Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.253.2023.2.AK

Zwolnienie od podatku od towarów i usług świadczonych przez Państwa Spółkę usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Spółki w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych przez Państwa Spółkę usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 kwietnia 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Spółki z 4 kwietnia2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych przez Państwa Spółkę usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 maja 2023 r. (data wpływu) oraz 25 maja 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Firma Sp. z o.o. jest właścicielem ośrodka szkoleniowego.

Ośrodek Szkoleniowy jest wpisany:

  • do rejestru podmiotów szkolących Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
  • do Rejestru Instytucji Szkoleniowych pod numerem: …
  • wykazu operatorów szkolących Urzędu Lotnictwa Cywilnego pod numerem ….

Ośrodek Szkoleniowy realizuje usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia zawodowego, podniesienia kwalifikacji zawodowych oraz przekwalifikowania zawodowego.

Odbiorcami realizowanych przez Ośrodek Szkoleniowy usług są firmy prywatne, uczelnie wyższe, organy administracji publicznej, organy administracji rządowej, osoby prywatne.

Dodatkowo poinformowali Państwo, że firma …, która jest właścicielem Ośrodka Szkoleniowego zajmuje się również sprzedażą zaawansowanych bezzałogowych statków powietrznych dronów oraz rozwiązań pomiarowych.

W uzupełnieniu wniosku, na pytania zawarte w wezwaniu:

1)Czy Państwa Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT?

2)Jaka będzie tematyka szkoleń, o których mowa we wniosku?

3)Czy nabyte w trakcie przedmiotowych usług umiejętności będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i będą miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?

4)Czy świadczone przez Państwa Spółkę usługi szkoleniowe będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931, ze zm.)?

5)Czy Państwa Spółka będzie świadczyła usługi szkoleniowe objęte zakresem wniosku jako jednostka objętą systemem oświaty? Jeżeli tak, to czy Państwa Spółka posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082, z późn. zm.)?

6)Czy Państwa Spółka jest podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług lub § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r., poz. 1893)?

7)Czy świadczone przez Państwa Spółkę usługi szkoleniowe objęte zakresem wniosku, będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług?

8)Czy usługi szkoleniowe objęte zakresem wniosku, prowadzone będą w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, to należy wskazać dokładną podstawę prawną w odniesieniu do świadczonych przez Państwa Spółkę ww. usług?

9) Czy dla usług szkoleniowych objętych zakresem wniosku Państwa Spółka jest/będzie podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe?

10)Czy usługi szkoleniowe objęte zakresem wniosku będą finansowane ze środków publicznych? Jeśli tak, to należy wskazać czy w całości, czy w części? Jeżeli w części, to należy wskazać w jakiej części.

11)Czy Państwa Spółka będzie posiadała stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania ww. usługsą środki publiczne?

12)Czy usługobiorcy usług świadczonych przez Państwa Spółkę będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług?

wskazali Państwo:

1)Spółka …sp. z o.o. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od towarów i usług (VAT).

2)Ośrodek szkoleniowy organizuje szkolenia przygotowujące do wykonywania operacji lotniczych w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) oraz poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) wykonywanych z użyciem bezzałogowego statku powietrznego zgodnie z krajowymi scenariuszami NSTS na podstawie wytycznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

· Wytyczne nr 15 Prezesa ULC z dn. 30.12.2020 dla krajowego scenariusza NSTS-01,

· Wytyczne nr 16 Prezesa ULC z dn. 30.12.2020 dla krajowego scenariusza NSTS-02,

·Wytyczne nr 19 Prezesa ULC z dn. 30.12.2020 dla krajowego scenariusza NSTS-05,

·Wytyczne nr 20 Prezesa ULC z dn. 30.12.2020 dla krajowego scenariusza NSTS-06,

które prowadzą do uzyskania Certyfikatu Kompetencji Pilota systemu bezzałogowego statku powietrznego wydawanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Szkolenia są prowadzone przez profesjonalną kadrę – praktyków z bogatym doświadczeniem zdobytym przy realizacji projektów branżowych. Programy szkoleń NSTS opracowane są zgodnie z wyżej wymienionymi wytycznymi dla krajowych scenariuszy narodowych NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06.

3)Nabyte w trakcie przedmiotowych usług umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie o jego ukończeniu.

4)Świadczone przez Spółkę usługi szkoleniowe nie będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.).

5) Spółka nie będzie świadczyła usług szkoleniowych objętych zakresem wniosku jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082, z późn. zm.).

