Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.147.2023.2.NC
Opodatkowanie uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczenia usług na rzecz firmy zajmującej się dostawą odnawialnych źródeł energii w zakresie pośrednictwa w sprzedaży umów na dostawę energii elektrycznej i gazu oraz instalacji fotowoltaicznych sklasyfikowanych wg PKWiU: – 35.14.10.0 – 35.23.10.0 – 74.90.12.0 – 85.59.19.0 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą obejmującą:
–PKD 46.19.Z Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju;
–PKD 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet;
–PKD 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
Jest Pan zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Od 2023 roku postanowił Pan opodatkować swoją działalność gospodarczą ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i rozszerzył działalność o następujące kody PKD:
–PKD 35.14.Z Handel energią elektryczną;
–PKD 35.23.Z Handel paliwami gazowymi w systemie sieciowym;
–PKD 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
–PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Nie opłaca podatku w formie karty podatkowej, ani też nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego. Nie osiąga żadnych przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych oraz działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Nie wytwarza ani nie sprzedaje wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.
Ponadto, wskazał Pan, że nie podejmuje wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, ani też samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka. Nie planuje Pan zmiany w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.
Dodał Pan również, że nie osiąga i nie będzie osiągał przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy, ani też w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Nie jest Pan zatrudniony w ramach stosunku pracy. Ponadto, w poprzednim roku podatkowym (tj. w roku 2022) uzyskał Pan przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, tj. uzyskał przychody niższe niż 2.000.000 euro.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz firmy zajmującej się dostawą odnawialnych źródeł energii w zakresie pośrednictwa w sprzedaży umów na dostawę energii elektrycznej i gazu (dla klienta biznesowego) oraz instalacji fotowoltaicznych (dla klienta biznesowego i indywidualnego) obejmujące:
1)szukanie/pozyskiwanie klientów oraz utrzymywanie z nimi długoletnich stosunków;
2)przedstawienie produktu klientom oraz pomoc w zakresie wyboru produktu;
3)przygotowywanie wstępnych kosztorysów produktów;
4)pośredniczenie w negocjacjach w zakresie warunków umownych oraz podpisywanie umów w imieniu i na rzecz firmy, dokonywane na wzorcach umów dostarczonych przez firmę.
Wynagrodzenie za świadczenie usług pośrednictwa sprzedaży jest uzależnione od ilości pozyskanych przez niego klientów, a także od warunków oraz przedmiotu zawartej umowy. Wynagrodzenie jest ustalane procentowo w stosunku do poszczególnej umowy, stąd można przyjąć, że stanowi ono prowizję od danej umowy zawartej z konkretnym klientem. W ramach działalności gospodarczej wystawia Pan fakturę na rzecz firmy.
W ramach działalności gospodarczej prowadzi Pan również szkolenia sprzedażowe dla przyszłych pracowników, które dotyczą m.in. komunikacji z klientami, prowadzenia spotkań czy też budowania bazy klientów. Usługi szkoleniowe również są świadczone na rzecz firmy zajmującej się dostawą odnawialnych źródeł energii. Szkolenia prowadzone są zarówno grupowo, jak i indywidualnie (dla pojedynczych osób). Szkolenia te mają charakter edukacyjny, bowiem ich celem jest przygotowanie potencjalnych pracowników do świadczenia usług sprzedażowych. Za prowadzenie szkoleń otrzymuje Pan miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe.
W ubiegłym roku złożył Pan wnioski do Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi o nadanie symbolu klasyfikacji PKWiU usługom. W dniu 21 lutego 2023 roku otrzymał Pan „decyzję” (XXX), zgodnie z którą pośrednictwo w handlu energią elektryczną oraz paliwem gazowym obejmujące m.in. budowanie wizerunku firmy, przedstawianie analiz rynku dotyczących określonych produktów przed klientem, kontakty z klientami oraz przedstawianie produktu klientowi mieści się w PKWiU 35.14.10.0 "Usługi związane z handlem energią elektryczną" oraz PKWiU 35.23.10.0 "Usługi związane z handlem paliwami gazowymi w systemie sieciowym". W bieżącym roku ponownie złożył Pan wnioski do Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi o nadanie symbolu klasyfikacji PKWiU usługom.
Pana zdaniem usługi, o których mowa w stanie faktycznym, stanowią usługi określone w PKWiU 35.14.10.0 (pośrednictwo w sprzedaży umów na dostawę energii elektrycznej), PKWiU 35.23.10.0 (pośrednictwo w sprzedaży umów na dostawę paliwa), a także PKWiU 74.90.12.0 (pośrednictwo w sprzedaży instalacji fotowoltaicznej) oraz PKWiU 85.59.19.0 (prowadzenie szkoleń sprzedażowych).
