Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.151.2023.3.MB

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zapłatę opłaty wstępnej, rat leasingowych w związku z leasingiem jachtu; wskazanie w jakim okresie jest Pani uprawniona do odliczenia podatku naliczonego w związku z leasingiem jachtu oraz prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 17 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zapłatę opłaty wstępnej, rat leasingowych w związku z leasingiem jachtu; wskazania w jakim okresie jest Pani uprawniona do odliczenia podatku naliczonego w związku z leasingiem jachtu oraz prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 maja 2023 r. (wpływ 24 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni dotychczas prowadziła jednoosobową działalność gospodarczą, której podstawowym zakresem było (i jest nadal) świadczenie usług opieki zdrowotnej oraz wynajmu nieruchomości mieszkalnych. Są to usługi zwolnione przedmiotowo z opodatkowania VAT.

Wnioskodawczyni w 2021 r. zaczęła rozważać rozszerzenie swojej działalności o czarter jachtów. W tym celu zamierzała nabyć katamaran żaglowy (…) wyprodukowany w stoczni (…). Dokonała Pani zmian w PKD aktualizując przedmiot swojej działalności o PKD 77.34.Z - Wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego. Ponadto, w listopadzie 2021 r. Wnioskodawczyni zarejestrowała się, jako czynny podatnik dla celów VAT.

W celu sfinansowania zakupu jachtu Wnioskodawczyni zawarła umowę leasingu z finansującym, tj. Spółką. W umowie leasingu ustalono cenę zakupu (netto) na (…). Opłatę wstępną ustalono na (…), a (…) miesięczne raty leasingowe w wysokości (…) każda. Cenę sprzedaży ustalono na (…).

Zgodnie z §6 ust. 1 umowy leasingu w czasie trwania umowy leasingu odpisów amortyzacyjnych z tytułu używania przedmiotu leasingu, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, dokonuje finansujący.

Zgodnie z §7 ust. 1 umowy leasingu po upływie podstawowego okresu umowy leasingu Wnioskodawczyni przysługuje prawo do nabycia przedmiotu leasingu za cenę sprzedaży pod warunkiem, że Wnioskodawczyni nie będzie zalegała z zapłatą wymagalnych zobowiązań na rzecz finansującego, oraz że Wnioskodawczyni nie oświadczy finansującemu, co najmniej na (…) dni przez zakończeniem umowy leasingu, że rezygnuje z nabycia przedmiotu leasingu.

Wstępne ustalenia zakładały, że jacht zostanie wydany Wnioskodawczyni na terytorium Polski w czerwcu 2022 r.

Na podstawie umowy leasingu Spółka wystawiła Wnioskodawczyni w czerwcu 2022 r. fakturę za opłatę wstępną powiększoną o podatek VAT. Wnioskodawczyni odebrała tą fakturę w czerwcu 2022 r. i również w czerwcu 2022 r. zapłaciła za nią.

Nabycia jachtu napotkało jednak problemy, związane z tym, że po pierwsze dostawa jachtu opóźniła się, a ponadto przedstawiciel stoczni w Polsce nie zrealizował w pełni zamówienia Wnioskodawczyni, bowiem wyposażenie dostarczonej jednostki nie było zgodne z tym, co wynikało ze specyfikacji jednostki zamówionej przez Wnioskodawczynię. Między innymi jednostka pozbawiona była obowiązkowego wyposażenia ratunkowego, co uniemożliwiało zgodną z prawem żeglugę. Negocjacje z przedstawicielem stoczni trwały do (…) r., kiedy to podpisano protokół odbioru jachtu przez Wnioskodawczynię. Wydanie jachtu nastąpiło w Polsce.

W związku z wydaniem jachtu od listopada 2022 r. Spółka rozpoczęła obciążanie Wnioskodawczyni miesięcznymi ratami z tytułu leasingu jachtu.

Realizując zamiar wykorzystania jachtu do celów gospodarczych Wnioskodawczyni 8 listopada 2022 r. podpisała umowę o współpracy i zarządzaniu jachtem z operatorem, będącym podmiotem prawa chorwackiego. Zgodnie z umową operator jachtu, będzie wykorzystywał jacht Wnioskodawczyni do celów czarterów. Z tytułu podpisania ww. umowy Wnioskodawczyni przysługuje od operatora wynagrodzenie, uzależnione od ilości zrealizowanych przez operatora czarterów.

W celu realizacji umowy zawartej z operatorem jacht rozpoczął podróż drogą morską do (…). U wybrzeży (…) natrafił jednak na trudne warunki pogodowe i uległ awarii, która jest usuwana do dziś.

