Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.128.2023.2.JJ

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu doposażenia świetlic.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 maja 2023 r. (wpływ 19 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną i będącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje szereg zadań z zakresu spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych na rzecz innych podmiotów. W szczególności, Gmina wykonuje zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami, a także może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu, województwa i administracji rządowej na podstawie porozumień z tymi podmiotami.

Gmina w 2022 r. zrealizowała zadanie w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Nazwa zadania to: „(...)”.

W skład zrealizowanej inwestycji weszły:

1.Doposażenie świetlicy wiejskiej w (...) w stół konferencyjny (szt. 15), krzesła (szt. 120), piec konwekcyjno-parowy wraz z okapem bez podstawy (kpl. 1), zmywarko-wyparzarka wraz z wyposażeniem (szt. 1), przenośny ekran ze statywem (kpl. 1), projektor biznesowy dostosowany do ekranu (szt. 1), płyta gazowa 5-palnikowa wraz z okapem (kpl. 1), zlewozmywak dwukomorowy z baterią i ociekaczem (kpl. 1), chłodziako-zamrażarka o poj. min. 388 l (szt. 1) i robot kuchenny wielofunkcyjny planetarny (szt. 1).

2.Doposażenie świetlicy wiejskiej w (...) w stół konferencyjny (szt. 15), krzesła (szt. 120), piec konwekcyjno-parowy wraz z okapem bez podstawy (kpl. 1), zmywarko-wyparzarka wraz z wyposażeniem (szt. 1), przenośny ekran ze statywem (kpl. 1), projektor biznesowy dostosowany do ekranu (szt. 1), płyta gazowa 5-palnikowa wraz z okapem (kpl. 1), zlewozmywak dwukomorowy z baterią i ociekaczem (kpl. 1), chłodziako-zamrażarka o poj. min. 388 l (szt. 1) i robot kuchenny wielofunkcyjny planetarny (szt. 1).

3.Doposażenie świetlicy wiejskiej w (...) w piec konwekcyjno-parowy wraz z okapem bez podstawy (kpl. 1), zmywarko-wyparzarka wraz z wyposażeniem (szt. 1), przenośny ekran ze statywem (kpl. 1), projektor biznesowy dostosowany do ekranu (szt. 1), płyta gazowa 5-palnikowa wraz z okapem (kpl. 1), zlewozmywak dwukomorowy z baterią i ociekaczem (kpl. 1), chłodziako-zamrażarka o poj. min. 388 l (szt. 1) i robot kuchenny wielofunkcyjny planetarny (szt. 1).

Celem ogólnym planowanej inwestycji jest tworzenie, ulepszanie i rozwijanie podstawowych usług lokalnych dla ludności wiejskiej, w tym rekreacji, kultury i powiązanej infraskruktury. Świetlice są wykorzystywane do zaspokajania potrzeb społeczno-kulturalnych mieszkańców. Gmina (...) jest właścicielem nieruchomości, na których zlokalizowane są świetlice wiejskie w (...) (zwane dalej „Świetlicami”).

Od strony operacyjnej Świetlicami zarządza na podstawie umów użyczenia gminna instytucja kultury (odrębna osoba prawna) Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w (...), zwany dalej: „MGOK”). W myśl tych umów Gmina (...) oddała Świetlice do bezpłatnego używania z przeznaczeniem na realizację zadań statutowych w dziedzinie wychowania, upowszechniana wiedzy i kultury w społeczeństwie oraz zaspokajania jego potrzeb kulturalnych. Instytucja kultury ponosi koszty bieżącego utrzymania Świetlic. Umowy użyczenia zawarte są na czas nieokreślony. Przy gospodarowaniu powierzonym majątkiem Instytucja Kultury działa w swoim imieniu. Zgodnie z umową użyczenia pomocy w realizacji zadań inwestycyjnych udziela Gmina (...).

Jak wskazano wyżej, Świetlice, które mają być doposażone, w związku z zawartymi umowami użyczenia nie będą wykorzystywane przez Gminę (...) do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu doposażenia świetlic wiejskich w miejscowościach: (...) na terenie Gminy (...) objętej (...), dofinansowanego ze środków UE w ramach PROW na lata 2014-2020, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości wynikającej z wystawionych faktur dokumentujących poniesione nakłady na realizację powyższej wymienionej planowanej inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Na początek, Gmina (...) pragnie zaznaczyć, iż zwróciła się do Organu z wnioskiem (wniosek z 2 czerwca 2022 r. wpłynął do Organu 8 czerwca 2022 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczył, zdaniem Gminy, braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją zadania pn.: „(...)”. 27 lipca 2022 r. Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej wydał interpretację indywidualną potwierdzając, jako prawidłowe zawarte we wniosku stanowisko Gminy (...) (0113-KDIPT1-3.4012.300.2022.1.AG). Stan faktyczny opisany we wniosku z czerwca ur. nie uległ zmianie i został powtórzony w obecnym wniosku.

