Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.404.2023.1.WS
Moment od kiedy przysługuje zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 63b (decyzja o wsparciu).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 20 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 17 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 maja 2023 r. (wpływ 23 maja 2023 r.). Zakres wniosku jest następujący:
Opis zdarzeń przyszłych
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą (…), jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm., dalej „Ustawa o PIT”).
(…) prowadzący firmę pod nazwą (…) specjalizuje się w produkcji karm (…).
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego są:
·gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich PKD: 10.91.10;
·gotowa karma dla zwierząt domowych PKD: 10.92.10.
Przedsiębiorstwo uzyskało Decyzję o wsparciu (…) na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1713 z późn. zm.), zwanej dalej „Decyzją”. Decyzja została wydana na realizację inwestycji mającej na celu zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, produkującego karmy (…). W ramach nowej inwestycji firma zakupi nowe środki trwałe, w tym maszyny i urządzenia produkcyjne, które pomogą w zwiększeniu dotychczasowych zdolności produkcyjnych zakładu. Nowa infrastruktura produkcyjna wyposażona w dodatkowy park maszynowy zapewni rozwój przedsiębiorstwa, w tym przede wszystkim zdolności produkcyjne, co w efekcie przełoży się na możliwość generowania większych przychodów, jak i zwiększenie zatrudnienia.
W Decyzji ustalono następujące warunki, które przedsiębiorca jest zobowiązany spełnić:
1.Poniesienie na terenie inwestycji kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 7 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wsparciu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1162 z późn. zm.) (…)
2.Zwiększenie zatrudnienia (…)
W Decyzji określono, że w przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji, o których mowa w § 8 ust. 7 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 z późn. zm) (…).
Firma (…) zobowiązany został do spełnienia kryteriów ilościowych i jakościowych:
1.Kryterium ilościowe: poniesienia minimalnych kosztów kwalifikowalnych inwestycji (…).
2.Kryteriów jakościowych:
a)Kryterium zrównoważonego rozwoju gospodarczego:
−Inwestycja w projekty wspierające branże zgodnie z aktualną polityką rozwojową kraju, w których Rzeczpospolita Polska może uzyskać przewagę konkurencyjną obejmujące inwestycje w ramach sektorów strategicznych zgodnie ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju lub inteligentnymi specjalizacjami województwa, w którym jest planowana realizacja inwestycji (...),
−Posiadanie statusu mikro przedsiębiorcy albo średniego przedsiębiorcy.
b)Kryterium zrównoważonego rozwoju społecznego:
−Utworzenie wyspecjalizowanych miejsc pracy w celu prowadzenia działalności gospodarczej objętej nową inwestycją i oferowanie stabilnego zatrudnienia,
−Zlokalizowanie inwestycji w (...),
−Wspieranie zdobywania wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpraca ze szkołami branżowymi.
Obecnie produkcja odbywa się w nowoczesnym zakładzie spełniającym najwyższe obowiązujące wymogi w Europie i na świecie. Przebiega zgodnie z zasadami (…). W laboratorium dokonuje się analiz próbek pobranych w krytycznych punktach kontrolnych produkcji. Taka technologia pozwala określić poziom substancji aktywnych w każdej partii wytwarzanego produktu. Gwarantuje to utrzymanie powtarzalności i skuteczności wszystkich preparatów.
W związku ze stale rosnącymi oczekiwaniami, dotyczącymi skuteczności naturalnych produktów ziołowych, Wnioskodawca dokłada wszelkich starań, aby oferowane produkty były najlepsze na rynku.
(…) zapewnia bogaty asortyment oraz wysoką koncentrację składników w produktach. Tworzy preparaty celowane i dopasowane do każdego momentu hodowli. Wśród produktów znajdują się przede wszystkim:
(…)
Wnioskodawca jest wiodącym producentem karm i naturalnych dodatków pokarmowych. Głównym odbiorcą produktów oferowanych przez Wnioskodawcę są hurtownie i sklepy z branży (…) oraz wszyscy (…).
Celem firmy (…) jest ciągły rozwój, rozumiany jako wzmacnianie pozycji na polskim rynku i ekspansja na rynki zagraniczne, a także zwiększanie innowacyjności stosowanych technologii oraz podnoszenie kompetencji pracowników. Wnioskodawca dąży także do poszerzenia gamy oferowanych usług i produktów.