W grudniu 2022 r. Wnioskodawczyni zaktualizowała zgłoszenie VAT-R i wskazała zamiar rozpoczęcia wykonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Ze względu na zaistnienie wyżej wskazanych okoliczności, na które Wnioskodawczyni nie miała wpływu, Wnioskodawczyni do chwili obecnej nie osiągnęła żadnych przychodów związanych z wykorzystaniem jachtu i zakłada, że takie przychody osiągnie w 2023 r.

Wnioskodawczyni w ramach działalności gospodarczej będzie ponosiła koszty związane zarówno z czarterem jachtu, jak i czynnościami zwolnionymi z VAT, np. koszty obsługi prawnej, księgowej, ogólne koszty administracyjne. Mogą zaistnieć sytuacje, gdy nie będzie możliwe jednoznaczne przypisanie tych wydatków, jako poniesionych w celu wykonania konkretnych czynności (wydatki wspólne).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jacht będzie służył wyłącznie do Pani działalności gospodarczej, tj. nie będzie służył prywatnym lub służbowym celom Pani pracowników.

Jacht zostanie oddany w czarter do firmy czarterowej. Usługi świadczone przez Panią będą polegały na długoterminowym wyczarterowaniu jachtu tej firmie.

W związku z leasingiem poniosła Pani koszt opłaty wstępnej, a także poniosła/ponosi Pani koszt comiesięcznych rat leasingowych.

Pytania

1. Czy przysługuje/będzie przysługiwać Pani pełne prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez finansującego w związku z leasingiem jachtu?

2. W deklaracji za jaki okres przysługuje/będzie przysługiwać Pani prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez finansującego w związku z leasingiem jachtu?

3. Czy jest/będzie Pani uprawniona do odliczenia części podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych zarówno do czynności dających prawo do odliczenia VAT, jak i do czynności zwolnionych z VAT, na podstawie proporcji o której mowa w art. 90 ustawy o VAT?

Pani stanowisko w sprawie

1.Przysługuje/będzie przysługiwać Pani pełne prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez finansującego w związku z leasingiem jachtu.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny należy uznać, iż zamierza Pani wykorzystywać jacht w celach zarobkowych w sposób zorganizowany i ciągły, co czyni ją podatnikiem VAT w świetle art. 15 ust 1 i 3 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Wykorzystując jacht w sposób przedstawiony we wniosku będzie świadczyła Pani usługi, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług lub dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług.

Stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Biorąc pod uwagę, iż jacht został przez Panią nabyty wyłącznie w celu wykonywania czynności opodatkowanych (a ściślej mówiąc czynności dokonanych poza terytorium kraju, ale takich które dawałyby możliwość odliczenia, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju) będzie Pani uprawniona do dokonania odliczenia całego VAT z faktur wystawionych przez finansującego, a związanych z leasingiem jachtu.

2. Przysługuje/będzie przysługiwać Pani prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez finansującego w związku z leasingiem jachtu

‒ w rozliczeniu za czerwiec 2022 r. - w stosunku do kwoty opłaty wstępnej,

‒ w rozliczeniu za poszczególne miesiące, w których otrzymała/otrzyma Pani faktury z tytułu rat leasingowych, z uwzględnieniem art. 86 ust. 11 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 10 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu najmu dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze.

Stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Biorąc powyższe pod uwagę Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w opisanym stanie faktycznym powstało/powstanie:

w rozliczeniu za czerwiec 2022 r. - w stosunku do kwoty opłaty wstępnej, na podstawie faktury wystawionej przez Spółkę;

w rozliczeniu za poszczególne miesiące, w których otrzymała/otrzyma Pani faktury z tytułu rat leasingowych.

Należy przy tym zauważyć, iż odliczenie będzie mogło być zrealizowane przy uwzględnieniu art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, zgodnie z którym jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3 w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

3. Jest/będzie Pani uprawniona do odliczenia części podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych zarówno do czynności dających prawo do odliczenia VAT, jak i do czynności zwolnionych z VAT, na podstawie proporcji o której mowa w art. 90 ustawy o VAT

Na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy o VAT jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Biorąc pod uwagę, iż Pani działalność w znacznym stopniu związana jest z wykonywaniem czynności zwolnionych z VAT, a zatem niedających prawa do odliczenia VAT, a jednocześnie niektóre towary lub usługi nabywane będą w związku z działalnością zwolnioną, jak i opodatkowaną, to na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT będzie Pani zobowiązana do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanego z poszczególnymi czynnościami.

