Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.171.2023.2.RM
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna –
stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Wniosek został uzupełniony pismem z 28 kwietnia 2023 r. oraz pismem z 11 maja 2023 r. na wezwanie z 5 maja 2023 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym jako Urząd Gminy od kwietnia 2000 r. a później jako Gmina z dniem 1 marca 2010 r.
Sporządzają Państwo miesięczne deklaracje VAT-7. Posiadają Państwo osobowość prawną i zdolność do czynności cywilnoprawnych. Wykonują Państwo zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki organizacyjne i samorządowy zakład budżetowy.
W Państwa strukturze organizacyjnej występują następujące jednostki budżetowe: Szkoły Podstawowe, Ośrodek Pomocy Społecznej, Dom Dziennego Pobytu (…), Samorządowy Zakład Budżetowy, Centrum Opiekuńczo-Mieszkalne wykonujące zadania własne, których celem jest bieżąca i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności. Dokonali Państwo centralizacji rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek organizacyjnych, od 1 stycznia 2017 r. rozliczają się Państwo dla potrzeb VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.
W 2023 roku realizują Państwo zadanie pn.: „(...)”, w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
W programie podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym pod warunkiem, że Beneficjent (Państwo) nie ma prawnej możliwości jego odzyskania. Kwota przyznanego dofinansowania obejmuje podatek VAT.
W ramach zadania planuje się modernizację infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w (...) na działce stanowiącej Państwa własność. W ramach zaplanowanych prac przewiduje się wymianę nawierzchni boiska szkolnego z montażem obrzeży oraz sprzętu sportowego w postaci bramek do gry w piłkę nożną i piłkochwytów.
Obiekt po modernizacji będzie miał charakter ogólnodostępny i niekomercyjny, nie będą pobierane opłaty od użytkowników zmodernizowanego obiektu.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „(...)” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w tym w szczególności w zakresie edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
W celu realizacji wskazanych zadań podjęto decyzję o realizacji zadania związanego z poprawą stanu technicznego posiadanej infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej.
W ramach zaplanowanego przedsięwzięcia, z uwagi na obecny nieodpowiedni stan techniczny infrastruktury, zostaną wykonane prace modernizacyjne nawierzchni boiska szkolnego oraz zakup wyposażenia sportowego zamontowanego na stałe na działce stanowiącej Państwa własność. W rezultacie realizacji zadania boisko będzie wykorzystywane do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego dla dzieci i młodzieży ze Szkoły Podstawowej w (…) z siedzibą w (...) im. (…), dla której organem prowadzącym jesteście Państwo. Dodatkowo boisko będzie wykorzystywane w sposób niekomercyjny i ogólnodostępny przez lokalną społeczność po zakończeniu zajęć szkolnych. Od użytkowników boiska nie będą pobierane opłaty za korzystanie z obiektu.
Pytanie
Czy w związku z realizowanym projektem przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie uzupełnione pismem z 11 maja 2023 r.
Państwa zdaniem, VAT jest kosztem kwalifikowalnym, ponieważ na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - brak związku zakupów dokonanych na potrzeby realizacji projektu z wykonaniem czynności podatkowych.
W Państwa ocenie, nie posiadają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie występuje związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Tym samym nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.
Z uwagi na fakt, że zmodernizowana infrastruktura będzie wykorzystywana przez lokalną społeczność nieodpłatnie, a Państwo nie będą pobierali opłat za udostępnienie obiektu, nie będą Państwo ponosić wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a w konsekwencji nie będą Państwo działać w charakterze podatnika podatku VAT.
Z uwagi na powyższe stanowisko, nie mają Państwo prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, a tym samym jako Beneficjent Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich poniesiony koszt VAT należy uznać za wydatek kwalifikowany.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT. Zatem, zadania realizowane przez gminę, wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadania własne nałożone na gminę na podstawie odrębnych przepisów, nie stanowią działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo zadanie pn.: „(...)”, w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
W ramach zadania zaplanowano modernizację infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w (...), tj. wymianę nawierzchni boiska szkolnego z montażem obrzeży oraz zakup sprzętu sportowego (bramki do gry w piłkę nożną i piłkochwyty).
Boisko będzie wykorzystywane do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego dla dzieci i młodzieży ze Szkoły Podstawowej w (…) z siedzibą w (...). Boisko będzie również wykorzystywane przez lokalną społeczność po zakończeniu zajęć szkolnych w sposób niekomercyjny i ogólnodostępny. Od użytkowników nie będą pobierane opłaty. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wydatków poniesionych w ramach opisanego projektu.
Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie są spełnione. Jak Państwo wskazali – zmodernizowane boisko będzie wykorzystywane do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego dla dzieci i młodzieży, a po zakończeniu zajęć szkolnych będzie ogólnodostępne dla lokalnej społeczności. Korzystanie z boiska będzie nieodpłatne. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn. „(...)”.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Ponadto wyjaśniamy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right