Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.167.2023.2.MK

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna  

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 maja 2023 r. (wpływ 19 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Wnioskodawca zwraca się o wydanie interpretacji indywidualnej, która dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”.

Miasto (…) w bieżącym roku rozpoczęło realizację inwestycji pn. „(…)” dofinansowaną w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.

Inwestycja obejmuje modernizację i przebudowę budynku Miejskiego Ośrodka Kultury w (…) polegającą m.in. na przebudowie widowni, budowie systemu klimatyzacji, modernizację systemu wentylacji, budowę pochylni dla osób niepełnosprawnych, przebudowę sanitariatów, wymianę stolarki, modernizację oświetlenia, przebudowę instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, prace termomodernizacyjne, budowę parkingów, urządzenie zieleni wokół budynku.

Szacunkowa wartość całości inwestycji wyniesie ok. 10 mln zł, z tego w roku 2023 planuje się wydać ok. 1 mln zł. Wszystkie wydatki związane z realizacją inwestycji są dokumentowane fakturami wystawianymi na miasto (…) na wykonanie prac budowlanych m.in. w dniu 14 marca 2023 r. została zawarta umowa oraz w dniu 15 marca 2023 r. została wystawiona faktura zaliczkowa na kwotę 439.519,99 zł - z Programu Rządowego. Całość dofinansowania z Programu Rządowego wyniesie 5.940.000 zł.

W efekcie nakładów inwestycyjnych powstaną pomieszczenia, które Gmina zamierza wynająć w całości Miejskiemu Ośrodkowi Kultury, który będzie tam prowadził swoją działalność zarówno statutową, jak i związaną z wynajmem sal, organizacją spotkań, itd.

Gmina zamierza wystawiać comiesięcznie fakturę za wynajem budynku, gdzie nabywcą będzie Ośrodek Kultury jako Instytucja Kultury. Wobec powyższego usługi budowlane nabyte w związku z przebudową i modernizacją budynku będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (stawka 23%). W umowie najmu zawartej z Ośrodkiem Kultury Wnioskodawca zamierza zawrzeć klauzulę o możliwości dalszego odnajmowania pomieszczeń, przewiduje się, że umowa najmu zostanie zawarta na czas nieokreślony, gdyż Gmina nie dysponuje innym budynkiem, który mógłby być przeznaczony na świadczenie usług.

Miejski Ośrodek Kultury posiada osobowość prawną (Instytucja Kultury) i jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku do towarów i usług. A zatem nie podlega centralizacji VAT.

Doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Na podstawie opinii rzeczoznawcy majątkowego wysokość miesięcznego czynszu z tytułu wynajmu wyniesie 33.978,01 zł netto, co daje rocznie 407.736,12 zł netto.

Kalkulacja została dokonana przez rzeczoznawcę na podstawie rynkowych stawek czynszu z uwzględnieniem:

przeznaczenia obiektu na cele użyteczności publicznej,

lokalizacji obiektu,

standardu technicznego obiektu,

wyników przetargów na nieruchomości podobnego typu.

Rzeczoznawca majątkowy ustalił rynkowe stawki czynszu netto na podstawie przeprowadzonej analizy rynku najmu powierzchni w obiektach użyteczności publicznej na obszarze części województwa łódzkiego.

Szacowane na maj 2023 r. nakłady inwestycyjne na realizację zadania pn. „(…)” wynoszą łącznie 7.285.245,50 zł netto (brutto 8.963.833,80 zł), w tym:

dokumentacja projektowa - 52.757,00 zł netto (71.094,00 zł brutto),

nadzory inwestorskie - 85.822,00 zł netto (102.340,00 zł brutto),

roboty budowlane - 7.146.666,50 zł netto (8.790.399,80 zł brutto).

Budynek planuje się przekazać w najem Miejskiemu Ośrodkowi Kultury po zakończeniu inwestycji czyli w roku 2024. Wg wartości ustalonego czynszu najmu na podstawie wyceny rzeczoznawcy majątkowego (w cenach bieżących) w okresie amortyzacji budynku zwrot poniesionych nakładów wyniesie 4.077.361,20 zł co stanowi 56% nakładów netto.

Jednakże w związku z planowanym zawarciem umowy na czas nieokreślony Wnioskodawca szacuje, iż (w cenach bieżących) nakłady zwrócą się po ok. 17 latach.