By uzyskać powyższe, jak i sprostać oczekiwaniom klientów, niezbędne jest unowocześnienie procesów produkcyjnych w firmie, w tym kupno parku maszynowego, co pozwoli również na generowanie większych przychodów, dochodów i zwiększenie zatrudnienia.
Firma ma w asortymencie ponad 50 rodzajów produktów, dzięki czemu jest w stanie tworzyć unikalne i dostosowane do potrzeb klienta produkty. Poszerzono ofertę o szeroką gamę specjalistycznych preparatów witaminowych, mineralnych, wspomagających układ pokarmowy, oddechowy czy mięśniowy i przeciwgrzybiczych.
Obecnie Wnioskodawca posiada za małe możliwości produkcyjne w porównaniu do ilości/wielkości zapytań kierowanych do firmy. Nowa infrastruktura produkcyjna wyposażona w dodatkowy park maszynowy zapewni rozwój firmy i w efekcie możliwość generowania większych przychodów, dochodów, jak i zwiększenie zatrudnienia.
W wyniku realizacji projektu nie zmieni się charakter prowadzonej działalności firmy, tj. w dalszym ciągu głównym przedmiotem działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego będą:
−10.91.10 – gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich;
−10.92.10 – gotowa karma dla zwierząt domowych.
Realizacja inwestycji wymaga przede wszystkim wytworzenia i zakupu środków trwałych, które dzięki odpowiedniemu skompletowaniu, ustawieniu, doposażeniu i wykorzystaniu na nich odpowiednio dobranych materiałów, umożliwią dodatkową/zwiększoną produkcję.
Główne kategorie kosztów, które Wnioskodawca musi ponieść:
−Zakup maszyn i urządzeń produkcyjnych (Linia ważąco-pakująca oraz Silosy z oprzyrządowaniem).
Aktualnie ze względu na brak mocy produkcyjnej (w tym duży wkład pracy ręcznej) nie ma na stanie produktów – wszystko co jest produkowane, od razu jest dostarczane do klientów. Zaplanowana inwestycja (koszty) ma umożliwić szybszą i w większej ilości produkcję.
Dotychczasowy proces produkcyjny: (…)
Planowane zmiany w procesie produkcyjnym: (…)
Planowana do realizacji inwestycja związana jest przede wszystkim ze zwiększeniem zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu, ponieważ:
·realizowana jest poprzez inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialne i prawne służącą zwiększeniu produkcji;
·inwestycja nie ma charakteru wyłącznie odtworzeniowego;
·efektem inwestycji jest zwiększenie wolumenu produkcji, w porównaniu do tego jaki możliwy jest do osiągnięcia przy wykorzystaniu zasobów technicznych istniejących w przedsiębiorstwie przed realizacją nowej inwestycji;
·produkcja po realizacji nowej inwestycji będzie wykorzystywać również składniki majątku posiadane przez firmę przed wydaniem decyzji o wsparciu i jest to niezbędne do realizacji nowej inwestycji i zwiększenia zdolności produkcyjnych zakładu;
·spełniony jest warunek istnienia ścisłych powiązań między istniejącymi składnikami majątku, a planowanymi do nabycia w toku realizacji nowej inwestycji;
·nowa inwestycja stanowi nieodłączny i zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątku (występują ścisłe powiązania).
Podsumowując, (…) w ramach nowej inwestycji zakupi środki trwałe, które wpłyną na cały proces produkcji i umożliwią zwiększenie produkcji, tj. silosy, podajniki i dozowniki, linię ważąco-pakującą.
Każdy zakupiony silos wraz z oprzyrządowaniem oraz linia ważąco-pakująca będzie stanowił osobny środek trwały.
Pytania
1.Czy Firma, ustalając dochód zwolniony na podstawie art. 21 ust.1 pkt 63 ustawy o PIT, może uwzględnić całkowity dochód uzyskany z działalności gospodarczej, określonej w Decyzji o wsparciu, prowadzonej na terenie wskazanym w Decyzji, tj. czy całość przychodów osiąganych z tej działalności oraz całość kosztów związanych z tą działalnością?
