Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 25 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.118.2023.2.AA

Ulga na zabytki

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 6 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 6 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 maja 2023 r. (wpływ 8 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, wspólnikiem spółki jawnej, której wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne – również polscy rezydenci podatkowi (dalej jako: Spółka).

Przedmiotem przeważającej działalności tej Spółki jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Wnioskodawca opodatkowuje dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach podatku liniowego. Spółka, w której Wnioskodawca jest wspólnikiem, prowadzi dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych podatkową księgę przychodów i rozchodów, a koszty uzyskania przychodów w Spółce są rozliczane na zasadach ogólnych, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przypisywane są Wnioskodawcy proporcjonalnie do jego udziału w zysku.

W dniu 9 listopada 2015 r. Spółka, w której Wnioskodawca jest wspólnikiem, kupiła zabytek nieruchomy – budynek usługowy (kamienicę), wpisaną do rejestru zabytków, o którym mowa w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, pod nr (…). W dniu 24.09.2018 r. Spółka uzyskała pozwolenie Miejskiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku, polegających na remoncie elewacji. Następnie, w dniu 16 listopada 2018 r., została wydana Decyzja Prezydenta Miasta (…) w przedmiocie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę, które obejmowało zakres prac: remont elewacji budynku biurowego zgodnie ze złożonym projektem budowlanym.

Na dzień składania niniejszego wniosku prace objęte ww. decyzją zostały rozpoczęte (etap prac przygotowawczych). Planowane jest również wykonanie innych prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych. Wnioskodawca wskazuje również, że na moment ponoszenia wszelkich ww. wydatków na zabytek będzie w posiadaniu sporządzonego na piśmie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku. Po zakończeniu prac Spółka uzyska zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków, o którym mowa w art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy, potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

Czy budynek usługowy (kamienica), o którym mowa we wniosku, stanowi zabytek nieruchomy, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami?

Tak.

W jakim okresie (prosimy podać daty) były/będą prowadzone prace budowlane (remont elewacji) oraz prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane, które są planowane?

Wniosek i postawione w nim pytanie dotyczy wydatków planowanych w 2023 i 2024 roku.

Jakie dokładnie prace zostały/zostaną przeprowadzone w nieruchomości zabytkowej?

Wniosek i postawione w nim pytanie dotyczy robót budowlanych w postaci prac remontowych dotyczących elewacji budynku, tj. usunięcie obecnej elewacji i zastąpienie jej nową.

Czy pod pojęciem«prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych» zarówno tych rozpoczętych (remont elewacji), jak i tych planowanych należy rozumieć wydatki na:

-prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

-prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

-roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami?

Tak, przy czym wniosek i postawione w nim pytanie dotyczy robót budowlanych w postaci prac remontowych dotyczących elewacji budynku.

Czy wszystkie wydatki na «prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane» zarówno te rozpoczęte (remont elewacji), jak i te planowane zostały/zostaną udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku?

Tak, wszelkie wydatki zostaną udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku.

Czy opisane we wniosku wydatki poniesione zarówno na prace rozpoczęte (remont elewacji), jak i te planowane:

-nie zostaną przez Państwa odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

-nie odliczą ich Państwo w ramach innej ulgi, np. ulgi termomodernizacyjnej,

-nie wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceń konserwatorskich,

-nie zostaną sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone w jakikolwiek sposób?

Poniesione wydatki:

-nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

-nie zostaną odliczone w ramach innej ulgi, np. ulgi termomodernizacyjnej,

-nie wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceń konserwatorskich,

-nie zostaną sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone w jakikolwiek sposób.

Pytanie

Czy wydatki poniesione przez spółkę jawną będącą właścicielem budynku usługowego (kamienicy) na roboty budowlane w postaci prac remontowych dotyczących elewacji budynku będą uprawniały Wnioskodawcę, będącego wspólnikiem tej spółki jawnej, do zastosowania ulgi na zabytki, o której mowa w art. 26hb ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: ustawa o PIT) w związku z art. 8 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT?

Pytanie wynika z pisma uzupełniającego wniosek.

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – będzie Pan uprawniony do zastosowania ulgi z art. 26hb ustawy o PIT w związku z brzmieniem art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o PIT. Ulgi podatkowe, które związane są z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną, rozlicza się proporcjonalnie do prawa do udziału w zyskach wspólników. Finalnie, wydatki poniesione na zabytek nieruchomy przez Spółkę będą mogły zostać rozliczone w ramach ulgi i odpowiednio odliczone od podstawy obliczenia podatku przez Wnioskodawcę. Bez znaczenia pozostaje fakt, że Wnioskodawca jako podatnik nie jest właścicielem ani współwłaścicielem zabytku nieruchomego – mimo że właścicielem zabytku nieruchomego jest Spółka, Wnioskodawca jako wspólnik Spółki rozliczający proporcjonalnie przychody i koszty generowane przez Spółkę może skorzystać z preferencji wynikających z art.26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pana własne stanowisko wynika z uzupełnienia wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie wskazuję, że na gruncie przepisów podatkowych spółka jawna może być podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.) bądź też podmiotem transparentnym podatkowo. Wówczas opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody poszczególnych wspólników tej spółki, w tym podatkiem dochodowym od osób fizycznych wspólnicy będący osobami fizycznymi.

