Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 25 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.348.2023.1.AMA

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania „(…)”, dofinansowanego ze środków UE w ramach umowy nr (…) z (…) r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X (dalej X) jest organizacją branżową typu NGO, której działalność statutowa związana jest z szeroko pojętą działalnością wspierającą dla otoczenia prawnego i gospodarczego swoich członków, którzy związani są z branżą  (…). Działania polegają na lobbingu na rzecz branży w organach administracji krajowej i UE, organizacji transferu wiedzy dla swoich członków - począwszy od wiedzy na temat prawny, związanej z obowiązkami formalnymi czy też wiedzy typowo branżowej związanej z technologią. X współpracuje w tym zakresie z większością czołowych polskich instytutów badawczych i uczelnie, które działają na polach związanych z branżą. X utrzymuje się ze składek członkowskich, pozyskuje także dotacje na konkretne projekty szkoleniowe lub rozwojowe. X prowadzi także działalność gospodarczą, która obejmuje nieliczne inicjatywy typowo gospodarcze - przede wszystkim organizację targów technologicznych w ramach których pobiera opłaty od wystawców i uczestników. Przychody uzyskiwane w ten sposób są opodatkowane podatkiem VAT na zasadach ogólnych, X jest w związku z tym aktywnym podatnikiem podatku VAT.

X odlicza także VAT od kosztów, ale wyłącznie tych które służą bezpośrednio działalności gospodarczej. Przychody z działalności statutowej (składki członkowskie i dotacje) nie są objęte podatkiem VAT, dlatego też wszystkie koszty związane z działalnością statutową w tym koszty ponoszone w ramach tej działalności nie są kosztami od których można odliczyć VAT - ponoszone są więc przez X w kwocie brutto.

W ramach działań objętych wsparciem ze środków Unii Europejskiej co do zasady podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowalnym, Od tej reguły istnieje jednak wyjątek, który pozwala uznać VAT za kwalifikowalny w projektach o ile nie istnieje prawna możliwość jego odliczenia w związku z czym jest on ostatecznie ponoszony przez beneficjenta. Kierując się tą regułą, X występując o dofinansowania kilkunastu już projektów w ciągu ostatnich kilku lat zawsze zaliczał VAT jako kwalifikowalny, ponieważ projekty te realizowane były w ramach działalności statutowej. ponadto nie prowadziły do uzyskania jakichkolwiek przychodów. Nie istniała więc możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w kosztach projektów.

W ramach Programu Operacyjnego „(…)” X każdorazowo występowało o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, uzyskując za każdym potwierdzenie poprawnego rozumienia przepisów. W Programie Operacyjnym (…), X wystąpiło także o dofinansowanie kilku projektów, zaliczając VAT do kosztów kwalifikowalnych na podstawie oświadczenia. Wynikało to z faktu, że obowiązek uzyskania indywidualnej interpretacji podatkowej nie pojawił się jako obowiązkowy załącznik wniosku o rozliczenie projektu, a projekty realizowane przez Stowarzyszenie są analogiczne do tych przeprowadzanych we wcześniejszych latach, (…) oddział regionalny ARiMR znając sytuację nie wymagał od X przedstawienia interpretacji indywidualnej, zmieniło się to jednak na przełomie 2021 i 2022 roku po serii kontroli wewnętrznych ARiMR - mimo braku zmiany przepisów w tym zakresie, ARiMR zaczął wymagać od beneficjentów na etapie rozliczania wniosku o płatność indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie kwalifikowalności VAT.

Projekt którego dotyczy wniosek o wydanie interpretacji realizowany jest w ramach działania „(…)” - (…). Umowa o dofinansowania nr (…) z dnia (…) r. W ramach wdrażania tzw. (…) X realizuje działania wspierające członków Stowarzyszenia o charakterze niekomercyjnym. W ramach tych działań prowadzone są akcje promocyjne (…). Zapewnione jest także wsparcie członków w zakresie transferu wiedzy m.in. poprzez prenumeratę pism branżowych, opracowań prawnych i rynkowych. Wszystkie usługi i materiały pozyskane w ramach projektu są nieodpłatnie przekazywane członkom lub stanowią własność intelektualną X i jej członków. W ramach projektu X nie uzyskuje żadnych przychodów, nie prowadzi obrotu (…), skupu interwencyjnego, nie uczestniczy w mechanizmie wycofania z rynku (…). Wszystkie koszty projektu finansowane są w 75% ze środków funduszu (…) i w 25% ze środków statutowych X (wkład własny).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT: „w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do ich odliczenia(...)”. Jeśli zatem realizacja projektu nie prowadzi do powstania przychodów, podatnikowi nie przysługuje prawo do odzyskania VAT. Tym samym spełniony jest warunek uznania VAT za kwalifikowalny w projekcie, ten może być bowiem kwalifikowalny tylko w przypadku, kiedy beneficjentowi nie przysługuje prawo jego zwrotu i jest on przez niego ostatecznie poniesiony. Zgodnie z dotychczasową praktyką stosowaną we wcześniejszych projektach tego typu, X uznało VAT w tym projekcie za kwalifikowalny. Jest to również o tyle istotne, że takie podejście jest całkowicie neutralne dla samego Stowarzyszenia - ponieważ w przypadku nieuznania możliwości kwalifikowalności podatku VAT, powinien on podlegać zwrotowi. W tym przypadku jednak nie ma możliwości odliczenia VAT, może być on więc uznany za kwalifikowalny - w takim przypadku jest on pokryty w 75% ze środków UE w 25% ze środków X - co jest wariantem najkorzystniejszym z punktu widzenia interesu Skarbu Państwa.

Nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu w ramach działania „(…)”, nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

X wystąpiło już w 2022 roku z analogicznymi wnioskami ORD-IN dla tożsamych projektów z lat 2018-2021 - za każdym razem uzyskując pozytywną interpretację Krajowej Informacji Skarbowej.

Pytanie

Czy podatek VAT zawarty w kosztach poniesionych w ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków UE, realizowanego w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia, a w ramach którego Stowarzyszenie nie osiąga żadnych przychodów – a pokrywa te koszty z dotacji oraz środków ze składek członkowskich, które nie są opodatkowane podatkiem VAT, można uznać za niemożliwy do odzyskania oraz ostatecznie poniesiony przez X?

Państwa stanowisko w sprawie

X uznaje, że wydatki poniesione w ramach projektu polegającego na wdrożeniu Planu Produkcji i Obrotu, które nie prowadzą do uzyskania jakichkolwiek przychodów, a które pokrywane są częściowo z dotacji z (…) (75%), oraz przychodów statutowych w postaci składek członkowskich (25%) - oba źródła finansowania są zwolnione z podatku VAT przedmiotowo - zgodnie zatem z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT towary i usługi są nabyte w ramach tego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi nie przysługuje zatem prawo do ich odliczenia.

Tym samym można uznać, że VAT zawarty w kosztach projektu jest podatkiem ostatecznie poniesionym przez podatnika, w związku z czym może zostać uznany za kwalifikowalny w projekcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy,

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy,

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Według art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Wskazać należy, że na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261),

stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo organizacją branżową typu NGO, której działalność statutowa związana jest z szeroko pojętą działalnością wspierającą dla otoczenia prawnego i gospodarczego swoich członków, którzy związani są z branżą (…). Utrzymują się Państwo ze składek członkowskich, pozyskują także dotacje na konkretne projekty promocyjne, szkoleniowe lub rozwojowe.

Prowadzą Państwo także działalność gospodarczą, która obejmuje nieliczne inicjatywy typowo gospodarcze - przede wszystkim organizację targów technologicznych w ramach których pobierane są opłaty od wystawców i uczestników.

Projekt którego dotyczy wniosek o wydanie interpretacji realizowany jest w ramach działania „(…)” - (…) (umowa o dofinansowania nr (…) z dnia (…) r.). W ramach wdrażania tzw. (…) realizują Państwo działania wspierające członków X o charakterze niekomercyjnym. W ramach tych działań prowadzone są akcje promocyjne (…). Zapewnione jest także wsparcie członków w zakresie transferu wiedzy m.in. poprzez prenumeratę pism branżowych, opracowań prawnych i rynkowych. Wszystkie usługi i materiały pozyskane w ramach projektu są nieodpłatnie przekazywane członkom lub stanowią własność intelektualną X i jego członków. W ramach projektu nie uzyskują Państwo żadnych przychodów, nie prowadzą Państwo obrotu (…), skupu interwencyjnego, nie uczestniczą Państwo w mechanizmie wycofania z rynku (…). Wszystkie koszty projektu finansowane są w 75% ze środków funduszu (…) i w 25% ze środków statutowych X (wkład własny). Nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu w ramach działania „(…)”, nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania „(…)”, dofinansowanego ze środków UE w ramach umowy nr (…) z (…) r.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sytuacji nie został spełniony warunek związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, ponieważ – jak wskazali Państwo we wniosku – towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu w ramach działania „(…)” nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji nie została spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w kosztach poniesionych w ramach realizacji projektu w ramach działania „(…)”, dofinansowanego ze środków UE w ramach umowy nr (…) z (…) r.

Zatem nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z poniesionymi wydatkami, nie będą mieli Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 80 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. W związku z tym, że nie spełniają Państwo tego warunku, nie będą mieli Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, na gruncie podatku od towarów i usług nie będą mieli Państwo prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją działań w ramach opisanego we wniosku projektu promującego (…), ponieważ – jak wynika z całokształtu okoliczności sprawy – nabywane w ramach ww. inwestycji towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00