 4a ww. ustawy).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowi, że:

Źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Art. 12 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.

Stosownie do art. 12 ust. 3 tej ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Mając na uwadze wyżej przywołane uregulowania prawne należy zaznaczyć, że przepis art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia jedynie przykładowo przychody ze stosunku pracy. Świadczy o tym użycie słowa „w szczególności” co oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Oznacza to, że przychodami ze stosunku pracy są więc wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Zasadą jest, że wszelkie świadczenia pozostające w związku ze stosunkiem pracy powinny być traktowane jako element wynagrodzenia za pracę.

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu stanu faktycznego wynika, że posiada Pani obywatelstwo polskie, nie posiada Pani obywatelstwa Niemiec. Zarówno w roku podatkowym 2020, jak i roku podatkowym 2022 objętym wnioskiem miała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, tj. miała Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Zarówno w roku podatkowym 2020, jak i 2022 przebywała Pani w Polsce dłużej niż 183 dni w każdym roku podatkowym. Od 1 lipca 2019 r. jest Pani na emeryturze. Z tytułu zatrudnienia w Polsce ma Pani wypłacane świadczenie emerytalne przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Od 1 listopada 2020 r. otrzymuje Pani emeryturę z Niemiec, z tytułu pracy w Niemczech. Emerytura z Niemiec wypłacana jest  z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w Niemczech. Emerytura z Niemiec podlega opodatkowaniu w Niemczech. 30 kwietnia 2020 r. otrzymała Pani jednorazowo premię z tytułu wyników pracy w Niemczech od Pani pracodawcy w Niemczech. Premia związana była z wykonywaniem pracy na terenie Niemiec i dotyczyła okresu świadczenia pracy na rzecz pracodawcy w Niemczech. Premia była wypłacona przez pracodawcę mającego siedzibę w Niemczech, tam zarejestrowanego i tam odprowadzającego podatki. Na terenie Niemiec przebywała Pani do 30 czerwca 2019 r. Od 1 lipca 2019 r. stale przebywa Pani w Polsce. Premia wypłacona w 2020 r. została opodatkowana  w Niemczech.

W związku z tym, że w okresie którego dotyczy wniosek (w roku podatkowym 2020 i 2022) posiadała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce oraz otrzymywała emeryturę oraz premię (wynagrodzenie) z Niemiec, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90).

W myśl art. 4 ust. 1 ww. Umowy:

W rozumieniu niniejszej umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. Umowy:

Z zastrzeżeniem postanowień artykułów 16, 17, 18 i 19 uposażenia, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca najemna wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tak wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże, zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. Umowy:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:

a)odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym, i

b)wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i

c)wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. Umowy, wynagrodzenia pracowników mających miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce, chyba że praca jest wykonywana na terytorium Niemiec. W takiej sytuacji wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu zarówno w państwie wykonywania pracy, tj. w Niemczech, jak i w państwie rezydencji, tj. w Polsce. Jednocześnie w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania.

Z kolei w sytuacji, gdy łącznie zostaną spełnione warunki określone w cytowanym art. 15 ust. 2 ww. Umowy, to otrzymane przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski wynagrodzenie z tytułu pracy najemnej wykonywanej w Niemczech podlega co do zasady opodatkowaniu wyłącznie w Polsce. Niespełnienie któregokolwiek z ww. warunków oznacza, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. Umowy wynagrodzenie podlega opodatkowaniu w państwie miejsca zamieszkania podatnika oraz w państwie, w którym praca jest wykonywana.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że nie zostaną łącznie spełnione wszystkie przesłanki określone w art. 15 ust. 2 ww. Umowy (tj. m.in. określone w pkt b) tegoż przepisu) w odniesieniu do dochodu (premii) uzyskanego przez Panią w 2020 r. z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Niemiec, ww. dochód (premia) z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Niemiec, podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 ww. Umowy, tj. zarówno w Niemczech, jak i w Polsce.

Jednocześnie, jak stanowi art. 24 ust. 2 lit. a) ww. Umowy:

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Republice Federalnej Niemiec, wówczas Rzeczpospolita Polska zwolni z uwzględnieniem postanowień litery b) taki dochód lub majątek od opodatkowania. Rzeczpospolita Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania nie podlegał takiemu zwolnieniu.

Wobec powyższego, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami ww. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania może podlegać opodatkowaniu w Niemczech, to Polska może uwzględnić ten dochód przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu.

W myśl art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1)do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;

2)ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

3)ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Metodę opodatkowania przedstawioną w wyżej powołanym art. 27 ust. 8 ww. ustawy stosuje się wyłącznie w przypadku, jeżeli podatnik oprócz dochodów zwolnionych (wyłączonych) z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, osiągnął inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach albo chciał skorzystać z preferencyjnego rozliczenia rocznego np. łącznie z małżonkiem. W przeciwnym razie, podatnik nie ma obowiązku składania zeznania podatkowego w Polsce.

Zatem, zgodnie z ww. Umową, jako metodę unikania podwójnego opodatkowania należy zastosować metodę wyłączenia z progresją, która oznacza, że w Polsce zwolniony jest dochód osiągnięty w drugim państwie, jednak ma on wpływ na ustalenie stopy procentowej, według której obliczamy należny podatek od dochodu osiągniętego w Polsce.

Obowiązek złożenia zeznania podatkowego i rozliczenia dochodów zagranicznych w tym wypadku występuje tylko wtedy, gdy podatnik osiągnął dochód podlegający w Polsce opodatkowaniu według skali podatkowej.

Stosownie do art. 18 ust. 1 ww. Umowy:

Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. Umowy:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że emerytura otrzymywana z Niemiec, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenie jest wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego, emerytura z Niemiec wypłacana jest z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w Niemczech.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przywołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że otrzymywana przez Panią w 2020 r. i 2022 r. emerytura z Niemiec jako świadczenie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec podlega zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. Umowy, opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. Skoro zatem, otrzymywana przez Panią w 2020 r. i 2022 r. emerytura z Niemiec stanowi płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych to nie była Pani zobowiązana do wykazywania jej w zeznaniu podatkowym w Polsce.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w okresie którego dotyczy wniosek (w roku podatkowym 2020 i 2022) uzyskiwała Pani również dochody z emerytury wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w związku z otrzymywaniem przez Panią w roku podatkowym 2020 emerytury z Polski z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, była Pani zobowiązana do złożenia zeznania podatkowego za 2020 r. w Polsce na formularzu PIT-36 i wykazania dochodu (premii) uzyskanego przez Panią w 2020 r. z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Niemiec. W ww. zeznaniu podatkowym składanym za 2020 r. nie była Pani zobowiązana do wykazania otrzymywanej przez Panią w 2020 r. emerytury z Niemiec. Z kolei, w związku z otrzymywaniem przez Panią w roku podatkowym 2022, emerytury z Polskibyła Pani zobowiązana do złożenia zeznania podatkowego za 2022 r. na formularzu PIT-37 i nie miała Pani również obowiązku wykazywać otrzymywanej przez Panią w 2022 r. emerytury z Niemiec.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00