Jeśli jednak wyodrębnienie to nie będzie możliwe, stosownie do art. 90 ust 2 ustawy o VAT będzie Pani uprawniona do pomniejszenia kwoty podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą będzie można proporcjonalnie przypisać czynnościom, do których przysługiwać jej będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, na zasadach określonych w art. 90 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą w świetle tego przepisu:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 86 ust. 8 ustawy:

podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:

1)dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;

2)(uchylony);

3)dostawy towarów, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a ustawy:

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b) (uchylona);

2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3) (uchylony);

4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;

5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6) (uchylony);

7) wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Treść powołanych przepisów ustawy wskazuje, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

W prawie zarówno europejskim, jak i krajowym, zasada potrąceń podatku naliczonego stanowi wprost o związku podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z nią, w stopniu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do celów transakcji opodatkowanych, podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług od podatku należnego. Innymi słowy, jeżeli nabywane towary lub usługi są przeznaczone do transakcji opodatkowanych, podatnik będzie mieć prawo do odliczeń z podatku należnego do zapłaty.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezspornego związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcje powodujące naliczenie podatku powinny pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

We wniosku przedstawiła Pani informacje, z których wynika że:

Dotychczas prowadziła Pani jednoosobową działalność gospodarczą, której podstawowym zakresem było (i jest nadal) świadczenie usług opieki zdrowotnej oraz wynajmu nieruchomości mieszkalnych. Są to usługi zwolnione przedmiotowo z opodatkowania VAT.

W listopadzie 2021 r. zarejestrowała się Pani jako czynny podatnik dla celów VAT.

W 2021 r. zaczęła rozważać Pani rozszerzenie swojej działalności o czarter jachtów.

W celu sfinansowania zakupu jachtu zawarła Pani umowę leasingu z finansującym, tj. Spółka.

W czasie trwania umowy leasingu odpisów amortyzacyjnych z tytułu używania przedmiotu leasingu, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, dokonuje finansujący.

Na podstawie umowy leasingu Spółka wystawiła Pani w czerwcu 2022 r. fakturę za opłatę wstępną powiększoną o podatek VAT. Odebrała Pani tą fakturę w czerwcu 2022 r. i również w czerwcu 2022 r. zapłaciła za nią.

(…) r. podpisano protokół odbioru jachtu przez Panią, a wydanie jachtu nastąpiło w Polsce.

Jacht będzie służył wyłącznie do Pani działalności gospodarczej, tj. nie będzie służył prywatnym lub służbowym celom moich pracowników.

Jacht zostanie oddany w czarter do firmy czarterowej. Usługi świadczone przez Panią będą polegały na długoterminowym wyczarterowaniu jachtu tej firmie.

W związku z leasingiem poniosła Pani koszt opłaty wstępnej, a także poniosła/ponosi Pani koszt comiesięcznych rat leasingowych.

W związku z wydaniem jachtu od listopada 2022 r. Spółka rozpoczęła obciążanie Pani miesięcznymi ratami z tytułu leasingu jachtu.

Realizując zamiar wykorzystania jachtu do celów gospodarczych 8 listopada 2022 r. podpisała Pani umowę o współpracy i zarządzaniu jachtem z operatorem, będącym podmiotem prawa chorwackiego.

Zgodnie z umową operator jachtu, będzie wykorzystywał Pani jacht do celów czarterów. Z tytułu podpisania ww. umowy przysługuje Pani od operatora wynagrodzenie, uzależnione od ilości zrealizowanych przez operatora czarterów.

W grudniu 2022 r. zaktualizowała Pani zgłoszenie VAT-R i wskazała zamiar rozpoczęcia wykonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Do chwili obecnej nie osiągnęła Pani żadnych przychodów związanych z wykorzystaniem jachtu i zakłada, że takie przychody osiągnie w 2023 r.

W ramach działalności gospodarczej będzie Pani ponosiła koszty związane zarówno z czarterem jachtu, jak i czynnościami zwolnionymi z VAT, np. koszty obsługi prawnej, księgowej, ogólne koszty administracyjne.

Mogą zaistnieć sytuacje, gdy nie będzie możliwe jednoznaczne przypisanie ww. wydatków, jako poniesionych w celu wykonania konkretnych czynności (wydatki wspólne).

W pierwszej kolejności Pani wątpliwości dotyczą rozstrzygnięcia kwestii, czy przysługuje/będzie przysługiwać Pani pełne prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez finansującego w związku z leasingiem jachtu.

Jak wskazano wyżej, dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów będących przedmiotem dostawy, czy też niezbędne do świadczenia usług; bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami.