Pytanie
Czy opisane w przedstawionym stanie faktycznym usługi, świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą zostać opodatkowane łącznie stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, opisane w przedstawionym stanie faktycznym usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą zostać opodatkowane łącznie stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r., poz. 2540 – dalej: u.z.p.d.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W tym miejscu należy wskazać, iż z regulacji zawartych w w/w ustawie przychód pochodzący z usług zaklasyfikowanych do PKWiU 35.14.10.0, PKWiU 35.23.10.0, PKWiU 74.90.12.0 oraz PKWiU 85.59.19.0 nie jest wyłączony z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto w stosunku do prowadzonej przez Pana działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 u.z.p.d. Tym samym nie ma przeszkód do tego, aby działalność gospodarcza prowadzona przez Pana została opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W stanowisku własnym wskazał Pan ponadto, że uwzględniając otrzymaną przez Pana decyzję GUS, należy przyjąć, iż usługi pośrednictwa w sprzedaży umów na dostawę energii elektrycznej oraz gazu obejmujące: szukanie/pozyskiwanie klientów, przedstawienie produktu klientom oraz pomoc w zakresie jego wyboru i przygotowywanie wstępnych kosztorysów produktów, a także pośredniczenie w negocjacjach w zakresie warunków umownych i podpisywanie umów w imieniu i na rzecz firmy powinny zostać zakwalifikowane do kodów PKWiU 35.14.10.0 oraz PKWiU 35.23.10.0.
Powyższe kody nie zostały wyodrębnione w art. 12 u.z.p.d., co oznacza, że znajdzie tutaj zastosowanie stawka 8,5% ryczałtu właściwa dla działalności usługowej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. Potwierdza to również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z dnia 18 maja 2021 r. (0112-KDIL2-2.4011.185.2021.1 .AG) wskazując, iż „przychód z działalności opisanej w stanie faktycznym, polegającej na pośrednictwie w sprzedaży energii elektrycznej (PKWiU 35.14.10 – usługi związane z handlem energią elektryczną) jest objęty 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.
Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 grupowanie PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń obejmuje m.in. usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową.
Stosownie do powyższego, w Pana opinii, usługi pośrednictwa w sprzedaży instalacji fotowoltaicznych obejmujące: szukanie/pozyskiwanie klientów, przedstawienie produktu klientom oraz pomoc w zakresie jego wyboru i przygotowywanie wstępnych kosztorysów produktów, a także pośredniczenie w negocjacjach w zakresie warunków umownych i podpisywanie umów w imieniu i na rzecz firmy powinny zostać zakwalifikowane do kodu PKWiU 74.90.12.0.
Analogicznie jak w przypadku powyższych kodów, kod ten również nie został wyodrębniony w art. 12 u.z.p.d., co oznacza, że znajdzie tutaj zastosowanie stawka 8,5% ryczałtu właściwa dla działalności usługowej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.
Na potwierdzenie własnego stanowiska przytoczył Pan pismo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 kwietnia 2022 r. (0112- KDIL2-2.4011.234.2022.2.IM), w którym wskazano, iż opisana we wniosku działalność prowadzona pod symbolami PKWiU 74.90.19.0 oraz 74.90.12.0, może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawką 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do objaśnień PKWiU 2015, grupowanie PKWiU 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” obejmuje m.in. edukację, w której nie da się określić poziomu nauczania. Tego typu edukację stanowić będą szkolenia sprzedażowe prowadzone przez Wnioskodawcę, bowiem ich celem jest przygotowanie przyszłych pracowników do świadczenia usług sprzedażowych, a w szczególności do prowadzenia rozmów oraz spotkań z klientami czy też budowanie bazy klientów. Działalność ta stanowi formę edukacji i należy ją opodatkować stawką 8,5 ryczałtu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c u.z.p.d.
W Pana opinii, usługi sklasyfikowane w PKWiU 35.14.10.0, PKWiU 35.23.10.0 oraz PKWiU 74.90.12.0 należy zakwalifikować do ogólnej działalności usługowej opodatkowanej stawką 8,5% ryczałtu (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.), bowiem art. 12 u.z.p.d. nie przewiduje innego rodzaju działalności, który odpowiadałby opisowi działalności gospodarczej przedstawionej przez Pana w tym zakresie. Natomiast prowadzone przez Pana szkolenia sprzedażowe sklasyfikowane w PKWiU 85.59.19.0 należy opodatkować stawką 8,5% ryczałtu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c u.z.p.d. Usługi świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą łącznie opodatkowane stawką 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r., poz. 2651, z późn. zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–8,5%:
a)przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,
b)przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0),
c)przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85),
d)przychodów ze świadczenia usług związanych z działalnością bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury (PKWiU dział 91),
e)przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,
f)prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu,
g)prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy,
h)przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym;
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że świadczone przez Pana usługi są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w następujących grupowaniach:
–35.14.10.0 – „Usługi związane z handlem energią elektryczną”,
–35.23.10.0 – „Usługi związane z handlem paliwami gazowymi w systemie sieciowym”,
–74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”
–85.59.19.0 – „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że w opisanych okolicznościach dla przychodów uzyskanych z tytułu będących przedmiotem wniosku usług zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, przy czym podstawą jej zastosowania jest:
•art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – dla usług objętych grupowaniami PKWiU 35.14.10.0, 35.23.10.0 oraz 74.90.12.0,
•art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dla usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.
•Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestię możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.
•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stany faktyczne są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right