Z opisu sprawy wynika, że spółka jawna, której jest Pan wspólnikiem (dalej: Spółka), jest spółką niebędącą osobą prawną. Nie jest zatem podatnikiem podatku dochodowego, a dochody Spółki nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają zatem Pana dochody, jako wspólnika Spółki, na zasadach wynikających z art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Z kolei w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1) rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2) ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

W konsekwencji, przychody, koszty uzyskania przychodów, a także ulgi podatkowe związane z prowadzoną działalnością w formie Spółki powinien Pan rozliczać proporcjonalnie do udziału w zysku Spółki.

Jednocześnie wyjaśniam, że 1 stycznia 2022 r. ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został dodany art. 26hb regulujący tzw. ulgę na zabytki.

Natomiast ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), która weszła w życie 1 stycznia 2023 r., zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące wskazanej ulgi – dalej jako „ustawa nowelizująca”.

Z tego względu, przy rozpatrywaniu skutków podatkowych przedstawionego przez Pana opisu sprawy, należy mieć na uwadze brzmienie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące od 1 stycznia 2023 r.

Zgodnie z art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków;

3)(uchylony).

Przepis art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi natomiast, że:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

Stosownie do art. 26hb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:

1)ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności,

2)ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury,

3)(uchylony).

Jak stanowi natomiast art. 26hb ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 26hb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 – dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

Stosownie do art. 26hb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

Natomiast, w myśl art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

 1) zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

 2) zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej,

 3) wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków,

 4) zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Natomiast, na podstawie art. 26hb ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

 1) powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043);

 2) pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3) pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

 4) robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

 5) zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

W przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane, aby skorzystać z ulgi na zabytki, podatnik musi:

być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego (o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami) w momencie ponoszenia wydatku wpisanego do rejestru zabytków,

posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac lub robót,

uzyskać (po poniesieniu wydatku) zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie tych prac lub robót.

Przy tym, dla zastosowania tej ulgi wymagane jest również, aby:

podatnik nie odliczał w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

podatnik nie odliczył poniesionych wydatków w ramach innej ulgi,

podatnik nie otrzymał zwrotu wskazanych wydatków (w jakikolwiek sposób),

wydatki nie wykraczały poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub prace/roboty te nie zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Zwracam też uwagę, że w zakresie definicji pojęć takich, jak: prace konserwatorskie, restauratorskie, roboty budowlane należy odnieść się do stosownych uregulowań ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840 ze zm.):

Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

-prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);

-prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);

-roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).

Z kolei, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:

Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a) krajobrazami kulturowymi,

b) układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c) dziełami architektury i budownictwa,

d) dziełami budownictwa obronnego,

e) obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f) cmentarzami,

g) parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h) miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

W myśl art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

W art. 3 pkt 8 tej ustawy Prawo budowlane wskazano, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Zgodnie z art. 5 pkt 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:

Opieka nad zabytkiem sprawowana przez jego właściciela lub posiadacza polega, w szczególności, na zapewnieniu warunków: prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku.

Pod pojęciem remontu należy więc rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu jest zatem przywrócenie (odtworzenie) pierwotnego stanu technicznego rzeczy, niezmieniające charakteru i funkcji, następujące w trakcie eksploatacji i wynikające z tej eksploatacji. Remont polega zatem na wykonaniu robót niezbędnych do utrzymania obiektu w odpowiednim stanie technicznym, by nie uległ on pogorszeniu z powodu eksploatacji. Za remont nie mogą być więc uznane prace, w wyniku których powstają nowe elementy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:

9 listopada 2015 r. Spółka kupiła zabytek nieruchomy – budynek usługowy (kamienicę) (dalej: Zabytek), wpisaną do rejestru zabytków,

Zabytek stanowi zabytek nieruchomy, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

Spółka posiada pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych w Zabytku,

Spółka będzie ponosić wydatki na roboty budowlane w postaci prac remontowych elewacji budynku,

Spółka planuje ponosić te wydatki w latach 2023 i 2024,

wszystkie wydatki zostaną udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku,

poniesione wydatki nie wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceń konserwatorskich,

poniesione wydatki nie zostaną Spółce sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone w jakikolwiek sposób.

Ponieważ wszystkie warunki uprawniające do zastosowania ulgi na zabytki zostały spełnione, ma Pan, jako wspólnik Spółki, prawo do zastosowania tej ulgi, proporcjonalnie do posiadanych udziałów w zysku Spółki.

Zastrzegam jednak, że – z uwagi na omówioną powyżej nowelizację przepisów w tym zakresie – odliczenia wydatków będzie Pan mógł dokonać w zeznaniu podatkowym dopiero po otrzymaniu zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie robót zgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Reasumując – wydatki poniesione przez Spółkę na prace remontowe elewacji budynku będą uprawniały Pana do zastosowania ulgi z art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, proporcjonalnie do posiadanego przez Pana udziału w zyskach Spółki.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00