6)Spółka jest podmiotem świadczącym usługi związane z branżą lub zawodem uczestników szkoleń, które prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w wytycznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wymienionych w pkt 2) powyżej. Szkolenia prowadzone przez ośrodek szkoleniowy prowadzą do nabycia nowych uprawnień oraz uaktualniania wiedzy do celów wykonywanego zawodu uczestników szkoleń ….

7) Świadczone przez Spółkę usługi szkoleniowe objęte zakresem wniosku będą usługami związanymi z branżą lub zawodem uczestników szkoleń prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w wytycznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wymienionych w pkt 2) powyżej. Szkolenia prowadzone przez ośrodek szkoleniowy prowadzą do nabycia nowych uprawnień oraz uaktualniania wiedzy do celów wykonywanego zawodu uczestników szkoleń ...

8)Usługi szkoleniowe prowadzone przez Spółkę będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w wytycznych ULC tj.

·Wytyczne nr 15 Prezesa ULC z dn. 30.12.2020 dla krajowego scenariusza NSTS-01.

·Wytyczne nr 16 Prezesa ULC z dn. 30.12.2020 dla krajowego scenariusza NSTS-02.

·Wytyczne nr 19 Prezesa ULC z dn. 30.12.2020 dla krajowego scenariusza NSTS-05.

·Wytyczne nr 20 Prezesa ULC z dn. 30.12.2020 dla krajowego scenariusza NSTS-06.

Dokumenty te zawierają szczegółowe wytyczne w zakresie szkolenia i egzaminu dla Pilotów statków bezzałogowych. Zostały one wydane na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 w zw. z art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 – Prawo lotnicze oraz w celu realizacji obowiązków wynikających z art. 18 lit. a i d oraz art. 23 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.

Również Spółka jest wpisana do rejestru podmiotów szkolących w zakresie personelu lotniczego, zgodnie z art. 95a ustawy Prawo lotnicze.

9)Spółka nie posiada akredytacji dla prowadzonych przez Spółkę usług szkoleniowych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

10)Świadczone przez Spółkę usługi szkoleniowe NSTS opisane w niniejszym piśmie mogą w niektórych przypadkach być realizowane ze środków publicznych. W szczególności może to dotyczyć szkoleń na rzecz organów administracji publicznej, jednakże na ten moment nie ma ściśle określonych zasad i przypadków takiego dofinansowania.

11)Spółka w stosownych przypadkach będzie posiadała dokumentację potwierdzającą, ze źródłem finansowania realizowanych usług są środki publiczne.

12)Usługobiorcami usług świadczonych przez naszą Spółkę mogą być zarówno zarejestrowani czynni podatnicy podatku od towarów i usług, jak i podatnicy VAT zwolnieni oraz osoby fizyczne, które w ogóle nie są podatnikami.

Pytanie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy prowadzone przez Ośrodek Szkoleniowy usługi szkoleniowe NSTS podlegają zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzone przez Ośrodek Szkoleniowy usługi szkoleniowe NSTS opisane w niniejszym piśmie podlegają zwolnieniu z podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) podatkowi od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 29 tej ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub 

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych.

Zdaniem Spółki, wykonywane przez nią szkolenia mieszczą się w zakresie kształcenia zawodowego. Powołany art. 43 ust. 1 pkt 29 nie posiada legalnej definicji kształcenia zawodowego. Należy więc rozumieć to pojęcie zgodnie z językiem potocznym, jako kształcenie, które służy nabywaniu kompetencji profesjonalnych, niezbędnych w pracy zawodowej, a więc wiedzy, umiejętności i właściwości osobowych niezbędnych do wykonywania działalności zawodowej. W tym przypadku są to kompetencje wymagane do pełnienia zawodu Pilota systemu bezzałogowego statku powietrznego.

Również w orzecznictwie przyjęło się rozumienie, że przez kształcenie zawodowe należy rozumieć nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych (por. wyrok NSA z dnia 8 marca 2013 r., sygn. akt I FSK 600/12).

Ponadto, zgodnie z art. 95 ust. 2 pkt 5a Prawa lotniczego, operator bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe stanowi personel lotniczy, dla którego wydawane są świadectwa kwalifikacji (przekonwertowane od dnia 1 stycznia 2022 roku na Certyfikat Kompetencji Pilota bezzałogowego statku powietrznego). Skoro zatem żeby wykonywać operacje inne niż rekreacyjne lub sportowe trzeba posiadać konkretne uprawnienie, to szkolenie do nabycia tego uprawnienia jest „usługą kształcenia zawodowego”.

Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, omawiane szkolenia są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a konkretnie na podstawie wskazywanych już przepisów ustawy Prawo lotnicze oraz wytycznych Prezesa ULC.

