Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-1.4011.160.2023.2.AZ
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w związku z wydatkami na termomodernizację dachu oraz docieplenie ściany budynku
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
(…) wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani –(…). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani właścicielem budynku jednorodzinnego. Budynek został wybudowany na przełomie lat (…). W (…) roku wykonano prace tj.: wymieniono pokrycie dachu z dachówki karpiówki, papy podkładowej, wymieniono 75 letnią stolarkę drewnianą (elementy więźby dachowej) jako podstawy do wykonania kolejnych prac związanych z położeniem warstw ochronnych dachu wraz z niezbędnymi obróbkami blacharskimi, wymieniono ponad 50-letnie rynny i rury spustowe wraz z niezbędnymi pracami towarzyszącymi, ocieplono komin i zabezpieczono mostki termiczne materiałem izolacyjnym, wykonano termoizolację od wewnętrznej przegrody dachowej wraz z montażem przegrody wentylacyjnej, obłożono jedną ze ścian budynku materiałem termoizolacyjnym i wykończono je tynkiem cienkowarstwowym.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani opis stanu faktycznego o następujące informacje:
Odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej ma dotyczyć wydatków poniesionych na zakup materiałów i usług związanych z wymianą pokrycia dachowego i dociepleniem jednej ze ścian budynku.
Odliczenie poniesionych wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej ma dotyczyć roku (…).
Wskazała Pani, że w roku będącym przedmiotem wniosku uzyskała Pani dochody z tytułu umowy o pracę.
Wydatki, których dotyczy wniosek, zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.) (odpowiedź doprecyzowana w uzupełnieniu z (…)).
Przedmiotowe prace termomodernizacyjne wpłyną na poprawę efektywności energetycznej budynku jednorodzinnego wskazanego we wniosku.
Wskazała Pani, że prace, które zostały wykonane celem podniesienia właściwości termicznych budynku to:
- przygotowanie dachu do położenia warstw termoizolacyjnych, tj. demontaż 50-letniej dachówki karpiówki, dodatkowo zdjęcie papy tworzącej izolację, wymiana uszkodzonej pierwotnej konstrukcji dachowej,
- prace związane z położeniem warstw ochronnych dachu,
- termoizolacja od wewnętrznej przegrody dachowej wraz z montażem przegrody wentylacyjnej,
- niezbędne obróbki blacharskie,
- wymiana 50-letnich rynien i rur spustowych wraz z niezbędnymi pracami towarzyszącymi,
- ocieplenie komina i zabezpieczenie mostków termicznych materiałem izolacyjnym,
- obłożenie jednej ze ścian budynku materiałem termoizolacyjnym (wełna elewacyjna) i wykończenie jej tynkiem cienkowarstwowym.
W wyniku przeprowadzonej termomodernizacji zmniejszyło się zużycie nośników energii (węgiel) potrzebnych do ogrzania budynku jednorodzinnego wskazanego we wniosku. W bieżącym sezonie grzewczym, po przeprowadzonej termomodernizacji zużycie węgla zmniejszyło się o 25% w porównaniu do ubiegłych lat.
Doprecyzowała Pani, że zamierza Pani odliczyć wszystkie wydatki poniesione w ramach przedmiotowej inwestycji związanej z termomodernizacją dachu oraz dociepleniem ściany budynku tj.:
- przygotowanie dachu do położenia warstw termoizolacyjnych, tj. demontaż 50-letniej dachówki karpiówki, dodatkowo zdjęcie papy tworzącej izolację, wymiana uszkodzonej pierwotnej konstrukcji dachowej,
- prace związane z położeniem warstw ochronnych dachu,
- termoizolacja od wewnętrznej przegrody dachowej wraz z montażem przegrody wentylacyjnej,
- niezbędne obróbki blacharskie,
- wymiana 50-letnich rynien i rur spustowych wraz z niezbędnymi pracami towarzyszącymi,
- ocieplenie komina i zabezpieczenie mostków termicznych materiałem izolacyjnym, - obłożenie jednej ze ścian budynku materiałem termoizolacyjnym (wełna elewacyjna) i wykończenie jej tynkiem cienkowarstwowym.
Wszystkie wydatki, które poniosła Pani w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273 ze zm.) (odpowiedź doprecyzowana w uzupełnieniu z (…).).