2.Czy od momentu zakupu pierwszego środka trwałego, po faktycznym poniesieniu kosztu związanego z jego zakupem oraz po zaewidencjonowaniu jako środek trwały podatnik może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust.1 pkt 63 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie w zakresie pytania nr 2
Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105) i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
W mysi art. 3 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik w zaistniałej sytuacji będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych wydatków kwalifikowanych w momencie ich faktycznego poniesienia (zapłaty) oraz po zaliczeniu ich do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, w momencie zakupu i po zaewidencjonwaniu już pierwszego środka trwałego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pytania nr 2, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie ustawy z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 74) został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Stosownie natomiast do art. 21 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:
Wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:
Decyzję o wsparciu wydaje się na realizację nowej inwestycji:
1)która spełnia kryteria:
a)ilościowe,
b)jakościowe;
2)w ramach działalności gospodarczej niewyłączonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1.
Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.
Od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji z 27 grudnia 2022 r. (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2861).
Zgodnie z § 12 tego rozporządzenia:
Do spraw wszczętych i niezakończonych oraz decyzji o wsparciu wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. poz. 1713 oraz z 2021 r. poz. 2483).
To oznacza, że rozporządzenie to ma zastosowanie jedynie do przedsiębiorstw, które złożą lub złożyły wniosek o udzielenie wsparcia po 1 stycznia 2023 r.
W Pana sytuacji rozporządzenie obowiązujące od 1 stycznia 2023 r. nie znajduje zastosowania, ponieważ w opisie sprawy wskazał Pan, że Pana przedsiębiorstwo uzyskało decyzję o wsparciu 28 września 2022 r.
W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (t. j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1713 ze zm., dalej: stare rozporządzenie), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:
1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo
2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników
– z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.
Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 starego rozporządzenia, zgodnie z którym:
Do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:
1)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,
2)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
3)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,
4)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
5)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli – pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,
6)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy
– pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku kosztów określonych w pkt 5 – poniesione wyłącznie w okresie 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorców, albo 3 lat w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców, liczonych od dnia zakończenia nowej inwestycji.
Stosownie do § 9 ust. 1 starego rozporządzenia:
Wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.
Z kolei w § 10 starego rozporządzenia określono w szczegółach sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej.
Zgodnie z § 10 ust. 1 starego rozporządzenia:
Koszty kwalifikowane nowej inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu.
Odnosząc się do przedmiotu Pana wątpliwości wyrażonych w pytaniu nr 2, wyjaśniam, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikowanych, to wyrażenie „poniesienie” musi oznaczać wydatek faktycznie poniesiony. Zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wychodząc z tego założenia, wskazuję, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać z tego zwolnienia, nie jest wystarczające dla obliczenia wielkości zwolnienia podatkowego (pomocy publicznej) jedynie dokonanie w księgach odpisu, niebędącego wydatkiem lub zarachowanie wydatku w księgach bez jego faktycznego poniesienia.
W odniesieniu do kwestii pojęcia „poniesionych wydatków inwestycyjnych” pojęcie to nie zostało zdefiniowane w starym rozporządzeniu.
Jednak, żeby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikowanych jako koszty inwestycji, to „poniesienie” musi oznaczać wydatek faktycznie zrealizowany, a nie samą deklarację o zamiarze jego poniesienia, czy też zobowiązanie do poniesienia go w przyszłości.
Innymi słowy, moment poniesienia kosztów inwestycji, przy obliczaniu wielkości otrzymanej lub dopuszczalnej pomocy publicznej, należy określać zgodnie z zasadą kasową, tj. przyjmując moment faktycznego zrealizowania kosztów w znaczeniu kasowym (chwila zapłaty).
Jednocześnie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych nie jest wystarczające do skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wynika bowiem z przytaczanych powyżej przepisów, wsparcie na realizację nowej inwestycji polega na zwolnieniu z podatku dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Dopóki więc nie uzyska Pan takiego dochodu nie może Pan skorzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji (a w konsekwencji ze zwolnienia na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Nie można natomiast mówić o uzyskaniu dochodu, dopóki nie osiągnie Pan przychodów, które będą następstwem dokonanej nowej inwestycji, czyli przychodów wypracowanych w związku z zespołem składników majątkowych nabytych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją, której dotyczy decyzja o wsparciu.