Spółka jest właścicielem ośrodka szkoleniowego, który:

  • Wpisany jest do rejestru podmiotów szkolących, na podstawie art. 95a ustawy Prawo Lotnicze - zgodnie z zaświadczeniem wydanym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, numer wpisu: …,
  • do Rejestru Instytucji Szkoleniowych - pod numerem: …oraz,
  • do wykazu operatorów szkolących na podstawie decyzji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego pod numerem …,
  • prowadzi szkolenia oparte o zatwierdzony przez ULC program szkolenia,
  • spełnia szczegółowe przepisy wytycznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego o prowadzeniu szkoleń .......

Ośrodek szkoleniowy jest podmiotem świadczącym usługi szkoleniowe prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w wytycznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (Wytyczne nr 15, 16, 19, 20 Prezesa ULC z dnia 30.12.2020 r.) zgodnie z krajowymi scenariuszami NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06, które prowadzą do nabycia nowych uprawnień oraz uaktualniania wiedzy do celów wykonywanego zawodu uczestników szkoleń.

W efekcie, zdaniem Wnioskodawcy, spełnione są wszystkie przesłanki zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Państwa Spółka we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady,

Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady, stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ponadto należy zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 str. 1 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka organizuje szkolenia przygotowujące do wykonywania operacji lotniczych w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) oraz poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) wykonywanych z użyciem bezzałogowego statku powietrznego zgodnie z krajowymi scenariuszami NSTS na podstawie wytycznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Dla oceny tego, czy usługi wykonywane przez Państwa Spółkę będą zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy konieczne jest m.in. stwierdzenie:

-czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub

-czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

-czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

We wniosku Państwa Spółka wskazała, iż nie będzie świadczyła usług szkoleniowych objętych zakresem wniosku jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. Państwa Spółka nie posiada również akredytacji dla prowadzonych przez Spółkę usług szkoleniowych. Świadczone przez Spółkę usługi nie będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Tym samym, świadczone przez Państwa Spółkę usługi szkoleniowe nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie będą spełnione przesłanki wynikające z powołanego przepisu.

W konsekwencji należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Dla zastosowania ww. zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Jak wynika z wniosku, Spółka organizuje szkolenia przygotowujące do wykonywania operacji lotniczych w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) oraz poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) wykonywanych z użyciem bezzałogowego statku powietrznego zgodnie z krajowymi scenariuszami NSTS na podstawie wytycznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, które prowadzą do uzyskania Certyfikatu Kompetencji Pilota systemu bezzałogowego statku powietrznego wydawanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Szkolenia prowadzone przez Spółkę prowadzą do nabycia nowych uprawnień oraz uaktualniania wiedzy do celów wykonywanego zawodu uczestników szkoleń. Nabyte w trakcie przedmiotowych usług umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie o jego ukończeniu.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że wykonywane przez Państwa Spółkę usługi szkoleniowe będą stanowić usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i będą miały na celu uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych.

Przechodząc zaś do pozostałych przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazać należy, że odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Wskazali Państwo we wniosku, że szczegółowe wytyczne w zakresie szkolenia i egzaminu dla Pilotów statków bezzałogowych zostały wydane na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 w zw. z art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 – Prawo lotnicze oraz w celu realizacji obowiązków wynikających z art. 18 lit. a i d oraz art. 23 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.

W odniesieniu zatem do usług szkoleniowych świadczonych przez Państwa Spółkę, wskazać należy, że z treści art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (t. j. Dz. U. 2022 r., poz. 1235, z późn. zm.) wynika, że:

Do wykonywania lotów i innych czynności lotniczych są uprawnieni wyłącznie członkowie personelu lotniczego, członkowie personelu pokładowego, o których mowa w art. 2 pkt 11 rozporządzenia nr 1178/2011/UE, osoby uczestniczące w szkoleniu lotniczym prowadzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 104 ust. 1 pkt 4 lit. e i ust. 1a pkt 4 lit. e oraz osoby uczestniczące w zajęciach rekreacyjnych na lotniach i paralotniach prowadzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2.

W myśl ust. 2 powołanego art. 94:

Członkiem personelu lotniczego jest osoba, która posiada ważną licencję lub świadectwo kwalifikacji i jest wpisana do państwowego rejestru personelu lotniczego lub innego odpowiedniego rejestru prowadzonego zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z art. 94 ust. 3 tej regulacji:

Licencja jest świadectwem stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz dowodem upoważnienia do wykonywania określonych czynności lotniczych. Przepisy niniejszego działu w odniesieniu do licencji stosuje się odpowiednio do świadectw kwalifikacji, z zastrzeżeniem art. 95.