Potwierdziła Pani, że budynek mieszkalny, o którym mowa we wniosku jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym zgodnie z przepisami ustawy Prawo Budowlane. Nadal jest Pani właścicielem w/w budynku. Budynek (…) został oddany do zamieszkania w latach 40. XX wieku.
Wskazała Pani, że poniesione wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Wydatki poniesione na ww. przedsięwzięcie nie zostały/nie zostaną:
1.zwrócone w jakiejkolwiek formie;
2.zaliczone do kosztów uzyskania przychodów;
3.uwzględnione przez Panią w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna).
Na nasze pytanie czy wysokość poniesionych przez Panią wydatków, które chciałaby Pani odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, udokumentowana została wystawioną na Pani imię i nazwisko fakturą przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (tj. przez podatnika VAT czynnego)? Odpowiedziała Pani, że posiada Pani stosowne faktury.
Faktury za usługi są dwie i zostały wystawione we (…). Na materiały budowlane ma Pani kilkanaście FV, które zostały wystawione między (…).
Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego Pani jest właścicielem lub współwłaścicielem, nie przekroczy/nie przekroczyła kwoty 53 000 zł.
Przedsięwzięcie zostało rozpoczęte w (…) i zakończone w (…).
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z (…)
Czy mogę odliczyć od dochodu wydatki związane z termomodernizacją dachu oraz dociepleniem ściany budynku w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
Pani stanowisko w sprawie (ostetecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Pani zdaniem może Pani odliczyć wydatki na:
- przygotowanie dachu do położenia warstw termoizolacyjnych, tj. demontaż 50-letniej dachówki karpiówki, dodatkowo zdjęcie papy tworzącej izolację, wymiana uszkodzonej pierwotnej konstrukcji dachowej,
- prace związane z położeniem warstw ochronnych dachu,
- termoizolacja od wewnętrznej przegrody dachowej wraz z montażem przegrody wentylacyjnej,
- niezbędne obróbki blacharskie,
- wymiana 50-letnich rynien i rur spustowych wraz z niezbędnymi pracami towarzyszącymi,
- ocieplenie komina i zabezpieczenie mostków termicznych materiałem izolacyjnym,
- obłożeniu jednej ze ścian budynku materiałem termoizolacyjnym (wełna elewacyjna) i wykończenie jej tynkiem cienkowarstwowym,
w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku oraz uzupełnieniu jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej: „updof”):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie do treści art. 5a pkt 18b updof:
Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2023 r. poz. 682, dalej „Prawo budowlane”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c updof definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:
Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.) użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza:
przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zgodnie z ww. rozporządzeniem odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.3)) – jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z osprzętem;
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2)wykonanie analizy termograficznej budynku;
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
10)montaż pompy ciepła;
11)montaż kolektora słonecznego;
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13)montaż instalacji fotowoltaicznej;
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Z kolei art. 26h ust. 2 updof stanowi, że:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 updof:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 26h ust. 4 updof:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 updof:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 updof:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 updof:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 updof:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 updof:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w (…) roku dokonała Pani przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.). W (…) r. uzyskała Pani dochód z tytułu umowy o pracę. Przedmiotowa inwestycja została wykonana w budynku, który jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym zgodnie z przepisami ustawy Prawo Budowlane. Wysokość poniesionych przez Panią wydatków udokumentowana została wystawionymi na Pani imię i nazwisko fakturami przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (tj. przez podatnika VAT czynnego). Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie przekroczy/nie przekroczyła kwoty 53 000 zł. W wyniku przeprowadzonej termomodernizacji zmniejszyło się zużycie nośników energii (węgiel) potrzebnych do ogrzania budynku jednorodzinnego wskazanego we wniosku. W bieżącym sezonie grzewczym, po przeprowadzonej termomodernizacji zużycie węgla zmniejszyło się o 25% w porównaniu do ubiegłych lat.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że ma Pani prawo do odliczenia – w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wydatków na termomodernizacją dachu oraz docieplenie ściany budynku, poniesionych w (…) roku, które to wydatki zostały poniesione w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, którego jest Pani właścicielem.
Końcowo wskazać należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku, w efekcie którego zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny. Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zakres interpretacji indywidualnej, zdeterminowany jest przede wszystkim przedstawionym przez Panią opisem stanu faktycznego, jak i Pani własnym stanowiskiem w sprawie. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 – dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right