Jak wynika z opisu sprawy, jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT i zawarła Pani umowę leasingu jachtu. Jacht będzie służył wyłącznie do Pani działalności gospodarczej tj. nie będzie służył prywatnym lub służbowym celom Pani pracowników. Jacht zostanie oddany w czarter do firmy czarterowej. Usługi świadczone przez Panią będą polegały na długoterminowym wyczarterowaniu jachtu tej firmie. W związku z wydaniem jachtu od listopada 2022 r. Spółka rozpoczęła obciążanie Pani miesięcznymi ratami z tytułu leasingu jachtu. W związku z leasingiem poniosła Pani koszt opłaty wstępnej, a także poniosła/ponosi Pani koszt comiesięcznych rat leasingowych. Zatem leasingowany jacht będzie wykorzystywany przez Panią do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez finansującego w związku z leasingiem jachtu na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy. Powyższe prawo przysługuje, o ile nie będą zachodziły wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy.

Pani wątpliwości dotyczą również rozstrzygnięcia kwestii za jaki okres przysługuje/będzie przysługiwać Pani prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez finansującego w związku z leasingiem jachtu.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatnik może zrealizować w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy:

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy:

jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy:

jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Odnosząc się do kwestii odliczenia podatku VAT z tytułu umowy leasingu jachtu, ma/będzie miała Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy. Realizacja tego prawa powinna nastąpić w terminach określonych w art. 86 ust. 10 i 11 ustawy, tj. w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy od nabytych towarów i usług oraz otrzymała Pani faktury dokumentujące te transakcje, lub w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych. W sytuacji, gdy nie dokona Pani odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z leasingiem jachtu zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, z uwzględnieniem art. 86 ust. 10b pkt 1 tej ustawy oraz w terminie, o którym mowa w art. 86 ust. 11 ustawy, może Pani – na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy – zrealizować to prawo poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Tym samym, Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do zakupów wykorzystywanych przez Panią zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej opodatkowanej, jak i działalności gospodarczej zwolnionej od podatku VAT w sytuacji, gdy nie będzie Pani w stanie przypisać wydatków do konkretnych czynności, zobowiązana jest Pani do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ustawy.

Przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, tj. dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (opodatkowanych i zwolnionych). Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT:

w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy o VAT:

jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT:

proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym w obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że:

proporcje, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy o VAT, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Stosownie do treści art. 90 ust. 5 ustawy:

do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Jak wynika z art. 90 ust. 6 ustawy:

do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

1)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Na mocy art. 90 ust. 9a ustawy:

przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy:

w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W związku z powyższym podatnicy, u których proporcja sprzedaży nie przekracza 2%, mają prawo (a nie obowiązek) do uznania, że proporcja wynosi 0%. Podatnik ma zatem prawo wyboru, może dokonać odliczenia na zasadach proporcjonalnych, ale może z tego prawa zrezygnować i nie odliczać podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach działalności gospodarczej będzie Pani ponosiła koszty związane zarówno z czarterem jachtu, jak i czynnościami zwolnionymi z VAT, np. koszty obsługi prawnej, księgowej, ogólne koszty administracyjne. Mogą zaistnieć sytuacje, że nie będzie możliwe jednoznaczne przypisanie tych wydatków, jako poniesionych w celu wykonania konkretnych czynności (wydatki wspólne).

W rozpatrywanej sprawie w związku z wykorzystywaniem nabywanych w ramach czarteru jachtu towarów i usług do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych w zakresie świadczenia usług opieki zdrowotnej i wynajmu nieruchomości mieszkalnych, będzie Pani przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi będą służyły do wykonywania przez Panią czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zauważenia wymaga, że w celu odliczenia podatku naliczonego, podatnik powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów czynności – opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak wynika z treści wniosku – jednoznaczne przypisanie towarów i usług nabywanych w działalności gospodarczej nie zawsze będzie możliwe w stosunku do towarów i usług, które będą wykorzystywane przez Panią do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Zatem jeżeli dokonanie bezpośredniego przyporządkowania wydatków nie będzie możliwe, czyli w przypadku gdy dokonany wydatek służyć będzie obu rodzajom działalności, może/będzie mogła Pani odliczyć tylko tę część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia. A zatem zasada proporcjonalnego odliczania podatku będzie miała zastosowanie do tej kategorii wydatków, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do wydatków związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku należy stwierdzić, że w stosunku do podatku naliczonego związanego z wydatkami, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju czynności (zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną), przysługuje/będzie przysługiwało Pani prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jednakże z uwzględnieniem zasad zawartych w przytoczonych przepisach art. 90 ust. 1 i następnych ustawy.

Zatem, skoro nabywane towary i usługi będą wykorzystywane w ramach działalności do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju czynności przysługuje/będzie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT.

Tym samym, Pani stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wniosku wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00