Roczna wysokość czynszu za wynajem budynku w cenach bieżących wyniesie 5,6% nakładów netto.

Wg uchwały budżetowej na rok 2023 dochody zostały oszacowane na kwotę ogółem 64.732.260 zł, z tego dochody własne wyniosą 59.329.062 zł, w tym:

dochody własne bieżące - 46.838.987 zł,

dochody własne majątkowe - 12.490.075 zł.

Wskazać jednakże należy, iż w dochodach własnych ujmowane są m.in. dotacje z budżetu państwa czy źródeł zewnętrznych (budżet Unii Europejskiej), których jednostka samorządu terytorialnego nie może przeznaczyć na inne cele niż wskazane (w przeciwieństwie do dochodów własnych z wynajmu). Dochody po pomniejszeniu o te źródła wynoszą 46.604.851 zł. Zatem roczne dochody z tytułu wynajmu będą wynosić odpowiednio:

0,6% dochodów ogółem,

0,7% dochodów własnych,

0,9% dochodów własnych pomniejszonych o dotacje.

Jednakże biorąc pod uwagę fakt, iż dochody pobierane przez jednostkę samorządu terytorialnego przeznaczane są na wydatki związane z zaspokojeniem potrzeb wspólnoty lokalnej każda kwota pozyskiwana przez samorząd jest kwotą znaczącą. Ponadto z uwagi na pogarszającą się sytuację budżetów gmin m.in. wynikającą ze zmian w podatku dochodowym od osób fizycznych czy też ze wzrostu inflacji, każde zwiększenie dochodów jednostki samorządu terytorialnego jest istotne i służy poprawie bytu społeczności lokalnej. Podkreślić należy, że planowana do pozyskania kwota dochodów z tytułu najmu budynku na potrzeby Miejskiego Ośrodka Kultury zwiększy ogólne dochody budżetu gminy z tytułu najmu o 100%. Jako przykład Wnioskodawca wskazuje, iż kwota 400.000 zł pokrywa roczne potrzeby gminy m.in. na:

zasiłki okresowe i celowe oraz składki emerytalne i rentowe za osoby które rezygnują z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,

zasiłki stałe dla osób najuboższych,

usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze,

pomoc w zakresie dożywiania.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Gminy, że można dokonać całego odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach zakupu związanych z realizacją ww. inwestycji, biorąc pod uwagę, że całość budynku zostanie wynajęta instytucji kultury?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur, które dokumentować będą poniesione wydatki inwestycyjne.

Zgodnie z art. 86 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje odliczenie podatku naliczonego, jeżeli towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina przewiduje wynajęcie całego budynku Ośrodkowi Kultury, który będzie tam prowadzić oprócz działalności statutowej także działalność m.in. w zakresie wynajmu sal. Działalność ta nie wpisuje się w zadania własne gminy przewidziane w ustawie o samorządzie gminnym.

Gmina zamierza zawrzeć umowę najmu z Ośrodkiem Kultury, po zakończeniu inwestycji, na podstawie której będą wystawiane faktury VAT ze stawką 23% za wynajem budynku. Gmina zamierza odliczyć podatek VAT z faktur na bieżąco.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Pojęcie „podatnik” zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status, wynikający z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj.:

gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz

gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: (…).

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji.

Z analizowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczenia podatku naliczonego może dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 8 ust. 1 stawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Najem został zdefiniowany w art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Z powyższego przepisu wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu najmu przez jego najemcę.

Z opisu sprawy wynika, że rozpoczęli Państwo realizację inwestycji pn. „(…)”. Następnie zamierzają Państwo wynająć budynek w całości Miejskiemu Ośrodkowi Kultury, który będzie tam prowadził swoją działalność zarówno statutową, jak i związaną z wynajmem sal, organizacją spotkań, itd.  Miejski Ośrodek Kultury posiada osobowość prawną (Instytucja Kultury) i jest odrębnym od Państwa podatnikiem podatku do towarów i usług.

Zatem wykonując cywilnoprawną umowę najmu, będą występowali Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynność odpłatnego udostępnienia budynku Miejskiego Ośrodka Kultury będzie stanowić usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości, dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji, należy wskazać, że z treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa wynika, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione.

Wydatki ponoszone w ramach realizowanej inwestycji będą miały związek z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. z odpłatnym udostępnieniem przez Państwa budynku Miejskiego Ośrodka Kultury, na podstawie umowy najmu.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn.(…)”. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00