Stosownie do art. 94 ust. 4 cyt. ustawy:

Licencje wydaje się odrębnie dla każdego rodzaju specjalności członków personelu lotniczego.

W myśl art. 94 ust. 6 ww. ustawy:

Licencje są wymagane dla następujących specjalności personelu lotniczego:

1) personel wchodzący w skład załóg statków powietrznych:

a) pilot samolotowy rekreacyjny,

b) pilot samolotowy turystyczny,

c) pilot samolotowy zawodowy,

d) pilot samolotowy liniowy,

e) pilot samolotowy w załodze wieloosobowej,

f) pilot śmigłowcowy rekreacyjny,

g) pilot śmigłowcowy turystyczny,

h) pilot śmigłowcowy zawodowy,

i) pilot śmigłowcowy liniowy,

j) pilot wiatrakowcowy turystyczny,

k) pilot wiatrakowcowy zawodowy,

l) pilot sterowcowy turystyczny,

m) pilot sterowcowy zawodowy,

n) pilot balonowy rekreacyjny,

o) pilot balonowy,

p) pilot szybowcowy rekreacyjny,

q) pilot szybowcowy,

r) nawigator lotniczy,

s) mechanik pokładowy;

2) (uchylony)

3) mechanik lotniczy obsługi technicznej;

4) kontroler ruchu lotniczego;

4a) praktykant - kontroler ruchu lotniczego;

5) dyspozytor lotniczy.

6) (uchylony)

7) (uchylony)

Stosownie do treści art. 94 ust. 8 powołanej ustawy:

W odniesieniu do niewymienionych w ust. 6 specjalności personelu lotniczego wykonującego czynności w składzie załóg statków powietrznych lub inne czynności lotnicze minister właściwy do spraw transportu może, w drodze rozporządzenia, o którym mowa w art. 104, wprowadzić wymóg posiadania licencji lub świadectwa kwalifikacji, z uwzględnieniem właściwych przepisów międzynarodowych, o ile jest to uzasadnione względami bezpieczeństwa lotnictwa.

Stosownie do art. 95 ust. 1 ustawy Prawo lotnicze:

Świadectwem kwalifikacji jest dokument stwierdzający posiadanie określonych kwalifikacji i upoważniający do wykonywania określonych czynności lotniczych.

Z art. 95 ust. 2 powyższej ustawy wynika, że:

Świadectwa kwalifikacji wydawane są dla następujących specjalności personelu lotniczego:

1)pilot lotni;

2)pilot paralotni;

3)pilot motolotni;

4)pilot statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg;

5)(uchylony)

5a) operator bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe;

6)skoczek spadochronowy;

7)mechanik poświadczenia obsługi spadochronu, lotni, paralotni, motolotni, statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg lub bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe;

8)informator służby informacji powietrznej;

9)informator lotniskowej służby informacji powietrznej.

Z art. 95 ust. 3 ww. ustawy wynika, że:

W celu uzyskania świadectwa kwalifikacji członka personelu lotniczego osoba ubiegająca się o nie musi spełnić następujące wymagania w zakresie wieku lub wykształcenia:

1) pilot lotni - ukończone 15 lat;

2) pilot motolotni - ukończone 15 lat;

3) pilot paralotni - ukończone 15 lat;

4) pilot statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg - ukończone 16 lat;

5) skoczek spadochronowy - ukończone 16 lat;

6) operator bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe - ukończone 18 lat;

7) mechanik poświadczenia obsługi statków powietrznych, o którym mowa w ust. 2 pkt 7 - ukończone 18 lat;

8) informator służby informacji powietrznej - ukończone 18 lat, posiadanie co najmniej wykształcenia średniego lub średniego branżowego;

9) informator lotniskowej służby informacji powietrznej - ukończone 18 lat, posiadanie co najmniej wykształcenia średniego lub średniego branżowego.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że doskonalenie zawodowe jest obowiązkiem personelu lotniczego. A zatem prowadzone dla nich szkolenia uznać należy jako jedną z możliwych form realizacji tego obowiązku, tj. za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, którego zasady i formy prowadzenia zawarte są w odrębnych niż ustawa o podatku od towarów i usług przepisach.

W konsekwencji uznać należy, że świadczone przez Państwa Spółkę usługi szkoleniowe które prowadzą do uzyskania Certyfikatu Kompetencji Pilota systemu bezzałogowego statku powietrznego wydawanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanego przez Państwa we wniosku wyroku sądu, tutejszy organ wyjaśnia, że powołany wyrok jest rozstrzygnięciem w indywidualnej sprawie, osadzonym w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża. Wskazany we wniosku wyrok sądu nie ma wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Spółki będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00