Gmina (...) zwróciła się z ponownym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej z uwagi na zastrzeżenia Urzędu Marszałkowskiego w (...) co do możliwości odliczenia przez Gminę (...) podatku VAT od faktur zakupowych w ww. projekcie. Urząd Marszałkowski w (...), jako Instytucja Zarządzająca projektami dofinansowanymi środkami z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) analizując złożony przez Gminę (...) wniosek o płatność twierdzi, że Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT. W piśmie z Urzędu marszałkowskiego w (...) czytamy: „...Zgodnie jednak z §17 statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w (...), ośrodek uzyskuje przychody m.in. z tytułu prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego oraz najmu i dzierżawy składników majątkowych za zgodą Burmistrza (...). W związku z powyższym Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT, ze względu na fakt, że prowadzenie Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury może wiązać się z prowadzeniem działalności gospodarczej w związku z pobieraniem opodatkowanych podatkiem VAT opłat na podstawie umów cywilnoprawnych z tytułu świadczenia usług związanych z organizacją różnych działań i prowadzenie działalności handlowej, które to czynności zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym wypadku działalność o jakiej mowa nie jest związana z statutowym zadaniem przynależnym dla Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury....” - koniec cytatu.

Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w (...) jest samorządową osoba prawną i w związku z tym posiada, jak już wspomniano powyżej, odrębną osobowość prawną. Zatem na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), dalej: „ustawa o VAT” działa jako samodzielny podatnik. Odrębność samorządowych instytucji kultury na gruncie ustawy o VAT potwierdza ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280). Ustawa ta określa, iż centralizacją rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług w Gminie (...) objęte są samorządowe jednostki budżetowe oraz Urząd Miejski w (...).

Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w (...) działa w oparciu o uchwalony statut i m.in. zarządza majątkiem własnym jak i powierzonym, tak jak w przypadku świetlic w (...) na podstawie umowy użyczenia. Bezpłatny charakter tej umowy nie wypełnia znamion czynności opodatkowanej zatem Gmina (...) nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od faktur zakupowych. Będąc odrębnymi podatnikami na gruncie ustawy o VAT, również Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w (...) nie posiada takiego prawa. Ponadto, MGOK nie jest czynnym podatkiem podatku VAT i korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.

Jak wspomniano wyżej Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w (...) zarządza majątkiem własnym i powierzonym. Oczywistym jest, iż w posiadaniu Ośrodka znajduje się majątek, który nie był modernizowany, przebudowywany czy doposażany w oparciu o projekty z dofinansowaniem z budżetu Unii Europejskiej. Zatem stosowny zapis w §17 statutu Ośrodka jest jak najbardziej prawidłowy. Ponadto, Gmina (...) złożyła do Instytucji Zarządzającej stosowne oświadczenie o braku komercyjnego wykorzystania przedmiotowych świetlic. Podsumowując, Gmina (...) podtrzymuje swoje stanowisko, iż nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT wynikającego z zrealizowanych faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji, tj. (...), ze względu na fakt, iż wydatki te nie są związane z czynnościami Gminy opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm., dalej zwana: ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, iż co do zasady organy władzy publicznej, w związku z realizacją nałożonych na nie zadań nie występują jako podatnicy VAT. Organy te mogą zostać uznane za podatników VAT jedynie w przypadku, gdy wykonują czynności niemieszczące się w zakresie zadań własnych organu lub wykonują czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym Gmina (...), realizująca nałożone na nią zadania własne, zawarła z gminną instytucją kultury bezpłatne umowy użyczenia Świetlic. Zatem co do zasady nie występuje jako podatnik VAT, a w konsekwencji czynności dokonywane przez Gminę w ramach wykonywania zadań własnych nie stanowią czynności podlegających VAT. Wyjątkowo opodatkowaniu VAT mogą podlegać czynności niestanowiące wykonywania zadań własnych Gminy lub czynności mieszczące się w ramach jej zadań własnych, ale dokonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm., tj. dalej: u. s. g.) do zadań własnych gminy należą sprawy z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (pkt 8) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15).

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że są Państwo jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną i będącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W 2022 r. zrealizowali Państwo zadanie w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Nazwa zadania to: „(...)”.

Celem ogólnym planowanej inwestycji jest tworzenie, ulepszanie i rozwijanie podstawowych usług lokalnych dla ludności wiejskiej, w tym rekreacji, kultury i powiązanej infrastruktury. Świetlice są wykorzystywane do zaspokajania potrzeb społeczno-kulturalnych mieszkańców. Są Państwo właścicielem nieruchomości, na których zlokalizowane są świetlice wiejskie w (...).

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w związku z realizacją projektu doposażenia świetlic wiejskich w miejscowościach: (...) na terenie Gminy (...) objętej (...) Parkiem Krajobrazowym, przysługuje Państwu prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości wynikającej z wystawionych faktur dokumentujących poniesione nakłady na realizację powyższej inwestycji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – Świetlicami zarządza na podstawie umów użyczenia gminna instytucja kultury – Miejsko Gminny Ośrodek Kultury w (...) (odrębna osoba prawna). Na podstawie tych umów oddali Państwo Świetlice do bezpłatnego używania ww. gminnej instytucji kultury, z przeznaczeniem na realizację zadań statutowych w dziedzinie wychowania, upowszechniana wiedzy i kultury w społeczeństwie oraz zaspokajania jego potrzeb kulturalnych. Instytucja kultury ponosi koszty bieżącego utrzymania Świetlic. Umowy użyczenia zawarte są na czas nieokreślony. Przy gospodarowaniu powierzonym majątkiem Instytucja Kultury działa w swoim imieniu. Zgodnie z umową użyczenia udzielają Państwo pomocy w realizacji zadań inwestycyjnych.

Wskazali Państwo również, że Świetlice, które zostały doposażone, w związku z zawartymi umowami użyczenia nie są wykorzystywane przez Państwa do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu, gdyż nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem przez Państwa czynności opodatkowanych.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00