Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.223.2023.1.KŁ

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji: (…).

Opis stanu faktycznego

Centrum Kultury (…) (dalej: Centrum Kultury lub Wnioskodawca) jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru samorządowych instytucji kultury Gminy (…). Organizatorem Centrum Kultury jest Gmina (…). Centrum Kultury działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu Centrum Kultury w (…). Zgodnie z działalnością statutową przedmiotem działania Centrum Kultury jest:

rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspakajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych,

edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,

promowanie interesujących zjawisk kulturalnych,

tworzenie warunków do rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego i folklorystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką,

popularyzacja społecznego ruchu kulturalnego,

informowanie o imprezach i wydarzeniach kulturalnych oraz społeczno-gospodarczych,

promowanie Gminy (…).

Cele statutowe realizowane są w następujących formach:

szeroko pojętej edukacji kulturalnej,

zespołów artystycznych, sekcji i kół zainteresowań,

zajęć, warsztatów i pracowni artystycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych,

imprez artystycznych, przeglądów , festiwali i konkursów z różnych dziedzin sztuki,

kursów językowych, wiedzy ogólnej i specjalistycznej,

impresariatu artystycznego,

imprez rozrywkowych i turystycznych.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie działalności gospodarczej, a także usługi w zakresie działalności kulturalnej, które podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a. Na podstawie § 29 ust. 3 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 kwietnia 2019 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność: objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 664 ze zm.) Wnioskodawca zawarł umowę o przyznanie pomocy w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem w zakresie wzmocnienie kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych. Centrum Kultury jako beneficjent został zobowiązany do realizacji operacji: (…).

W ramach operacji (…) planuje się realizację 6 spotkań w miesiącu maj - czerwiec 2023 roku na placu przy Centrum Kultury w (…) lub w budynku Centrum Kultury w (…), które pozwalają na integrację społeczności lokalnej z obszaru LSR. Czas trwania spotkania to minimum 60 minut. Spotkania będą ogólnodostępne, bezpłatne.

W ramach ww. operacji planuje się:

1)opracowanie graficzne materiałów informacyjno-promocyjnych - Planuje się opracowanie i skład graficzny materiałów informacyjno-promocyjnych plakatów. Plakaty mają na celu upowszechnianie informacji o wydarzeniu. Przygotowanie projektów graficznych materiałów informacyjno-promocyjnych takich jak: plakat B1 (format, pełny kolor) - 6 spotkań. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

2)druk materiałów informacyjno-promocyjnych - Plakaty mają na celu upowszechnianie informacji o wydarzeniu. Planuje się druk materiałów informacyjno-promocyjnych: plakaty - 1 komplet (180 sztuk), B1, pełny kolor, papier 170g mat, druk offsetowy. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

3)koszt artystów i twórców - Wydatek niezbędny do realizacji projektu. W ramach wydatku spotkań w okresie odbędzie się 6 maj - czerwiec 2023 r. Czas jednego spotkania to minimum 60 minut. W ramach wydatku zostanie zapłacone honorarium artysty. Przeprowadzone zostanie głosowanie podczas wydarzeń odbywających się w Centrum Kultury poprzez wypełnienie ankiet anonimowych, które pozwolą określić z jaką kulturą mieszkańcy z obszaru LSR się identyfikują wskazując zespół/artystę/spektakl. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

4)koszt konferansjera - Wydatek niezbędny w celu realizacji projektu. Usługa obejmuje poprowadzenie 6 spotkań w ramach operacji w miesiącu maj - czerwiec 2023 roku. Usługa realizowana przez 1 osobę posiadającą doświadczenie w zakresie prowadzenia spotkań. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

5)obsługa techniczna - Wydatek niezbędny do realizacji projektu. Obsługa techniczna obejmuje 6 spotkań przez 2 osoby obejmująca obsługę nagłośnienia oraz oświetlenia. Realizacja usługi obejmuje montaż i demontaż sprzętu nagłośnieniowego i oświetleniowego. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.

Wnioskodawca jako beneficjent został zobowiązany do złożenia oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT. Przedmiotem oświadczenia jest określenie przez Beneficjenta, czy VAT stanowi koszt kwalifikowalny ww. operacji, czy też nie.

Działania, które będą wykonywane w ramach operacji są związane z wykonywaniem działalności statutowej, nieopodatkowanej.

Wydanie interpretacji podatkowej jest niezbędne do przedstawienia na etapie rozpatrywania wniosku o płatność ww. operacji. W ramach tego działania zostaną poniesione koszty związane z opracowaniem graficznym materiałów informacyjno-promocyjnych, drukiem materiałów informacyjno-promocyjnych, wynagrodzeniem artystów, twórców i konferansjera, a także koszty związane z obsługą techniczną.

Pytania

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” realizując operację („…”)? Czy podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z obowiązującym stanem prawnym w odniesieniu do realizowanej operacji Centrum Kultury w (…) nie ma możliwości obniżenia podatku VAT w całości lub w części, ponieważ nie spełnia kryteriów do odliczenia, tzn. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Operacje realizowane w ramach działania przez Wnioskodawcę nie dotyczą działalności opodatkowanej, co oznacza, że nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz figurującą w ewidencji podatników podatku VAT. Świadczą Państwo usługi w zakresie działalności gospodarczej, a także usługi w zakresie działalności kulturalnej, które podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

W ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność: objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020” zawarli Państwo umowę o przyznanie pomocy i zostali Państwo zobowiązani do realizacji operacji (…). W ramach operacji planuje się realizację 6 spotkań maj - czerwiec 2023 roku na placu przy Centrum Kultury w (…) lub w budynku Centrum Kultury w (…), które pozwalają na integrację społeczności lokalnej z obszaru LSR. Czas trwania spotkania to minimum 60 minut. Spotkania będą ogólnodostępne i bezpłatne.

Działania, które będą wykonywane w ramach operacji są związane z wykonywaniem działalności statutowej, nieopodatkowanej.

Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. operacji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W opisanej sytuacji, nie został spełniony warunek związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, ponieważ - jak Państwo wskazali - działania przez Państwa wykonywane w ramach operacji są związane z wykonaniem działalności statutowej, nieopodatkowanej.  

Tym samym, nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanej operacji, gdyż nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00