Tego wymogu nie zmienia również fakt, że nowa inwestycja stanowi nieodłączny i zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątku i produkcja po realizacji nowej inwestycji będzie wykorzystywać również składniki majątku posiadane przez firmę przed wydaniem decyzji o wsparciu, co jest to niezbędne do realizacji nowej inwestycji i zwiększenia zdolności produkcyjnych zakładu. Podatnik nie może zacząć korzystać ze zwolnienia z podatku już w momencie rozpoczęcia nowej inwestycji, czyli zanim uzyska jakiekolwiek przychody (dochody) będące efektem zakupu nowych środków trwałych.
W przeciwnym wypadku, tj. uznania, że zwolnienie przysługuje już od momentu rozpoczęcia nowej inwestycji, zwolnieniu nie podlegałby dochód uzyskany z działalności prowadzonej w oparciu o nową inwestycję, tylko w oparciu o dotychczasowe składniki majątku, co jest sprzeczne z wymogiem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Również – takie działanie byłoby niezgodne z przepisem art. 13 ust. 8 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, zgodnie z którym:
Rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której rozpoczęto inwestycję, w oparciu o którą jest prowadzona działalność gospodarcza.
Tym samym, podkreślam, że przepis § 9 ust. 1 starego rozporządzenia wskazuje na najwcześniejszy moment skorzystania ze wsparcia z tytułu poniesienia kosztów kwalifikowanych i nie można interpretować go w oderwaniu od art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od fizycznych.
Na wymóg prowadzenia działalności w oparciu o nową inwestycję wskazano także w pkt 3.1. (akapit 20-21) Objaśnień podatkowych z 6 marca 2020 r. dotyczących sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji.
Zgodnie z Objaśnieniami:
Rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której inwestycja jest realizowana i w oparciu o tę inwestycję prowadzona jest działalność gospodarcza (art. 13 ust. 8 ustawy o WNI). Wsparcie (pomoc publiczna) w postaci zwolnienia z opodatkowania dochodu dotyczy bowiem tylko działalności gospodarczej, w ramach której realizowana jest nowa inwestycja i nie dotyczy innych dochodów (nie wynikających ze zrealizowania nowej inwestycji), osiąganych przez przedsiębiorcę na określonym terenie.
Dlatego też momentem, od którego jest Pan uprawniony do korzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może być miesiąc (po dniu wydania decyzji o wsparciu), w którym poniósł Pan pierwsze koszty na realizację nowej inwestycji, stanowiące koszty kwalifikowane zgodnie z definicją kosztów kwalifikowanych określoną w § 8 starego rozporządzenia, pod warunkiem że dysponuje Pan dochodem pochodzącym z nowej inwestycji, w ramach której ponosi Pan wydatki kwalifikowane.
Podkreślam, że poniesienie kosztów, które są uznane za koszty kwalifikowane, nie uprawnia jeszcze do skorzystania z możliwości zwolnienia dochodów w ramach decyzji o wsparciu. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego powinno prowadzić każdorazowo do uzyskania dochodu, który umożliwia zastosowanie zwolnienia. Dla faktycznego skorzystania z analizowanego zwolnienia, istotne jest bowiem uzyskanie dochodów z nowej inwestycji (również w ramach ścisłych powiązań), a nie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych.
Oczywiście nie można wykluczyć, że takie dochody uzyskane zostaną w miesiącu poniesienia kosztów kwalifikowanych, co uprawnia do korzystania ze zwolnienia już od tego miesiąca.
Na podstawie powołanych powyżej przepisów, a także opisu sprawy wyjaśniam, że zwolnienie dochodu osiągniętego w ramach działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu następuje w momencie uzyskania pierwszych przychodów (dochodów) ze sprzedaży produktów wytworzonych z użyciem środków trwałych nabytych przez Pana w ramach nowej inwestycji.
Ponadto powołany wyżej przepis § 8 ust. 1 pkt 2 starego rozporządzenia wprowadza warunek zaliczenia jako koszty kwalifikowane kosztów nabytych środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Reasumując – może Pan korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych począwszy od momentu poniesienia wydatków (zapłaty) na nabycie środków trwałych, stanowiących koszty kwalifikowane nowej inwestycji i zaliczenia nabytych środków trwałych do ewidencji środków trwałych, pod warunkiem że będzie dysponował Pan dochodem pochodzącym z tej nowej inwestycji, w ramach której ponosi Pan wydatki kwalifikowane.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja stanowi rozstrzygnięcie w zakresie pytania nr 2.
Natomiast w zakresie pytania nr 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right